Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf D.itsen » 23. apr 2016, 06:12

Mon ikke nærmere retten har fundet, at det ikke lægefagligt kan bevises, at hun ikke var ved bevidstheden?
11
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Aima » 23. apr 2016, 08:00

D.itsen skrev:Mon ikke nærmere retten har fundet, at det ikke lægefagligt kan bevises, at hun ikke var ved bevidstheden?


Jo. Og det er jo det der er essensen i sagens udfald. Det er ikke sigtede der skal bevise sin uskyld, det er offeret der skal bevise sigtedes skyld. Så længe der er sandsynlighed for, forurettede rent principielt, kunne have givet sin accept, verbalt eller nonverbalt, vil der i voldtægtssager være sandsynlighed for, sigtede undgår straf. Modsat drabssager, hvor man jo vurderer at ingen rigtigt ønsker at blive slået ihjel, er det i sager om voldtægt åbenbart plausibelt, at kvinder i alle mulige tænkelige og utænkelige scenarier, selv har haft, og udtrykt, interesse og engagement i dét der er sket.

En fordrukken ung kvinde der er ude af stand til at stå på egne ben, kunne, teoretisk, og på trods af hun efterfølgende bedyrer det modsatte, have haft lyst til at blive bollet på skift i en busk af tre tilfældige mænd. Det er udgangspunktet. Og det er dét både systemet og folk føler sig kaldet til at forsvare og argumentere for nu.
9
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Aima » 23. apr 2016, 08:08

Angelina skrev:
Petrix skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Miss_no_More skrev:Så hvis man ikke siger fra, har man automatisk sagt til - er det sådan, den skal forstås?


Hvis man ikke siger fra og ikke bliver tvunget, så er der ikke tale om voldtægt. Det er ikke svært at forstå. Det er bare upopulært at konstatere.


Vil det så sige, at hvis kvinden sover så kan en mand dyrke sex med hende indtil hun vågner. Hvis hun så siger fra når hun er vågnet, så trækker manden sig ud og han har således ikke forbrudt sig mod loven.

Du skal da vidst have dine skolepenge tilbage..

Nej, hvis kvinden ikke er vågen/ved bevidsthed - kan hun ikke sige fra, og så er det voldtægt ... det er jo netop det som hele den her sag også går på - havde hun været bevidstløs/ikke kunne sige fra = voldtægt. Retten har fundet at hun var ved bevidsthed/i stand til at sige fra, og hun sagde ikke fra eller på andre måder gjorde det klart at det har hun ikke lyst til.


Ja det afhænger jo så af, hvorvidt kvinden kan overbevise anklagemyndighed og evt. dommer om, at hun rent faktisk har været ude af stand til at sige fra. Hvordan beviser man det, hvis der ikke er vidner? Medmindre man kan påvise at man er blevet drugget eller har haft en promille på døddrukken-niveau, vil det være ord mod ord.
2
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Aima » 23. apr 2016, 08:50

Jeg kan i øvrigt ikke finde ud af, hvorfor den aktuelle sag udløser så megen debat. Ikke at det ikke, i mine øjne, er absolut velkomment, det er bare langt fra første gang, det ikke har været muligt at løfte bevisbyrden i den type sag.

http://mobil.dr.dk/smartphone/#artikel/ ... evoldtaegt

http://ekstrabladet.dk/112/article4906119.ece
0
I'll stick with hell no's and headphones...
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf avdotja » 23. apr 2016, 09:41

Aima skrev:Jeg kan i øvrigt ikke finde ud af, hvorfor den aktuelle sag udløser så megen debat. Ikke at det ikke, i mine øjne, er absolut velkomment, det er bare langt fra første gang, det ikke har været muligt at løfte bevisbyrden i den type sag.

http://mobil.dr.dk/smartphone/#artikel/ ... evoldtaegt

http://ekstrabladet.dk/112/article4906119.ece

Enig, men jeg håber på at der skyldes at vi, langt om længe, oplever et holdningsskift. Hvilket så sandelig også er på tide - det er fuldstændig uforståeligt for mig at vi, i Danmark 2016, stadig mener at hele verdens mænd, automatisk har ret til en kvindes krop hvis de skulle få lyst, medmindre hun aktivt gør modstand.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf avdotja » 23. apr 2016, 09:44

Angelina skrev:
Aima skrev:Jeg kan i øvrigt ikke finde ud af, hvorfor den aktuelle sag udløser så megen debat. Ikke at det ikke, i mine øjne, er absolut velkomment, det er bare langt fra første gang, det ikke har været muligt at løfte bevisbyrden i den type sag.

http://mobil.dr.dk/smartphone/#artikel/ ... evoldtaegt

http://ekstrabladet.dk/112/article4906119.ece


Det tror jeg helt sikkert skyldes at alle overskrifter har insisteret på hun var bevidstløs - og så er vi jo alle enige om at det er helt forkert ... og så blev det til "frifundet for voldtægt af bevidstløs kvinde" - og det er vi jo også alle sammen enige om er forkasteligt... jeg var også helt i det røde felt, da jeg så overskrifterne, men da jeg så læste at hun rent faktisk IKKE var bevidstløs - så synes jeg sagen er noget helt andet.

