Efterskolers hjemmelavede regelsæt.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Hurrze
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. sep 2015, 20:05
Kort karma: 46
Geografisk sted: Sønderjylland
Likede indlæg: 429

Re: Efterskolers hjemmelavede regelsæt.

Indlægaf Hurrze » 18. apr 2016, 01:22

Jeg gik på efterskole i 2009-2010. Der var da også regler, men dog ikke så strenge regler. Ting som besøg på værelser efter sengetid, natterend og tyveri var forbudt. Vi måtte godt opholde os på hinandens gangområder osv. Der måtte heller ikke drikkes eller ryges på efterskolen. Nogle efterskoler må man faktisk godt ryge på med skriflig tilladse fra forældre, dog var min efterskole hel røgfri. Hærværk osv var selvfølgelig også noget man ikke måtte. Nævner det fordi 3 drenge på skolen, skrev med meget blå maling på vores meget hvide tårn. Det blev de smidt ud af. Tror dog bestemt ikke at man ville blive smidt ud pga mælk. Var også nogle der var inde og stjæle nogle øl på depotet kan jeg huske, og deltog da også i at drikke dem. Var ikke med til at hente dem. Konskvenserne var meget forskellige alt efter hvad man havde gjort. Som regel var det dog første gang: advarsel, anden gang: skriftig besked til forældre og tredje gang: udsmidning. Er aldrig blevet taget i noget der var imod reglerne (alkohol og natterend), så har heller aldrig fået konskvenser. Var dog for det meste alle der fik lov til at rydde op efter natterend når vi havde lavet ballade og svinet over det hele på fællesarealerne. Dog med det med drengene der skrev på tårnet, de blev smidt direkte ud, men de havde vidst også 1 advarsel pr mand i forvejen... :) sjove tider :lol: :lol: :banan:
0
"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain"
Brugeravatar
Hurrze
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. sep 2015, 20:05
Kort karma: 46
Geografisk sted: Sønderjylland
Likede indlæg: 429

Re: Efterskolers hjemmelavede regelsæt.

Indlægaf Hurrze » 18. apr 2016, 01:25

Ennovy skrev:Hvis man bliver smidt ud lige op til prøverne, så er der også efterskoler der lader eleven komme tilbage på skolen til prøverne.

Men helt generelt så mener jeg at man må kigge på efterskolens regelsæt og se på måden de sanktionerer på - og så have det med i sine overvejelser når man vælger. At tro at efterskolen ikke mener deres regler og at de ikke sanktionerer som de gør når det kommer til lige præcis dit barn er dumt.

Og efterskoler er meget forskellige - så man må jo bare vælge den der kommer tættest på de værdier man har.


I forhold til at nogle efterskoler lader nogle komme tilbage kun til prøverne er det korrekt, og er enig med hvad du siger. Som nævnt i mit indlæg var der 3 drenge der blev smidt ud af min efterskole. De fik lov til at komme tilbage kun til prøverne og boede i telt i skoven uden for skolens matrikel imens. (Gik på en natur og idrætsefterskole midt ude på landet. Ude i ingenting) :)
0
"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain"
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Efterskolers hjemmelavede regelsæt.

Indlægaf HerErJeg » 18. apr 2016, 01:48

Hurrze skrev:
Ennovy skrev:Hvis man bliver smidt ud lige op til prøverne, så er der også efterskoler der lader eleven komme tilbage på skolen til prøverne.

Men helt generelt så mener jeg at man må kigge på efterskolens regelsæt og se på måden de sanktionerer på - og så have det med i sine overvejelser når man vælger. At tro at efterskolen ikke mener deres regler og at de ikke sanktionerer som de gør når det kommer til lige præcis dit barn er dumt.

Og efterskoler er meget forskellige - så man må jo bare vælge den der kommer tættest på de værdier man har.


