Tråden til de små spørgsmål

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Filipai » 22. apr 2016, 06:52

Filipai skrev:
HappyPaww skrev:Har en halv liter piskefløde der udløber i morgen. En smule skal bruges til flæskestegssovs i aften, men hvad skal jeg med resten? :D Kan/vil ikke lave is - der er ikke plads i fryseren...


Du laver panna cotta :ivrig:


Edit: Og hvis du ikke finder på noget, fylder du fløden i en isterningsbakke/pose, og fryser, så har du altid lidt fløde til en sovs.
1
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19039

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Flora » 22. apr 2016, 06:54

HappyPaww skrev:Har en halv liter piskefløde der udløber i morgen. En smule skal bruges til flæskestegssovs i aften, men hvad skal jeg med resten? :D Kan/vil ikke lave is - der er ikke plads i fryseren...


Flødekartofler?
2
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf HappyPaww » 22. apr 2016, 07:02

Filipai skrev:
Filipai skrev:
HappyPaww skrev:Har en halv liter piskefløde der udløber i morgen. En smule skal bruges til flæskestegssovs i aften, men hvad skal jeg med resten? :D Kan/vil ikke lave is - der er ikke plads i fryseren...


Du laver panna cotta :ivrig:


Edit: Og hvis du ikke finder på noget, fylder du fløden i en isterningsbakke/pose, og fryser, så har du altid lidt fløde til en sovs.

Synes frossen fløde skiller? :gruble: Men ja - det er forsøget værd...
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf HappyPaww » 22. apr 2016, 07:03

Flora skrev:
HappyPaww skrev:Har en halv liter piskefløde der udløber i morgen. En smule skal bruges til flæskestegssovs i aften, men hvad skal jeg med resten? :D Kan/vil ikke lave is - der er ikke plads i fryseren...


Flødekartofler?

Vi skal som nævnt have flæskesteg i aften så der skal bare almindelige kogte kartofler til, og i morgen står den nok på pizza da vi har været til børnefødselsdag og kommer sent hjem...
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Filipai » 22. apr 2016, 07:04

HappyPaww skrev:
Filipai skrev:
Filipai skrev:
HappyPaww skrev:Har en halv liter piskefløde der udløber i morgen. En smule skal bruges til flæskestegssovs i aften, men hvad skal jeg med resten? :D Kan/vil ikke lave is - der er ikke plads i fryseren...


Du laver panna cotta :ivrig:


Edit: Og hvis du ikke finder på noget, fylder du fløden i en isterningsbakke/pose, og fryser, så har du altid lidt fløde til en sovs.

Synes frossen fløde skiller? :gruble: Men ja - det er forsøget værd...


Det har jeg aldrig oplevet. Altså det kan ikke piskes, men har aldrig oplevet problemer når jeg opvarmer det.
Men ellers så bare lav panna cotta, det er også meget mere lækkert :D
1
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf HappyPaww » 22. apr 2016, 07:15

Måske creme brulee :gruble: Ved dog ikke om jeg tør kaste mig ud i det :D
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf HappyPaww » 22. apr 2016, 07:28

Nu har jeg fundet ud af at jeg vil lave en islandsk marengskage med flødeskum :savl:

Men så kommer dilemmaet om hvad jeg så skal bruge 6 æggeblommer til? Og kan de fryses evt..?


NB. Jeg er ikke så æggeforskrækket, så jeg tør godt bruge friske økologiske æg til marengs...
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Fru Sunshine » 22. apr 2016, 08:18

Lykke skrev:
Fru Sunshine skrev:Hvordan opfører chiafrø sig, hvis man koger dem til grød eller lader dem stå og trække i væske af en art natten over?



Altså de bliver sådan blødere i det. Har kogt noget hindbær på et tidspunkt, og efterfølgende kommet chia ned i, det gav sådan lidt geleret/marmeladekonsistens.

