Hvad er dit forhold til folkekirken?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.

Er du medlem af den danske folkekirke?

JA
65
51%
NEj
63
49%
 
Afgivne stemmer: 128
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Buller » 17. apr 2016, 13:41

Jeg er ateist og det irriterer mig at en forening baseret på ting der ikke er bedre dokumenteret end brdr. Grims eventyr er blandet ind i statslige anliggender.

At bede mig om at skrive til mit sognekontor er for mig at sidestille med at bede mig skrive til Julemanden.

Håber snart vi får adskilt stat og kirke.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf dgd2007 » 17. apr 2016, 13:52

Thomas31 skrev:[...]
Det er da svært at se, hvordan det ikke vil øge betydningen af religion i samfundet

Enig - men jeg tror nu også, der generelt er en større interesse for de ting end for 20-30 år siden.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 17. apr 2016, 14:10

Torn skrev:Den der med at døbe sine børn... puh, hvor er jeg usikker på, hvad jeg vil gøre. Jeg er selv lidt troende eller måske nærmere agnostiker. Jeg elsker kirkerummet og kommer der meget. Jeg er også medlem. Men jeg tror, vist, ikke på Gud. Skal jeg beslutte om mine (fiktive) børn tror? Vil døbes? Sætter jeg dem sværere i forhold til konfirmation? Osv osv.


Hvis jeg skulle have børn, ville jeg ikke betænke mig et sekund ved at undlade at lade dem døbe. Jeg ville nok også opdrage dem ateistisk. Hvis de gerne ville konfirmeres, så ville jeg måske lade dem blive det. Måske vil de få valget mellem fest eller konfirmation.. :devil:
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf dgd2007 » 17. apr 2016, 14:13

Advocatus-Diaboli skrev:Hvis jeg skulle have børn, ville jeg ikke betænke mig et sekund ved at undlade at lade dem døbe. Jeg ville nok også opdrage dem ateistisk. Hvis de gerne ville konfirmeres, så ville jeg måske lade dem blive det. Måske vil de få valget mellem fest eller konfirmation.. :devil:

Ja, det ville nok ikke være helt ukompliceret at have dig som far ... :D
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 17. apr 2016, 14:27

Urtekussen skrev:Jeg troede helt bestemt at konfirmation var noget man havde, fordi den barnedøbte nu selv havde mulighed for at bekræfte det, som andre har sagt ja til på hans/hendes vegne.


Det ER også sådan.

Ved dåbsritualet er det den voksne, der bærer barnet, der på barnets vegne svarer ja til spørgsmålene i trosbekendelsen, og til sidst ja til spørgsmålet om man vil døbes på denne tro.

Ved konfirmationsritualet konfirmerer (deraf navnet) den unge sin tro, ved at svare ja på spørgsmålene i trosbekendelsen.

Der er ingen steder i ritualerne, hvor det er Gud der bekræfter noget.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 17. apr 2016, 14:30

dgd2007 skrev:Ja, det ville nok ikke være helt ukompliceret at have dig som far ... :D


Sikkert ikke mere end at have alle mulige andre. De vil jo blive vant til det fra dag 1, så de mærker nok ikke den store forskel. Ikke før jeg går fra deres mor og får forældremyndigheden, og de bliver udsat for hendes opdragelse to dage hver anden uge.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Animi » 17. apr 2016, 16:14

Advocatus-Diaboli skrev:
Det ER også sådan.

Ved dåbsritualet er det den voksne, der bærer barnet, der på barnets vegne svarer ja til spørgsmålene i trosbekendelsen, og til sidst ja til spørgsmålet om man vil døbes på denne tro.

Ved konfirmationsritualet konfirmerer (deraf navnet) den unge sin tro, ved at svare ja på spørgsmålene i trosbekendelsen.

Der er ingen steder i ritualerne, hvor det er Gud der bekræfter noget.


Folkekirken er uenig med dig.

"Ved konfirmation bekræfter Gud sit ja til dig og siger, at han holder, hvad han lovede til din dåb."

http://www.folkekirken.dk/livets-begive ... nfirmation

Selv skulle jeg ikke svare ja til noget. Men som jeg har skrevet før, er selve det at jeg lader mig konfirmere en bekræftelse af min dåb. Men jeg skulle aldrig bekræfte noget, til selve ritualet.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 17. apr 2016, 16:19

Rakel skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Urtekussen skrev:Jeg troede helt bestemt at konfirmation var noget man havde, fordi den barnedøbte nu selv havde mulighed for at bekræfte det, som andre har sagt ja til på hans/hendes vegne.


