Anti-inflammatorisk kost

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
missme
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 20
Likede indlæg: 391

Anti-inflammatorisk kost

Indlægaf missme » 23. apr 2016, 21:12

Hej

Min mand har noget inflammation i kroppen, og derfor vil vi prøve at ændre vores kost til at være mere anti-inflammatorisk. :panik:

Vi skal til at spise mere fisk :gruble: og grøntsager :gisp: , og finde en måde at få ingefær og hvidløg ind i kosten på.

Er der nogle af jer som spiser anti-inflammatorisk og har nogle gode råd eller gode opskrifter? :banan: :pompom: :banan:
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24635
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36814

Re: Anti-inflammatorisk kost

Indlægaf Daine » 23. apr 2016, 21:25

Der findes et par kogebøger, som vi har solgt temmelig mange af, så muligheden for inspiration til opskrifter er da til stede :) Jeg har ingen personlig erfaring, men ud fra det jeg lige kiggede i dem, så det ret lækkert ud. De kan sikkert lånes på biblioteket, hvis du lige vil kigge i dem først.
2
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
down.boy
Indlæg: 87
Tilmeldt: 9. feb 2016, 17:25
Kort karma: 40
Geografisk sted: Silkebronx
Likede indlæg: 159

Re: Anti-inflammatorisk kost

Indlægaf down.boy » 23. apr 2016, 21:35

Martin Kreutzer og hende Anne "skyl dit stegte hakkekød" Larsen har lavet en bog "Antiinflammatorisk Kost"... den har de bl.a. haft i Føtex... masser af gode idéer og opskrifter at gå i gang med :)
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Anti-inflammatorisk kost

Indlægaf DetSorteCirkus » 23. apr 2016, 21:43

Aima ved noget om det. Så måske var det en ide lige at prikke til hende :)
2
Brugeravatar
missme
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 20
Likede indlæg: 391

Re: Anti-inflammatorisk kost

Indlægaf missme » 23. apr 2016, 21:48

down.boy skrev:Martin Kreutzer og hende Anne "skyl dit stegte hakkekød" Larsen har lavet en bog "Antiinflammatorisk Kost"... den har de bl.a. haft i Føtex... masser af gode idéer og opskrifter at gå i gang med :)


:lol: :lol: :lol: "Skyl dit stegte hakkekød" :lol: :lol: :lol: Det kan jeg godt huske. Det var altså lidt sjovt.

Den vil jeg lige kigge efter. Tak
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Anti-inflammatorisk kost

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. apr 2016, 07:41

Nå, jeg kan se, at jeg vist også spiser ret AI og derfor måske vil kunne hjælpe.
Hvad er det, du tror, der bliver udfordrende for jer ved kostomlægningen?
0
Brugeravatar
missme
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 20
Likede indlæg: 391

Re: Anti-inflammatorisk kost

Indlægaf missme » 24. apr 2016, 08:39

Lemonella skrev:Jeg har "Den store antiinflammatoriske kostguide". Den er fuld af gode råd, vejledninger og masse af lækre opskrifter.

Jeg spiser en del antiinflammatorisk mad. Mit mave/tarmsystem er dog ikke vild med kål, men har man en sart mave, kan man jo prøve sig frem. :)

Jeg bruger blåbær i min morgenmad. Der står skyr i mange af opskrifterne, men det kan udskiftes med fromage frais, A38, eller yoghurt naturel.
Jeg blender med en stavblender, blåbær og et af ovenstående mælkeprodukter. Der kommer lidt hakkede valnødder ovenpå. Ristede eller bare som de er.
Husk, at valnødder og andre nødder, indeholder olie og derfor er det godt, at opbevare dem i køleskabet. Så bevare de den gode smag.

En anden type morgenmad, er omelet med babyspinat, brøndkarse og røget laks.
Rugbrød med avokado, citron, røget laks og brøndkarse.

Jeg kan varmt anbefale bogen. :)


Tak for de gode råd. Vi er også begyndt at spise A-38 og så tænkte jeg at vi kunne prøve at lave nogle smoothies med ingefær og med grøntsager (600g om dagen er meget at spise).

Jeg vil da se om ikke vi skal have den der bog, når du nu kan anbefale den. Der er bare lavet så mange uduelige kostbøger, så rart at få nogle anbefalet.
0
Brugeravatar
missme
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 20
Likede indlæg: 391

Re: Anti-inflammatorisk kost

Indlægaf missme » 24. apr 2016, 08:42

DetSorteCirkus skrev:Nå, jeg kan se, at jeg vist også spiser ret AI og derfor måske vil kunne hjælpe.
Hvad er det, du tror, der bliver udfordrende for jer ved kostomlægningen?


