Tråden til de små spørgsmål

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4146
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 998
Likede indlæg: 7789

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Filipai » 19. apr 2016, 14:07

En opskrift på risotto med svampe, parmesan og hvidvin, er der nogen der har en god afprøvet opskrift på det?
0
Brugeravatar
MissIce
Indlæg: 471
Tilmeldt: 17. dec 2015, 20:01
Kort karma: 123
Likede indlæg: 1396

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf MissIce » 19. apr 2016, 14:55

Filipai skrev:En opskrift på risotto med svampe, parmesan og hvidvin, er der nogen der har en god afprøvet opskrift på det?

Jeg har måske en opskrift et sted, men jeg laver det altid efter hukommelsen:

Tidsforbrug: en lille halv time.

Et løg i fine tern
1 dl risotto-ris
1 dl hvidvin
1/2 l + bouillon
1/3 bæger ricotta / mascarpone
1 stor håndfuld revet parmesan
Olivenolie

Løgene steges i olien til de er klare/ let gyldne i en dyb pande eller en stor gryde. Risene og hvidvinen tilsættes og koger indtil risene har suget al væden til sig. Bouillonen tilsættes lidt ad gangen mens retten simrer. Når al bouillonen er tilsat og kogt ind i risene røres parmasanen og ricottaen / mascarponen i. Når osten er smeltet ind i retten krydres med salt og peber. Til sidst tilsættes evt stegte svampe, dampet spinat, dampede asparges, friske ærteskud eller hvad man ellers har lyst til at tilføje. Risottoen kan dog sagtens spises au naturel.

Denne risotto er en af mine go-to retter, når det skal være nemt og hurtigt. Enjoy :gogo:
1
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf HappyPaww » 19. apr 2016, 18:06

MissIce skrev:
Filipai skrev:En opskrift på risotto med svampe, parmesan og hvidvin, er der nogen der har en god afprøvet opskrift på det?

Jeg har måske en opskrift et sted, men jeg laver det altid efter hukommelsen:

Tidsforbrug: en lille halv time.

Et løg i fine tern
1 dl risotto-ris
1 dl hvidvin
1/2 l + bouillon
1/3 bæger ricotta / mascarpone
1 stor håndfuld revet parmesan
Olivenolie

Løgene steges i olien til de er klare/ let gyldne i en dyb pande eller en stor gryde. Risene og hvidvinen tilsættes og koger indtil risene har suget al væden til sig. Bouillonen tilsættes lidt ad gangen mens retten simrer. Når al bouillonen er tilsat og kogt ind i risene røres parmasanen og ricottaen / mascarponen i. Når osten er smeltet ind i retten krydres med salt og peber. Til sidst tilsættes evt stegte svampe, dampet spinat, dampede asparges, friske ærteskud eller hvad man ellers har lyst til at tilføje. Risottoen kan dog sagtens spises au naturel.

Denne risotto er en af mine go-to retter, når det skal være nemt og hurtigt. Enjoy :gogo:

Er det til 1-2 portioner? 1 dl ris er godt nok ikke meget...

Jeg laver det altid på slump - det vigtigste er at den ikke bliver for tør, og man ikke er fedtet med parmesan og koldt smør til sidst :savl:
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4146
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 998
Likede indlæg: 7789

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Filipai » 19. apr 2016, 18:08

Jeg fik lavet en lækker risotto med en blanding af MissIces opskrift og en anden. Brugte dog ikke kold smør til sidst, men synes nu stadig det smagte godt. Brugte 1 dl per snude :)
1
Brugeravatar
MissIce
Indlæg: 471
Tilmeldt: 17. dec 2015, 20:01
Kort karma: 123
Likede indlæg: 1396

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf MissIce » 19. apr 2016, 20:36

HappyPaww skrev:
MissIce skrev:
Filipai skrev:En opskrift på risotto med svampe, parmesan og hvidvin, er der nogen der har en god afprøvet opskrift på det?

Jeg har måske en opskrift et sted, men jeg laver det altid efter hukommelsen:

Tidsforbrug: en lille halv time.

Et løg i fine tern
1 dl risotto-ris
1 dl hvidvin
1/2 l + bouillon
1/3 bæger ricotta / mascarpone
1 stor håndfuld revet parmesan
Olivenolie

Løgene steges i olien til de er klare/ let gyldne i en dyb pande eller en stor gryde. Risene og hvidvinen tilsættes og koger indtil risene har suget al væden til sig. Bouillonen tilsættes lidt ad gangen mens retten simrer. Når al bouillonen er tilsat og kogt ind i risene røres parmasanen og ricottaen / mascarponen i. Når osten er smeltet ind i retten krydres med salt og peber. Til sidst tilsættes evt stegte svampe, dampet spinat, dampede asparges, friske ærteskud eller hvad man ellers har lyst til at tilføje. Risottoen kan dog sagtens spises au naturel.

Denne risotto er en af mine go-to retter, når det skal være nemt og hurtigt. Enjoy :gogo:

Er det til 1-2 portioner? 1 dl ris er godt nok ikke meget...

Jeg laver det altid på slump - det vigtigste er at den ikke bliver for tør, og man ikke er fedtet med parmesan og koldt smør til sidst :savl:


Jeg plejer nu at lave risottoen som tilbehør til koteletter, frikadeller el.lign. og så rækker 1 dl ris fint til 2 personer. Mængden af ost (både parmasan og ricotta/mascarpone) gør også, at risottoen er ret tung i det, og derfor godt mættende.