Det ER også sådan.

Ved dåbsritualet er det den voksne, der bærer barnet, der på barnets vegne svarer ja til spørgsmålene i trosbekendelsen, og til sidst ja til spørgsmålet om man vil døbes på denne tro.

Ved konfirmationsritualet konfirmerer (deraf navnet) den unge sin tro, ved at svare ja på spørgsmålene i trosbekendelsen.

Der er ingen steder i ritualerne, hvor det er Gud der bekræfter noget.


Det er især Grundtvig, der har det synspunkt, at konfirmation er Guds bekræftigelse af dåben overfor det unge menneske. Sådan kan man i teologi og kirkehistorien finde mange tolkninger af kirkens handlinger.


Måske, men nu må det være folkekirkens officielle liturgi, der afgør spørgsmålet og ikke diverse præsters personlige fortolkninger, der tæller.

http://www.folkekirken.dk/_Resources/Pe ... belon2.pdf Det fremgår af ritualet, at det er de unge der konfirmerer deres tro, ved at svare ja til en række spørgsmål.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 17. apr 2016, 16:27

Animi skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Der er ingen steder i ritualerne, hvor det er Gud der bekræfter noget.


Folkekirken er uenig med dig.

"Ved konfirmation bekræfter Gud sit ja til dig og siger, at han holder, hvad han lovede til din dåb."

http://www.folkekirken.dk/livets-begive ... nfirmation

Selv skulle jeg ikke svare ja til noget. Men som jeg har skrevet før, er selve det at jeg lader mig konfirmere en bekræftelse af min dåb. Men jeg skulle aldrig bekræfte noget, til selve ritualet.


Nej, Folkekirken er ikke uenig med mig. Jeg skriver at der ikke står nogen steder i ritualerne, at det er Gud der bekræfter noget. At du linker til en hjemmeside hvor en ukendt forfatter påstår det, ændrer ikke på hvad der følger af den ved lov vedtagne liturgi. Officiel vedtagen liturgi ved lov overruler hjemmesiders beskrivelser om emnet.

Jeg har sidenhen linket til en kopi af selve konfirmationsritualet.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf fisken80 » 17. apr 2016, 16:29

Advocatus-Diaboli skrev:
Rakel skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Urtekussen skrev:Jeg troede helt bestemt at konfirmation var noget man havde, fordi den barnedøbte nu selv havde mulighed for at bekræfte det, som andre har sagt ja til på hans/hendes vegne.


Det ER også sådan.

Ved dåbsritualet er det den voksne, der bærer barnet, der på barnets vegne svarer ja til spørgsmålene i trosbekendelsen, og til sidst ja til spørgsmålet om man vil døbes på denne tro.

Ved konfirmationsritualet konfirmerer (deraf navnet) den unge sin tro, ved at svare ja på spørgsmålene i trosbekendelsen.

Der er ingen steder i ritualerne, hvor det er Gud der bekræfter noget.


Det er især Grundtvig, der har det synspunkt, at konfirmation er Guds bekræftigelse af dåben overfor det unge menneske. Sådan kan man i teologi og kirkehistorien finde mange tolkninger af kirkens handlinger.


Måske, men nu må det være folkekirkens officielle liturgi, der afgør spørgsmålet og ikke diverse præsters personlige fortolkninger, der tæller.

http://www.folkekirken.dk/_Resources/Pe ... belon2.pdf Det fremgår af ritualet, at det er de unge der konfirmerer deres tro, ved at svare ja til en række spørgsmål.


Der er bare lige det ved det, at i ét af de tre ritualer præsterne frit kan vælge mellem indgår der ikke et svar:

Eller tilspørgsel og svar udelades, og konfirmationsvelsignelsen indledes med, at
præsten nævner konfirmandens navn.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf fisken80 » 17. apr 2016, 16:31

Advocatus-Diaboli skrev:
Animi skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Der er ingen steder i ritualerne, hvor det er Gud der bekræfter noget.


