Er man selv ude om det, hvis man bliver i et dårligt forhold?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Spasserinde
Indlæg: 196
Tilmeldt: 30. jan 2016, 10:01
Kort karma: 67
Likede indlæg: 830

Er man selv ude om det, hvis man bliver i et dårligt forhold?

Indlægaf Spasserinde » 16. apr 2016, 11:30

Nu har jeg lige set dokumentaren "Jeg vil dø for min datter" om en umiddelbart meget sympatisk mand, der får et barn med en kvinde i Brasilien. Kvinden har dog under hele forholdet været enormt jaloux og ondskabsfuld og starter skænderier hver dag, og det ender helt ude i skoven med retssager og økonomisk ruin og at hun prøver at afholde ham fra at se sin datter.

Han virker som en sympatisk, fornuftig og ganske kvik mand. Man tænker jo straks, at han har fortjent bedre. Men jeg tænker samtidig: Hvor er HANS ansvarstagen i forhold til at være i forhold med en kvinde, der tydeligvis er enormt ustabil og dybt ubehagelig? Kvinden tager åbenlyst ikke en pind ansvar for sin dårlige opførsel og hvordan det påvirker manden - men det gør han jo heller ikke selv, han bliver jo hos hende, også før barnet kom. Hvor er hans ansvar over for sig selv? Der er jo ingen tvivl om, at kvinden er den store grimme bussemand her. Men når det er så åbenlyst, at den ene part behandler den anden dårligt, har man ikke et ansvar for at sige fra, inden tingene ender i katastrofe?

Det her er selvfølgelig et ekstremt tilfælde, men jeg synes det er interessant at diskutere også på et mere "normalt" niveau af dysfunktionelle forhold.
0
Brugeravatar
Orchidea
Indlæg: 1022
Tilmeldt: 24. aug 2015, 15:36
Kort karma: 109
Likede indlæg: 2423

Re: Er man selv ude om det, hvis man bliver i et dårligt forhold?

Indlægaf Orchidea » 16. apr 2016, 11:50

Sådan helt objektivt så har man selv ansvaret for om man vil blive i et forhold eller ej. Det ER jo muligt at sige farvel og tak.

Alle kender vel de her par, der konstant brokker sig over og til hinanden, hvor man tænker at det nok var bedst at skride, hvis man er så utilfreds.

Når det er sagt, så er der jo nuancer i dette, som i alt andet. Når jeg tænker på psykisk og/eller fysisk voldelige parforhold, så er det udefra meget nemt at mene at den forsmåede part jo bare bør stoppe forholdet. Men jeg ved at det kan være nemmere sagt end gjort. Det kan være en lang process at blive klar til at gå og nogle gange bliver man ikke klar. Det er stadigvæk ens eget ansvar, men jeg mener også at det i nogle tilfælde kan være pårørende og venners ansvar at hjælpe, hvis noget er helt off og et menneske ikke et dårligt forhold ikke selv kan finde ressourcerne til at tage det endelige skridt. I det mindste at der er nogen som er klar til at gribe en.

Det er nok lidt rodet beskrevet, jeg håber at min mening alligevel kommer frem.
0
Brugeravatar
Spasserinde
Indlæg: 196
Tilmeldt: 30. jan 2016, 10:01
Kort karma: 67
Likede indlæg: 830

Re: Er man selv ude om det, hvis man bliver i et dårligt forhold?

Indlægaf Spasserinde » 16. apr 2016, 12:08

Orchidea skrev:Sådan helt objektivt så har man selv ansvaret for om man vil blive i et forhold eller ej. Det ER jo muligt at sige farvel og tak.

Alle kender vel de her par, der konstant brokker sig over og til hinanden, hvor man tænker at det nok var bedst at skride, hvis man er så utilfreds.

Når det er sagt, så er der jo nuancer i dette, som i alt andet. Når jeg tænker på psykisk og/eller fysisk voldelige parforhold, så er det udefra meget nemt at mene at den forsmåede part jo bare bør stoppe forholdet. Men jeg ved at det kan være nemmere sagt end gjort. Det kan være en lang process at blive klar til at gå og nogle gange bliver man ikke klar. Det er stadigvæk ens eget ansvar, men jeg mener også at det i nogle tilfælde kan være pårørende og venners ansvar at hjælpe, hvis noget er helt off og et menneske ikke et dårligt forhold ikke selv kan finde ressourcerne til at tage det endelige skridt. I det mindste at der er nogen som er klar til at gribe en.

Det er nok lidt rodet beskrevet, jeg håber at min mening alligevel kommer frem.