Det tror jeg ikke. For mig - og mange andre - er det ikke afgørende om hun var bevidstløs eller ej. Vi er såmænd mange der mener at lovgivningen er forkert og bør ændres, så den ikke længere pålægger offeret ansvaret for at sige tydeligt nej til overgrebet.
4
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf kidkomb » 23. apr 2016, 09:50

Der er lige et spørgsmål, der trænger sig på, findes der nogen piger på 16-17 år, der frivilligt ville sige ja til at lade sig knalde af 3 fyre på jorden bag en busk? Really?
Hvor mange voksne kvinder findes der, der ville sige ja til den konstellation, sådan for real?
6
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf D.itsen » 23. apr 2016, 09:51

Angelina skrev:
avdotja skrev:
Angelina skrev:
Aima skrev:Jeg kan i øvrigt ikke finde ud af, hvorfor den aktuelle sag udløser så megen debat. Ikke at det ikke, i mine øjne, er absolut velkomment, det er bare langt fra første gang, det ikke har været muligt at løfte bevisbyrden i den type sag.

http://mobil.dr.dk/smartphone/#artikel/ ... evoldtaegt

http://ekstrabladet.dk/112/article4906119.ece


Det tror jeg helt sikkert skyldes at alle overskrifter har insisteret på hun var bevidstløs - og så er vi jo alle enige om at det er helt forkert ... og så blev det til "frifundet for voldtægt af bevidstløs kvinde" - og det er vi jo også alle sammen enige om er forkasteligt... jeg var også helt i det røde felt, da jeg så overskrifterne, men da jeg så læste at hun rent faktisk IKKE var bevidstløs - så synes jeg sagen er noget helt andet.

Det tror jeg ikke. For mig - og mange andre - er det ikke afgørende om hun var bevidstløs eller ej. Vi er såmænd mange der mener at lovgivningen er forkert og bør ændres, så den ikke længere pålægger offeret ansvaret for at sige tydeligt nej til overgrebet.


Vi er også mange der mener at man selv har et ansvar at sige til og fra -hvad man har lyst og ikke lyst til - i stedet for at lade det være op til modparten at tankelæse

Det er vel ikke at tankelæse, hvis der skal være sagt tydeligt ja, før man knalder nogen. Det er da mere tankelæsning, at gå ud fra at når modparten ikke siger tydeligt nej, så vil vedkommende nok gerne
8
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf avdotja » 23. apr 2016, 09:52

Angelina skrev:
avdotja skrev:
Angelina skrev:
Aima skrev:Jeg kan i øvrigt ikke finde ud af, hvorfor den aktuelle sag udløser så megen debat. Ikke at det ikke, i mine øjne, er absolut velkomment, det er bare langt fra første gang, det ikke har været muligt at løfte bevisbyrden i den type sag.

http://mobil.dr.dk/smartphone/#artikel/ ... evoldtaegt

http://ekstrabladet.dk/112/article4906119.ece


Det tror jeg helt sikkert skyldes at alle overskrifter har insisteret på hun var bevidstløs - og så er vi jo alle enige om at det er helt forkert ... og så blev det til "frifundet for voldtægt af bevidstløs kvinde" - og det er vi jo også alle sammen enige om er forkasteligt... jeg var også helt i det røde felt, da jeg så overskrifterne, men da jeg så læste at hun rent faktisk IKKE var bevidstløs - så synes jeg sagen er noget helt andet.

Det tror jeg ikke. For mig - og mange andre - er det ikke afgørende om hun var bevidstløs eller ej. Vi er såmænd mange der mener at lovgivningen er forkert og bør ændres, så den ikke længere pålægger offeret ansvaret for at sige tydeligt nej til overgrebet.


Vi er også mange der mener at man selv har et ansvar at sige til og fra -hvad man har lyst og ikke lyst til - i stedet for at lade det være op til modparten at tankelæse

Det handler såmænd ikke om at skulle tankelæse, men om at lige at tjekke at en tilfældig person er okay med at beslutter sig for at onanere i vedkommendes krop inden man går i gang - ja, jeg fortrækker faktisk at man ikke tankelæser sig til det svar!

