Californien - hvad skal man opleve?

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5395
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 703
Likede indlæg: 10424

Californien - hvad skal man opleve?

Indlægaf lillebjoern » 22. apr 2016, 07:43

Mig og kæresten har nu endelig besluttet os for at tage til Californien og lave et mini-road trip ud af det :banan:

Lige nu er planen at flyve til San Fransisco, derefter køre til Los Angeles og derefter tage op til Las Vegas og ud til Grand Canyon, for derefter at afslutte turen i San Diego og flyve hjem derfra.

Vi har ikke lavet nogen planer for hver by endnu, og der håber jeg I kan komme mig til undsætning – hvad skal man se i Californien (og gerne omkring de byer, jeg har nævnt)? :) Det eneste jeg ved pt. er at vi skal en smuttur til Solvang, den danske by, og så Grand Canyon og Hoover Dam. Men hvad er der ellers at se?

Vi lejer en bil, og har ikke lagt os fast på hvor lang tid vi skal være hvert sted, dog skal turen ikke vare mere end 14-16 dage. Vi er både til byliv og natur, og kører gerne langt.

Så kom med alle jeres bedste forslag og tips! Også gerne gode hoteller, sovesteder, spisesteder eller små hyggelige oplevelser. Også gerne de store turistfælder :D
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Californien - hvad skal man opleve?

Indlægaf HappyPaww » 22. apr 2016, 07:45

Hvis i er filminteresserede er Universal Studios et must! Det er igen af det vi oftest taler om her snart 5 år efter vi var der :)
1
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9844
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1860
Likede indlæg: 9578

Re: Californien - hvad skal man opleve?

Indlægaf Spjaerten » 22. apr 2016, 07:48

Jeg var 4 eller 5 nætter i Las Vegas. Kan sagtens nøjes med 2. Tilgengæld så er turen ud til grand Canyon lang så jeg ville booke overnatning derude.

San Diego, vi boede på Hotel Driveway som er uden for centrum, det fortrød vi. Der er meget mere hyggeligt i Lamp District.

På vejen var vi også i LA og skal vi tilbage snakkede vi om at man burde bo i Santa Monica eller lignende og ikke Downtown.
1
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Californien - hvad skal man opleve?

Indlægaf HappyPaww » 22. apr 2016, 07:56

Enig ift LV. Vi havde planlagt 4 nætter og skar det ned til 2. Det var slet ikke mig - gider ikke gamble, og der var vanvittigt mange mennesker. Det er sjovt at se, men så er det også det...

San Francisco forlængede vi til gengæld vores ophold i - skøn skøn by med god mad, Alcatraz og tæt på Napa Valley som også bør besøges :)
2
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Californien - hvad skal man opleve?

Indlægaf Wizzze » 22. apr 2016, 09:36

Vi er så nogle af dem som godt kan lide Las Vegas, der er fede hoteller, gode spisesteder, store shows og underholdning, og så selvfølgelig shopping. Ja det er super kunstigt og over the top, men næsten så meget at det bliver underholdende i sig selv. Anyways, planlæg jeres tur så i rammer byen man-tor, der er meget billigere, end fre-søn.

San Francisco er en fed by, og der er meget at se og opleve. Når I ikke planlægger at køre op i det nordlige Californien, så vil jeg anbefale at besøge Muir Woods, og opleve kæmpe træerne og den unikke natur. Alcatraz siger sig selv, husk i skal bestille i god tid. Golden gate selvfølgelig, Chinatown også, husk sidegaderne, som er mere ægte og ikke så turistede, det er også her man skal spise kinesisk. Japantown er også et besøg værd. Sporvognene, ferrybuilding market, Castro-området, der er så meget at se og opleve, selv Fishermans Wharf og Pier 39 er et besøg værd, selvom de er blevet meget turistede.

Vil anbefale at I tager jer god tid ned af Highway one til LA, man kan godt køre den på en dag, men brug lidt mere, og stop i f.eks Monterey, Carmel, Big Sur og Hearst Castle. Omkring Solvang er der også gode vinområder, som er et besøg værd. Og så er der Santa Barbara. Som Spjaerten skriver så Santa Monica det bedste område af LA at bo i, derfra er det nemt at komme til de andre spændende områder. Godt råd, undgå at køre i Rush Hour 7-10 og 15-18, vejene i og omkring LA er totalt sindssyge og du kan godt komme til at hænge i trafik i timevis.
4
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Californien - hvad skal man opleve?