Sådan lidt blob-agtige?
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Badesandalen
Indlæg: 2401
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 209
Likede indlæg: 2841

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Badesandalen » 22. apr 2016, 09:54

Jeg tog frossen laks op og lagde i køleskabet onsdag aften fordi vi skulle have det i går, men så kom jeg sent hjem og var træt og gad ikke at lave mad. I dag er der andet på menuen og i morgen er vi inviteret ud, så det er først på søndag vi kan spise det.
Mit spørgsmål er om jeg bare kan lade det ligge i køleskabet, eller om jeg lige skal stege det i aften eller i morgen formiddag og så varme det søndag? Og hvis jeg steger det på forhånd, hvordan er det så bedst at gøre så det ikke bliver tørt?

Hvis det betyder noget er planen at lave en citron-smørsauce til.
0
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Lykke » 22. apr 2016, 12:59

Fru Sunshine skrev:
Lykke skrev:
Fru Sunshine skrev:Hvordan opfører chiafrø sig, hvis man koger dem til grød eller lader dem stå og trække i væske af en art natten over?



Altså de bliver sådan blødere i det. Har kogt noget hindbær på et tidspunkt, og efterfølgende kommet chia ned i, det gav sådan lidt geleret/marmeladekonsistens.

Sådan lidt blob-agtige?


Ja lidt gele og lidt knas.
0
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Muspel » 22. apr 2016, 13:18

HappyPaww skrev:Nu har jeg fundet ud af at jeg vil lave en islandsk marengskage med flødeskum :savl:

Men så kommer dilemmaet om hvad jeg så skal bruge 6 æggeblommer til? Og kan de fryses evt..?


NB. Jeg er ikke så æggeforskrækket, så jeg tør godt bruge friske økologiske æg til marengs...


Du laver mayonnaise. Eller is.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Fru Sunshine » 22. apr 2016, 13:46

Lykke skrev:
Fru Sunshine skrev:
Lykke skrev:
Fru Sunshine skrev:Hvordan opfører chiafrø sig, hvis man koger dem til grød eller lader dem stå og trække i væske af en art natten over?



Altså de bliver sådan blødere i det. Har kogt noget hindbær på et tidspunkt, og efterfølgende kommet chia ned i, det gav sådan lidt geleret/marmeladekonsistens.

Sådan lidt blob-agtige?


Ja lidt gele og lidt knas.

Tak. :kys:
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf HappyPaww » 22. apr 2016, 14:33

Fløden endte heri :savl:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
9
Brugeravatar
Badesandalen
Indlæg: 2401
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 209
Likede indlæg: 2841

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Badesandalen » 22. apr 2016, 17:14

Lemonella skrev:
Badesandalen skrev:Jeg tog frossen laks op og lagde i køleskabet onsdag aften fordi vi skulle have det i går, men så kom jeg sent hjem og var træt og gad ikke at lave mad. I dag er der andet på menuen og i morgen er vi inviteret ud, så det er først på søndag vi kan spise det.
Mit spørgsmål er om jeg bare kan lade det ligge i køleskabet, eller om jeg lige skal stege det i aften eller i morgen formiddag og så varme det søndag? Og hvis jeg steger det på forhånd, hvordan er det så bedst at gøre så det ikke bliver tørt?

Hvis det betyder noget er planen at lave en citron-smørsauce til.


Nu er jeg ekstremt sart overfor mad der ligger længe i køleskabet. Specielt en fed fisk som laks.
Den bliver hurtig harsk og begynder, at lugte.
Jeg ville stege den i dag og håbe den er god nok på søndag.
Laks må jo ikke få for meget, men når den har ligget ude så længe, ville jeg nok stege den færdig og igen, håbe på, den stadig smager godt på søndag.

Jeg er som sagt sart med mad og uanset, hvor mege folk siger, at så længe det lugter okay, kan det spises, men var det min laks, røg den ud. :blush:


Okay, jeg steger det i aften. Tak. Tror jeg nok. :lol: :kys:
0
Brugeravatar
Frk. L
Indlæg: 2533
Tilmeldt: 12. aug 2015, 15:12
Kort karma: 342
Geografisk sted: Sdrbronx
Likede indlæg: 3916

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Frk. L » 23. apr 2016, 14:19

Hilfe! Hvis noget skal laves ved 150 garder varmluft i 1-1,5 time - Hvad skal det så have i alm ovn?

4 voksne 2 børn hvor mange kogeposer ris skal der til?

:genert:
0
Jeg står i midten nu!

Tilbage til "Mad og drikke"