Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7454
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1758
Likede indlæg: 24344

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Moxy-lady » 21. apr 2016, 09:21

dgd2007 skrev:
Moxy-lady skrev:Det samme er sket for ordet originalt, som også har to, ret modstridende betydninger. Det har vi vænnet os til.

Hvad er det for to? :gruble:
Altså jeg kan godt se, at det på en måde både kan betyde "meget gammelt" og "meget nyt", hvis det er det, du tænker på ... men det er jo sådan set begge dele i betydningen, at det var/er det første af en eller anden slags(?)


Det er selvfølgelig rigtigt, jeg kan ikke huske det mere specifikt end det jeg har svaret Shuruq.
1
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Aima » 21. apr 2016, 09:58

Moxy-lady skrev:
ShuruQ skrev:For helvede hvor er det lamt (for at blive i dyreriget) at "bjørnetjeneste" pludselig er godkendt som værende "en stort tjeneste" oven i dets traditionelle betydning.

Det er jo helt forkert. NÅ! ALTSÅ! Lad dog folk lære sproget i stedet for at tilpasse ordene så de får en helt andet betydning. Så kan vi jo starte fra en ende og lave hele sproget om, juice kan hedde panda, lama kan hedde flødebolle osv osv.


Det samme er sket for ordet originalt, som også har to, ret modstridende betydninger. Det har vi vænnet os til.

(jeg er enig med dig, men en af mine professorer gjorde opmærksom på ovenstående, og det ødelagde hele min argumentation, så håber altid på at nogen kan fikse det, så jeg kan gå tilbage til at hade når sproget bliver indrettet efter de dummeste)


'Lemfældig' og 'patetisk' er andre eksempler på antagonymer. Der er virkelig mange ord, der, i almen opfattelse, over tid har ændret betydning til noget modstridende, men det er bare altid den samme lille håndfuld ord, man hører folk brokke sig over, synes jeg. Underligt, egentligt.
2
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Lurende Peber » 21. apr 2016, 10:04

Moxy-lady skrev:
ShuruQ skrev:tag


Originalt som i betydningen at noget fra begyndelsen har haft en vis betydning for eksempel: originalt betyder bjørnetjeneste at man gør noget for en anden der ikke reelt set er en tjeneste.

Eller

Originalt som i nyskabende og/eller nytænkende.
For mig er begge eksempler på : originalt = oprindelig.
Nyt eller gammelt er det første af sin art.
2
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Aima » 21. apr 2016, 10:08

Skumfidusen skrev:
Aima skrev:'Lemfældig' og 'patetisk' er andre eksempler på antagonymer. Der er virkelig mange ord, der, i almen opfattelse, over tid har ændret betydning til noget modstridende, men det er bare altid den samme lille håndfuld ord, man hører folk brokke sig over, synes jeg. Underligt, egentligt.


Det er fordi lemfældig, patetisk og spektakel har betydet det samme i hele VORES tid. Det var kun de der sure, gamle idioter, der øffede op om at deres oldnordiske opfattelse var den rigtige og oprindelige, i stedet for at fatte det betyder det ikke mere. NU, til gengæld, er det åndsforladte unge mennesker, der ikke har fattet pointen i de gode, opbyggelige fabler og derfor er for stupide til at bruge krokodilletårer og bjørnetjeneste korrekt og de vil bare ikke lytte til os voksne, der ved bedre.


Haha! Måske :D

Har krokodilletårer også ændret betydning nu? Til hvad? KÆMPESTORE vandballonagtige tårer?
2
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Aima » 21. apr 2016, 10:14

Skumfidusen skrev:
Aima skrev:Haha! Måske :D

Har krokodilletårer også ændret betydning nu? Til hvad? KÆMPESTORE vandballonagtige tårer?


Måske? Må jeg være fri - JEG skrev det, så det er korrekt. Nemlig :D

Jeps; krokodilletårer er sådan nogen store nogen nu.


Ej, er du seriøs, eller er du ude på at snyde mig nu, Skum? Det ku' du snildt :lol: Jeg mener, hvem har nogensinde brugt krokodilletårer som store tårer? Det har ingen da!
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25524

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Delfin » 21. apr 2016, 10:21

Aima skrev:
Skumfidusen skrev:
Aima skrev:Haha! Måske :D

Har krokodilletårer også ændret betydning nu? Til hvad? KÆMPESTORE vandballonagtige tårer?