Så hvor mange personer opskriften er til afhænger af serveringen... Og så selvfølgelig om det er murerarbejdsmænd eller piccoliner der serveres for :D
1
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Viskelæder » 19. apr 2016, 20:42

Ved I, hvornår der begynder at komme jordbær ude på de danske gårde? Er det først sådan noget juli-agtigt?
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24620
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3194
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36766

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Daine » 19. apr 2016, 20:48

Jeg er rigtig glad for at drikke chai latte. I pulverudgaven, der røres op med varm mælk. Men min mave gør knuder efterfølgende, så jeg har overvejet at prøve at udskifte mælken med laktosefri mælk, for at se om det kan afhjælpe problemet.
Men smager laktosefri mælk som alm. mælk?
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24620
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3194
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36766

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Daine » 19. apr 2016, 20:49

Viskelæder skrev:Ved I, hvornår der begynder at komme jordbær ude på de danske gårde? Er det først sådan noget juli-agtigt?


Det kommer an på vejret :) Men mener at juli er højsæson for pluk selv, dog ved jeg at gårde omkring hvor jeg bor begynder at annoncere med jordbær fra sidst i juni. Men igen, det kommer helt an på, hvordan vejret har artet sig.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21956
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59544

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf DetSorteCirkus » 19. apr 2016, 21:05

Daine skrev:Jeg er rigtig glad for at drikke chai latte. I pulverudgaven, der røres op med varm mælk. Men min mave gør knuder efterfølgende, så jeg har overvejet at prøve at udskifte mælken med laktosefri mælk, for at se om det kan afhjælpe problemet.
Men smager laktosefri mælk som alm. mælk?


Ja, det gør det.
Hvis du har mistanke om, at du er laktoseintoletant, vil jeg anbefale dig at gå til lægen og få det tjekket. Det er virkelig let, og jeg synes, at det giver ro og overblik at vide, hvorfor man sommetider får det underligt i maven.

PS: Grunden til, at laktosefri mælk smager som almindelig mælk, er, at navnet faktisk er misvisende. Man tager ikke laktosen ud af mælken, men tilsætter det ensym til fordøjelse af laktose, som mennesker med intolerans ikke selv producerer.
Senest rettet af DetSorteCirkus 19. apr 2016, 21:13, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Viskelæder » 19. apr 2016, 21:07

Daine skrev:
Viskelæder skrev:Ved I, hvornår der begynder at komme jordbær ude på de danske gårde? Er det først sådan noget juli-agtigt?


Det kommer an på vejret :) Men mener at juli er højsæson for pluk selv, dog ved jeg at gårde omkring hvor jeg bor begynder at annoncere med jordbær fra sidst i juni. Men igen, det kommer helt an på, hvordan vejret har artet sig.



Tak :) kan ikke vente!
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24620
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3194
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36766

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Daine » 20. apr 2016, 03:51

DetSorteCirkus skrev:
Daine skrev:Jeg er rigtig glad for at drikke chai latte. I pulverudgaven, der røres op med varm mælk. Men min mave gør knuder efterfølgende, så jeg har overvejet at prøve at udskifte mælken med laktosefri mælk, for at se om det kan afhjælpe problemet.
Men smager laktosefri mælk som alm. mælk?


Ja, det gør det.
Hvis du har mistanke om, at du er laktoseintoletant, vil jeg anbefale dig at gå til lægen og få det tjekket. Det er virkelig let, og jeg synes, at det giver ro og overblik at vide, hvorfor man sommetider får det underligt i maven.

PS: Grunden til, at laktosefri mælk smager som almindelig mælk, er, at navnet faktisk er misvisende. Man tager ikke laktosen ud af mælken, men tilsætter det ensym til fordøjelse af laktose, som mennesker med intolerans ikke selv producerer.


Tak :) Jeg kunne ikke tåle mælk som barn, men voksede lige så stille fra det. Jeg har dog aldrig drukket meget mælk og det er første gang siden dengang jeg har haft en reaktion - hvis det da er mælken jeg reagerer på. Nu prøver jeg at teste og så må jeg se om jeg skal ulejlige lægen efterfølgende.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Fru Sunshine » 21. apr 2016, 20:30

Hvordan opfører chiafrø sig, hvis man koger dem til grød eller lader dem stå og trække i væske af en art natten over?
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Lykke
Indlæg: 6936
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Lykke » 22. apr 2016, 04:27

Fru Sunshine skrev:Hvordan opfører chiafrø sig, hvis man koger dem til grød eller lader dem stå og trække i væske af en art natten over?



Altså de bliver sådan blødere i det. Har kogt noget hindbær på et tidspunkt, og efterfølgende kommet chia ned i, det gav sådan lidt geleret/marmeladekonsistens.
1
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf HappyPaww » 22. apr 2016, 05:31

Har en halv liter piskefløde der udløber i morgen. En smule skal bruges til flæskestegssovs i aften, men hvad skal jeg med resten? :D Kan/vil ikke lave is - der er ikke plads i fryseren...
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4146
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 998
Likede indlæg: 7789

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Filipai » 22. apr 2016, 06:51

HappyPaww skrev:Har en halv liter piskefløde der udløber i morgen. En smule skal bruges til flæskestegssovs i aften, men hvad skal jeg med resten? :D Kan/vil ikke lave is - der er ikke plads i fryseren...


Du laver panna cotta :ivrig:
0

Tilbage til "Mad og drikke"