Indlægaf Wizzze » 22. apr 2016, 11:33

ShuruQ skrev:Man kan IKKE på roadtrip i Californien uden at opleve Lake Tahoe. Det er for første sådan circa jordens smukkeste sted og for det andet er det så fedt at man kan kører med vinduerne rullet ned og nyde sol og varme og efter nogle timer (alt afhængig af hvor man starter) at ankomme til ski, sne og vinter paradis. Allt afhængig af årstiden selvfølgelig, men der er SMUKT uanset hvornår :lun:.

Jeg var i Californien fra februar til maj 2004. Jeg husker ikke præcist om det var slut februar eller start marts da jeg var der.


Tahoe er smukt, men det er også meget turistet efterhånden, og det er lidt den forkerte retning, i forhold til den rute som TS beskriver.

Personligt ville jeg nok køre til SD fra LA, og så fra SD over national og statparkerne til LV, og så fra LV nord tilbage til SF over death Valley og Yosemite, og når man er omkring Yosemite er man også tæt på Tahoe, og kan tage det med hvis man vil.
Men med 14-16 dage begynder det at blive presset tidsmæssigt, med den rute.
Man undgår dog at betale envejs billeje, som man godt kan ende ud med hvis man ikke ser sig for ved billeje SF til SD. Nogen bureauer opkræver ikke envejsleje indenfor Californien, andre gør, så man skal se sig for.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5395
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 703
Likede indlæg: 10424

Re: Californien - hvad skal man opleve?

Indlægaf lillebjoern » 22. apr 2016, 13:05

ShuruQ skrev:Man kan IKKE på roadtrip i Californien uden at opleve Lake Tahoe. Det er for første sådan circa jordens smukkeste sted og for det andet er det så fedt at man kan kører med vinduerne rullet ned og nyde sol og varme og efter nogle timer (alt afhængig af hvor man starter) at ankomme til ski, sne og vinter paradis. Allt afhængig af årstiden selvfølgelig, men der er SMUKT uanset hvornår :lun:.

Jeg var i Californien fra februar til maj 2004. Jeg husker ikke præcist om det var slut februar eller start marts da jeg var der.


Uh, det ville jeg gerne, der er godt nok smukt. Men som Wizzze skriver, så er det godt nok lidt far off fra vores rute... :gruble: Det er nok noget vi må tale noget mere om, også i forhold til tid og økonomi. Mange tak for tip :kys:
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5395
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 703
Likede indlæg: 10424

Re: Californien - hvad skal man opleve?

Indlægaf lillebjoern » 22. apr 2016, 13:07

HappyPaww skrev:Hvis i er filminteresserede er Universal Studios et must! Det er igen af det vi oftest taler om her snart 5 år efter vi var der :)


Det tror jeg også vi gør, men 100$ er sgu mange penge :tie: Men vi er næsten blevet enige om at vi skal gøre det, nu hvor vi er der. Min kæreste har været i Los Angeles før, men var ikke i Universal Studios. Jeg er dog lidt i tvivl om, hvad der er inkluderet i prisen. Er det hele Universal Studios eller kune noget af det? Og er det tours eller går man bare selv rundt?
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5395
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 703
Likede indlæg: 10424

Re: Californien - hvad skal man opleve?

Indlægaf lillebjoern » 22. apr 2016, 13:12

Wizzze skrev:Vi er så nogle af dem som godt kan lide Las Vegas, der er fede hoteller, gode spisesteder, store shows og underholdning, og så selvfølgelig shopping. Ja det er super kunstigt og over the top, men næsten så meget at det bliver underholdende i sig selv. Anyways, planlæg jeres tur så i rammer byen man-tor, der er meget billigere, end fre-søn.

San Francisco er en fed by, og der er meget at se og opleve. Når I ikke planlægger at køre op i det nordlige Californien, så vil jeg anbefale at besøge Muir Woods, og opleve kæmpe træerne og den unikke natur. Alcatraz siger sig selv, husk i skal bestille i god tid. Golden gate selvfølgelig, Chinatown også, husk sidegaderne, som er mere ægte og ikke så turistede, det er også her man skal spise kinesisk. Japantown er også et besøg værd. Sporvognene, ferrybuilding market, Castro-området, der er så meget at se og opleve, selv Fishermans Wharf og Pier 39 er et besøg værd, selvom de er blevet meget turistede.