I forhold til at nogle efterskoler lader nogle komme tilbage kun til prøverne er det korrekt, og er enig med hvad du siger. Som nævnt i mit indlæg var der 3 drenge der blev smidt ud af min efterskole. De fik lov til at komme tilbage kun til prøverne og boede i telt i skoven uden for skolens matrikel imens. (Gik på en natur og idrætsefterskole midt ude på landet. Ude i ingenting) :)


Sådan noget der er direkte latterligt. Man opfører sig som Jehovas Vidner, hvor alle skal vende ryggen og ingen må have kontakt med synderen.
Det psykiske spil i at smide nogen ud, stort set at udstøde fra fællesskabet, synes jeg virkelig skal vælges med omhu. Mht rygningen, så vælger man samme straf, som hvis eleverne havde stjålet fra deres kammerater eller røget hash. Jeg synes der burde skeles til om forbrydelsen svarer til noget kriminelt i den virkelige verden, og ikke bare er en drengestreg der blæses ud af proportioner.
På min egen efterskole var der 1 tilfælde af tyveri. Gerningsmanden fik lov til at slippe med 14 dage derhjemme, og så gik livet trods alt videre - også for ham.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Efterskolers hjemmelavede regelsæt.

Indlægaf Fru Sunshine » 18. apr 2016, 04:23

HerErJeg skrev:
Hurrze skrev:
Ennovy skrev:Hvis man bliver smidt ud lige op til prøverne, så er der også efterskoler der lader eleven komme tilbage på skolen til prøverne.

Men helt generelt så mener jeg at man må kigge på efterskolens regelsæt og se på måden de sanktionerer på - og så have det med i sine overvejelser når man vælger. At tro at efterskolen ikke mener deres regler og at de ikke sanktionerer som de gør når det kommer til lige præcis dit barn er dumt.

Og efterskoler er meget forskellige - så man må jo bare vælge den der kommer tættest på de værdier man har.


I forhold til at nogle efterskoler lader nogle komme tilbage kun til prøverne er det korrekt, og er enig med hvad du siger. Som nævnt i mit indlæg var der 3 drenge der blev smidt ud af min efterskole. De fik lov til at komme tilbage kun til prøverne og boede i telt i skoven uden for skolens matrikel imens. (Gik på en natur og idrætsefterskole midt ude på landet. Ude i ingenting) :)


Sådan noget der er direkte latterligt. Man opfører sig som Jehovas Vidner, hvor alle skal vende ryggen og ingen må have kontakt med synderen.
Det psykiske spil i at smide nogen ud, stort set at udstøde fra fællesskabet, synes jeg virkelig skal vælges med omhu. Mht rygningen, så vælger man samme straf, som hvis eleverne havde stjålet fra deres kammerater eller røget hash. Jeg synes der burde skeles til om forbrydelsen svarer til noget kriminelt i den virkelige verden, og ikke bare er en drengestreg der blæses ud af proportioner.
På min egen efterskole var der 1 tilfælde af tyveri. Gerningsmanden fik lov til at slippe med 14 dage derhjemme, og så gik livet trods alt videre - også for ham.

Men igen: man kender reglerne, inden man melder sig ind. Man skriver under på, at man vil overholde dem.
Så skal det godt nok have mere konsekvens end et fy-ha-skam-sig, når elever vælger at overtræde dem gentagne gange. De er gamle nok til at vide, hvad de gør.
Kan man ikke leve med det, må man jo lade være med at sende sit barn på efterskole.
Det mest latterlige her er faktisk de forældre, der ikke har fattet, at der gælder de samme regler for deres teen som for alle andre.
5
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Hurrze
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. sep 2015, 20:05
Kort karma: 46
Geografisk sted: Sønderjylland
Likede indlæg: 429

Re: Efterskolers hjemmelavede regelsæt.

Indlægaf Hurrze » 20. apr 2016, 00:31

HerErJeg skrev:
Hurrze skrev:
Ennovy skrev:Hvis man bliver smidt ud lige op til prøverne, så er der også efterskoler der lader eleven komme tilbage på skolen til prøverne.

