Sagen er bøf: Etisk Råd anbefaler klimaafgift på oksekød

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Sagen er bøf: Etisk Råd anbefaler klimaafgift på oksekød

Indlægaf Slettet bruger » 26. apr 2016, 12:08

Ikke for noget, men det er Kina der er udleder nr 1 og de rykker virkeligt på den front.

Billede

Jeg tænker etisk råd tænker etik og ikke så meget hvem der udleder hvor meget og hvad der er mest effektivt.

Jeg tror ikke det her er nogen god ide. Det var heller ikke just den store succes med fedtafgiften, og det her bliver nok det samme. Hvis man skal lægge afgift på hvor CO2-udledende fødevarer er bliver det meget kompliceret af afgiftssætte en Pizza der består af 20 forskellige ting.

Tænker mere det er et udtryk for klassisk vestligt dårlig-samtittighed motiveret selvpineri :)
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Sagen er bøf: Etisk Råd anbefaler klimaafgift på oksekød

Indlægaf LaScrooge » 26. apr 2016, 12:24

Jeg synes man skal lade være med at tænke på det som om en snerpet regering er ude efter at ødelægge de ting man personligt forbinder med det gode liv (eks "en god bil", som det citeres i oplægget - håbløst) og i stedet forholde sig til, hvordan vi som menneskehed sikrer at vi lever bæredygtigt. Det går det nemlig ikke for godt med. Jeg er ikke sikker på, at afgift på kød vil betyde det helt store i det samlede billede, men jeg er omvendt heller ikke kompetent til at vurdere det. Jeg ved ikke hvor meget kødproduktion i Europa forurener.
2
And we both know: I will be delicious
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Sagen er bøf: Etisk Råd anbefaler klimaafgift på oksekød

Indlægaf Akehurst2 » 26. apr 2016, 12:24

StripesAddict skrev:Jeg kan i øvrigt godt sætte mig ind i, at visse ting har en væsentlig betydning for ens oplevelse af "det gode liv". Jeg har så bare nogle andre ting, som er vigtigere for mig, end at kunne spise kød hver dag :)


Men så er det jo let nok at være for noget, hvis det ikke rigtig rammer en selv. Jeg kunne så synes, der kunne lægges massiv afgift på biler, for det rammer ikke rigtig mig - men det gør jeg ikke.

Ellers kunne vi alle sammen have et klippekort til "det gode liv" ud fra klimabelastningen.

Så kan man tage på en X flyrejser om året, spise y store bøffer, køre Z kilometer i bil og så videre, og når man har brugt sine tildelte klip, så betales der strafafgift for resten.
0
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Sagen er bøf: Etisk Råd anbefaler klimaafgift på oksekød

Indlægaf Tobywan » 26. apr 2016, 12:28

Igen et forslag for de frelste, som ingen praktisk betydning vil få, udover selvpineri for dem der bliver ramt. Det nytter jo intet at hæve prisen på bøf markant for danskeren eller europæerne, når der hos de virkelige syndere kan hentes langt større resultater med en langt mindre konsekvens. Men der er da ingen tvivl om at det vil få tilhængere blandt økoflipperne i lille danmark, der igen tror vi har set lyset og kan redde verden, ved at begrænse os selv i ekstrem tåbelig grad.

Savner i den grad fokus på forskning og løsninger, og ikke begræsninger i vores levestil.

Man kunne jo eksempelvis starte med at investere massivt i moderne atomkraft globalt set, så vi slipper for at brænde kul og andet skidt af. Vindkraft og tilsvarende kan vi se på om 100år+. Der er absolut ingen grund til at smide flere penge i det hul lige nu, når vi har teknologien til at skabe billig og miljøvenlig energi.
1
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Sagen er bøf: Etisk Råd anbefaler klimaafgift på oksekød

Indlægaf StripesAddict » 26. apr 2016, 12:42

Akehurst2 skrev:
StripesAddict skrev:Jeg kan i øvrigt godt sætte mig ind i, at visse ting har en væsentlig betydning for ens oplevelse af "det gode liv". Jeg har så bare nogle andre ting, som er vigtigere for mig, end at kunne spise kød hver dag :)


Men så er det jo let nok at være for noget, hvis det ikke rigtig rammer en selv. Jeg kunne så synes, der kunne lægges massiv afgift på biler, for det rammer ikke rigtig mig - men det gør jeg ikke.

Ellers kunne vi alle sammen have et klippekort til "det gode liv" ud fra klimabelastningen.

