Hvad er dit forhold til folkekirken?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.

Er du medlem af den danske folkekirke?

JA
65
51%
NEj
63
49%
 
Afgivne stemmer: 128
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 17. apr 2016, 18:25

Animi skrev:Jeg har læst det du linkede til. Nu linkede jeg heller ikke bare til en tilfældig hjemmeside, det er Folkekirkens hjemmeside.


Og hvem har skrevet teksten på deres hjemmeside? Kirkeministeren? En biskop? En fuldmægtig eller kontorassistent i en styrelse?

Jeg linker til liturgien som er autoriseret ved kgl. Resolution af 12. Juni 1991. Min kilde overtrumfer din kilde.

Desuden i det du linker til, står spørgsmålet: "Vil du gerne konfirmeres i den kristne tro" = Vil du gerne bekræftes i denne tro".


"Vil du gerne konfirmeres i den kristne tro?" = "Vil du gerne konfirmeres inden for den kristne tro?" ("Tro" som i "lære", og ikke som i hvad han tror om et eller andet).

Dvs man bliver konfirmeret/bekræftet - man konfirmerer ikke.


Jo, man gør, og det ville også fremgå tydeligt, hvis du havde taget hele citatet med:

"Eller præsten spørger med navn nævnelse hver enkelt konfirmand: N.N. Vil du konfirmeres i den kristne tro? Konfirmanden: Ja"

Med andre ord - konfirmanden konfirmerer med sit "ja". Gud konfirmerer ikke en disse.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Buller » 17. apr 2016, 18:31

Wolf & I skrev:
Buller skrev:
Wolf & I skrev:Ja - Udelukkende fordi det ellers vil koste mine pårørende en bondegård når jeg skal i jorden.
Folkekirken har jeg intet forhold til - Den er mig ligegyldig. Ligesom mit forhold til alle andre kirker.


doner dit legeme til videnskaben, så koster det dine efterladte lige nøjagtigt 0 kr.

Jep - Det har min mor det ikke godt med. Det har jeg nemlig ville men skulle jeg dø før min mor er det vigtigt for mig at det er noget hun kan godtage.


Hun ville jo kunne overrule det ved at tilbageholde dit legeme mere end 4 dage. Så ønsker de nemlig ikke at modtage det.
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Animi » 17. apr 2016, 18:35

Advocatus-Diaboli skrev:
Jo, man gør, og det ville også fremgå tydeligt, hvis du havde taget hele citatet med:

"Eller præsten spørger med navn nævnelse hver enkelt konfirmand: N.N. Vil du konfirmeres i den kristne tro? Konfirmanden: Ja"

Med andre ord - konfirmanden konfirmerer med sit "ja". Gud konfirmerer ikke en disse.


Nej, man konfirmerer stadigvæk ikke. Man bliver spurgt om man vil konfirmeres. Konfirmeres står i passiv, dvs en handling rettet mod en, ikke en handling man selv udfører.
Lad os fx skifte 'konfirmere' ud med 'dræbe.'
Præsten: "Vil du gerne dræbes i den kristne tro?" Konfirmanden: "Ja."
Vil du så påstå at konfirmanden har sagt ja til at dræbe en anden?

Hvis der blev spurgt: "Vil du gerne konfirmere din tro", så er det rigtigt at der så blev spurgt om man vil udføre en handling. Men det gør der ikke, der bliver spurgt om man vil modtage en handling
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 17. apr 2016, 18:42

Animi skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Jo, man gør, og det ville også fremgå tydeligt, hvis du havde taget hele citatet med:

"Eller præsten spørger med navn nævnelse hver enkelt konfirmand: N.N. Vil du konfirmeres i den kristne tro? Konfirmanden: Ja"

Med andre ord - konfirmanden konfirmerer med sit "ja". Gud konfirmerer ikke en disse.