Men helt generelt så mener jeg at man må kigge på efterskolens regelsæt og se på måden de sanktionerer på - og så have det med i sine overvejelser når man vælger. At tro at efterskolen ikke mener deres regler og at de ikke sanktionerer som de gør når det kommer til lige præcis dit barn er dumt.

Og efterskoler er meget forskellige - så man må jo bare vælge den der kommer tættest på de værdier man har.


I forhold til at nogle efterskoler lader nogle komme tilbage kun til prøverne er det korrekt, og er enig med hvad du siger. Som nævnt i mit indlæg var der 3 drenge der blev smidt ud af min efterskole. De fik lov til at komme tilbage kun til prøverne og boede i telt i skoven uden for skolens matrikel imens. (Gik på en natur og idrætsefterskole midt ude på landet. Ude i ingenting) :)


Sådan noget der er direkte latterligt. Man opfører sig som Jehovas Vidner, hvor alle skal vende ryggen og ingen må have kontakt med synderen.
Det psykiske spil i at smide nogen ud, stort set at udstøde fra fællesskabet, synes jeg virkelig skal vælges med omhu. Mht rygningen, så vælger man samme straf, som hvis eleverne havde stjålet fra deres kammerater eller røget hash. Jeg synes der burde skeles til om forbrydelsen svarer til noget kriminelt i den virkelige verden, og ikke bare er en drengestreg der blæses ud af proportioner.
På min egen efterskole var der 1 tilfælde af tyveri. Gerningsmanden fik lov til at slippe med 14 dage derhjemme, og så gik livet trods alt videre - også for ham.


Men derfor er det jo stadig hærværk. Det er jo noget der er ulovligt i hele Danmark, og selvfølgelig skal det have konskvenser. Det kostede jo meget tid og mange penge at rette op op det da tårnet skulle males igen gentagne gange fordi det var en meget fremtrædende blå farve. Og de gjorde det skam helt med vilje. De skrev for øvrigt "hov..." Incl punktummerne. Som Fru. Sunshine skriver (som jeg er fuldstændig enig med) kender man jo reglerne inden man starter. Man er gammel nok til at tage konskvenserne når man går på efterskole. Man er over den kriminelle lavalder, og derfor er man også forpligtet til at tage konskvenserne af sine handlinger. Det samme skal man jo også hvis man gik ind i en butik og stjal noget der.

Og nej man opfører sig ikke som Jehovads vidner, for man må snakke alt det man vil med dem, de må bare ikke opholde sig på skolens matrikel jo. Vi var da mange der var ude og sige hej da de boede ude i skoven. De bliver ikke udstødt fra noget fællesskab, men der er jo stadig regler på skolen ligesom der også er love i danmark. Generelt er det jo også ulovligt at stjæle, lave hærværk eller lignende.
0
"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain"
Brugeravatar
Sunbeam
Indlæg: 46
Tilmeldt: 4. jan 2016, 06:22
Kort karma: 7
Likede indlæg: 44

Re: Efterskolers hjemmelavede regelsæt.

Indlægaf Sunbeam » 27. apr 2016, 00:02

Altså, nu aner man jo overhovedet ikke, hvad den samtale i virkeligheden skulle handle om. Jeg tror ikke, at faren er en specielt troværdig kilde. Man aner jo ikke, om der er en masse andre ting, der har hobet sig op. Og drengen er jo ikke engang blevet hjemsendt, men skulle hjem på weekend, ligesom ALLE ANDRE elever på den efterskole. Men hvis skolen virkelig mener, at drengen har medvirket i tyveri, ja så virker det god nok ret overdrevet.

Jeg kender ikke umiddelbart selv til episoder, der har virket uretfærdige. Der er sikkert nogle efterskoler, der har ret strenge regler, men dem er man vel bekendt med, inden man vælger lige præcis den efterskole. Hvis man er utilfreds med reglerne, kan man jo bare vælge en anden.
0

Tilbage til "Livets forhold"