Jeg er dårlig til at være syg...

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Jeg er dårlig til at være syg...

Indlægaf Hunkat » 21. apr 2016, 04:24

Jeg er ikke ret god til at være syg og det er faktisk lidt noget lort.

Lige nu ligger jeg og spekulerer på om jeg skal tage på arbejde selvom jeg ved at jeg ikke gør nogen en tjeneste ved at møde op med hoste, minus energi og ingen stemme så jeg kan smitte alle de andre. Bare, sådan et par timer, ik? Lige svare på de vigtigste mails og gå til det der supervigtige møde og så kan jeg altid gå hjem bagefter siger jeg til mig selv.

Ej men det er så dumt! Jeg får en voldsom uro og skyldfølelse, jeg kan næsten ikke holde det ud. Hvis ikke det var fordi jeg ved rent logisk set at jeg ikke er rask når jeg havde feber så sent som i nat så ville jeg være på vej på arbejde.

Det er det samme hver gang. Jeg skal nærmest være ved at besvime når jeg står ud af sengen før jeg melder mig syg, så sover jeg videre og føler mig måske okay frisk når jeg vågner kl 14. Og så får jeg skyldfølelsen fordi så kunne jeg måske godt være taget afsted alligevel (selv om jeg godt ved jeg kun føler mig frisk fordi min krop fik lov til at sove 16 timer i døgnet).

Alt for mange gange tager jeg afsted alligevel og bliver som regel sendt hjem før frokost fordi chefen ikke gider se på det, med besked om at blive hjemme et par dage.

Jeg ved seriøst ikke hvordan jeg skal blive bedre til at være syg. Jeg har så svært ved at frigøre mig fra den der "ej, men jeg kunne jo godt lige..." og "altså, jeg har jo ikke brækket benet eller noget".

Ved ikke helt om jeg håber på gode råd eller måske bare andre der har det på samme måde.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Jeg er dårlig til at være syg...

Indlægaf Mi55y » 21. apr 2016, 04:35

Jeg har det på akkurat samme måde! Jeg er altid på arbejdsmail og telefon, når jeg har meldt mig syg - når jeg ikke lige sover. For jeg har det så skidt med, at de andre skal løbe hurtigere, fordi jeg bare ligger og daser.

Tror det er et levn fra min mor - som mener, at man skal have tabt en arm, før man melder sig syg. Hele min barndom har der altid været en vis skepsis over, om man nu var for syg til at gå i skole - for udover lidt snot kunne man jo ikke SE, at jeg havde det skidt. Når jeg så har feber er jeg sådan helt lettet - så er det OK at være syg - det kan man jo SE!

Så ikke nogen gode råd herfra, men du er ikke den eneste!
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Jeg er dårlig til at være syg...

Indlægaf Buller » 21. apr 2016, 05:50

stik fingeren i et glas vand... op med den igen.., så kan du måle størrelsen på hullet du efterlader og se hvor uundværlig du er.

Du ved det jo heldigvis godt... men hvis du mener at afdelingen har svært ved at klare det hvis de mangler dig, hvor presset bliver det så ikke hvis du lige mener at du skal smitte et par kolleger også?

Sådan en sygdoms martyr bringer heller ikke ligefrem god energi med sig, det er sku træls at skulle glo på en hængt kat der hutler sig igennem fordi vedkommende mener at være uundværlig.

Så tag en slapper, og bliv rask før du pådutter kollegerne dit åsyn igen ;) De overlever nok at du ikke er der et par dage skal du se.
9
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Jeg er dårlig til at være syg...

Indlægaf LaScrooge » 21. apr 2016, 08:42

Jeg synes det er lige groft nok formuleret, dét der, Buller. Du får det til at lyde som om TS har alt for høje tanker om sig selv og at ingen alligevel sætter pris på hende. Selvfølgelig betyder det noget om hun er der eller ej. Det kan godt være, at der var andre der kunne udfylde hendes funktion (med de rette kompetencer, den samme anciennitet og den rette oplæring), men hun fylder jo også noget med sin person. Hun er ikke bare en myre der er identisk med alle de andre myrer.