Måske? Må jeg være fri - JEG skrev det, så det er korrekt. Nemlig :D

Jeps; krokodilletårer er sådan nogen store nogen nu.


Ej, er du seriøs, eller er du ude på at snyde mig nu, Skum? Det ku' du snildt :lol: Jeg mener, hvem har nogensinde brugt krokodilletårer som store tårer? Det har ingen da!


Hvis det kan trøste dig, er det også første gang, jeg hører det. Så måske er det bare i skums verden, at verden er gået af lave :genert:
2
14 11 14
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14697
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19027

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Flora » 21. apr 2016, 10:24

Arhmen de unge mennesker altså. Kan man efterhånden andet end at smile godmodigt af dem og ryste overbærende på hovedet? :sarkasme:
3
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Aima » 21. apr 2016, 10:32

Jeg synes, vi skal vedtage at 'krokodilletårer' fra dags dato kun må bruges i én sammenhæng. Og det er når man græder tårer, der har facon som krokodiller. Aldrig ellers. Slut med dét!
16
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dgd2007 » 21. apr 2016, 10:42

Det er jo skægt, fordi mange af de nævnte udtryk er nogle, som min forældregeneration (f. 1920'erne) brugte flittigt, så min generation (f. 1950'erne) var helt sporet ind på deres måde at bruge dem på. Til gengæld har "vi" så ikke brugt dem ret meget, så når de derfor dukker op igen, tillægger næste generation dem en ny betydning ud fra deres egne associationer, fx bjørnetjeneste må være noget stort og varmt, en laps må være en med lapper på tøjet, selvom de "originalt" var hhv. en velment handling med skadelig virkning og en pyntesyg mand.

Ændringen af patetisk fra "= teatralsk" til "= ynkelig" er derimod ren anglish import.
3
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf HappyPaww » 21. apr 2016, 10:46

Moxy-lady skrev:
ShuruQ skrev:tag


Originalt som i betydningen at noget fra begyndelsen har haft en vis betydning for eksempel: originalt betyder bjørnetjeneste at man gør noget for en anden der ikke reelt set er en tjeneste.

Eller

Originalt som i nyskabende og/eller nytænkende.

Og man kan også være en original - som i lidt en tosse :D
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dgd2007 » 21. apr 2016, 10:55

Aima skrev:Jeg synes, vi skal vedtage at 'krokodilletårer' fra dags dato kun må bruges i én sammenhæng. Og det er når man græder tårer, der har facon som krokodiller. Aldrig ellers. Slut med dét!

Men det synes jeg nu er skammeligt ... for det første er der vel ingen tårer, der er krok-formede, så det er det rene sludder! :D
For det andet var det et rigtigt godt udtryk i sin gamle betydning, sagt på rette tid og sted.
1
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25524

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Delfin » 21. apr 2016, 11:13

Skumfidusen skrev:
Delfin skrev:Hvis det kan trøste dig, er det også første gang, jeg hører det. Så måske er det bare i skums verden, at verden er gået af lave :genert:


Det er ikke utænkeligt at jeg bare har været uheldig at have omgang med helt umulige unge mennesker.

Efterhånden får man jo lyst til at vende tilbage til det oprindelige demokrati, hvor man skulle være 30 og ustraffet og selvforsørgende for at have stemmeret. Og være mand, naturligvis. Tingene ville være meget nemmere på den måde.


Nemmere måske, men knap så demokratisk :lol:
0
14 11 14
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25524

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Delfin » 21. apr 2016, 11:14

Jeg skal huske at spørge familiens ungdom, hvad de forstår ved krokodilletårer.
2
14 11 14
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dgd2007 » 21. apr 2016, 18:00

Jeg orker ikke at høre mere om transvestitter.
2
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Indlæg: 6682
Tilmeldt: 12. aug 2015, 20:03
Kort karma: 1866
Likede indlæg: 34728

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Dirtylittledevil » 21. apr 2016, 18:24

dgd2007 skrev:Jeg orker ikke at høre mere om transvestitter.


Jeg har så hørt at de heller ikke gider høre mere om dig (ved ikke om det passer) :P
0
Ilddråberne i mine øjne
Renhedens hjerter kan virkelig være et savn

Tilbage til "Generelt"