Nej, man konfirmerer stadigvæk ikke. Man bliver spurgt om man vil konfirmeres. Konfirmeres står i passiv, dvs en handling rettet mod en, ikke en handling man selv udfører.
Lad os fx skifte 'konfirmere' ud med 'dræbe.'
Præsten: "Vil du gerne dræbes i den kristne tro?" Konfirmanden: "Ja."
Vil du så påstå at konfirmanden har sagt ja til at dræbe en anden?


Vil du påstå at det er drabsmanden, der har konfirmeret det drab?
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf fisken80 » 17. apr 2016, 18:44

Advocatus-Diaboli skrev:
fisken80 skrev:[
Men i dit link står der jo netop, at det er en mulighed at vælge et ritual, hvor konfirmanden ikke svarer bekræftende.


At man har åbnet for én variant, hvor man udelader spørgsmålene, ændrer jo ikke på det grundlæggende - at det ved konfirmationen er konfirmanden der bekræfter sin tro, og ikke at det er Gud der bekræfter sin tro.


Du fastholder jo selv, at liturgien er det afgørende, og det er en del af liturgien, at man kan vælge et ritual, hvor der ikke siges ja. Du kan mene hvad du vil, men du har bare stadig ikke ret.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf godtnavn » 17. apr 2016, 18:53

Jeg er hverken døbt eller konfirmeret og når jeg en dag skal giftes bliver det ikke i en kirke. Men jeg deltager gerne til andres store dage i kirker. Min kærestes familie er kristne, så når vi en dag får børn er jeg gået med til en dåb men det er klart for hans skyld, og så går der ikke noget af mig for at fejre af barn og navn starter i en kirke. Men vi gør det kun fordi min kæreste er lidt kristen og hans familie er meget, vi ville ikke gøre det hvis ingen af os troede.

Jeg er modstander af folk der bliver konfirmeret uden at tro osv. og derfor bliver vi heller ikke gift i en kirke selvom min kæreste gerne ville, jeg kan ikke sige ja til gud når jeg ikke tror på ham. Heldigvis har vi fundet en løsning vi begge er glade for.
1
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Animi » 17. apr 2016, 18:55

Advocatus-Diaboli skrev:
Animi skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Jo, man gør, og det ville også fremgå tydeligt, hvis du havde taget hele citatet med:

"Eller præsten spørger med navn nævnelse hver enkelt konfirmand: N.N. Vil du konfirmeres i den kristne tro? Konfirmanden: Ja"

Med andre ord - konfirmanden konfirmerer med sit "ja". Gud konfirmerer ikke en disse.


Nej, man konfirmerer stadigvæk ikke. Man bliver spurgt om man vil konfirmeres. Konfirmeres står i passiv, dvs en handling rettet mod en, ikke en handling man selv udfører.
Lad os fx skifte 'konfirmere' ud med 'dræbe.'
Præsten: "Vil du gerne dræbes i den kristne tro?" Konfirmanden: "Ja."
Vil du så påstå at konfirmanden har sagt ja til at dræbe en anden?


Vil du påstå at det er drabsmanden, der har konfirmeret det drab?


Måske du kunne svare på spørgsmålet først?
Spørger man Lars, "Vil du gerne dræbes [af Bent]", spørger man om Lars gerne vil have en handling udført imod sig selv, af en anden .
Men spørger man Lars "Vil du gerne dræbe [Bent]" spørger man om Lars vil udføre handlingen mod en anden.

Det samme gælder for konfirmeres/konfirmere. Det første er en passiv handling, det andet er en aktiv handling.

Men for at svare på dit spørgsmål: Nej, det er ikke drabsmanden (ham der udfører handlingen) der har sagt ja til det drab, det er konfirmanden, som har sagt ja, jeg vil gerne dræbes (han vil gerne have en handling udført imod sig af en anden)
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 17. apr 2016, 19:05

fisken80 skrev:
Du fastholder jo selv, at liturgien er det afgørende, og det er en del af liturgien, at man kan vælge et ritual, hvor der ikke siges ja. Du kan mene hvad du vil, men du har bare stadig ikke ret.