Hunkat, jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal foreslå, jeg har ikke selv svært ved at være hjemme hvis jeg er syg. Jeg kan føle stress over at mine opgaver ikke bliver løst, men der er ikke så meget at gøre ved det, hvis jeg er for dårlig til at tage på arbejde. Det er en accept af situationen og at give slip på noget, man ikke kan ændre ved.

Måske er det en løsning for dig at gøre som Mi55y, altså gøre det hjemmefra du kan. Jeg ved ikke om du har arbejdscomputer og adgang til virksomhedens systemer hjemmefra, men det ville i hvert fald gøre, at du kunne lave noget hvis du orkede det. Samtidig synes jeg dog også du skylder dig selv at passe på dig selv når du er syg, for så bliver du hurtigere rask.

En anden ting der måske er vigtigt at huske på, er den præcedens eller kultur man er med til at skabe, hvis man er en der sagtens mener at kunne arbejde mens man er syg. For man kan måske være med til at skabe en forventning om, at man aldrig er for syg til at arbejde og dermed også en forventning om, at man lige tager sig af sine opgaver mens man er sygemeldt. Ikke kun en selv, men også kollegaer. Hvis du arbejder mens du er syg skal det ikke være fordi du har lovet at du kunne tage dig af dette og hint, men udelukkende fordi du rent faktisk har overskud til at gøre det hjemme fra sengen.
9
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Jeg er dårlig til at være syg...

Indlægaf Rapfisk » 21. apr 2016, 08:49

Meget enig med Scrooge! Som tillæg til det indlæg kan det være fornuftigt at spørge sig selv, om man synes, éns nærmeste kollega skulle komme på arbejde, hvis hun havde det, som du har det nu. Det er en god tommelfingerregel, også i forhold til det med at danne præcedens.
3
Livslinjen: 70 201 201
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Jeg er dårlig til at være syg...

Indlægaf Buller » 22. apr 2016, 06:12

LaScrooge skrev:Jeg synes det er lige groft nok formuleret, dét der, Buller. Du får det til at lyde som om TS har alt for høje tanker om sig selv og at ingen alligevel sætter pris på hende. Selvfølgelig betyder det noget om hun er der eller ej. Det kan godt være, at der var andre der kunne udfylde hendes funktion (med de rette kompetencer, den samme anciennitet og den rette oplæring), men hun fylder jo også noget med sin person. Hun er ikke bare en myre der er identisk med alle de andre myrer.

Hunkat, jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal foreslå, jeg har ikke selv svært ved at være hjemme hvis jeg er syg. Jeg kan føle stress over at mine opgaver ikke bliver løst, men der er ikke så meget at gøre ved det, hvis jeg er for dårlig til at tage på arbejde. Det er en accept af situationen og at give slip på noget, man ikke kan ændre ved.

Måske er det en løsning for dig at gøre som Mi55y, altså gøre det hjemmefra du kan. Jeg ved ikke om du har arbejdscomputer og adgang til virksomhedens systemer hjemmefra, men det ville i hvert fald gøre, at du kunne lave noget hvis du orkede det. Samtidig synes jeg dog også du skylder dig selv at passe på dig selv når du er syg, for så bliver du hurtigere rask.

En anden ting der måske er vigtigt at huske på, er den præcedens eller kultur man er med til at skabe, hvis man er en der sagtens mener at kunne arbejde mens man er syg. For man kan måske være med til at skabe en forventning om, at man aldrig er for syg til at arbejde og dermed også en forventning om, at man lige tager sig af sine opgaver mens man er sygemeldt. Ikke kun en selv, men også kollegaer. Hvis du arbejder mens du er syg skal det ikke være fordi du har lovet at du kunne tage dig af dette og hint, men udelukkende fordi du rent faktisk har overskud til at gøre det hjemme fra sengen.


Man kan selvfølgelig altid vælge at læse ting fra den allermest negative side.. Det står jo heldigvis frit for hvis man leder efter ting at forarges over.

