Hvilke spørgsmål kan man stille til en der har det dårligt?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7454
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1758
Likede indlæg: 24344

Hvilke spørgsmål kan man stille til en der har det dårligt?

Indlægaf Moxy-lady » 21. apr 2016, 09:37

Underlig overskrift, men kunne ikke lige komme på andet.

Det omhandler min kæreste men synes alligevel mere at den hører hjemme her end s&s.

Min kæreste har det ikke særlig godt for tiden. Han siger at hans følelser skiftevis kører for fuld skrue op og ned, frem og tilbage og så i perioder er helt dødt. Osteklokke-agtigt. Det kan skifte flere gange på en dag.
Han skal til psykolog snart omkring de her ting, men jeg vil jo gerne snakke med ham og prøve at hjælpe ham når han kommer til mig med de her ting, og heri ligger mit problem. Jeg har masser af erfaring med folk der på forskellig måde har det dårligt, både fra mig selv og min familie og venner. Jeg har normalt intet problem med at hjælpe på forskellig vis med at finde frem til årsager og bare generelt være god at sparre med, men min kæreste fungerer ikke helt på samme måde som andre jeg kender.

Jeg kan mærke at han er frustreret og gerne vil vide hvad det her går ud på. Vi har snakket både om hans studie og om vores forhold og han synes ikke at det er noget af det der ligger bag. Jeg skal passe meget på ikke at "overtage" samtalen fordi han ikke fylder på af sig selv, og jeg synes at jeg skal prøve at imødekomme det han trods alt siger, og at jeg i min iver for at prøve og hjælpe og forstå måske kan lægge nogle ting i munden på ham. Men som sagt er jeg obs på det, og prøver at anerkende og i stedet for stille uddybende spørgsmål for at få en reel samtale om det. Og her kommer jeg til kort. Hvad skal jeg spørge om? Det kan være så simpelt som noget kemisk og at der ikke er en reel psykologisk årsag til hans problemer, men at han skal have medicin i en periode. Jeg har spurgt ham om han bebrejder sig selv forskellige ting når han har det dårligt, og det synes han at han gør nogle gange, men ikke sådan gennemgående.

Well, jeg er lidt på bar bund her, og kunne bare godt bruge jeres tanker om det hele.
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6643
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18791

Re: Hvilke spørgsmål kan man stille til en der har det dårligt?

Indlægaf Æble » 21. apr 2016, 10:38

Måske skulle du prøve at støtte ham på en anden måde end ved at udspørge ham. Han skal snart til psykolog, som kan hjælpe ham med at afklare de ting. Det du kan gøre er at trøste ham når han er nede ("ej det er også noget lort du har det skidt, kom her og lad mig holde om dig"). Være overbærende hvis han er i dårligt humør og sørge for at han kommer lidt ud af huset, fx hiv ham med på en gåtur.
2
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7454
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1758
Likede indlæg: 24344

Re: Hvilke spørgsmål kan man stille til en der har det dårligt?

Indlægaf Moxy-lady » 21. apr 2016, 19:06

Det er skam ikke for at udspørge ham, på ingen måde! (nogle gange kan jeg virkelig blive træt af at folk altid tolker ting på den værst mulige måde, og åbenbart ikke læser at jeg forsøger at anerkende og være imødekommende og bare gerne vil hjælpe ham med at snakke om det når han kommer til mig med det!)

Well, når han siger at han har det som jeg har skrevet, så bliver han afventende og selvom jeg siger at jeg er ked af at han har det sådan og at jeg godt kan forstå at det er hammer frustrerende så virker det som om han ønsker at jeg siger mere og andet.
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7454
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1758
Likede indlæg: 24344

Re: Hvilke spørgsmål kan man stille til en der har det dårligt?

Indlægaf Moxy-lady » 21. apr 2016, 19:10

Han går lange ture hver aften inden vi går i seng. Han går hurtigt og har lange ben, så jeg kan simpelthen ikke følge med ham på disse ture. Ved også at han bruger dem til at tænke over det hele og få lidt styr på hvad han tænker og føler.
0
My world 12-10-18 :lun:
Kisser
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:42
Kort karma: 232
Likede indlæg: 2682

Re: Hvilke spørgsmål kan man stille til en der har det dårligt?

Indlægaf Kisser » 21. apr 2016, 20:35

Måske kunne du sige, at du faktisk rigtig gerne vil hjælpe ham, men at du er usikker på, hvad han har brug for? Så kan han selv sætte nogle ord på, men du får også sagt, at du er usikker på din rolle. Jeg synes tit at meta-kommunikation kan være rigtig godt.
2
Brugeravatar
Sevii
Indlæg: 519
Tilmeldt: 19. nov 2015, 08:30
Kort karma: 93
Likede indlæg: 1345

Re: Hvilke spørgsmål kan man stille til en der har det dårligt?

Indlægaf Sevii » 21. apr 2016, 20:41

Jeg tænker det kan være svært for ham at beskrive, især hvis man ikke helt forstår det selv. Derfor er det godt han skal til psykolog. Mit råd vil være at lade ham gå til psykolog et stykke tid, og så måske få en samtale med ham og psykologen; måske på den måde er det nemmere at snakke om og sætte sig ind i. Til den tid er han måske også blevet mere bevidst om hvad der gør han ikke har det så godt.
Ellers må du sige, at du er der for ham, lytte til ham når det er. Det betyder meget.
1
:banan: :banan:

Tilbage til "Livets forhold"