Derudover var det egentlig bare ment som en oplysende kommentar; det virkede som om du gik ud fra at folk kun var forargede pga mediernes fokus på pigens bevidstløshed. Det er langt fra korrekt.
5
D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf D.itsen » 23. apr 2016, 09:55

Angelina skrev:
Aima skrev:Jeg kan i øvrigt ikke finde ud af, hvorfor den aktuelle sag udløser så megen debat. Ikke at det ikke, i mine øjne, er absolut velkomment, det er bare langt fra første gang, det ikke har været muligt at løfte bevisbyrden i den type sag.

http://mobil.dr.dk/smartphone/#artikel/ ... evoldtaegt

http://ekstrabladet.dk/112/article4906119.ece


Det tror jeg helt sikkert skyldes at alle overskrifter har insisteret på hun var bevidstløs - og så er vi jo alle enige om at det er helt forkert ... og så blev det til "frifundet for voldtægt af bevidstløs kvinde" - og det er vi jo også alle sammen enige om er forkasteligt... jeg var også helt i det røde felt, da jeg så overskrifterne, men da jeg så læste at hun rent faktisk IKKE var bevidstløs - så synes jeg sagen er noget helt andet.

Igen så tvivler jeg på det er bevist, at hun ikke var bevidstløs/i en tilstand hvor hun kunne sige klart fra. Det ville være mærkeligt medmindre hun var den anklagede.
Det er sandsynligvis vist, at der ikke er beviser for at hun var bevidstløs/ude af stand til at sige fra. Der er forskel på de to ting
3
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Kattefjæs » 23. apr 2016, 09:55

Angelina skrev:
avdotja skrev:
Angelina skrev:
Aima skrev:Jeg kan i øvrigt ikke finde ud af, hvorfor den aktuelle sag udløser så megen debat. Ikke at det ikke, i mine øjne, er absolut velkomment, det er bare langt fra første gang, det ikke har været muligt at løfte bevisbyrden i den type sag.

http://mobil.dr.dk/smartphone/#artikel/ ... evoldtaegt

http://ekstrabladet.dk/112/article4906119.ece


Det tror jeg helt sikkert skyldes at alle overskrifter har insisteret på hun var bevidstløs - og så er vi jo alle enige om at det er helt forkert ... og så blev det til "frifundet for voldtægt af bevidstløs kvinde" - og det er vi jo også alle sammen enige om er forkasteligt... jeg var også helt i det røde felt, da jeg så overskrifterne, men da jeg så læste at hun rent faktisk IKKE var bevidstløs - så synes jeg sagen er noget helt andet.

Det tror jeg ikke. For mig - og mange andre - er det ikke afgørende om hun var bevidstløs eller ej. Vi er såmænd mange der mener at lovgivningen er forkert og bør ændres, så den ikke længere pålægger offeret ansvaret for at sige tydeligt nej til overgrebet.


Vi er også mange der mener at man selv har et ansvar at sige til og fra -hvad man har lyst og ikke lyst til - i stedet for at lade det være op til modparten at tankelæse


Anerkender du virkelig slet ikke at det for nogle voldtægtofre er umuligt at sige fra og/eller gøre modstand på trods af at de er ved bevidsthed?
7
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf avdotja » 23. apr 2016, 09:57

kidkomb skrev:Der er lige et spørgsmål, der trænger sig på, findes der nogen piger på 16-17 år, der frivilligt ville sige ja til at lade sig knalde af 3 fyre på jorden bag en busk? Really?
Hvor mange voksne kvinder findes der, der ville sige ja til den konstellation, sådan for real?

Men jeg tror sådan set ikke at der er tvivl om at hun ikke havde lyst; de er ikke blevet frifundet fordi retten vurderede at hun gerne ville have sex med dem. De er blevet frifundet fordi hun ikke gjorde det klart for dem at hun ikke havde lyst.
1
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Aima » 23. apr 2016, 10:05

Angelina skrev:
Aima skrev:Jeg kan i øvrigt ikke finde ud af, hvorfor den aktuelle sag udløser så megen debat. Ikke at det ikke, i mine øjne, er absolut velkomment, det er bare langt fra første gang, det ikke har været muligt at løfte bevisbyrden i den type sag.

http://mobil.dr.dk/smartphone/#artikel/ ... evoldtaegt

http://ekstrabladet.dk/112/article4906119.ece


Det tror jeg helt sikkert skyldes at alle overskrifter har insisteret på hun var bevidstløs - og så er vi jo alle enige om at det er helt forkert ... og så blev det til "frifundet for voldtægt af bevidstløs kvinde" - og det er vi jo også alle sammen enige om er forkasteligt... jeg var også helt i det røde felt, da jeg så overskrifterne, men da jeg så læste at hun rent faktisk IKKE var bevidstløs - så synes jeg sagen er noget helt andet.