Ja, og liturgien siger at det er konfirmanden, der bekræfter sin tro. Der står ingen steder at det er Gud.

At der er 2 versioner med spørgsmål og 1 hvor spørgsmål kan udelades, modsiger jo ikke min påstand og det ændrer ikke på at det er konfirmanden der konfirmerer sin tro. Man skulle næsten tro at det lå lidt i ordet, eller at det var så oplagt, at mennesket skal bekræfte deres tro på Gud og at det ikke er omvendt, at det ikke var nødvendigt at nævne.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 17. apr 2016, 19:08

Animi skrev:
Måske du kunne svare på spørgsmålet først?


Nej, du opstiller en stråmand, og det gider jeg ikke. Jeg har sagt hvad jeg har at sige. Jeg har vist dig at dit eget citat bekræfter min påstand, og det har du ikke gyldigt kunne gendrive.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Animi » 17. apr 2016, 19:15

Advocatus-Diaboli skrev:
Animi skrev:
Måske du kunne svare på spørgsmålet først?


Nej, du opstiller en stråmand, og det gider jeg ikke. Jeg har sagt hvad jeg har at sige. Jeg har vist dig at dit eget citat bekræfter min påstand, og det har du ikke gyldigt kunne gendrive.


Det er ikke en stråmand, det er grammatik. Du kan ikke bare benægte grammatikken, fordi det ikke lige passer dig. Konfirmeres med s til sidst er en passiv handling. En passiv handling udfører man ikke selv. Ellers ville folk ikke sige "Jeg blev konfirmeret i søndags" (som er en passiv handling) men "Jeg konfirmerede i søndags." (som er en aktiv handling).
Prøv at læs op hvordan hvordan en passiv handling dannes, så vil du hurtigt se at det bliver dannet af endelsen -es/-s eller med omskrivelsen blive, bliver, blev + participiet. Jeg blev dræbt. Jeg blev konfirmeret. Jeg dræbes. Jeg konfirmeres.

Og lad os så slå ordet 'passiv' op: 1. passiv sb., -en, -er, -erne (LINGVISTIK den form verbet har i sætninger hvor subjektet er genstand for den handling der udtrykkes) http://sproget.dk/lookup?SearchableText ... on&exact=1
Igen, sådan er grammatikken, det kan du ikke lave om på.

Men okay, så går jeg ud fra at du mener at sætningen "Lars dræbes" betyder at Lars dræber en anden. Hvilket er noget vrøvl.
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Myresluger » 17. apr 2016, 20:01

Jeg meldte mig ud for år tilbage. Inden da var jeg blevet gift - på rådhuset, mine børn navngivet - ja man skulle jo omkring kirkekontoret - men døbt blev de ikke. Vi har boet i vores landsby i 17 år - og jeg har aldrig været inde i kirken, som skulle være meget speciel - men jeg har ikke lyst. Derfor meldte jeg mig ud.

Jeg detager til bryllupper, dåb, konfirmationer og begravelser, men hvis det kan undgås bliver jeg væk. Jeg har haft nogle temmelig uheldige oplevelser med mildest talt malplacerede taler fra præster - både til dåb og begravelser.

Mine børn gik til konfirmationsforberedelse men blev ikke konfirmeret, vi talte meget om at konfirmationen er en religiøs handling og den skal man kun deltage i hvis man tror på indholdet. Det gjorde de ikke og derfor blev de ikke konfirmeret.

I stedet holdt vi en ungdomsfest. Og nej, vi kalder det ikke en nonfirmation - fordi man ikke kan undlade at bekræfte dåben, når man ikke er døbt. Derudover synes jeg det er en meget negativ vinkling. En ungdomsfest synes jeg er mere passende.
1
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Buller » 17. apr 2016, 20:41

Wolf & I skrev:
Buller skrev:
Wolf & I skrev:
Buller skrev:
Wolf & I skrev:Ja - Udelukkende fordi det ellers vil koste mine pårørende en bondegård når jeg skal i jorden.
Folkekirken har jeg intet forhold til - Den er mig ligegyldig. Ligesom mit forhold til alle andre kirker.


doner dit legeme til videnskaben, så koster det dine efterladte lige nøjagtigt 0 kr.

