Hvem skal erstatte Bowie eller Prince ?

Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Hvem skal erstatte Bowie eller Prince ?

Indlægaf Wizzze » 24. apr 2016, 21:30

Jeg ved godt at ordet "Erstatte" ikke er det rette, det er der ingen der kan. Men hvem er der til at tage arven op efter dem vi har mistet, den/de næste der bliver legender med tiden, dem som innoverer og udvikler musikken, og kommer til at efterlade sig et musikalt bagkatalog som vi vil høre igen og igen? :gruble:

Jeg kan ikke rigtig få øje på nogen som er originale og har potentiale til at række over generationerne. Måske Adele, men ellers? :gruble:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Hvem skal erstatte Bowie eller Prince ?

Indlægaf Wizzze » 24. apr 2016, 21:44

Lismaens skrev:Bieber, ifølge ham selv. :cool:


Tak for den, jeg havde brug for et godt grin :lol:
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Hvem skal erstatte Bowie eller Prince ?

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. apr 2016, 21:50

Jeg tror i virkeligheden, at tiden er løbet fra den type berømmelse, hvilket intet har med talentmangel at gøre.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Hvem skal erstatte Bowie eller Prince ?

Indlægaf Wizzze » 24. apr 2016, 21:55

DetSorteCirkus skrev:Jeg tror i virkeligheden, at tiden er løbet fra den type berømmelse, hvilket intet har med talentmangel at gøre.


Hvordan mener du, berømmelsen kommer jo af talentet / evnerne?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32427

Re: Hvem skal erstatte Bowie eller Prince ?

Indlægaf icelady » 24. apr 2016, 21:59

Spørgsmålet er vel, om der kan komme idoler på linje med dem?

Feks Bowie var jo så langt omkring musikalsk, at jeg personligt ikke kan se en nuværende kunstner gøre det samme. Kunne man måske forestille sig Bieber (fnis) lave stort set instrumentalt album? Nok næppe.



Så jeg tror, at hvis man bliver husket for fremtiden, bliver det mere for hvor spillet de har været og evt deres stemme. I så henseende er Adele den, der umiddelbart falder mig ind.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Hvem skal erstatte Bowie eller Prince ?

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. apr 2016, 22:14

Wizzze skrev:Hvordan mener du, berømmelsen kommer jo af talentet / evnerne?


Mediebilledet er i dag for fragmenteret til, at "vi allesammen" lytter til den samme musik i et omfang, der blot minder om de analoge dage, og den udvikling vil givetvis fortsætte.
Jeg synes, at det er vigtigt at tænke på, at de her verdensstjerners berømmelse ikke kun er kommet af talent og kvalitet, men i høj grad også af genkendelighed. Jeg har fx. aldrig ejet et Prince-album og knap nok selv nogensinde sat et af hans numre på, og alligevel kender jeg hans musik og har en basisviden om ham.

Faktisk synes jeg ikke, at det er helt irrelevant at nævne Justin Bieber her, da han efter min vurdering faktisk er en af de mest genkendte musikere lige nu, og det alle dage har været fundamentet for verdensberømmelse. Talte vi kun talent og evner, kunne mange af os nok nemt remse en bunke kunstnere op, der efter vores mening er på linie med Bowie og Prince.
2
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Hvem skal erstatte Bowie eller Prince ?

Indlægaf Karkluden » 24. apr 2016, 23:13

DetSorteCirkus skrev:
Wizzze skrev:Hvordan mener du, berømmelsen kommer jo af talentet / evnerne?


Mediebilledet er i dag for fragmenteret til, at "vi allesammen" lytter til den samme musik i et omfang, der blot minder om de analoge dage, og den udvikling vil givetvis fortsætte.
Jeg synes, at det er vigtigt at tænke på, at de her verdensstjerners berømmelse ikke kun er kommet af talent og kvalitet, men i høj grad også af genkendelighed. Jeg har fx. aldrig ejet et Prince-album og knap nok selv nogensinde sat et af hans numre på, og alligevel kender jeg hans musik og har en basisviden om ham.

Faktisk synes jeg ikke, at det er helt irrelevant at nævne Justin Bieber her, da han efter min vurdering faktisk er en af de mest genkendte musikere lige nu, og det alle dage har været fundamentet for verdensberømmelse. Talte vi kun talent og evner, kunne mange af os nok nemt remse en bunke kunstnere op, der efter vores mening er på linie med Bowie og Prince.

Enig. Jeg tænker, at også at sådan nogle som Madonna, Beyonce eller Bieber er et godt bud ift. genkendelse og at kunne nævne sange, selvom man ikke ejer et album. Men den samlede status - nej. Men som du siger; mediebilledet har ændret sig.

Jeg kan fx også nævne et par Prince-sange, men ingen af Bowie. Men derfor havde jeg nu intet forhold til dem andet end at det da er sørgeligt for deres nære.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvem skal erstatte Bowie eller Prince ?

Indlægaf Slettet bruger » 25. apr 2016, 01:51

Der er ingen der kan.

Adele har en fremragende stemme, men hun er primært sanger og ikke nogen specielt god komponist.

Jeg tror det har noget at gøre med den måde musikindustrien fungerer på. Virker som om de for tiden går mere efter det sikre, og ikke er så interesserede i at signe mere specielle folk. Samme gælder IMO for filmindustrien, hvor det kreative nu foregår i TV-serierne.

Musikken kommer nok i gang igen på et eller andet tidspunkt, men der går nok noget tid. Det gør heller ikke så meget, der er så meget god gammel musik at man ikke kan nå at høre det hele alligevel.
Senest rettet af Slettet bruger 25. apr 2016, 02:04, rettet i alt 1 gang.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvem skal erstatte Bowie eller Prince ?

