Genindskrivning på uddannelse?

Brugeravatar
tregetours
Indlæg: 9
Tilmeldt: 11. apr 2016, 13:50
Kort karma: 0

Genindskrivning på uddannelse?

Indlægaf tregetours » 20. apr 2016, 20:59

Jeg står i den situation, at jeg overvejer at blive genindskrevet på mit gamle studie. Altså starte "hvor jeg slap" tilbage i 2014. Er der nogle som har nogen erfaringer med dette? Oplevet fordele/ulemper? Osv. I så fald vil jeg meget gerne høre dem.

Det var ikke mit drømmestudie men jeg var glad nok for det, især studieformen men egentlig også det faglige (i hvert fald ca. 70 % af det). Måtte droppe ud pga. psykiske komplikationer. Jeg synes det virker meget uoverskueligt at skulle starte helt forfra med en anden uddannelse. Samtidig er jeg lidt nervøs for at skulle starte "midt i det hele" på et hold, som har fået undervisning sammen fra begyndelsen. Men der er tale om store hold på uddannelsen, så det bliver næppe opmærksomhedsværdigt, at jeg dukker op.
0
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15615
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20990

Re: Genindskrivning på uddannelse?

Indlægaf 2SHY » 20. apr 2016, 21:32

Mit bedste forslag er at tage en snak med en studievejleder. Der kan være ting der taler for at fortsætte hvor du slap hvis det ellers er muligt. Men der kan også være fordele ved at starte forfra.

Jeg valgte selv at starte forfra på et studie efter at have været væk fra det i 2 års tid pga sygdom. Det var for mig det eneste rigtige at gøre dels fordi det var meget begrænset hvor meget jeg faktisk kunne huske af pensum og dels fordi der var kommet en ny studieordning hvor man var gået over til en helt anden sammensætning af fag mm.

Der kan være sket ændringer på dit studie som gør at du ikke bare kan hoppe ind igen, så tag en snak med en studievejleder :)
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
tregetours
Indlæg: 9
Tilmeldt: 11. apr 2016, 13:50
Kort karma: 0

Re: Genindskrivning på uddannelse?

Indlægaf tregetours » 20. apr 2016, 21:41

2SHY skrev:Mit bedste forslag er at tage en snak med en studievejleder. Der kan være ting der taler for at fortsætte hvor du slap hvis det ellers er muligt. Men der kan også være fordele ved at starte forfra.

Jeg valgte selv at starte forfra på et studie efter at have været væk fra det i 2 års tid pga sygdom. Det var for mig det eneste rigtige at gøre dels fordi det var meget begrænset hvor meget jeg faktisk kunne huske af pensum og dels fordi der var kommet en ny studieordning hvor man var gået over til en helt anden sammensætning af fag mm.

Der kan være sket ændringer på dit studie som gør at du ikke bare kan hoppe ind igen, så tag en snak med en studievejleder :)


Mange tak for dit svar! :)

Hvordan fungerede det for dig at starte forfra? På trods af ændringen i din studieordning, havde du så ikke stadig en del af de samme fag? Jeg har også selv overvejet den mulighed… Jeg har stadig alle mine noter og eksamensopgaver, så tror rimelig hurtigt jeg ville kunne "catche up." Dog ville det selvfølgelig være en fordel at få pensummet og undervisningen genopfrisket på ny.

Der er kun foretaget meget få ændringer i min studieordning, så ud fra det jeg har læst om emnet er jeg 90 % sikker på, at jeg er berettiget til en genindskrivning. Men derfor vil jeg selvfølgelig stadig snakke med en studievejleder for en sikkerheds skyld :)
0
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15615
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20990

Re: Genindskrivning på uddannelse?

Indlægaf 2SHY » 20. apr 2016, 21:54

Jeg synes det var rigtig godt at starte forfra. Næsten alle fagene var de samme mens enkelte var pillet ud. Semestrene var bygget anderledes op og overgået til moduler og eksamen var markant anderledes for fagene. Så selve den anderledes opbygning i sig selv gjorde at det var rigtig godt at starte forfra. Men der er også bare fag der er så svære og tunge at man næsten ikke vil have gavn af at have dem igen (for mit vedkommende anatomi og fysiologi).

Man kan sige... Fordelene ved at starte forfra er at du kommer ind på næsten lige fod med dine medstuderende i hvert fald i forhold til at danne nye netværk osv. Det er jo en fordel at der er fag du kan slippe for at bruge helt så meget energi på fordi du allerede har styr på det. Den energi kan du så bruge på alt muligt andet f.eks. andre fag, få dannet netværk med de andre eller noget helt andet. Men det er noget du skal gøre op med dig selv. Det er forskelligt hvad man vægter :)
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
tregetours
Indlæg: 9
Tilmeldt: 11. apr 2016, 13:50
Kort karma: 0

Re: Genindskrivning på uddannelse?

Indlægaf tregetours » 20. apr 2016, 22:02

2SHY skrev:Jeg synes det var rigtig godt at starte forfra. Næsten alle fagene var de samme mens enkelte var pillet ud. Semestrene var bygget anderledes op og overgået til moduler og eksamen var markant anderledes for fagene. Så selve den anderledes opbygning i sig selv gjorde at det var rigtig godt at starte forfra. Men der er også bare fag der er så svære og tunge at man næsten ikke vil have gavn af at have dem igen (for mit vedkommende anatomi og fysiologi).