Det kan godt være det er mediernes formuleringer der gør udslaget for at sagen i udgangspunktet fanger folks opmærksomhed.
At det ikke kan bevises, at kvinden var i full-blown koma, ændrer jo bare ikke på dét, jeg hovedsagligt ser folk i debatterne reagere på. De reagerer jo ikke kun på bevistløs-delen, de reagerer mindst lige så meget på det faktum, at man tilsynelandende kun risikerer at blive straffet for voldtægt, såfremt den man voldtager, er både fysisk og mentalt i stand til at sige fuldstændigt utvetydigt fra. De reagerer på, at udgangspunktet helt generelt er, at kvinder helt forventeligt selv signer up til at lade sig gang-bange i alle mulige og umulige kontekster. For det er åbenbart mere plausibelt at forvente, at de kvinder der bliver gruppevoldtaget og misbrugt af tilfældige mænd i tilfældige kældre og buske, selv havde herremeget lyst til det, end det er forventeligt at tro nogle dudes er gået langt over stregen og udnyttet et andet menneskes sårbarhed/apati/fuldskab. Kvinden har principielt ansvaret for at mænd ikke render rundt og kommer til at gruppevoldtage hende ved en fejl, kvinden må selv sørge for at sige "nej tak til at blive kneppet på skift ude i busken senere på natten, og sker det jeg bliver for fuld eller syg til at sige klart nej senere, så mener jeg det forresten stadig". Der er ingen mellemvej, medmindre man er erklæret evnesvag eller i beviseligt koma, så er man som kvinde mere eller mindre til fri rådighed for mænds syge lyster. Det er signalværdien i disse sager, og det er dét der reageres på nu.
20
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 23. apr 2016, 10:43

D.itsen skrev:Mon ikke nærmere retten har fundet, at det ikke lægefagligt kan bevises, at hun ikke var ved bevidstheden?


Nej. Der er forskel på et retsmedicinsk bevis og et juridisk bevis. Retsmedicineren måler sig frem til objektive data, som kan efterprøves af andre, som så vil opnå samme resultat. I jura er det dommerne der bestemmer hvor meget vægt de vil tillægge de fremlagte beviser. Hvis det er ord mod ord, kan de godt vælge at tro på den ene forklaring, men ikke modpartens forklaring, og herefter er det bevist at sådan og sådan.. En anden dommer ville måske ikke nå frem til samme resultat, men tro på modparten i stedet.

Pigens påstand i retten var, at hun var ude af evne til at sige fra pga. hendes kombination af manglende insulin og fuldskab. Retsmedicineren nåede frem til at hun ikke kunne være bevidstløs. Derfor kan hun minimum sige fra. Hun påstod ikke at hun var lammet af frygt, så derfor er det udelukkende et spørgsmål om promillen forhindrer hende i at sige fra.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Sangius » 23. apr 2016, 10:49

Advocatus-Diaboli skrev:
D.itsen skrev:Mon ikke nærmere retten har fundet, at det ikke lægefagligt kan bevises, at hun ikke var ved bevidstheden?


Nej. Der er forskel på et retsmedicinsk bevis og et juridisk bevis. Retsmedicineren måler sig frem til objektive data, som kan efterprøves af andre, som så vil opnå samme resultat. I jura er det dommerne der bestemmer hvor meget vægt de vil tillægge de fremlagte beviser. Hvis det er ord mod ord, kan de godt vælge at tro på den ene forklaring, men ikke modpartens forklaring, og herefter er det bevist at sådan og sådan.. En anden dommer ville måske ikke nå frem til samme resultat, men tro på modparten i stedet.

Pigens påstand i retten var, at hun var ude af evne til at sige fra pga. hendes kombination af manglende insulin og fuldskab. Retsmedicineren nåede frem til at hun ikke kunne være bevidstløs. Derfor kan hun minimum sige fra. Hun påstod ikke at hun var lammet af frygt, så derfor er det udelukkende et spørgsmål om promillen forhindrer hende i at sige fra.


Så firkantet er det slet ikke, at arbejde med menneskekroppen. To retsmediciner kan sagtens mene to forskellige ting. Man kan med sandsynlighed sige, at det vil være 'sådan og sådan', men det er umuligt med sikkerhed at vide, hvordan promillen og blodsukkeret har påvirket hende. Det er ikke sådan at du kan slå op i en facitliste hvordan 17-årige præcist reagerer på højt blodsukker og en promille på 1,58.
Det er et skøn der er taget - en skøn, som en anden retsmediciner muligvis kan være uenig i.
6
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"