Tanker om at sælge sit hus

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Tanker om at sælge sit hus

Indlægaf TomKah » 20. apr 2016, 08:36

Vi har endnu ikke besluttet om vi vil sætte vores hus til salg og finde noget andet, men vi har snakket om det, og jeg ved godt at jeg har for meget tid til at gå og tænke mens jeg er på barsel, men sådan er det.
Jeg har altid troet at vi skulle bo her til vi skulle ud med fødderne først - eller i hvert fald til vi var rigtig gamle. Men vi har fået for mange børn og husets indretning er bare ikke optimal til teenagebørn i 2020.
Vi har som sagt ikke truffet en beslutning, men tænker over det.

Min mave har det bare SÅ skidt med at skulle sælge huset. Jeg er sindssygt bange for at blive udstillet på nettet. Vi bor overhovedet ikke Bo Bedre agtigt og vores hus har mange små fejl og mangler. Ting som aldrig er blevet lavet helt færdigt, ting som er slidt og som ikke er blevet fikset. En have som ikke er blevet vedligeholdt i 10 år andet end lidt græsslåning. Jeg har det helt fint med hvordan det er og trives rigtig godt, men jeg er sindssygt bekymret for hvad købere vil sige og hvis vi skal fikse alle de ting som ikke er helt i orden, så har jeg slet ikke overskud til at flytte alligevel.

Hvor kritiske er købere? Hvor meget skal man fikse på forhånd? Er der mon alligevel så mange boliger til salg på nettet at det mest sandsynlige er at det kun er potentielle købere som klikker?
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Tanker om at sælge sit hus

Indlægaf Sophies-mor » 20. apr 2016, 08:42

En god ejendomsmægler kan svare på det :)
Men som tommelfingerregel skal det være så neutralt og ryddeligt som muligt.
Vi fik afvist vores fordi entréen var gul. Ikke skriggul, men dæmpet gul.
Nogle er så fantasiløse at de ikke kan forestille sig at male.

Havde det på samme måde om dig, da vores røg til salg :ae:
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Daflo
Indlæg: 561
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:12
Kort karma: 56
Likede indlæg: 1004

Re: Tanker om at sælge sit hus

Indlægaf Daflo » 20. apr 2016, 09:47

Vi kigger på hus i øjeblikket. Vi er kritiske i forhold til prisen. Hvis prisen er høj i forhold til området forventer vi at tingene er i orden, men hvis prisen er sat efter det må der gerne være ting der skal laves.

Jeg tror ikke du skal være nervøs for at blive udstillet på nettet. Hvis du kigger på lidt salgsannoncer vil du se at det er de færreste der bor som i Bo Bedre. Hvis I bare sørger for der er gjort rent og ryddeligt til fotografen kommer, skal det nok gå :)
5
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3993
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5237

Re: Tanker om at sælge sit hus

Indlægaf girl_beat » 20. apr 2016, 10:31

Jeg er også helt sikker på at en god ejendomsmægler kan rådgive jer :)

Ellers kig rundt og få en idé om, hvordan huse, der ligner jeres, bliver præsenteret og til hvilken pris. Generelt skal tingene være i orden og give et indtryk af, at huset er vedligeholdt. Hvis der er for mange mangler, hjemmefixede løsninger osv. kan en køber godt blive nervøs for ubehagelige overraskelser senere.
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7095
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13318

Re: Tanker om at sælge sit hus

Indlægaf Rapfisk » 20. apr 2016, 10:40

Daflo skrev:Jeg tror ikke du skal være nervøs for at blive udstillet på nettet. Hvis du kigger på lidt salgsannoncer vil du se at det er de færreste der bor som i Bo Bedre. Hvis I bare sørger for der er gjort rent og ryddeligt til fotografen kommer, skal det nok gå :)

Så er I i hvert fald langt foran mange andre :tie:

Der er ikke noget at sige til, at du har det svært med at sælge huset. Det ER en stor begivenhed i de flestes liv, det med at skifte bolig. I dag er der så internettet at tage hensyn til også, og det ER grænseoverskridende at have folk til at kigge på éns bolig. Det er en overvindelse, som du måske er i gang med nu. På et tidspunkt skal du nok blive klar, hvis I ender med at finde ud af, at det er det rigtige for jer.

Har I nogen idé om, hvor I gerne vil hen? For mig hjalp det, da jeg solgte en lejlighed, at jeg også var køber. Jeg kendte den side af det. Jeg kunne også forestille mig, hvor jeg skulle hen, og hvad der ventede mig, når der var solgt (fordi jeg købte den nye lejlighed, før den gamle var solgt - det kan jeg så ikke anbefale, hvis økonomien er stram - det er sindssygt stressende).