Først og fremmest så ved vi meget lidt om, hvad det er vi skal spise. Men fisk bliver en udfordring, da vi ALDRIG spiser fisk, og min man er panisk angst for ben. Han er sådan en rød kød og kartofler mand, men heldigvis er han alligevel åben overfor ny mad. Bare han bliver mæt ;)

Vi skal nok også vænne os til, at madlavningen vil tage længere tid. Som det er nu, bruger vi ikke mere end en halv time på madlavning til hverdag. Og der får man ikke lavet meget råkost, kål eller spændende salater.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Anti-inflammatorisk kost

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. apr 2016, 12:11

missme skrev:Først og fremmest så ved vi meget lidt om, hvad det er vi skal spise. Men fisk bliver en udfordring, da vi ALDRIG spiser fisk, og min man er panisk angst for ben. Han er sådan en rød kød og kartofler mand, men heldigvis er han alligevel åben overfor ny mad. Bare han bliver mæt ;)

Vi skal nok også vænne os til, at madlavningen vil tage længere tid. Som det er nu, bruger vi ikke mere end en halv time på madlavning til hverdag. Og der får man ikke lavet meget råkost, kål eller spændende salater.


Det med fisk har Lemonella skrevet fint om, så det vil jeg undlade, bortset fra at jeg synes, at I skal undersøge, om dåsefisk hører med under IA-kost. Torskerognscreme er fx. både godt som pålæg og dip til grøntsager, og tun og makrel på dåse kan også nemt blive til lækker mad. Ikke at I skal erstatte frisk fisk, men bare for at få mest mulig variation i jeres råvarer.

Jeg bruger heller ikke gerne mere end en halv time på min aftensmad, så jeg køber gerne frostgrønt, enten i form af enkelte typer grøntsager eller som blandinger, hvor jeg lige tjekker, at der ikke rigtig er tilsat andet end de rene råvarer. Jeg er meget glad for Remas Lækker og Nemt-serie, der indeholder mange typer af mættende tilbehør, hvor man sådan set bare skal tilberede lidt kød til, eller hvad man nu har lyst til. Man kan sige, at jeg bruger blandingerne, hvor andre spiser kartofler, pasta, ris, osv., og så laver jeg gerne en type friskt tilbehør til også. I nogle af blandingerne er der også tilsat spelt eller lignende, så det dels ikke kun bliver grøntsager, dels med sikkerhed vil fylde i maven.
Jeg tror, at det er vigtigt, at din mand hurtigt oplever, at han kan blive mæt af den nye mad.

Netop fordi jeg gerne vil begrænse omfanget af snitteri, bruger jeg også meget gnavegrønt; cherrytomater, snackpebrebre, skoleagurker og små vaskede gulerødder. Så er jeg sikker på, at jeg altid kan få noget grønt på tallerkenen eller i madpakken, uanset hvor travlt jeg har, eller hvor ugidelig jeg er. Hvis I skal holde jer fra mælkeprodukter, kunne hummus være en god ide som dip til gnavegrønt. Det har Rema på dåse, og så rører I det selv op med olivenolie.
Der er i øvrigt heller intet galt i engang imellem at supplere sine grøntsager med butikkernes poser med revet gulerod, spidskålssalat, osv.

Når din mand er til kød og kartofler, kan han sikkert også godt lide sovs. Den kan I med fordel begynde at lave på grøntsager. Jeg koger gerne en dåse flåede tomater med løg, hvidløg, peberfrugt og gulerod og krydderier efter smag, og så blender jeg det til en tyk masse, som man både kan dyppe kød og groft tilbehør i. En dåse kokosmælk gør sovsen ekstra cremet. Krydret ærte- eller auberginemos er også godt, og nettet er fyldt med opskrifter på forskellig grøntsagsdyp, hvoraf noget også indeholder ingefær. Hvad angår det sidste kan det også bruges i mange forskellige dressinger til salat. Her kan I med fordel undersøge det asiatiske køkken nærmere.

Af deciderede tilbehørsretter, som samtidig er ret hurtige at lave, vil jeg fremhæve:
- Bønnesalat - dampede grønne bønner med tomat, løg, oliven og feta (kan udelades eller erstattes af marineret tofu, søg efter "tofu feta" for at finde en opskrift) vendt i olie-edikke
- Bagte, krydrede gulerodsstænger, der tilsidst vendes med fx. hakket persille
- Coleslaw af spidskål, revet gulerod, rosiner og creme fraiche-dressing (brug et soyaprodukt i stedet for ko-creme fraiche)
- Fintsnittet spidskål vendt i citronsaft, olivenolie og lidt salt med ristede kerner eller nødder på toppen
- Broccolisalat, hvor jeg så ville bruge en smule letristet kalkunbacon

Smoothie lyder som en god ide. Jeg plejer at lave en af spinatblade, søde blåbær (Remas på frost er jeg aldrig gået fejl af), jordbær, banan og lidt yoghurt (findes også vegansk).

