Socialdemokrat går til Alternativet

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Socialdemokrat går til Alternativet

Indlægaf dgd2007 » 25. apr 2016, 12:21

LaScrooge skrev:Jeg synes det er meget tydeligt om man har med en opportunist at gøre (Karen Jespersen, Naser Khader, dem fra SF der forlod den synkende skude for at få en position i S), eller om der er en anden grund. Hende Schnoor synes jeg egentlig giver en ret god begrundelse for sit skifte. Hun oplever, at det hele går op i strategi og ikke i hvilke visioner man har for landet og dets borgere. Hun kan sagtens have været reelt uforberedt på hvordan det var at være en del af det politiske liv på Christiansborg.

Eller oversat til almindeligt dansk: Hvis man skifter til et mere venstreorienteret parti, er det ok - ellers ikke(?) :)
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Socialdemokrat går til Alternativet

Indlægaf Akehurst2 » 25. apr 2016, 12:23

eks-Maupassant skrev:Ufatteligt man skal igennem samme cirkus hver eneste gang en politiker skifter parti :)

Fat nu de har lov til det fordi grundloven!


At man må gøre noget er ikke ensbetydende med, at alle skal synes, det er det rigtige at gøre.

Enhedslisten tager jo fx ikke mod partihoppere - det er da en legitim holdning at have, uanset, hvad grundloven siger.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Socialdemokrat går til Alternativet

Indlægaf LaScrooge » 25. apr 2016, 12:24

dgd2007 skrev:Eller oversat til almindeligt dansk: Hvis man skifter til et mere venstreorienteret parti, er det ok - ellers ikke(?) :)


Spørger du mig om det er hvad jeg synes? Jeg synes det samme gælder for alle. Hvis ikke jeg syntes det, var jeg lige så nederen som Jeppe Bruus og det er jeg heldigvis ikke.
0
And we both know: I will be delicious
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Socialdemokrat går til Alternativet

Indlægaf Akehurst2 » 25. apr 2016, 12:29

dgd2007 skrev:Selvfølgelig har man lov til at skifte parti.
Det kan selvfølgelig være gradsforskelle på, om det er pinligt eller ej.


Ja, fx da Malou Aamund hoppede fra Ny Alliance til Venstre.

Hvis man er gået til valg med det specifikke formål at holde DF væk fra indflydelse ("nok er nok" var nærmest hele partiets eksistensberettigelse i egen selvforståelse fra dag et), så er det pinligt at foretage et skifte, der netop sikrede DF indflydelse, da partihoppet genetablerede DF og Venstres flertal. Synes jeg. Ikke ulovligt og i strid med grundloven, men pinligt.
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Socialdemokrat går til Alternativet

Indlægaf Akehurst2 » 25. apr 2016, 12:36

Hvis ens parti virkelig grundlæggende og uforudsigeligt ændrer sig afgørende (at Enhedslisten pludselig går ind for atomkraft og skattely-agtigt ændrer sig), så har man jo heldigvis den mulighed at blive løsgænger eller bedre endnu at nedlægge sit mandat.

I kommunalpolitik er det et borgerligt ombud at være byrådsmedlem, så der kan man ikke uden videre nedlægge sit mandat (det er muligvis ændret nu...), og så kan jeg forstå, at man vælger at blive løsgænger. Men som MF'er kan man bare sige farvel og tak.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Socialdemokrat går til Alternativet

Indlægaf Slettet bruger » 25. apr 2016, 12:37

LaScrooge skrev:
eks-Maupassant skrev:Ufatteligt man skal igennem samme cirkus hver eneste gang en politiker skifter parti :)

Fat nu de har lov til det fordi grundloven!


Det er et usselt forsøg på at få drejet opmærksomheden fra det nederlag der ligger i, at folk synes den politik man laver er elendig, og over på, at de ikke er til at stole på. En ussel hævn gennem defamation (hvad hedder det på dansk?).


Det er jo alle partierne der gør det. Ligemeget om en S'er skifter (til Alt.) fordi der er ny indvandringkurs eller en SFer skifter (til S) fordi de er utilfredse med hvad ved jeg eller hvis Nasser Khader skifter fordi det gør han hele tiden, eller kommunalpolitikerne skifter pga lokal-diskussion om en ny svømmehal eller whatever.