Jep - Det har min mor det ikke godt med. Det har jeg nemlig ville men skulle jeg dø før min mor er det vigtigt for mig at det er noget hun kan godtage.


Hun ville jo kunne overrule det ved at tilbageholde dit legeme mere end 4 dage. Så ønsker de nemlig ikke at modtage det.

Det ville hun gøre og derfor er der ingen grund til jeg "tilmelder" mig når jeg nu ved at det aldrig kommer til at ske. Det er (for mig) at tage pis på anatomisk institut.


men antager du da at du dør før din mor? For ellers ville de jo få dit legeme.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf dgd2007 » 17. apr 2016, 23:23

Nå, men for at vende tilbage til ens eget forhold til det ...
Så er jeg ateistisk opdraget - omend faget "Bibelhistorie" i de små klasser i skolen dengang også var lidt missionerende. Så det fik jeg også lidt af.
I 1971, da hippiedrømmene var ved at være bristet, og der kun var klicheerne tilbage af det, begyndte jeg at "søge" efter noget andet. Biblen var nærliggende, for den havde jeg trods alt allerede i huset. Jeg slog op på side 1 (eller hvert fald deromkring) og bed straks mærke i det berømte: "I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud".
Efter hvad jeg havde hørt, sagde de kristne altid, at "Ordet" var = Biblen, og det gav jo overhovedet ingen mening så ... at før der fandtes noget andet, svævede der en bog rundt i det tomme rum :gruble:
Jeg gik derfor over til Baghavad Gita (hinduistisk skrift), som var ret moderne på det tidspunkt, alle gurubevægelser og den slags henviste til den osv. Der faldt jeg over noget, som jeg stadig sværger til - en del, faktisk, men her tænker jeg specielt på et sted, hvor hovedpersonen (som er en fyrste midt i et slag mod en tronraner) spørger sin vognstyrer (som incidentally er Guden i menneskeskikkelse - eller en "avatar", som det jo hedder på sanskrit :) - Krishna) om hvad nu hvis man kommer til at tilbede nogle forkerte guder, eller udfører ritualerne forkert?
Og svaret var: Not to worry! Alt hvad man gør oprigtigt og med kærlighed, skal nok nå frem til det rigtige sted.

Derfor er jeg hverken imod eller for fx den danske kirke. Jeg tror, at man kan få noget ud af at være der, pga ens egen oprigtighed. Men på den anden side tror jeg, at man med den samme oprigtighed, men fx med en opvækst i et andet land med en anden tradition, kunne få det samme ud af noget andet.
0
Brugeravatar
tregetours
Indlæg: 9
Tilmeldt: 11. apr 2016, 13:50
Kort karma: 0

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf tregetours » 20. apr 2016, 21:13

Jeg synes det er en enormt interessant diskussion.

Jeg er medlem af folkekirken selvom jeg mange gange har overvejet at melde mig ud. Jeg betragter mig selv som ateist - det gør mine forældre også - men jeg er stadig vokset op i en familie med konfirmationer, kirkebrylluper og -begravelser, julegudstjenester, osv. Personligt betragter jeg mit medlemskab ikke som et medlemskab af kristendommen men derimod som mit valg om at støtte folkekirken - Også kirkerne i meget bogstavelig forstand. Jeg elsker den historie der hører med til de gamle bygninger og betragter kirker som et "frirum" for alle, også folk som ikke nødvendigvis dyrker kristendommen.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf IrmaPigen » 23. apr 2016, 06:14

Jeg opsagde mit abonnement til folkekirken for en 3-4 år siden.

Jeg er ikke sådan rigtig troende. Måske melder jeg mig ind igen en dag. Men jeg vil stadig ikke være troende.
0

Tilbage til "Livets forhold"