Vil anbefale at I tager jer god tid ned af Highway one til LA, man kan godt køre den på en dag, men brug lidt mere, og stop i f.eks Monterey, Carmel, Big Sur og Hearst Castle. Omkring Solvang er der også gode vinområder, som er et besøg værd. Og så er der Santa Barbara. Som Spjaerten skriver så Santa Monica det bedste område af LA at bo i, derfra er det nemt at komme til de andre spændende områder. Godt råd, undgå at køre i Rush Hour 7-10 og 15-18, vejene i og omkring LA er totalt sindssyge og du kan godt komme til at hænge i trafik i timevis.


Jeg tænkte nok du kunne komme med nogle gode fif ;) Alcatraz tager vi også helt sikkert. Kan du komme ned nogen gode restauranter/vinbarer/something? Vi vil gerne prøve lidt forskelligt, og jeg har en idé om at vi interesserer os lidt for det samme madmæssigt.

Tak for tip omkring trafik. Du skriver i dit andet indlæg noget omkring envejs-retur gebyrer på biler - hvad mener du med det? :) Og hvordan hænger det sammen? Hvis vi kan få turen til at blive en del billigere på at køre den fra syd til nord i stedet, så gør vi gerne det. Som sagt er intet fast endnu.

Og så anbefaler du først at køre til San Diego og derfra til LV og nationalparkerne? Eller har jeg forstået det ret? :)
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Californien - hvad skal man opleve?

Indlægaf Wizzze » 22. apr 2016, 13:29

lillebjoern skrev:
Wizzze skrev:Vi er så nogle af dem som godt kan lide Las Vegas, der er fede hoteller, gode spisesteder, store shows og underholdning, og så selvfølgelig shopping. Ja det er super kunstigt og over the top, men næsten så meget at det bliver underholdende i sig selv. Anyways, planlæg jeres tur så i rammer byen man-tor, der er meget billigere, end fre-søn.

San Francisco er en fed by, og der er meget at se og opleve. Når I ikke planlægger at køre op i det nordlige Californien, så vil jeg anbefale at besøge Muir Woods, og opleve kæmpe træerne og den unikke natur. Alcatraz siger sig selv, husk i skal bestille i god tid. Golden gate selvfølgelig, Chinatown også, husk sidegaderne, som er mere ægte og ikke så turistede, det er også her man skal spise kinesisk. Japantown er også et besøg værd. Sporvognene, ferrybuilding market, Castro-området, der er så meget at se og opleve, selv Fishermans Wharf og Pier 39 er et besøg værd, selvom de er blevet meget turistede.

Vil anbefale at I tager jer god tid ned af Highway one til LA, man kan godt køre den på en dag, men brug lidt mere, og stop i f.eks Monterey, Carmel, Big Sur og Hearst Castle. Omkring Solvang er der også gode vinområder, som er et besøg værd. Og så er der Santa Barbara. Som Spjaerten skriver så Santa Monica det bedste område af LA at bo i, derfra er det nemt at komme til de andre spændende områder. Godt råd, undgå at køre i Rush Hour 7-10 og 15-18, vejene i og omkring LA er totalt sindssyge og du kan godt komme til at hænge i trafik i timevis.


Jeg tænkte nok du kunne komme med nogle gode fif ;) Alcatraz tager vi også helt sikkert. Kan du komme ned nogen gode restauranter/vinbarer/something? Vi vil gerne prøve lidt forskelligt, og jeg har en idé om at vi interesserer os lidt for det samme madmæssigt.

Tak for tip omkring trafik. Du skriver i dit andet indlæg noget omkring envejs-retur gebyrer på biler - hvad mener du med det? :) Og hvordan hænger det sammen? Hvis vi kan få turen til at blive en del billigere på at køre den fra syd til nord i stedet, så gør vi gerne det. Som sagt er intet fast endnu.

Og så anbefaler du først at køre til San Diego og derfra til LV og nationalparkerne? Eller har jeg forstået det ret? :)


Hvis du lejer bilen et sted og afleverer den et andet sted, som f.eks. henter i SF og afleverer i SD, så vil nogle udbydere kræve et gebyr. Men hvis I kører i ring, altså starter i SF kører sydpå, runder LA, SD og LV og så kører nordpå tilbage til SF, så kan I aflevere bilen samme sted, og undgår gebyr. Men tjek med udlejeren, nogle har lidt løsere regler i Californien.

