Kraftedeme også kræft ...

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Annione » 17. apr 2016, 18:34

Hvordan går det nu?
3
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 197
Likede indlæg: 2712

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Frandsen » 26. apr 2016, 07:14

Hov, har slet ikke set, at der var kommet et indlæg herinde :) Eller jo, jeg så det forleden, men så glemte min kemohjerne det igen, haha.

Jeg er på vej ind på Riget nu, så skriver kun lige kort. Jeg skal ind og have svar på den gentest, jeg fik lavet for et par mdr. siden. Krydser fingre for, jeg ikke har et af de gener, de tester for. For det vil både betyde, at jeg skal have fjernet begge bryster + æggestokke, og så har det også mulige konsekvenser for mine tre piger, min søster, hendes børn osv ... Så det går vi lige ud fra, jeg ikke har, ikk?

Ellers er jeg halvvejs i kemoforløbet. Har fået fire ud af otte behandlinger. Har haft det ok hele vejen igennem - lige bortset fra sidst, hvor jeg var ret kvalmeramt. Men nu går jeg over til en anden type kemo de sidste fire gange, og den skulle ikke give kvalme, men derimod smerter og mere træthed. Nu må vi se, hvordan min krop tager imod den. Jeg kan mærke, at min krop bliver mere og mere træt af behandlingerne, jo længere jeg kommer. Jeg sørger dog stadig for at træne minimum tre gange om ugen. Jeg håber og tror på, at det er med til at få mig igennem. Men især løbeturene bliver langsommere og langsommere og med flere pauser. Og så er ejg begyndt at have lidt ondt i hjertet ind i mellem (skal jeg lige have tjekket op på ... )

I kan stadig følge med i min blog, hvis det har nogen interesse:
www.kraftedeme.bloggersdelight.dk

Hov, for resten, jeg var til scanning i går, og min cyste er nu nede på 19 mm. og med meget lidt væske! Jeg startede jo ud med 10-12 cm., så det er noget af en indskrumpning :D Det er dog forventeligt, at den ville skrumpe så meget, da det er en cyste. Men det bliver da spændende at se, hvor stor (lille) den ender med at være. Det har jo ret stor betydning for, hvilken operation de vil foretage.

Nå, nu skal jeg lige have pakket baby sammen og af sted.
16
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 561
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1302

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf MissDitte » 26. apr 2016, 07:23

Jeg følger med dig og føler med dig og ønsker dig det bedste.
Du skriver, at hvis du har genet skal du have fjernet diverse. Er det noget du selv vælger? Eller noget de anbefaler? Og selvfølgelig har du ikke genet :)
0
TomKah
Indlæg: 4185
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4303

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf TomKah » 26. apr 2016, 07:37

Jeg følger også med og synes du er rigtig sej, selvom det er en mega hård omgang at skulle igennem. Igen du er pissesej.
0
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3055

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Thestral » 26. apr 2016, 09:40

Der heppes :pompom:
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Seance
Indlæg: 372
Tilmeldt: 5. jan 2016, 09:45
Kort karma: 52
Likede indlæg: 1836

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Seance » 26. apr 2016, 13:31

Jeg tænker på dig sender mine stærkeste og bedste tanker din vej :kys:
0
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 197
Likede indlæg: 2712

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Frandsen » 27. apr 2016, 08:09

Uh. Jeg HAR BRCA-genfejlen! :(

Det fucker op med mine forestillinger om operationen osv. For nu vil anbefalingen være, at ejg skal have fjernet begge bryster. Samt æggestokke. Hvilket vil sige, at jeg går i overgangsalderen. Shit.

Og så har hver af pigerne 50 pct. risiko for at have arvet genet. Sikke en gave, jeg har givet dem :(
Nu starter det store genetiske udredningsforløb.

Jeg kan ikke overskue at tænke på operationerne og genetikken lige nu. Det har ingen indflydelse på min behandling pt. Så jeg fortsætter med at tage en kemobehandling ad gangen.
0
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 197
Likede indlæg: 2712

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Frandsen » 27. apr 2016, 08:17

Ballademager skrev:
Frandsen skrev:Uh. Jeg HAR BRCA-genfejlen! :(

Det fucker op med mine forestillinger om operationen osv. For nu vil anbefalingen være, at ejg skal have fjernet begge bryster. Samt æggestokke. Hvilket vil sige, at jeg går i overgangsalderen. Shit.

Og så har hver af pigerne 50 pct. risiko for at have arvet genet. Sikke en gave, jeg har givet dem :(
Nu starter det store genetiske udredningsforløb.

Jeg kan ikke overskue at tænke på operationerne og genetikken lige nu. Det har ingen indflydelse på min behandling pt. Så jeg fortsætter med at tage en kemobehandling ad gangen.


