libertá skrev:Jeg har i mit voksne liv boet så forskellige steder som i Kbh., i Midtjylland og i Nordjylland. Og selvom især de unge ikke længere taler særligt tung og tyk dialekt, så er der da stadig forskel på udtalen og sprogets klang alt efter, hvor i landet man bor. Da jeg flyttede op til Nordjylland kunne jeg bestemt godt høre, at folk taler anderledes end i Kbh. Men det er ikke sådan, at jeg har problemer med at forstå hverken nordjyder eller københavnere. Så i dag taler de fleste vel bare rigsdansk- men med en smule lokalt særpræg. Jeg vil så sige, at hvis man virkeligt kommer langt ud på landet eller langt ud vest på til f.eks. Thyboren eller langt ude på heden, så bliver dialekten mere tydelig og får mere særpræg.
Men fra min barndom i 70´erne og 80´erne kan jeg da huske, at der dengang var mennesker, som talte betydeligt tungere og mere heftig dialekt end i dag. Jeg havde to oldeforældre, som kom fra Fyn og de talte meget kraftig syngende fynsk dialekt hele deres liv. Jeg kunne dog sagtens forstå dem alligevel. Min mormor´s mor (min oldemor) kom helt ude fra det yderste Vestjylland og det kunne man bestemt sagtens høre. Igen kunne jeg godt forstå hende, men hendes vestjyske accent var meget tydelig. Jeg havde også en oldefar, der stammede fra Amager, men han døde før, jeg blev født, så ham mødte jeg aldrig. Jeg har dog fået fortalt, at han talte meget fed københavnsk dialekt, selvom han de sidste 30 år af sit liv boede i Nordjylland. Men københavnerdialekten fastholdt han helt til sine sidste dage. Han var eneste københavner i kvarteret, så i mange år gik han bare under øgenavnet KJØWENHAWNEREN!
Enig, i 2024 er det meget udvandet. Tilbage i 70'erne var der stadig en del dialekt. Men der var også nogle, som endnu sagde "de", "dem" og "deres", hvilket også er helt dødt i 2024.