Folkekirken er uenig med dig.

"Ved konfirmation bekræfter Gud sit ja til dig og siger, at han holder, hvad han lovede til din dåb."

http://www.folkekirken.dk/livets-begive ... nfirmation

Selv skulle jeg ikke svare ja til noget. Men som jeg har skrevet før, er selve det at jeg lader mig konfirmere en bekræftelse af min dåb. Men jeg skulle aldrig bekræfte noget, til selve ritualet.


Nej, Folkekirken er ikke uenig med mig. Jeg skriver at der ikke står nogen steder i ritualerne, at det er Gud der bekræfter noget. At du linker til en hjemmeside hvor en ukendt forfatter påstår det, ændrer ikke på hvad der følger af den ved lov vedtagne liturgi. Officiel vedtagen liturgi ved lov overruler hjemmesiders beskrivelser om emnet.

Jeg har sidenhen linket til en kopi af selve konfirmationsritualet.


Men i dit link står der jo netop, at det er en mulighed at vælge et ritual, hvor konfirmanden ikke svarer bekræftende.
Senest rettet af fisken80 17. apr 2016, 16:32, rettet i alt 1 gang.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9015
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Purple Haze » 17. apr 2016, 16:31

Valgte at blive døbt og konfirmeret da jeg var de der 13-14 år. Det gjorde jeg ud fra en ide om at man jo ikke kunne vide, og hvis jeg senere fandt ud af at jeg troede, så var løbet ikke kørt.
Jeg fandt så til gændgæld ud af at jeg ikke tror og har meldt mig ud.

Afholder mig fra at komme i kirken hvis det er muligt, men kommer af høflighed hvis det ikke er muligt at undgå det.
Husker især da min fætters dreng blev begravet, synes præsten var direkte ulækker i sin prædiken, og hvis det ikke havde været voldsomt respektløst overfor de øvrige pårørende var jeg gået.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Animi » 17. apr 2016, 16:32

Advocatus-Diaboli skrev:
Animi skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Der er ingen steder i ritualerne, hvor det er Gud der bekræfter noget.


Folkekirken er uenig med dig.

"Ved konfirmation bekræfter Gud sit ja til dig og siger, at han holder, hvad han lovede til din dåb."

http://www.folkekirken.dk/livets-begive ... nfirmation

Selv skulle jeg ikke svare ja til noget. Men som jeg har skrevet før, er selve det at jeg lader mig konfirmere en bekræftelse af min dåb. Men jeg skulle aldrig bekræfte noget, til selve ritualet.


Nej, Folkekirken er ikke uenig med mig. Jeg skriver at der ikke står nogen steder i ritualerne, at det er Gud der bekræfter noget. At du linker til en hjemmeside hvor en ukendt forfatter påstår det, ændrer ikke på hvad der følger af den ved lov vedtagne liturgi. Officiel vedtagen liturgi ved lov overruler hjemmesiders beskrivelser om emnet.

Jeg har sidenhen linket til en kopi af selve konfirmationsritualet.


Jeg har læst det du linkede til. Nu linkede jeg heller ikke bare til en tilfældig hjemmeside, det er Folkekirkens hjemmeside.
Desuden i det du linker til, står spørgsmålet: "Vil du gerne konfirmeres i den kristne tro" = Vil du gerne bekræftes i denne tro".
Dvs man bliver konfirmeret/bekræftet - man konfirmerer ikke.
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 17. apr 2016, 18:07

fisken80 skrev:[
Men i dit link står der jo netop, at det er en mulighed at vælge et ritual, hvor konfirmanden ikke svarer bekræftende.


At man har åbnet for én variant, hvor man udelader spørgsmålene, ændrer jo ikke på det grundlæggende - at det ved konfirmationen er konfirmanden der bekræfter sin tro, og ikke at det er Gud der bekræfter sin tro.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Buller » 17. apr 2016, 18:15

Wolf & I skrev:Ja - Udelukkende fordi det ellers vil koste mine pårørende en bondegård når jeg skal i jorden.
Folkekirken har jeg intet forhold til - Den er mig ligegyldig. Ligesom mit forhold til alle andre kirker.


doner dit legeme til videnskaben, så koster det dine efterladte lige nøjagtigt 0 kr.
0

Tilbage til "Livets forhold"