Afgjort, afgjort! I nogle komplicerede forhold hvor den ene part dominerer meget tydeligt, kan det være rigtigt svært at gå. Men at noget er svært er ikke det samme som, at det ikke er ens ansvar, hvis det giver mening? Sådan et forhold kan jo være "svært" for begge parter, og begge parter kan have bagage der gør det svært at ændre handlingsmønstre - fx den jaloux part kan have svært ved ikke at være jaloux, og den anden part kan have svært ved at sætte grænser når der opstår forsøg på at kontrollere ham/hende. Men det er, som om fokus ofte er på, at det er den udadreagerende (den jaloux, kontrollerende, vrede part) der skal ændre adfærd, imens den, der finder sig i det, er "undskyldt". Som om det er uacceptabelt at behandle andre dårligt, imens det er forståeligt at man behandler sig selv dårligt.
0
Brugeravatar
Spasserinde
Indlæg: 196
Tilmeldt: 30. jan 2016, 10:01
Kort karma: 67
Likede indlæg: 830

Re: Er man selv ude om det, hvis man bliver i et dårligt forhold?

Indlægaf Spasserinde » 16. apr 2016, 12:10

Hende her den jaloux (og generelt temmelig forfærdelige) dame har måske haft en hæslilg barndom, som har medført en indgroet frygt for at blive forladt eller trådt på - og så bliver hun udadreagerende og opfører sig som en kælling for at beskytte sig selv. Den stakkels mand har måske bagage som gør det svært for ham at sige fra, og så ender de i den her trælse situation.

Men det kan jo være lige så svært for hende at ændre sig som ham.
1
Brugeravatar
Orchidea
Indlæg: 1022
Tilmeldt: 24. aug 2015, 15:36
Kort karma: 109
Likede indlæg: 2423

Re: Er man selv ude om det, hvis man bliver i et dårligt forhold?

Indlægaf Orchidea » 16. apr 2016, 12:20

Spasserinde skrev:Men det er, som om fokus ofte er på, at det er den udadreagerende (den jaloux, kontrollerende, vrede part) der skal ændre adfærd, imens den, der finder sig i det, er "undskyldt". Som om det er uacceptabelt at behandle andre dårligt, imens det er forståeligt at man behandler sig selv dårligt.


Det er jeg fuldstændig enig i. Nogle adfærdsmønstre kommer bare ikke til at ændre sig og ja, så er det ens eget ansvar at komme videre.
0
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7462
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24399

Re: Er man selv ude om det, hvis man bliver i et dårligt forhold?

Indlægaf Moxy-lady » 16. apr 2016, 12:23

Men... Ville vi overhovedet have haft denne diskussion hvis det havde været en kvinde der var offeret? Jeg spørger fordi jeg synes at der, ligeså snart man begynder at snakke om at en kvinde selv kan have et ansvar for at blive i et dårligt forhold med det samme bliver slået ned på det. At hvis nogen begynder at snakke om at manden kan have haft en hård barndom, så er det hverken en forklaring eller en undskyldning der får lov til at fylde meget. Jeg synes at diskussionen er rigtig interessant, også som en der selv har været i et dårligt forhold, men jeg synes at det er vigtigt at mænd og kvinder stilles lige, både som ofre og som udøvere (i mangel af bedre ord)
4
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Er man selv ude om det, hvis man bliver i et dårligt forhold?

Indlægaf dgd2007 » 16. apr 2016, 12:38

Alle kan jo være uheldige.
Men man ved jo nok selv, hvis man har lukket øjnene for et eller andet, fordi man meget gerne ville have, at det skulle være det rigtige.
Hvis det er tilfældet har man selvfølgelig selv været lidt ude om det.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Er man selv ude om det, hvis man bliver i et dårligt forhold?

Indlægaf Sangius » 16. apr 2016, 13:39

Det er ret få dårligdomme man kan komme ud for i sit liv, som man ikke selv kunne havde forhindret på den ene eller anden måde. Om det er så er ved at leve sundere, skifte arbejde, forlade sin partner, flytte, osv. osv. osv.

Synes det er mærkeligt overhoved at begynde at snakke om skyld, når mennesker står i nød. Hvordan er det relevant for situationen?
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55651
Kontakt:

Re: Er man selv ude om det, hvis man bliver i et dårligt forhold?

Indlægaf Ado » 16. apr 2016, 14:09

Ligger svaret ikke i spørgsmålet?

Det åbenlyse og nemme svar er: Ja.
Når det så er sagt, så er der kæmpe forskel på at notere svaret på skrift og bevæge sig videre til næste debattråd - og så på at faktisk befinde sig i et dårligt forhold og agere efter det korrekte svar, som er lidt for let at svare "ja" til, når det bare er et virtuelt spørgsmål.
2
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Er man selv ude om det, hvis man bliver i et dårligt forhold?

Indlægaf icelady » 16. apr 2016, 14:19

Meget overordnet; ja.

Men der er så mange lag, issues og bevæggrunde i det, at det er for nemt bare at sige "Smut, hvis du er utilfreds."
4
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Er man selv ude om det, hvis man bliver i et dårligt forhold?

Indlægaf Fru Sunshine » 17. apr 2016, 14:30

Det er jo ikke sort og hvidt.

Jeg er som udgangspunkt enig i, at man selv har et ansvar, men man kan også være kørt derud, hvor man ikke kan finde hoved og hale i noget som helst - og derude, hvor man frygter det værste, hvis man afslutter. Så er det ikke så ligetil.
4
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Forhold og sex"