Men TS skriver selv at hun godt ved det er et skråplan hun er ude på med at insistere at tage på job. Alligevel gør hun det fordi det får hende selv til at få det bedre med situationen... Ikke for kollegernes skyld, de gider jo nok heller ikke være syge. Chefen har jo endda sendt TS hjem flere gange, så det er tydeligvis ikke fordi det bidrager med værdi for andre end TS. Det er sådan set bare det jeg påpeger.

Og der er ret langt fra at påpege at ingen er uundværlig til at læse at alle så bare må være ligegyldige myrer. Jeg ved faktisk slet ikke hvor du fik den ide fra?

Men hvad enten folk vil høre det eller ej, så falder verden altså ikke af sin akse og triller bort i et sort hul fordi NOGEN som helst tager et par sygedage. Så må i selv om om det gør noget ved jeres selvværd eller ej.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Jeg er dårlig til at være syg...

Indlægaf LaScrooge » 22. apr 2016, 07:14

Buller skrev:
LaScrooge skrev:Jeg synes det er lige groft nok formuleret, dét der, Buller. Du får det til at lyde som om TS har alt for høje tanker om sig selv og at ingen alligevel sætter pris på hende. Selvfølgelig betyder det noget om hun er der eller ej. Det kan godt være, at der var andre der kunne udfylde hendes funktion (med de rette kompetencer, den samme anciennitet og den rette oplæring), men hun fylder jo også noget med sin person. Hun er ikke bare en myre der er identisk med alle de andre myrer.

Hunkat, jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal foreslå, jeg har ikke selv svært ved at være hjemme hvis jeg er syg. Jeg kan føle stress over at mine opgaver ikke bliver løst, men der er ikke så meget at gøre ved det, hvis jeg er for dårlig til at tage på arbejde. Det er en accept af situationen og at give slip på noget, man ikke kan ændre ved.

Måske er det en løsning for dig at gøre som Mi55y, altså gøre det hjemmefra du kan. Jeg ved ikke om du har arbejdscomputer og adgang til virksomhedens systemer hjemmefra, men det ville i hvert fald gøre, at du kunne lave noget hvis du orkede det. Samtidig synes jeg dog også du skylder dig selv at passe på dig selv når du er syg, for så bliver du hurtigere rask.

En anden ting der måske er vigtigt at huske på, er den præcedens eller kultur man er med til at skabe, hvis man er en der sagtens mener at kunne arbejde mens man er syg. For man kan måske være med til at skabe en forventning om, at man aldrig er for syg til at arbejde og dermed også en forventning om, at man lige tager sig af sine opgaver mens man er sygemeldt. Ikke kun en selv, men også kollegaer. Hvis du arbejder mens du er syg skal det ikke være fordi du har lovet at du kunne tage dig af dette og hint, men udelukkende fordi du rent faktisk har overskud til at gøre det hjemme fra sengen.


Man kan selvfølgelig altid vælge at læse ting fra den allermest negative side.. Det står jo heldigvis frit for hvis man leder efter ting at forarges over.

Men TS skriver selv at hun godt ved det er et skråplan hun er ude på med at insistere at tage på job. Alligevel gør hun det fordi det får hende selv til at få det bedre med situationen... Ikke for kollegernes skyld, de gider jo nok heller ikke være syge. Chefen har jo endda sendt TS hjem flere gange, så det er tydeligvis ikke fordi det bidrager med værdi for andre end TS. Det er sådan set bare det jeg påpeger.

Og der er ret langt fra at påpege at ingen er uundværlig til at læse at alle så bare må være ligegyldige myrer. Jeg ved faktisk slet ikke hvor du fik den ide fra?

Men hvad enten folk vil høre det eller ej, så falder verden altså ikke af sin akse og triller bort i et sort hul fordi NOGEN som helst tager et par sygedage. Så må i selv om om det gør noget ved jeres selvværd eller ej.


Det er meget sjældent at jeg kommenterer tonen i andres indlæg og jeg kan garantere dig, at min reaktion på dit var umiddelbar og ikke en jeg måtte søge frem fordi jeg trængte til at blive forarget i en tråd om sygdom.
2
And we both know: I will be delicious

Tilbage til "Livets forhold"