Man kan sige... Fordelene ved at starte forfra er at du kommer ind på næsten lige fod med dine medstuderende i hvert fald i forhold til at danne nye netværk osv. Det er jo en fordel at der er fag du kan slippe for at bruge helt så meget energi på fordi du allerede har styr på det. Den energi kan du så bruge på alt muligt andet f.eks. andre fag, få dannet netværk med de andre eller noget helt andet. Men det er noget du skal gøre op med dig selv. Det er forskelligt hvad man vægter :)


Nogle gode pointer. Jeg havde egentlig næsten udelukket at starte forfra, men det er meget rart stadig at få den vinkel med også. :) Hvor langt nåede du på din uddannelse i første omgang? For efter at have læst lidt og frem og tilbage er jeg nu blevet i tvivl om man faktisk overhovedet har lov til at starte forfra på den samme uddannelse hvis man har bestået første år? Det virker det ikke umiddelbart som om. Men synes også reglerne ændrer sig meget. Endnu en ting jeg lige vil tage op med min studievejleder.
0
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15615
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20990

Re: Genindskrivning på uddannelse?

Indlægaf 2SHY » 20. apr 2016, 22:07

Jeg blev sygemeldt lige inden en eksamen på 2. semester hvis jeg husker ret.

Det kan godt tænkes at der er nogle regler for om man kan starte forfra eller ej men jeg synes jo godt man kan forsvare der hvis man har været væk fra studiet i et par år. Det er da ikke alle der lige kan huske det hele og det giver måske problemer senere på studiet
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
tregetours
Indlæg: 9
Tilmeldt: 11. apr 2016, 13:50
Kort karma: 0

Re: Genindskrivning på uddannelse?

Indlægaf tregetours » 20. apr 2016, 22:11

2SHY skrev:Jeg blev sygemeldt lige inden en eksamen på 2. semester hvis jeg husker ret.

Det kan godt tænkes at der er nogle regler for om man kan starte forfra eller ej men jeg synes jo godt man kan forsvare der hvis man har været væk fra studiet i et par år. Det er da ikke alle der lige kan huske det hele og det giver måske problemer senere på studiet


Okay. Hmm, jeg må lige have det undersøgt - Det er ikke altid, at reglerne giver super god mening :gruble: Men tak for dine svar og i øvrigt: Synes det er virkelig sejt, at du ikke opgav din uddannelse efter sygdom og startede den på ny :)
0
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15615
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20990

Re: Genindskrivning på uddannelse?

Indlægaf 2SHY » 20. apr 2016, 22:20

Jo tak :) Jeg kunne ikke se mig selv lave andet dengang så det blev jeg nødt til at følge. Selvom jeg måske ikke kommer til at bruge mit fag igen så fortryder jeg ikke at jeg gjorde det færdigt. Det var en kamp med blod, sved og tårer men jeg kan klappe mig selv på skulderen for at have klaret det.

Pøj pøj med det hele :) Det kommer sikkert en løsning på det hele
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Genindskrivning på uddannelse?

Indlægaf Rapfisk » 21. apr 2016, 05:30

Jeg tolker de nye regler om tvangsmerit sådan, at du ikke vil kunne få lov til at starte forfra på kurser, du allerede har bestået, men du ville nok blive indskrevet på den nye studieordning, hvis der er kommet sådan én, så det kan være, at du oplever studiet anderledes.

Hvad angår de gamle fag og brush-up, er der jo intet i vejen for, at du sidder med til undervisning uden at være tilmeldt (med mindre det selvfølgelig er laboratorie- eller klinikfag), hvis underviserens tillader det, og der er plads i lokalet.
3
Livslinjen: 70 201 201
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Genindskrivning på uddannelse?

Indlægaf JoyNips » 21. apr 2016, 09:58

Jeg tænker også, at tvangsmeritten kommer til at betyde, at du ikke kan starte forfra. De fag, du har bestået, skal overføres.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
tregetours
Indlæg: 9
Tilmeldt: 11. apr 2016, 13:50
Kort karma: 0

Re: Genindskrivning på uddannelse?

Indlægaf tregetours » 21. apr 2016, 12:50

Rapfisk skrev:Jeg tolker de nye regler om tvangsmerit sådan, at du ikke vil kunne få lov til at starte forfra på kurser, du allerede har bestået, men du ville nok blive indskrevet på den nye studieordning, hvis der er kommet sådan én, så det kan være, at du oplever studiet anderledes.

Hvad angår de gamle fag og brush-up, er der jo intet i vejen for, at du sidder med til undervisning uden at være tilmeldt (med mindre det selvfølgelig er laboratorie- eller klinikfag), hvis underviserens tillader det, og der er plads i lokalet.


Tak for dit svar. Jeg tror, at du har ret. Ud fra det jeg har læst ser det ud til at gøre en forskel hvorvidt man har gennemført første år efter ej - I såfald gælder der ikke længere de samme regler og man har ikke mulighed for at blive meldt ind på ny. Jeg går ud fra, at det er af økonomiske årsager, at en studerende ikke skal være i stand til at tage det samme fag to gange…

Men jeg vil helt bestemt overveje at overvære noget undervisning alligevel, når dette er muligt :)
0
Brugeravatar
tregetours
Indlæg: 9
Tilmeldt: 11. apr 2016, 13:50
Kort karma: 0

Re: Genindskrivning på uddannelse?

Indlægaf tregetours » 21. apr 2016, 12:54

2SHY skrev:Jo tak :) Jeg kunne ikke se mig selv lave andet dengang så det blev jeg nødt til at følge. Selvom jeg måske ikke kommer til at bruge mit fag igen så fortryder jeg ikke at jeg gjorde det færdigt. Det var en kamp med blod, sved og tårer men jeg kan klappe mig selv på skulderen for at have klaret det.

Pøj pøj med det hele :) Det kommer sikkert en løsning på det hele


Respekt :) Og tusind tak, det håber jeg også.
0

Tilbage til "Studie"