Jeg har tilfældigvis nævnt Rema en del gange efterhånden, og det skyldes helt sikkert, at jeg synes, at det er en rigtig god, og samtidig billig butik, når man spiser lidt anderledes. De har fx. de fleste mejeriprodukter lavet på soya. Jeg ved ikke, om de har tofu, men det er fx. et sted som Aldi faktisk begyndt at få.
3
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Anti-inflammatorisk kost

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. apr 2016, 12:31

Lemonella skrev:Jeg har "Den store antiinflammatoriske kostguide". Den er fuld af gode råd, vejledninger og masse af lækre opskrifter.

Jeg spiser en del antiinflammatorisk mad. Mit mave/tarmsystem er dog ikke vild med kål, men har man en sart mave, kan man jo prøve sig frem. :)

Jeg bruger blåbær i min morgenmad. Der står skyr i mange af opskrifterne, men det kan udskiftes med fromage frais, A38, eller yoghurt naturel.
Jeg blender med en stavblender, blåbær og et af ovenstående mælkeprodukter. Der kommer lidt hakkede valnødder ovenpå. Ristede eller bare som de er.
Husk, at valnødder og andre nødder, indeholder olie og derfor er det godt, at opbevare dem i køleskabet. Så bevare de den gode smag.

En anden type morgenmad, er omelet med babyspinat, brøndkarse og røget laks.
Rugbrød med avokado, citron, røget laks og brøndkarse.

Jeg kan varmt anbefale bogen. :)


Hvis der er sart mave indeover, kan jeg anbefale Low FODMAP-opskrifter :)

Omelet til morgenmad er i øvrigt rigtig lækkert, ja. Det samme gælder bananpandekager lavet på (surprise) banan, æg, og (soya)mælk.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Anti-inflammatorisk kost

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. apr 2016, 12:34

Aldi har forresten en billig og god soyarisdrik i deres faste sortiement.

Billede

Og her ses tofuen:

Billede
0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Anti-inflammatorisk kost

Indlægaf Aima » 24. apr 2016, 12:38

Jeg spiser antiinflammatorisk, i perioder 100%. Jeg vil klart anbefale bøgerne, særligt toeren for opskrifter, men etteren giver en ret god basisviden om de antiinflammatoriske principper, for udover at spise de inflammationshæmmende ting, handler det også om at undgå de inflammationsfremmende.

De andre har vist allerede skrevet det vigtigste, jeg lige kan komme i tanke om :)
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Re: Anti-inflammatorisk kost

Indlægaf Fræksak » 24. apr 2016, 12:55

Bare lige hurtigt: jeg har lige været på 10 dages detox, og ud fra det, der skrives om af ingredienser i tråden, lyder det som om, det er mange af de samme principper, der er anvendt. En opskrift, jeg var meget glad for, var følgende:

Laks med ingefær, hvidløg, citron og chili:

Køb to laksebøffer af god kvalitet (jeg flottede mig og gik i Mad&Vin, man kan selvfølgelig også gå til fiskehandleren)
Smør et fad (fx med kokosolie) og læg laksen i med skindsiden nedad
Finthak ingefær, en rød chili og et stort fed hvidløg og fordel det på laksestykkerne
Giv lidt salt og peber
Skær tynde skiver citron og læg dem på laksen (oven på krydderierne)
Giv laksen 180 grader i ca. et kvarter eller til der begynder at komme hvidt skum frem

Server fx med squash, der er skåret i tynde skiver og har været i ovnen samtidig med laksen (og gerne smidt ind 10 min før laksen kom i ovnen). Squashen bliver helt blød og lækker og er især god, hvis den får lidt "stegeskorpe".
2
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Anti-inflammatorisk kost

Indlægaf Karkluden » 24. apr 2016, 18:19

Det med 600 gram grønt om dagen er en tilvænning. Min kæreste mente også, det var ekstreme mængder, men fandt ud af det intet problem var. Vi spiser 3 hovedmåltider (da vi tager på af 6 måltider) og det er 200 gram pr måltid. Spiser man 6 måltider er det kun 100 gram (aka en stor gulerod) pr måltid..
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3993
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5237

Re: Anti-inflammatorisk kost

Indlægaf girl_beat » 24. apr 2016, 18:40

Aima skrev:Jeg spiser antiinflammatorisk, i perioder 100%. Jeg vil klart anbefale bøgerne, særligt toeren for opskrifter, men etteren giver en ret god basisviden om de antiinflammatoriske principper, for udover at spise de inflammationshæmmende ting, handler det også om at undgå de inflammationsfremmende.

De andre har vist allerede skrevet det vigtigste, jeg lige kan komme i tanke om :)


Vil du måske nævne et par ting, der er dét? :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D

Tilbage til "Mad og drikke"