Der er virkelig mange gode spisesteder i SF, LA, SD og LV, har ikke lige tid til den store guide nu, men husk mig lige på at opdatere her ved lejlighed.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9844
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1860
Likede indlæg: 9578

Re: Californien - hvad skal man opleve?

Indlægaf Spjaerten » 22. apr 2016, 13:39

Mht. Universal studios så var jeg lidt skuffet over størrelsen.
Synes på ingen måde man fik value for money og det var ikke vildt mange mennesker en alm. Mandag, så vores first in Line extra betaling kunne stort set ha været undværet, det var ikke lang ventetid.
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Californien - hvad skal man opleve?

Indlægaf HappyPaww » 22. apr 2016, 14:40

lillebjoern skrev:
HappyPaww skrev:Hvis i er filminteresserede er Universal Studios et must! Det er igen af det vi oftest taler om her snart 5 år efter vi var der :)


Det tror jeg også vi gør, men 100$ er sgu mange penge :tie: Men vi er næsten blevet enige om at vi skal gøre det, nu hvor vi er der. Min kæreste har været i Los Angeles før, men var ikke i Universal Studios. Jeg er dog lidt i tvivl om, hvad der er inkluderet i prisen. Er det hele Universal Studios eller kune noget af det? Og er det tours eller går man bare selv rundt?

Ved ikke om noget er ændret siden. Vi betalte billetten hjemmefra og svarede lidt penge. Man kan gå rundt og så er der også en tur rundt igennem filmsets hvor man kører. Vi var meget begejstrede på trods af at jeg på vej derind forstuvede/brækkede storetå og måtte hinke/bæres af min kæreste :lol:
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Californien - hvad skal man opleve?

Indlægaf Wizzze » 22. apr 2016, 16:21

lillebjoern skrev:
HappyPaww skrev:Hvis i er filminteresserede er Universal Studios et must! Det er igen af det vi oftest taler om her snart 5 år efter vi var der :)


Det tror jeg også vi gør, men 100$ er sgu mange penge :tie: Men vi er næsten blevet enige om at vi skal gøre det, nu hvor vi er der. Min kæreste har været i Los Angeles før, men var ikke i Universal Studios. Jeg er dog lidt i tvivl om, hvad der er inkluderet i prisen. Er det hele Universal Studios eller kune noget af det? Og er det tours eller går man bare selv rundt?


Man kan spare en del ved at købe kombinations billetter, hvis I f.eks. også vil besøge en af Anaheim parkerne eller Seaword i SD. Det kan godt betale sig at researche billetter hjemmefra.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Californien - hvad skal man opleve?

Indlægaf Wizzze » 22. apr 2016, 16:22

Er man i god tid, kan må måske også få billet til at se et show blive optaget i Burbank.
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Californien - hvad skal man opleve?

Indlægaf ExCoastal » 22. apr 2016, 18:08

Jeg tror at de fleste er enige i, at man bør afsætte langt mere tid til at opleve San Francisco end Los Angeles. Der er utroligt meget at opleve både i og omkring San Francisco.

Man kan nemt få flere dage til at få med at udforske SF. Opleve de forskellige kvarterer, finde gode restauranter og selvfølgelig også opleve de turistede steder som f.eks.Pier 39. Husk at bestille billetter til Alcatraz i forvejen, der er som regel udsolgt i dage eller uger frem.

Nord for San Francisco bor man opleve Sausalito, Marin Headlands, Muir Woods og Napa Valley. Vizzze har helt ret, turen til LA må og skal foregå på highway 1. Sæt endelig to dage af til turen. Undervejs kan i stoppe i Monterey og Carmel (inkl. en tur på 17 mile drive). Husk at sætte tid af til at stoppe og tage billeder. Mange gange. Og sørg for at komme afsted tidligt om morgenen, så i får mest muligt ud af dagen. I kan evt. overnatte I San Simeon og så se Hearst Castle næste morgen og eventuelt også smutte forbi Solvang.

I Las Vegas ville jeg nok tage max to overnatninger,det er afgjort min personlige grænse. Hvis I planlægger at være der på hverdage, er der mange penge at spare på hotelregningen.
3

Tilbage til "Rejser"