Det var i øvrigt nogle totalt irrationelle tanker, jeg gik med. Blandt andet betød det virkelig meget for mig, at jeg fandt en køber, der ville være lige så glad for lejligheden, som jeg havde været, og jeg havde dårlig samvittighed over at skille mig af med en lejlighed, der ikke havde gjort noget forkert :stoned: Det, jeg prøver at sige, er, at det er vigtigt at give plads til alt det, der gør, at man stritter imod. Du har nogle drømme forbundet med jeres hus, og dem er det svært at opgive, selv om virkeligheden ikke passer. Det er okay, at det er svært.
0
Livslinjen: 70 201 201
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Tanker om at sælge sit hus

Indlægaf TomKah » 20. apr 2016, 11:41

Jamen, det kan godt være det er fordi det hele bare er på tænkestadiet at jeg slet ikke er mentalt klar til at sætte det til salg. Jeres svar synes jeg hjælper, men omvendt er det virkelig svært at se objektivt på ens eget hus, for som I siger, så har jeg ekstremt mange følelser bundet op i det. Virkelig mange - jeg elsker mit hus. Det er en meget endegyldig beslutning at sælge det, for hvis jeg fortryder, så får jeg det aldrig tilbage igen. Samtidig tror jeg at det er den rigtige beslutning at gøre det.

Der var en af mine kammerater som snakkede om et hus, der var til salg på hans vej og han affærdigede det bare som totalt overpris fordi huset i hans øjne var saneringsmodent og huset skulle sælges til nedrivning. Det er sådan jeg er bange for at nogle vil se mit hus når det kommer på nettet. For man ved jo ikke rigtig hvad andre synes - kvadratmeterprisen på omtalte hus var vidst ikke høj ift området og det så fint ud i mine øjne (Jeg har kun set det på nettet). Men det har været til salg i 2-3 år og så bliver huse jo nærmest usælgelige selvom de ligger i et godt område. Det er i hvert fald sådan noget jeg frygter helt vildt. Vi bor også i et område hvor folk gerne vil bo, men kvadratmeterpriserne er højere end kommunen som helhed.
0
bralle
Indlæg: 93
Tilmeldt: 15. okt 2015, 08:33
Kort karma: 5
Likede indlæg: 76

Re: Tanker om at sælge sit hus

Indlægaf bralle » 20. apr 2016, 12:00

Vi har stået lidt i samme situation som jer, med et hus der ikke helt passede til vores behov, men som vi alligevel var glade for.
Hvis du er glad for huset og beliggenheden kunne det jo være en ide at bygge til. Tag en snak med en arkitekt/tømrer/bygningskonstruktør e.l. og hør om de kan skitsere et forslag, så I kan blive boende. Med sådan et forslag kan du også få et bud på økonomien i et ombygningsprojekt. Og så kan du jo gå i banken og få regnet lidt på det og få regnet på, hvad I eventuelt ville kunne købe for, hvis alternativet er køb af nyt hus. Det kræver så også, at I får en mægler forbi og giver et bud på hvad jeres nuværende hus kan sælges for. Mæglerne har set et utal af huse og de er vant til at forholde sig til brune badeværelser og en manglende liste hist og her.

Måske viser det sig, at der er fornuftig økonomi i at bygge om, og måske viser det sig, at det økonomisk mest fornuftige er at sælge. I vores situation hjalp det at få noget konkret at forholde sig til. Så kan man bedre tage beslutningen med hjernen, frem for at basere det på hjertet. Min oplevelse var, da vi endte med at sælge og købe et andet hus, at man hurtigt indstiller sig på den nye virkelighed og begynder at glæde sig til det. Og når du så står i dit gamle hus uden møbler osv., så føles det faktisk ikke så meget som dit hus længere.
1
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Tanker om at sælge sit hus

Indlægaf TomKah » 20. apr 2016, 12:14

Bralle - det er rigtigt. Og det har vi også snakket meget om i en periode. Men jeg kan ikke se at man kan gøre det med vores hus. Vi må ikke sætte mere ovenpå og vi har kun en ende, hvor carporten ligger. Den kan selvfølgelig flyttes/bygges en ny, men projektet bliver bare meget stort, synes jeg. Og så bliver tilbygninger bare ikke rigtig godt i mange tilfælde.
0
Brugeravatar
Miss_no_More
Indlæg: 1804
Tilmeldt: 6. sep 2015, 08:45
Kort karma: 289
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 6209

