I skål eller ikke i skål - og er der forskel på mænd og kvinder?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: I skål eller ikke i skål - og er der forskel på mænd og kvinder?

Indlægaf Karkluden » 24. apr 2016, 18:21

Angelina skrev:Skål = gæster /finere mad
Gryder = hverdag (hvor vi dog som oftest øser portioner op i køkkenet)

Same.

Vi spiser i øvrigt også chips osv fra posen.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20846

Re: I skål eller ikke i skål - og er der forskel på mænd og kvinder?

Indlægaf Zombie » 24. apr 2016, 18:51

Hvis jeg har gæster-gæster, kommer det i skåle. Er jeg alene eller er gæsten bare en god ven, min mor eller lign., så tager vi på tallerken direkte fra gryden, som ikke forlader køkkenet.
Skal måske nævne jeg bor meget småt, så det er ikke så besværligt. Ellers tog vi gryderne ind på bordet.
0
aka Forbies

:gammel:
godtnavn
Indlæg: 11159
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12978

Re: I skål eller ikke i skål - og er der forskel på mænd og kvinder?

Indlægaf godtnavn » 24. apr 2016, 19:04

Jeg forstår ikke det der med at komme ting i skåle, har heller ikke oplevet det hjemme hos andre. Altså salat laves jo i en skål, chips kommes også i en skål fordi man så kan se hvad mant ager osv. men laver vi en gryderet så bliver den ikke hældt i en skål for at stå på bordet, nu har jeg primært metalskåle, og går ikke så meget op i om formen på metallet maden står i, så det kommer bare ind i gryden. Laves der mad i ovnen flytter jeg det heller ikke over i et pænere fad end det det har været i ovnen i. Måske synes jeg bare både mine gryder og ovnfade er ganske pæne, har i hvert fald aldrig overvejet ikke at bruge dem på bordet.
0
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5395
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 703
Likede indlæg: 10424

Re: I skål eller ikke i skål - og er der forskel på mænd og kvinder?

Indlægaf lillebjoern » 24. apr 2016, 19:57

Vi har lige fået opvasker, så lige nu bruger jeg alle muligheder for at bruge ting så de kan komme i opvaskeren :D

Sovs, kødretter osv., kommer ikke i skåle, men større tilbehør som fx salat kommer i skål (mest fordi det er den eneste mulighed for at blande det...). Hvis vi har gæster kommer det gerne i skåle.
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5648
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1488
Likede indlæg: 22963

Re: I skål eller ikke i skål - og er der forskel på mænd og kvinder?

Indlægaf POCKETKITTEN » 24. apr 2016, 20:07

Altid skåle - også slik og chips og den slags. Bryder mig ikke om at spise af posen. Det var mit indtryk, at fyren gør det samme, når han er alene hjemme, men det har han lige afkræftet. :D

Vi serverer kun i gryder og pander, hvis vi ikke har noget pænt at anrette i. Pastaretter har jeg f.eks. ikke fundet en god løsning på, så de serveres "rustikt" i en stor pande eller portionsanrettes i køkkenet. Det gælder, uanset om der er gæster eller ej. Det sker også på foranledning af mig, der synes, det er helt naturligt og mere hyggeligt og appetitligt sådan.

Så der er hold i tesen herfra. Åbenbart. :genert:
1
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: I skål eller ikke i skål - og er der forskel på mænd og kvinder?

Indlægaf vibbsen » 24. apr 2016, 20:38

Jeg er til skål....Og bruger skåle/fade til servering også selvom det bare er mig selv der skal spise eller hvis der er tale om chips.

Slik serverer jeg også altid i en skål. Hader at man ikke har ordentlig overblik over hvad der er til rådighed :-D
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: I skål eller ikke i skål - og er der forskel på mænd og kvinder?

Indlægaf Bøtte » 24. apr 2016, 20:58

I hverdagene gør vi som flertallet og tagerdirente fra hvad maden er tilberedt i. Dog putter jeg feta (som i tegneserien) i en skål.

Juleaften sidste år holdt vi for første gang hjemme, og jeg ville naturligvis anrette på fade og i skåle. Men der blev sagt nej fra min mand, det var besværligt og gav for meget opvask. Jeg lod ham få det, som han ville eftersom det var hans familie (havde det været min havde jeg insisterer på skåle og min mor havde bakket mig op), det resulterede så i, at vi nærmest ikke kunne være ved bordet for gryder osv og jeg frydede mig i mit stille sind, hver gang min mand havde problemer med at være der. Helt uden at sige noget indrømmede han efterfølgende, at det havde været praktisk at anrette på fade og i skåle. Det vidste jeg jo godt :-D

Han har i øvrigt misforstået 'i skål' konceptet og tager ind i mellem mine slidte røreskåle og serverer chips i. Så er det næsten pænere bare med posen.
1
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: I skål eller ikke i skål - og er der forskel på mænd og kvinder?