Det samme tåbelige brok hver gang :)
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Socialdemokrat går til Alternativet

Indlægaf Slettet bruger » 25. apr 2016, 12:41

Akehurst2 skrev:
dgd2007 skrev:Selvfølgelig har man lov til at skifte parti.
Det kan selvfølgelig være gradsforskelle på, om det er pinligt eller ej.


Ja, fx da Malou Aamund hoppede fra Ny Alliance til Venstre.

Hvis man er gået til valg med det specifikke formål at holde DF væk fra indflydelse ("nok er nok" var nærmest hele partiets eksistensberettigelse i egen selvforståelse fra dag et), så er det pinligt at foretage et skifte, der netop sikrede DF indflydelse, da partihoppet genetablerede DF og Venstres flertal. Synes jeg. Ikke ulovligt og i strid med grundloven, men pinligt.


Hvorfor er det pinligt at mennesker skifter mening?

Synes da mere det er pinligt hvis politikerne var villejøse robotter der bare zombiede derudad efter det partiprogram man havde sværget evig troskab til.

Must ... follow ... partypolicy ... no... thought .... allowed
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29991

Re: Socialdemokrat går til Alternativet

Indlægaf Wizzze » 25. apr 2016, 12:43

Akehurst2 skrev:
dgd2007 skrev:Selvfølgelig har man lov til at skifte parti.
Det kan selvfølgelig være gradsforskelle på, om det er pinligt eller ej.


Ja, fx da Malou Aamund hoppede fra Ny Alliance til Venstre.

Hvis man er gået til valg med det specifikke formål at holde DF væk fra indflydelse ("nok er nok" var nærmest hele partiets eksistensberettigelse i egen selvforståelse fra dag et), så er det pinligt at foretage et skifte, der netop sikrede DF indflydelse, da partihoppet genetablerede DF og Venstres flertal. Synes jeg. Ikke ulovligt og i strid med grundloven, men pinligt.


Men så burde en politikker jo også nedlægge sit mandat, hver gang de skiftede mening? :gruble:
Det er jo ikke ukendt at en politikker / et parti mener et op til valget, og så finder ud af noget andet efter de er kommet ind.
Kæft et kaos på tinge vi ville ende med :D

Som vælger er man i sidste ende nødt til at indse at man ikke stemmer på en ideologi / et partiprogram, men på et individs fortolkning af samme, og den fortolkning kan ændre sig, eller individet kan ændre sig. Men så længe at vælgerne ikke straffer utroskab, så vil politikkerne skifte parti eller meninger som det passer dem.
0
Do as I say! :whip:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Socialdemokrat går til Alternativet

Indlægaf Slettet bruger » 25. apr 2016, 12:50

Wizzze skrev:
Akehurst2 skrev:
dgd2007 skrev:Selvfølgelig har man lov til at skifte parti.
Det kan selvfølgelig være gradsforskelle på, om det er pinligt eller ej.


Ja, fx da Malou Aamund hoppede fra Ny Alliance til Venstre.

Hvis man er gået til valg med det specifikke formål at holde DF væk fra indflydelse ("nok er nok" var nærmest hele partiets eksistensberettigelse i egen selvforståelse fra dag et), så er det pinligt at foretage et skifte, der netop sikrede DF indflydelse, da partihoppet genetablerede DF og Venstres flertal. Synes jeg. Ikke ulovligt og i strid med grundloven, men pinligt.


Men så burde en politikker jo også nedlægge sit mandat, hver gang de skiftede mening? :gruble:
Det er jo ikke ukendt at en politikker / et parti mener et op til valget, og så finder ud af noget andet efter de er kommet ind.
Kæft et kaos på tinge vi ville ende med :D


Som vælger er man i sidste ende nødt til at indse at man ikke stemmer på en ideologi / et partiprogram, men på et individs fortolkning af samme, og den fortolkning kan ændre sig, eller individet kan ændre sig. Men så længe at vælgerne ikke straffer utroskab, så vil politikkerne skifte parti eller meninger som det passer dem.


Haha ja. Hver gang der blev indgået et svært forlig skulle en tredjedel af folketinget nedlægge sit mandat. Så vi skulle bygge dem ud ca hveranden måned.