Re: Tanker om at sælge sit hus

Indlægaf Miss_no_More » 20. apr 2016, 12:32

Åh, jeg går med de samme tanker. Her ville de dog ikke blive aktuelle før om 1-2 år, da vi har en masse småprojekter, der simpelthen SKAL gøres færdige inden salg. Men bare tanken om at skal have ordnet alt det, gør mig helt rundtosset :panik:

Jeg synes, I skal prøve at kontakte en mægler. Han/hun burde vide, hvis der er nogle småting, der gerne skal fikses, inden der bliver taget billeder.
Og mht. at jeres "grimme" hus kommer på nettet; glem det. Billeder er så taknemmelige, at de fleste huse ser tip-top ud i annoncerne. Det er først sværere at skjule skønhedsfejlene, når der er fremvisning. Men så må man håbe, køber allerede ER forelsket i huset :D
0
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Re: Tanker om at sælge sit hus

Indlægaf Fræksak » 20. apr 2016, 12:43

Vi købte hus sidste forår og har set rigtig, rigtig, rigtig mange huse i den forbindelse! Når jeg gennemgår dem i tankerne, kan jeg komme i tanke om ét (1) hus, der var "perfekt". D.v.s. tip top istandsat og med Bo Bedre-indretning - de rigtige vaser med små, pastelfarvede blomster i, en yndig skammel placeret på det helt rigtige sted, smukke designermøbler og loppefund i skøn blanding.

Jeg vil tro, vi har set de første 50 huse (IRL og ikke bare på nettet). Faktum er altså, at langt størstedelen af folk bor fuldstændig almindeligt - mangler et panel, har en vandhane, der drypper, kalk i brusenichen, en væg der burde males over, en dør der ikke lukker helt til og en have, der går fra alle grader fra "mildest talt forsømt" til "græsset slået og et enkelt pænt bed".

Jeg prøver vist egentlig bare at sige, at så længe I er i stand til at rydde nogenlunde op og ikke bor helt hoarder-agtigt, kommer I til at blende fint ind med alle de andre boligannoncer. Og når folk kommer ud at se huset, lægger de vægt på beliggenhed, størrelse, rumfordeling, lysindfald osv. Ikke på, om I har møbler, der falder i deres smag, og om de kan lide vægfarven.
7
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Tanker om at sælge sit hus

Indlægaf Madam Pomfrey » 22. apr 2016, 20:43

vi solgte for et godt 1½ år siden, havde boligen til salg i 1 år førend det lykkedes for os.
Vi solgte også fordi vi var vokset ud af boligen, og havde behov for mere plads og rum omkring os.

Når man bor i et hus, så ser man ikke alle "småtingene" - der var da ting vi godt vidste skulle fikses, og også fik ordnet førend vi fik lavet tilstands rapport. Og da vi så stod med denne i hånden, der valgte vi at udbedre en hel del af dem stort set med det samme, for at kunne sige til intresserede købere at en del af punkterne allerede var taget hånd om. Vi havde i udgangspunktet en fin og "ufarlig" rapport. Men nogle tænker bare NEEEEJ når de ser 2-3 K3'ere, selvom den ene er en "hul flise" på badeværelsesvæggen, eller et dæksel til afløb der ikke er skruet fast.


Det vi selv så på var tilstands rapporten, hvor slemt så det ud, hvor meget skulle der udbedres. Vi forventede ikke et hus i tip-top stand, så skal man ud i nybyg jo ;) Men der skulle heller ikke være noget mega kritisk, som ville koste boksen at udbedre.
Energimærkningen var også vigtig for os, og vi frasorterede alt der lå over D i energimærkning. - Så hvis man ved man har et energimæssigt dårligt hus, så kan det helt sikkert godt betale sig at få lagt ekstra isolering på loftet, og få blæst hulmurs isolering ind, inden man får lavet energimærkning.


Og ja, som de andre skriver, de fleste mennesker bor altså helt almindelig standard, men en sofa fra IKEA, en dryppende vandhane, lidt kalk i brusekabinen etc.

Vi valgte at rydde meget grundigt op og ud inden vi fik taget billeder. Vi pakkede en masse ned i flyttekasser og smed på loftet, da vi sagtens kunne undvære det i hverdagen, det gav noget luft og rum i boligen- Og så ryddede vi op og gjorde rent førend hver eneste fremvisning vi havde.
En redt seng, med sengetæppe over, får bare et soveværelset til at fremstå væsentligt bedre. Og folk kan jo ikke vide at vores seng aldrig bliver redt på en helt alm. dag.