Årh :ae: Er ked af at høre, at du har den genfejl :( Jeg hepper på dig i den videre behandling :kys:

Har ikke noget klogt at sige, men lad være med at bebrejde dig selv, at du måske har givet det videre til dine piger. Det er jo ikke din skyld :ae:


Tak. Jeg prøver at sige til mig selv, at det på en måde er positivt at vide, at jeg har genet. Så er der en årsag til min kræft, og så kan vi agere på det ift. pigerne. HVIS de har genet kan man jo gøre en masse forebyggende og indrette sit liv efter det (ex. få børn tidligt, så de kan få fjernet æggestokkene så tidligt som muligt). Og der ER jo også en chance for, at ingen af dem har det.
7
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 197
Likede indlæg: 2712

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Frandsen » 27. apr 2016, 08:20

Ha, det første jeg spurgte lægen om i går, var: 'Bliver jeg gammel at se på?'. Altså om man vil kunne se på mig, at jeg går i overgangsalderen.
Han må have tænkt, jeg var tosset. Men det betyder bare rigtig meget for mig, at jeg kommer om på den anden side så 'normal' som muligt. Nu ved jeg, at jeg får implantatbryster (det er jo heller ikke SÅ skidt ift. de slappe ammebryster jeg har nu). Men jeg har en eller anden frygt for, at jeg bliver 20 år ældre at se på, når de tager mine æggestokke.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7062
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13274

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Rapfisk » 27. apr 2016, 08:46

Jeg har en veninde, der har fået fjernet livmoder og æggestokke og derfor er gået i overgangsalderen. Hun ligner sig selv! :kys: hun har de almindelige symptomer med hedeture, og hun får forskellig medicin og tager vist også kalk mod knogleskørhed, men du kommer altså ikke til at ligne dine børns bedstemor :kys:

Om 15-20 år er de sikkert også længere fremme med nedfrysning af æg og fertilitetsbehandling, så det evt. bliver lettere for dine piger, eller måske er de så langt fremme i kræftforskninger, at det er en helt anden behandling, de vil blive tilbudt.

Det er ikke noget, du har givet dem, det er en kamp, I må kæmpe i jeres familie. Desværre. :kram:
6
Livslinjen: 70 201 201
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Karkluden » 27. apr 2016, 09:30

Frandsen skrev:Ha, det første jeg spurgte lægen om i går, var: 'Bliver jeg gammel at se på?'. Altså om man vil kunne se på mig, at jeg går i overgangsalderen.
Han må have tænkt, jeg var tosset. Men det betyder bare rigtig meget for mig, at jeg kommer om på den anden side så 'normal' som muligt. Nu ved jeg, at jeg får implantatbryster (det er jo heller ikke SÅ skidt ift. de slappe ammebryster jeg har nu). Men jeg har en eller anden frygt for, at jeg bliver 20 år ældre at se på, når de tager mine æggestokke.

Frandsen, jeg har arbejdet på et afsnit, hvor de bl.a. fjerner æggestokke, livmoder osv ved behov, og kvinderne ændrer ikke udseende. Nogle bliver naturligvis midlertidigt syge og bekymrede at se på, fordi de ER syge og bekymrede, men når "tågen" er lettet igen, er de sig selv at se på igen :kys:
Jeg er ked af du har genet, for både dig og pigerne, men vi kan så meget i dag, og jeg er sikker på, der findes en god løsning.
7
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7768

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Filipai » 27. apr 2016, 10:06

Jeg har også en bekendt der gik i overgangsalderen som 18 årig. Hun er 29 nu, og ligner en på sin alder. Så den bekymring ville jeg lægge på hylden.

Du er super sej Frandsen!
0
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3055

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Thestral » 27. apr 2016, 10:13

Øv hvor er jeg ked af den modgang du har. Jeg ville ønske jeg kunne sige, "men på den anden side"... men det kan jeg ikke lige nu. Desværre. Jeg hepper dog for dit videre forløb og håber at det må blive så gnidningsfrit som muligt :kram:
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
d.d84
Indlæg: 83
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:06
Kort karma: 8
Likede indlæg: 82

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf d.d84 » 27. apr 2016, 12:05

Øv altså.
Hvornår kan pigerne testes?
Og hvad med din søster?
0
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 197
Likede indlæg: 2712

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Frandsen » 27. apr 2016, 13:08

d.d84 skrev:Øv altså.
Hvornår kan pigerne testes?
Og hvad med din søster?


Pigerne kan først blive testet, når de er fyldt 18 år. De skal nemlig selv give tilsagn til det.
Min søster skal testes så hurtigt som muligt. Hun er halvandet år yngre end mig (altså 35), så hun har en alder, hvor risikoen for at udvikle sygdommen er reel, hvis hun har genet.
0

Tilbage til "Livets forhold"