Man kan jo se det komme, at hvis man stemmer på en S'er der tilhører den bløde fløj mht indvandring, og Mette Frederiksen er ny partiformand, så er der partiskifte i farvandet. Og kan heller ikke se hvad man brokker sig over, for man har jo stadig politikeren med hendes bløde indvandringsholdning og det hele til at repræsentere sig. Hvis man er sur fordi man ville have en hardliner, så skulle man jo slet ikke have stemt på hende.
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Socialdemokrat går til Alternativet

Indlægaf Akehurst2 » 25. apr 2016, 12:50

eks-Maupassant skrev:
Akehurst2 skrev:
dgd2007 skrev:Selvfølgelig har man lov til at skifte parti.
Det kan selvfølgelig være gradsforskelle på, om det er pinligt eller ej.


Ja, fx da Malou Aamund hoppede fra Ny Alliance til Venstre.

Hvis man er gået til valg med det specifikke formål at holde DF væk fra indflydelse ("nok er nok" var nærmest hele partiets eksistensberettigelse i egen selvforståelse fra dag et), så er det pinligt at foretage et skifte, der netop sikrede DF indflydelse, da partihoppet genetablerede DF og Venstres flertal. Synes jeg. Ikke ulovligt og i strid med grundloven, men pinligt.


Hvorfor er det pinligt at mennesker skifter mening?

Synes da mere det er pinligt hvis politikerne var villejøse robotter der bare zombiede derudad efter det partiprogram man havde sværget evig troskab til.

Must ... follow ... partypolicy ... no... thought .... allowed


Jeg synes, det er pinligt at sige et og gøre det stik modsatte. Der var ikke tale om at hverken Venstre eller DF havde ændret sig, så hvis man er gået til valg på en specifik ting, så må man holde ved det. Ellers må man i hvert fald begrunde det langt mere klart, hvorfor det nu ikke er af betydning at holde DF fra indflydelse længere i stedte for at komme med forblommede politikersvar om at "jeg tror ikke på projektet".
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Socialdemokrat går til Alternativet

Indlægaf Akehurst2 » 25. apr 2016, 12:53

Wizzze skrev:
Men så burde en politikker jo også nedlægge sit mandat, hver gang de skiftede mening? :gruble:
Det er jo ikke ukendt at en politikker / et parti mener et op til valget, og så finder ud af noget andet efter de er kommet ind.
Kæft et kaos på tinge vi ville ende med :D

Som vælger er man i sidste ende nødt til at indse at man ikke stemmer på en ideologi / et partiprogram, men på et individs fortolkning af samme, og den fortolkning kan ændre sig, eller individet kan ændre sig. Men så længe at vælgerne ikke straffer utroskab, så vil politikkerne skifte parti eller meninger som det passer dem.


Jeg synes, man kan skifte mening og så kan man skifte mening :-D

Altså, man kan blive klogere og velovervejet synes noget andet end tidligere, og så kan man sige det - helt fint.

Eller man kan ud af det blå fx skifte parti eller bare helt grundlæggende standpunkt (fra kommunisme til liberalisme) uden nogen grund og så synes jeg, det er pinligt. Især hvis det kommer til at virke karrierepolitiker-agtigt (som da Maolu Aamund skiftede, eller da SF'erne gik til S og R, nu de ikke var ministre længere og ikke havde udsigt til at blive det i deres nuværende parti nogensinde igen).
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Socialdemokrat går til Alternativet

Indlægaf Slettet bruger » 25. apr 2016, 12:55

Akehurst2 skrev:
eks-Maupassant skrev:
Akehurst2 skrev:
dgd2007 skrev:Selvfølgelig har man lov til at skifte parti.
Det kan selvfølgelig være gradsforskelle på, om det er pinligt eller ej.


Ja, fx da Malou Aamund hoppede fra Ny Alliance til Venstre.

Hvis man er gået til valg med det specifikke formål at holde DF væk fra indflydelse ("nok er nok" var nærmest hele partiets eksistensberettigelse i egen selvforståelse fra dag et), så er det pinligt at foretage et skifte, der netop sikrede DF indflydelse, da partihoppet genetablerede DF og Venstres flertal. Synes jeg. Ikke ulovligt og i strid med grundloven, men pinligt.


Hvorfor er det pinligt at mennesker skifter mening?

Synes da mere det er pinligt hvis politikerne var villejøse robotter der bare zombiede derudad efter det partiprogram man havde sværget evig troskab til.

Must ... follow ... partypolicy ... no... thought .... allowed


Jeg synes, det er pinligt at sige et og gøre det stik modsatte. Der var ikke tale om at hverken Venstre eller DF havde ændret sig, så hvis man er gået til valg på en specifik ting, så må man holde ved det. Ellers må man i hvert fald begrunde det langt mere klart, hvorfor det nu ikke er af betydning at holde DF fra indflydelse længere i stedte for at komme med forblommede politikersvar om at "jeg tror ikke på projektet".


