abcd skrev:Santa skrev:Nix!
Ikke tale om.
For det første er Børsen meget fredet, for det andet er det en af Danmarks vigtigste historiske bygninger, for det tredie er den en renæssancebygning, som vi ikke har så mange af, for det fjerde er den bygget af en af Danmarks mest kendte konger og bygningsherrer, for det femte er Dragetårnet i sig selv meget sjældent ikke kun i Dk, men på verdensplan, for det sjette repræsenterer bygningen en periode hvor Danmarks rigdom og ry som søfartsnation blev grundlagt.
Og jeg kunne blive ved.
Du kan bygge alle de grimme moderne bygninger du vil på Lynnetteholmen eller på Lolland. Ja, Lolland trænger til det, byg der.
Jeg forstår ikke rigtigt fidusen i genopbygning. Det bliver jo bare en kopi. Det sjove ved sådanne bygninger er at håndværkere gik med det for 400 år siden. De nye træskæringer bliver bare af en eller anden der hedder Per, fra Vanløse som kommer på arbejde i en varevogn. Det er der ikke meget historiens vingesus over.
Vi er egentlig enige, og det er derfor at brandens ødelæggelse er så dybt tragisk. Alt, hvad der genopbygges bliver unægtelig en bygning fra 2024-25-26 eller hvornår man nu går i gang, ikke en bygning fra 1625.
Men hele bygningen er jo ikke væk, og måske er ydermurene reddet. Og vi skal genopbygge, fordi vi så i det mindste har en hel, brugbar bygning og så vi stadig kan se historien i gadebilledet.
Jeg har ikke hørt nogen historikere, museumsfolk eller arkitekter være i tvivl om det.
Og Per fra Vanløse i hans varevogn er jo lige så værdifuld en håndværker, som Jens fra Slagelse, der fik et lift til København på en oksekærre og fik arbejde som træskærer i 1619.
Historiens vingesus er de 400 år, dem får vi ikke igen.