Indlægaf zembra1986 » 24. apr 2016, 21:36

Hvis jeg har gæster og det er i en lidt finere/mere højtidelig anledning, så kommer maden i serverings skåle og fade.

Til hverdag/afslappede middage er det for mig ligemeget, og bare lig med mere opvask, så der gør jeg det ikke
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: I skål eller ikke i skål - og er der forskel på mænd og kvinder?

Indlægaf hotlips » 24. apr 2016, 23:12

Pasta og kødsauce er i gryden, alt andet kommer i skåle og på fade og vi spiser ved spisebordet og har servietter på skødet.
Det sker vi spiser ved sofabordet nogle få gange om året og så portionsanretter jeg i køkkenet, det vil som regel være dage hvor vi er meget trætte og fks har været på museum eller anden tur og så har jeg sørget for mad der bare skal varmes eller kan spises kold.

Jeg er ikke ret nazi omkring bordmanerer men jeg holder hårdt på at rammerne er iorden og selv at spise og sidde pænt og jeg er tilfreds med det omfang det automatisk er smittet af på min dreng.
0
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: I skål eller ikke i skål - og er der forskel på mænd og kvinder?

Indlægaf Karkluden » 24. apr 2016, 23:16

Altså jeg vil også sige, at min mor er skålnazi. Konen skraber fandeme smøreost over i en skål til brunch fx. Dét magter jeg altså ikke. Vi har holdt brunch i dag med 4 slags smøreost fx. Så skal man til at lave skilte?
2
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: I skål eller ikke i skål - og er der forskel på mænd og kvinder?

Indlægaf vibbsen » 25. apr 2016, 05:40

Karkluden skrev:Altså jeg vil også sige, at min mor er skålnazi. Konen skraber fandeme smøreost over i en skål til brunch fx. Dét magter jeg altså ikke. Vi har holdt brunch i dag med 4 slags smøreost fx. Så skal man til at lave skilte?


Ja. Hvis man også er en skilte-nazi. Som f.eks. mig :genert:

Jeg plejer dog at sætte skiltet direkte ned i smøreosten :-D
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: I skål eller ikke i skål - og er der forskel på mænd og kvinder?

Indlægaf dykkersild » 25. apr 2016, 10:54

Portionsanretter i køkkenet - eller i skåle til bordet - aldrig gryder på bordet.

Til gengæld spiser vi gerne ved stuebordet med tv kører, uden at få dårlig samvittighed - så det trækker vel i den anden retning.
0
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40745

Re: I skål eller ikke i skål - og er der forskel på mænd og kvinder?

Indlægaf Akehurst2 » 25. apr 2016, 11:06

Karkluden skrev:Altså jeg vil også sige, at min mor er skålnazi. Konen skraber fandeme smøreost over i en skål til brunch fx. Dét magter jeg altså ikke. Vi har holdt brunch i dag med 4 slags smøreost fx. Så skal man til at lave skilte?


Ej, det lyder som om hende og nordmanden fra den gamle debat kunne blive helt enige om borddækning :-D

Kan simpelthen ikke finde tråden - den var ellers helt ubetalelig morsom.
2
Brugeravatar
HappyQ
Indlæg: 2694
Tilmeldt: 12. aug 2015, 09:37
Kort karma: 398
Geografisk sted: Helsingør
Likede indlæg: 3852

Re: I skål eller ikke i skål - og er der forskel på mænd og kvinder?

Indlægaf HappyQ » 25. apr 2016, 11:19

Jeg bruger skåle og fade, undtaget gryderetter de bliver i gryden.
Chips og slik kommes også i skåle, det ordner manden.
0
23-06-16 :love2:
Brugeravatar
Sevii
Indlæg: 519
Tilmeldt: 19. nov 2015, 08:30
Kort karma: 93
Likede indlæg: 1345

Re: I skål eller ikke i skål - og er der forskel på mænd og kvinder?

Indlægaf Sevii » 25. apr 2016, 13:26

Jeg er nok påvirket af min mor og bedstemor, fordi det er helt uacceptabelt at sætte en gryde på bordet hos dem, så jeg fik helt tics, da min kæreste første gang dækkede op til gæster med gryder på bordet! Det fik vi selvfølgelig liiiiiige ændret på, så der kommer skåle og fade på bordet, når der er gæster. Det er bare pænest.
Men når det bare er min kæreste og jeg, så portionsanretter man faktisk ude i køkkenet, fordi det er bare nemmere. Så på en måde er det en god mellemting min kæreste og jeg har fundet (synes jeg :genert: )

Nu når jeg tænker over det, så synes min kæreste jo det er åndssvagt med hensyn til de skåle, men han synes det er helt forkert, hvis chips og slik ikke kommer i skåle. :gruble:
1
:banan: :banan:

Tilbage til "Livets forhold"