Så kan man tage på en X flyrejser om året, spise y store bøffer, køre Z kilometer i bil og så videre, og når man har brugt sine tildelte klip, så betales der strafafgift for resten.


Det var også lidt det, jeg prøvede at pointere. Men derfor synes jeg nu stadig at idéen er god nok.

Jeg ejer i øvrigt en bil, men derfor ville jeg stadig synes, at det var fint, om der kom yderligere afgifter på biler. Ligesom jeg også synes at prisen på flyrejser burde være højere, og at det ikke burde være muligt at købe en t-shirt til en flad 50'er. Også selvom det ville betyde jeg ville komme mindre på ferie og at min købekraft (specielt som SU-modtager) generelt ville blive lavere.

Derudover, så kan jeg såmænd mægtig godt lide kød, men har altså taget et aktivt valg om at minimere mit indtag af det, bl.a. i lyset af de miljøproblematikker der er forbundet med kødproduktion.
Senest rettet af StripesAddict 26. apr 2016, 12:50, rettet i alt 1 gang.
1
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Sagen er bøf: Etisk Råd anbefaler klimaafgift på oksekød

Indlægaf StripesAddict » 26. apr 2016, 12:53

Angelina skrev:
StripesAddict skrev:
Akehurst2 skrev:
StripesAddict skrev:Jeg kan i øvrigt godt sætte mig ind i, at visse ting har en væsentlig betydning for ens oplevelse af "det gode liv". Jeg har så bare nogle andre ting, som er vigtigere for mig, end at kunne spise kød hver dag :)


Men så er det jo let nok at være for noget, hvis det ikke rigtig rammer en selv. Jeg kunne så synes, der kunne lægges massiv afgift på biler, for det rammer ikke rigtig mig - men det gør jeg ikke.

Ellers kunne vi alle sammen have et klippekort til "det gode liv" ud fra klimabelastningen.

Så kan man tage på en X flyrejser om året, spise y store bøffer, køre Z kilometer i bil og så videre, og når man har brugt sine tildelte klip, så betales der strafafgift for resten.


Det var også lidt det, jeg prøvede at pointere. Men derfor synes jeg nu stadig at idéen er god nok.

Jeg ejer i øvrigt en bil, men derfor ville jeg stadig synes, at det var fint, om der kom yderligere afgifter på biler. Ligesom jeg også synes at prisen på flyrejser burde være højere, og at det ikke burde være muligt at købe en t-shirt til en flad 50'er. Også selvom det ville betyde jeg ville komme mindre på ferie og at min købekraft (specielt som SU-modtager) generelt ville blive lavere.


Hvorfor er det du synes en ældre og mere forurenende bilpark er at foretrække? Vi har ikke færre biler fordi vi har verdens dyreste, bare ældre, farligere og mere forurenede biler...


Det synes jeg nu heller ikke jeg har sagt, at jeg synes. Skulle det du beskriver være konsekvensen, så er det naturligvis uhensigtsmæssigt, men det vil jeg i så fald gerne se argumentation for.

Alternativt kunne man jo passende have ladet være indføre afgifter på elbiler, således at der var større incitament for at få mere miljøvenlige alternativer ind på markedet.
1
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Sagen er bøf: Etisk Råd anbefaler klimaafgift på oksekød

Indlægaf Tobywan » 26. apr 2016, 12:54

StripesAddict skrev:Jeg ejer i øvrigt en bil, men derfor ville jeg stadig synes, at det var fint, om der kom yderligere afgifter på biler. Ligesom jeg også synes at prisen på flyrejser burde være højere, og at det ikke burde være muligt at købe en t-shirt til en flad 50'er. Også selvom det ville betyde jeg ville komme mindre på ferie og at min købekraft (specielt som SU-modtager) generelt ville blive lavere.


Du er med på at:
Registreringsafgiften er i forvejen ekstremt høj i Danmark (og sikkert også er blandt de højeste i verden, hvis ikke den faktisk er det)
Der allerede er store afgifter på brændstof
Der er afgifter for at eje bilen selvom den er betalt.

At konsekvenserne af de høje registreringsafgifter betyder at folk beholder gamle biler, som sviner markant mere end moderne biler, og er generationer bagud i forhold til sikkerhed. Når alternativet kunne være en mere miljørigtig bil, som beskytter ens familie, andre billister og fodgængere bedre.