Hvorfor må man det hvis man har skiftet mening?
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Socialdemokrat går til Alternativet

Indlægaf Slettet bruger » 25. apr 2016, 12:59

Akehurst2 skrev:
Wizzze skrev:
Men så burde en politikker jo også nedlægge sit mandat, hver gang de skiftede mening? :gruble:
Det er jo ikke ukendt at en politikker / et parti mener et op til valget, og så finder ud af noget andet efter de er kommet ind.
Kæft et kaos på tinge vi ville ende med :D

Som vælger er man i sidste ende nødt til at indse at man ikke stemmer på en ideologi / et partiprogram, men på et individs fortolkning af samme, og den fortolkning kan ændre sig, eller individet kan ændre sig. Men så længe at vælgerne ikke straffer utroskab, så vil politikkerne skifte parti eller meninger som det passer dem.


Jeg synes, man kan skifte mening og så kan man skifte mening :-D

Altså, man kan blive klogere og velovervejet synes noget andet end tidligere, og så kan man sige det - helt fint.

Eller man kan ud af det blå fx skifte parti eller bare helt grundlæggende standpunkt (fra kommunisme til liberalisme) uden nogen grund og så synes jeg, det er pinligt. Især hvis det kommer til at virke karrierepolitiker-agtigt (som da Maolu Aamund skiftede, eller da SF'erne gik til S og R, nu de ikke var ministre længere og ikke havde udsigt til at blive det i deres nuværende parti nogensinde igen).


Det er jo ikke ud af det blå for politikerens vedkommende. De har vel gået og tænkt på det i noget tid.

De kan jo ikke broadcaste alle deres inderste tanker 24/7 så vi ved alt hvad de tænker.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Socialdemokrat går til Alternativet

Indlægaf Akehurst2 » 25. apr 2016, 13:00

eks-Maupassant skrev:
Akehurst2 skrev:Jeg synes, det er pinligt at sige et og gøre det stik modsatte. Der var ikke tale om at hverken Venstre eller DF havde ændret sig, så hvis man er gået til valg på en specifik ting, så må man holde ved det. Ellers må man i hvert fald begrunde det langt mere klart, hvorfor det nu ikke er af betydning at holde DF fra indflydelse længere i stedte for at komme med forblommede politikersvar om at "jeg tror ikke på projektet".


Hvorfor må man det hvis man har skiftet mening?


Du glemte at markere tilføjelsen :)

Hvis man har skiftet mening må man jo sige, at det er derfor.

Og så synes jeg i øvrigt stadig, at man bør overveje om det kun er en selv, der har skiftet mening eller om ens vælgere også har. Jeg er ret sikker på, at mange af Malou Aamunds vælgere ikke havde skiftet mening om DF, så det bør spille ind i hedes overvejelser.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Socialdemokrat går til Alternativet

Indlægaf Slettet bruger » 25. apr 2016, 13:05

Akehurst2 skrev:
eks-Maupassant skrev:
Akehurst2 skrev:Jeg synes, det er pinligt at sige et og gøre det stik modsatte. Der var ikke tale om at hverken Venstre eller DF havde ændret sig, så hvis man er gået til valg på en specifik ting, så må man holde ved det. Ellers må man i hvert fald begrunde det langt mere klart, hvorfor det nu ikke er af betydning at holde DF fra indflydelse længere i stedte for at komme med forblommede politikersvar om at "jeg tror ikke på projektet".


Hvorfor må man det hvis man har skiftet mening?


Du glemte at markere tilføjelsen :)

Hvis man har skiftet mening må man jo sige, at det er derfor.

Og så synes jeg i øvrigt stadig, at man bør overveje om det kun er en selv, der har skiftet mening eller om ens vælgere også har. Jeg er ret sikker på, at mange af Malou Aamunds vælgere ikke havde skiftet mening om DF, så det bør spille ind i hedes overvejelser.


Jow, men Malou Aamund, altså hun poster sådan noget her på instagram

https://www.instagram.com/p/6XrD75oN75/ ... alouaamund

Så er man da selv ude om det hvis man stemmer på hende. Hun er vel generelt bare ret overfladisk og har ikke de store dybtfølte meninger om så meget når de kommer til stykket.

Så man har jo fået 1 stks overfladisk politiker, og det var det man "købte" da man stemte på hende.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"