Men det er hårdt og anstrengende at have hus til salg, ihvertfald hvis det tager noget tid. Alle de gange man "blæser huset" til en fremvisning, og det så ikke lykkes. Og det at man nu har besluttet at man gerne vil videre til noget andet, og så bare må veeeeente.
Og alle de "måske" huse man så selv får kigget på, på nettet, og til åbent hus, imens man venter.

Mht at flytte fra børnenes barndomshjem, jeg havde dælme også mine kvaler med det, alt det vi flyttede fra, 3 nyfødte havde vi trods alt båret over dørtærsklen der, vi havde holdt vores første jul med os som værter, barnedåbsfester i haven, vores bryllupsreception, - der er sket meget, det er vigtigt og væsentligt for os som familie. Det syntes og troede jeg, og på sin vis er det da også sådan, men da først det var en realitet at flytte, så betød det faktisk ikke så meget, og det gør det stadig ikke, - vi har ihvertfald ikke fortrudt ;)


Men når i nu overvejer at sælge, - så kunne i jo tænke i de baner at i får en byggesagkyndig ud og gennemgå huset, for at pege på fejl og mangler ifht. tilstandsrapport, og deraf tage stilling til om i vil udbedre disse før i sætter til salg.
Og hvis du ikke har så meget fidus til det med at jeres bolig er online, så kan i jo overveje at høre mæglere om de har et køberkartotek, hvor jeres bolig matcher det nogle af køberne søger, måske de har en "lignende bolig søges" sag liggende. Det skader jo aldrig at spørge :)
4
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Tanker om at sælge sit hus

Indlægaf TomKah » 23. apr 2016, 19:21

Jeg ved jo godt hvis man spørger mig objektivt at andre ikke bor som Bo Bedre og det generer mig jo heller ikke hvis vi får gæster - men det er virkelig grænseoverskridende at få sit hus efterset på det måde det gr. Jeg forestiller mig nemt det der team fra "i hus til halsen" gå en rundtur og kritesere alt muligt.

Vi har garanteret en dårlig energimærkning. Vores loft er ikke efterisoleret, men jeg gør det altså ikke hvis vi ikke bliver boende. Der skal også nye vinduer og nye badeværelser inden for en kort årrække - og alle de ting kan jeg ikke udbedre hvis jeg skal flytte i et hus hvor der sandsynligvis også skal lave køkken, bad mm. Min energi er ikke til det - så det var lige præcis det jeg mente med udbedringer - ikke sådan nogle småting som en manglende liste og en løs eller revnet flise mv.

Jeg har det virkelig også svært med tanken om at huset skal være til salg i et år. Det er præcis sådan noget jeg ville frygte.

Nå heldigvis behøver jeg ikke tage beslutningen nu, men alligevel snart hvis det skal give mening.
0
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Tanker om at sælge sit hus

Indlægaf TomKah » 23. apr 2016, 19:21

PS - jeg ejer ikke et sengetæppe
0
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Tanker om at sælge sit hus

Indlægaf TomKah » 23. apr 2016, 19:27

I øvrigt var huset mega grimt da vi købte det. Køkkenet var skrækkeligt og malet græsgrønt, stuen var gul, soveværelset mørkerødt, kontoret orange osv. Der var den værste 70'er spindeltrappe og bryggerset var en bordplade med gardiner under. Her var grimt med grimt på.
Og jeg var virkelig aldrig et øjeblik i tvivl om at det skulle være mit hus da jeg kom ind. Vi havde set 40 huse og det var første gang jeg var solgt. Så jeg håber bare at der kommer en TomKah 2.0 som ser igennem med alle fejl og manglet.
2
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Tanker om at sælge sit hus

Indlægaf Karkluden » 23. apr 2016, 19:40

Sophies-mor skrev:En god ejendomsmægler kan svare på det :)
Men som tommelfingerregel skal det være så neutralt og ryddeligt som muligt.
Vi fik afvist vores fordi entréen var gul. Ikke skriggul, men dæmpet gul.
Nogle er så fantasiløse at de ikke kan forestille sig at male.

Havde det på samme måde om dig, da vores røg til salg :ae:

Det behøver da ikke handle om, at man er fantasiløs? Det kan da også handle om, at man ønsker at købe et hus, hvor man skal foretage sig så lidt som muligt. Det er vel ok, hvis man så afviser nogle huse, hvor man ville skulle lave en masse for at blive tilfreds, hvis man har pengene til at kigge videre...
Jeg ville fx også være ked af at bo med en gul entre, mens andre (som min mor og min ene veninde fx) ville se det som en kæmpe fordel ved huset, at entreen var gul.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.

Tilbage til "Bolig"