Og du mener biler skal være dyrere?
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Sagen er bøf: Etisk Råd anbefaler klimaafgift på oksekød

Indlægaf LaScrooge » 26. apr 2016, 12:59

Tobywan skrev:
StripesAddict skrev:Jeg ejer i øvrigt en bil, men derfor ville jeg stadig synes, at det var fint, om der kom yderligere afgifter på biler. Ligesom jeg også synes at prisen på flyrejser burde være højere, og at det ikke burde være muligt at købe en t-shirt til en flad 50'er. Også selvom det ville betyde jeg ville komme mindre på ferie og at min købekraft (specielt som SU-modtager) generelt ville blive lavere.


Du er med på at:
Registreringsafgiften er i forvejen ekstremt høj i Danmark (og sikkert også er blandt de højeste i verden, hvis ikke den faktisk er det)
Der allerede er store afgifter på brændstof
Der er afgifter for at eje bilen selvom den er betalt.

At konsekvenserne af de høje registreringsafgifter betyder at folk beholder gamle biler, som sviner markant mere end moderne biler, og er generationer bagud i forhold til sikkerhed. Når alternativet kunne være en mere miljørigtig bil, som beskytter ens familie, andre billister og fodgængere bedre.

Og du mener biler skal være dyrere?


Ikke for at svare for StripesAddict, men det er hun jo så tydeligvis ikke med på. Det kan man godt oplyse om, uden at være nedladende.

I forhold til biler, så burde det være nemmere at få udskiftet sin gamle svinende lortebil med en miljøvenlig en af slagsen, helt sikkert. Men billisme burde være begrænset i det hele taget.
2
And we both know: I will be delicious
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Sagen er bøf: Etisk Råd anbefaler klimaafgift på oksekød

Indlægaf StripesAddict » 26. apr 2016, 13:04

Tobywan skrev:
StripesAddict skrev:Jeg ejer i øvrigt en bil, men derfor ville jeg stadig synes, at det var fint, om der kom yderligere afgifter på biler. Ligesom jeg også synes at prisen på flyrejser burde være højere, og at det ikke burde være muligt at købe en t-shirt til en flad 50'er. Også selvom det ville betyde jeg ville komme mindre på ferie og at min købekraft (specielt som SU-modtager) generelt ville blive lavere.


Du er med på at:
Registreringsafgifter i forvejen er ekstremt høj i Danmark (og sikkert også er blandt de højeste i verden, hvis ikke den faktisk er det)
Der allerede er store afgifter på brændstof
Der er afgifter for at eje bilen selvom den er betalt.

At konsekvenserne af de høje registreringsafgifter betyder at folk beholder gamle biler, som sviner markant mere end moderne biler, og er generationer bagud i forhold til sikkerhed. Når alternativet kunne være en mere miljørigtig bil, som beskytter ens familie, andre billister og fodgængere bedre.

Og du mener biler skal være dyrere?


Ja, jeg er godt klar over, hvilke udgifter der er forbundet med at have en bil - jeg har som sagt selv en.

Jeg ville helt klart også synes at det ville være en bedre prioritering at have fastholdt afgiftsfritagelsen på elbiler, frem for at hæve afgifterne på konventionelle biler, men det har altså ikke været en prioritet hos den nuværende regering. Selvfølgelig er der en række fordele ved nye biler, men det koster også noget i et miljøregnskab at producere dem, og nye biler forurener også. Jeg ved ikke, om du er bekendt med hele dieselgate sagen?

Jeg vil i øvrigt gerne høre hvad du ellers mener vi skal gøre? Selvfølgelig ville det være fantastisk om Kina ville påtage sig deres del af ansvaret, men selvom danske indsatser måske ikke batter det vilde i det store hele, så kan jeg godt forstå at det ikke virker tillokkende, hvis vi sidder på vores hænder og nægter at gøre noget bare fordi vi er en mindre nation, når vi på samme tid ligger i top 5 over lande med størst økologisk fodaftryk pr. indbygger.
1
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9015
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Re: Sagen er bøf: Etisk Råd anbefaler klimaafgift på oksekød

Indlægaf Purple Haze » 26. apr 2016, 13:06

Sangius skrev:Jeg synes det er fint at man betaler den pris, som det koster kliamet, miljøet og resten af verden. Det er noget pjat at pive over.