Indlægaf Slettet bruger » 25. apr 2016, 02:00

I forhold til at være lige så god som Prince, på hans debutalbum stod han selv for følgende instrumenter

Prince - all vocals, electric guitar, acoustic guitar, Orr bass, bass synth, singing bass, fuzz bass, Fender Rhodes electric piano, acoustic piano, Minimoog, Polymoog, ARP String Ensemble, ARP Pro Soloist, Oberheim 4-voice, clavinet, drums, syndrums, water drums, slapsticks, bongos, congas, finger cymbals, wind chimes, orchestral bells, wood blocks, brush trap, tree bell, hand claps, finger snaps

Det er der altså ikke mange han kan. Han accepterede dog efterhånden ideen om at bruge andre musikere end sig selv. Det ville jo også gi et problem med livekoncerter ellers :)
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Hvem skal erstatte Bowie eller Prince ?

Indlægaf DetSorteCirkus » 25. apr 2016, 05:21

eks-Maupassant skrev:Der er ingen der kan.

Adele har en fremragende stemme, men hun er primært sanger og ikke nogen specielt god komponist.

Jeg tror det har noget at gøre med den måde musikindustrien fungerer på. Virker som om de for tiden går mere efter det sikre, og ikke er så interesserede i at signe mere specielle folk. Samme gælder IMO for filmindustrien, hvor det kreative nu foregår i TV-serierne.

Musikken kommer nok i gang igen på et eller andet tidspunkt, men der går nok noget tid. Det gør heller ikke så meget, der er så meget god gammel musik at man ikke kan nå at høre det hele alligevel.


Jeg er enig i det markerede.
Hvis man forventer at få serveret samme type kunstnere som Bowie og Prince på en bred radiostation, i et trykt medie eller i en pladebutik (som knap nok eksisterer længere), hvor mange nok oprindeligt første gang stiftede bekendtskab med de to, tror jeg, at man kommer til at vente forgæves, og det hænger netop sammen med den etablerede musikindustris svækkede position i det nye mediebillede.

De nye distributionskanaler for underholdning, der også fungerer som kunst, eller hvordan man nu skal definere det, da det selvfølgelig ikke er sort/hvidt, er kendetegnede ved, at man selv skal opsøge dem.
Selvom man har lettere adgang til musik i dag, er det blevet sværere at følge all round med, fordi man skal orientere sig mange flere steder.
Senest rettet af DetSorteCirkus 25. apr 2016, 06:40, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Hvem skal erstatte Bowie eller Prince ?

Indlægaf Rapfisk » 25. apr 2016, 06:13

Amy Winehouse havde været et godt bud, hvis hun ikke havde drukket sig ihjel :trist:

Havde dedikere været for genkendelsen, kunne Mark Ronson også være et bud. Han er DJ og producer, men har også fået medvirker-credit hos flere musikere, bl.a. Bruno Mars.

Jeg ser også Miley Cyrus som havende talentet, men måske mere som Madonna (med en bedre stemme) end en multiinstrumentalist som Prince.

Ellers tror jeg også, at tiden er løbet fra kamæleonerne, dem der fik lov til at gå vidt forskellige retninger fra album til album, fordi pladeselskaberne satser på der sikre. Måske med en penge- og prestigestærk kunstner som Beyoncé som undtagelse.
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12180

Re: Hvem skal erstatte Bowie eller Prince ?

Indlægaf achillaxedprune » 25. apr 2016, 06:33

^ enig... Hvis Lady Gaga fortsætter i mange år endnu, så tror jeg på hun nok skal nå samme højder. Beyoncé kender jeg ikke helt nok til, men umiddelbart kunne hun også være et godt bud.

Pharrel har dog musikmæssigt sat et så stort fingeraftryk, at han allerede i min optik er på linje med både Bowie og Prince. Han har været inde over så sindssygt meget musik - og fået det til at have en særegen Pharrel-lyd - at jeg ikke tror på et eneste menneske på denne jord (som har hørt musik de sidste 10 år) ikke kender til mindst 10 numre han har været inde over.

Timberland og Missy Elliot er også store, men de har allerede mistet grebet igen... Så de havde ikke helt den holdbarhed, som er nødvendig.
Senest rettet af achillaxedprune 25. apr 2016, 07:14, rettet i alt 1 gang.
2
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Hvem skal erstatte Bowie eller Prince ?

Indlægaf LadyFox » 25. apr 2016, 07:11

Jeg sætter også min lid til Lady Gaga, selvom det ikke er noget jeg selv lytter til. Hun har godt nok nogle evner.
0
...
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvem skal erstatte Bowie eller Prince ?

Indlægaf kidkomb » 25. apr 2016, 07:11

Beyoncé og Adele, skriver de deres egne sange?
For mig er en stor del af at være en fremragende og vigtig kunster, at skrive selv og være med til at producere selv.
Det andet er en håndværker. Det er fint at være dygtig til at synge og performe og sætte sig selv i scene, men at skabe musikken selv er den sande kunst (for mig)

Gaga er Madonna overlegen på det punkt og hvis hun kan blive ved at fornye sig er der chance for at komme i nærheden af at være i kategori med de to herrer. Men jeg tvivler på hun når dem.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Hvem skal erstatte Bowie eller Prince ?

Indlægaf Animi » 25. apr 2016, 07:21

Hvis hun vælger at træde mere frem i rampelyset, så tænker jeg umiddelbart Sia.
Hun er virkelig virkelig dygtig, og har en ret genkendelig særpræget stemme. Hun står også bag mange sange der bl.a. er sunget af Beyonce, Rihanna og Britney Spears.
Jeg tror dig desværre at hun foretrækker at blive i baggrunden.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.

Tilbage til "Musik"