Pave Frans

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Pave Frans

Indlægaf dgd2007 » 16. apr 2016, 10:43

Jeg ledte forgæves efter en tråd om Pave Frans for at smide et par kommentarer - det er jo et spændende eksperiment, og han er meget anderledes end de andre paver, man har set ... Hvad mon det kan fre til?

Mine kommentarer var dels det aktuelle: at nu må man da håbe, han ikke laver alt for meget rav i den på Lesbos, når nu EU endelig er begyndt at få situationen lidt under kontrol :genert:

Og så den mere langsigtede:
Det er jo al ære værd og meget spændende, at han prøver at opbløde meget af den katolske kirkes mere rigide politik og holdninger. Men spørgsmålet, der uvægerligt melder sig, er jo, om det netop var den rigiditet, der har gjort at den katolske kirke har bevaret sin magt igennem århundrederne?
Med andre ord, kan man forestille sig, at han er lidt som de Klerk i Sydafrika og Gorbachov i Soviet, der ville "menneskeliggøre" deres stive systemer, men derved i sidste ende kom til at ødelægge dem? :gruble:
0
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Pave Frans

Indlægaf annella » 16. apr 2016, 12:55

dgd2007 skrev:
Mine kommentarer var dels det aktuelle: at nu må man da håbe, han ikke laver alt for meget rav i den på Lesbos, når nu EU endelig er begyndt at få situationen lidt under kontrol.


På hjemrejsen fra den græske ægæis-ø Lesbos til Rom vil Pave Frans tage ti flygtninge og indvandrere med til Vatikanet, 8 syrere og 2 afghanere, det meddeler det græske stats-tv.

https://www.wort.lu/de/international/le ... ff8fa76393
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Pave Frans

Indlægaf dgd2007 » 16. apr 2016, 13:32

annella skrev:På hjemrejsen fra den græske ægæis-ø Lesbos til Rom vil Pave Frans tage ti flygtninge og indvandrere med til Vatikanet, 8 syrere og 2 afghanere, det meddeler det græske stats-tv.

Nå ok, det sker der vel ingen ulykker ved. Jeg var bange for, at han ville begynde at agitere mod aftalen med Tyrkiet. Det kunne give en del pinlighed. :genert: På grænsen mellem USA og Mexico havde han jo været ret bastant.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Pave Frans

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 16. apr 2016, 13:57

dgd2007 skrev:Jeg ledte forgæves efter en tråd om Pave Frans for at smide et par kommentarer - det er jo et spændende eksperiment, og han er meget anderledes end de andre paver, man har set ... Hvad mon det kan fre til?


Pave Frans? Eksperiment?
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Pave Frans

Indlægaf dgd2007 » 18. apr 2016, 15:52

Rakel skrev:Jeg kan meget bedre lide hans måde at forvalte embedet på end hans forgænger Ratzinger.

Ratzinger blev en bedre pave end jeg tænkte ved valget af ham, men jeg tror, at Frans er, hvad den katolske kirke har behov for i disse år.

Pave Frans er langt mere folkelig og mindre optaget af dogmatiske spidsfindigheder end Ratzinger og det, tror jeg, styrker den katolske kirke fremfor svækker den.

Ja, helt sikkert. Jeg har indtryk af, at han er meget populær, og at man også lytter til ham uden for katolicismens rækker.

Parallellen til de Klerk og Gorbachov er, at de var jo også meget populære, men efter kort tid i høj grad uden for deres eget parti/land. Jeg kan ikke lade være med at spekulere på, at kardinalerne jo selvfølgelig klapper hælene sammen, når Paven siger noget. Men mon mange af dem inderst inde er 100% begejstrede for "Frans af Assisi"-stilen med fokus på fattige og opblødningen af de meget rigide holdninger til diverse kønsting og sager? Og at den katolske kirkes store magt - faktisk lidt i stil med apartheid og kommunismen - har bygget på, at man netop støttede sig til meget faste dogmer, ritualer og hierarkier. Jeg siger ikke, at det nødvendigvis vil gå sådan. Men man kunne måske godt forestille sig, at opblødningen på længere sigt kunne føre til enten et modkup fra Vatikan-etablissementets side, eller at kirkens globale slagkraft som samlet enhed svækkes, fordi noget af denne netop byggede på "urokkeligheden"?
0
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Pave Frans

Indlægaf annella » 18. apr 2016, 16:26

dgd2007 skrev:
Med andre ord, kan man forestille sig, at han er lidt som de Klerk i Sydafrika og Gorbachov i Soviet, der ville "menneskeliggøre" deres stive systemer, men derved i sidste ende kom til at ødelægge dem?


Det giver jeg dig i sidstnævnte Gorbachov ikke ret i, havde det ikke været for Gorbachov, der nægtede at sætte militæret ind mod demonstranterne i det tidligere DDR, var det endt i et blodbad.
0
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Pave Frans

Indlægaf avdotja » 18. apr 2016, 16:45

Jeg er bestemt ikke fan af katolicismen, men indrømmer gerne at den nuværende pave, ser ud til at være lidt mindre skadelig end de forgående. Det ser jeg dog ikke som et problem, nærmere tværtimod (men desværre nærer jeg ingen forhåbninger om at det vil betyde katolicismens endelig).
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Pave Frans

Indlægaf dgd2007 » 18. apr 2016, 18:04

annella skrev:Det giver jeg dig i sidstnævnte Gorbachov ikke ret i, havde det ikke været for Gorbachov, der nægtede at sætte militæret ind mod demonstranterne i det tidligere DDR, var det endt i et blodbad.

Ja, hvis du ser det ud fra et synspunkt om "the greater good", selvfølgelig.
Men hvis du ser det ud fra et synspunkt om at bevare og reformere Sovietunionen, som var G's store vision, så var det jo nærmest dødsstødet. Han havde måske ikke indset, at Sovietunionen kun overlevede, fordi den var parat til at sætte militæret ind mod demonstranter.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Pave Frans

Indlægaf dgd2007 » 19. apr 2016, 11:28

Apropos Gorbachov var der sådan en skæg detalje ... der havde jo været et kup fra gammelkommunisternes side, som var slået fejl, bl.a. pga. Boris Jeltsins indsats. Gorbi, der havde siddet isoleret i et sommerhus på Krim, steg lettere fortumlet ud af flyveren, der havde bragt ham tilbage, efter at kupmagerne havde givet op.

Ale andre vidste, at der faktisk havde været to kup: det gammelkommunistiske, og så Jeltsin, der mere eller mindre havde overtaget magten og var ved at nedlægge USSR. Men Gorbi trådte ud af flyet og holdt en kort tale om, at det hele havde vist USSR's sundhed, og at hans reformer havde gjort, at man havde modstået denne krise.

BBC-reporteren udbrød (oprigtigt overrasket): "Wow! He really is a true believer." :)
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"