This!
Det er ikke så forfærdeligt at tage noget ansvar.
2
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Sagen er bøf: Etisk Råd anbefaler klimaafgift på oksekød

Indlægaf HerErJeg » 26. apr 2016, 13:19

Lad os nu antage at man kunne gensplejse eller designe sig frem til en ko, som ikke producerede lige så store mængder metan som en "almindelig" sortbroget malkeko.
Ville det så være en vej at gå, eller ville det få tomlen ned, fordi det er unaturligt og kunstigt og uetisk mv.? Eller der blev forsket i gensplejset foder som ikke havde en række uheldige egenskaber.
Om så hele Europa blev enige om afgifter og alt muligt "købsbegrænsende", så skulle man jo forbyde total import fra resten fra resten af verden, eller ville USA's og Argentinas bønder da få kronede dage. Så vi kan pakke os aldrig så meget ind i afgifter, kødet kan bare altid købes et andet sted fra, og det vil blive udnyttet fuldt ud.
0
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Sagen er bøf: Etisk Råd anbefaler klimaafgift på oksekød

Indlægaf StripesAddict » 26. apr 2016, 13:25

HerErJeg skrev:Lad os nu antage at man kunne gensplejse eller designe sig frem til en ko, som ikke producerede lige så store mængder metan som en "almindelig" sortbroget malkeko.
Ville det så være en vej at gå, eller ville det få tomlen ned, fordi det er unaturligt og kunstigt og uetisk mv.? Eller der blev forsket i gensplejset foder som ikke havde en række uheldige egenskaber.
Om så hele Europa blev enige om afgifter og alt muligt "købsbegrænsende", så skulle man jo forbyde total import fra resten fra resten af verden, eller ville USA's og Argentinas bønder da få kronede dage. Så vi kan pakke os aldrig så meget ind i afgifter, kødet kan bare altid købes et andet sted fra, og det vil blive udnyttet fuldt ud.


Jamen personligt synes jeg da det er fint - bedst måske endda - hvis man kan løse det teknologisk. Man har bl.a. undersøgt muligheden for at fodre grise med kløvergræs i stedet for soja. Og det skulle sådan set være muligt, problemet er bare, at det er dyrere end at fodre med soja, som tingene er pt.
0
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Sagen er bøf: Etisk Råd anbefaler klimaafgift på oksekød

Indlægaf annella » 26. apr 2016, 13:37

StripesAddict skrev:
HerErJeg skrev:Lad os nu antage at man kunne gensplejse eller designe sig frem til en ko, som ikke producerede lige så store mængder metan som en "almindelig" sortbroget malkeko.
Ville det så være en vej at gå, eller ville det få tomlen ned, fordi det er unaturligt og kunstigt og uetisk mv.? Eller der blev forsket i gensplejset foder som ikke havde en række uheldige egenskaber.
Om så hele Europa blev enige om afgifter og alt muligt "købsbegrænsende", så skulle man jo forbyde total import fra resten fra resten af verden, eller ville USA's og Argentinas bønder da få kronede dage. Så vi kan pakke os aldrig så meget ind i afgifter, kødet kan bare altid købes et andet sted fra, og det vil blive udnyttet fuldt ud.


Jamen personligt synes jeg da det er fint - bedst måske endda - hvis man kan løse det teknologisk.[b] Man har bl.a. undersøgt muligheden for at fodre grise med kløvergræs i stedet for soja. Og det skulle sådan set være muligt, problemet er bare, at det er dyrere end at fodre med soja, som tingene er pt.[/b]


Det er da en god ide med kløvergræs, det det er dyrere, kan vi da så bare få en ekstra svinekød afgift på.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Sagen er bøf: Etisk Råd anbefaler klimaafgift på oksekød

Indlægaf Bimmerdyret » 26. apr 2016, 13:48

annella skrev:
Din mening?


At hvis der skal klimaafgift på oksekød, så skal der også lige smækkes en klimaafgift på en hel del grøntsager - fx. danske tomater og agurker.

Nogen (Carbon food pyramid foot print) har regnet ud, at 1 kg oksekød udleder hele 19,4 kg CO2, 1 kg blåbær fra New Zealand udleder 10,7 kg CO2 og 1 kg asparges fra Chile udleder 6,6 kg CO2.

Jeg spiser aldrig blåbær eller Chilenske asparges, så jeg har på ingen måde dårlig samvittighed over at spise en bøf på 250g
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Sagen er bøf: Etisk Råd anbefaler klimaafgift på oksekød

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 26. apr 2016, 17:43

annella skrev:
Din mening?


Jeg synes at Etisk Råd efterhånden har mistet deres eksistensberettigelse.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"