Kønsopdelt svømmehal

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Jørn
Indlæg: 314
Tilmeldt: 4. jan 2016, 19:57
Kort karma: 7
Likede indlæg: 46

Kønsopdelt svømmehal

Indlægaf Jørn » 27. apr 2016, 17:28

En svømmehal har fåret STOR succes ved at lade pigerne svømme sammen med andre piger.

Minus drenge / mænd ..

Det skaber stor forargelse, må man nok sige.

http://www.mx.dk/nyheder/danmark/story/14582234

Tja - jeg synes det er fint, at pigerne komme i svømmehal. Hvad de, åbenbart, ikke gør det, hvis der er drenge / mænd.

Da jeg var ung og gik til svømning i skolen - I "Instituttet for legemsøvelser" Nørrebro,
der gik vi også drenge for sig og piger for sig. (Omkring 1963) - Ja, det er et stykke tid siden.

Jeg ser også der er "Kvinde-svømning" for danske kvinder, nogen steder.

"Kvinde-butterfly" - "Kvinde-wellmess" I svømmehal (for pære-danske kvinder+andre kvinder).

Ja, jeg ser det ikke som et stort problem.

Hellere kønsopdelt svømning end ingen svømning. Synes jeg !

:blomst:

Hvad siger du ?
2
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43831

Re: Kønsopdelt svømmehal

Indlægaf paint » 27. apr 2016, 17:53

Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal mene om det. Men integration, er nok ikke en af de benævnelser jeg ville bruge. Måske snarere det modsatte - segregation. Om det så er netop dét, der er brug for, er jeg nok lidt mere skeptisk omkring.
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8188

Re: Kønsopdelt svømmehal

Indlægaf Anilara » 27. apr 2016, 18:39

Jeg er en af dem, der mener, at det absolut betyder noget hvilken årsag, der er til kønsopdeling.
Er det fordi man ellers bliver forbudt aktiviteten og fordi man anser det som en "synd" at være sammen med det andet køn i mindre tøj, ser jeg det som et problem at "føje" det. Det kan betyde en negativ deroute for kulturen, tror jeg.
Jeg ser dilemmaet i, at man ved ikke at gøre det, udelukker en masse (kvinder) i fællesskaber (med andre kvinder) som ellers er sunde. Jeg ønsker en holdningsændring, så det ikke er forkert at være blandt hinanden kønnene imellem. Jeg tror ikke at denne model er løsningen på sigt, selvom jeg har set argumenter herfor.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Kønsopdelt svømmehal

Indlægaf DetSorteCirkus » 27. apr 2016, 18:57

Det er et af de områder, hvor jeg vil skelne mellem muslimer med henholdsvis indvandrer- og flygtningebaggrund.

Er målgruppen piger, der næsten lige er kommet til Danmark og måske knap nok har besøgt en svømmehal før, kan jeg godt se, hvorfor kønsopdelt undervisning kan være en del af integrationen.
Drejer det sig derimod om danske piger, hvis familier har været her i 2-3 generationer, opfatter jeg hensynet som en lappeløsning og syltet integration. Det er sjældent umuligt at komme i dialog med familier, der værger sig for såkaldt danske værdier, men det kræver mange flere ressourcer end en one-fits-all-løsning, og hvis de her piger alene defineres ud fra deres religion, risikerer man jo også at vise et unødvendigt hensyn. Mange familier er undervejs i en proces mellem to kulturer, og tages det fx. for givet, at en pige med tørklæde fra en ufaglært familie i Mjølnerparken ikke må gå til svømning med drenge, kan man ende med at stigmatisere hende og fastholde hende i nogle mønstre, som familien måske er ved at tage op til revision.

Når det sagt, finder jeg det samtidig vigtigt, at man aldrig henfalder til at betragte dansk kultur som "naturlig" og andre kulturer som "unaturlige". Det kan godt være, at kvinder og mænd bader i samme bassin i Danmark, men der hersker jo fx. fortsat et dogme om, at kønnene ikke ser hinanden nøgne i bad og omklædning.
6
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43831

Re: Kønsopdelt svømmehal

Indlægaf paint » 27. apr 2016, 20:13

Jeg synes egentlig, at de politikere som har været ude at kritisere tiltaget, er inde på noget af det rigtige. Det fremmer ikke integration, at unge indvandrerpiger, skal bade bag tildækkede vinduer, iført (offentligt indkøbte) 'burkinier' (en slags burka-bikini)
Når der er tale om offentlige svømmehaller, som er for alle, må alle også følge de normer og regler, der nu engang gælder i offentlige svømmehaller. Og de normer er, at der ikke er kønsopdelt svømning
http://nyheder.tv2.dk/politik/2016-04-2 ... n-at-goere

Hvad folk evt. måtte finde passende i private svømmehaller, eller i deres private hjem, ville jeg ikke drømme om at blande mig i. Det må de helt selv om.

Dén måde det foregår på i Tingbjerg, sender også et signal om et forkvaklet mandesyn, der går på at mænd ikke kan 'tåle' at se kvinder i badedragt, uden evt. straks at forgribe sig på dem. Dette kan i værste fald befæste en opfattelse af mænd og kvinder, som er meget langt fra den virkelighed, som disse mennesker, skal leve og fungere i, i det danske samfund. Med andre ord, graver tiltaget grøfter i stedet for at lave broer.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25606

Re: Kønsopdelt svømmehal

Indlægaf Delfin » 27. apr 2016, 20:13

Jeg har ikke noget problem med det. Tøserne får svømmet, og de har rigtig godt af at røre sig og få lov at mærke deres krop på den måde.
Eneste resultat af at forbyde kønsopdelt svømning er, at pigerne igen bliver hjemme. Så simpelt er det ikke at rykke på mange generationers kulturelle bagage.
7
14 11 14
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Kønsopdelt svømmehal

Indlægaf Rapfisk » 27. apr 2016, 20:26

Jeg synes, ministeren skal blande sig uden om. Hvis der er et marked for svømning for piger uden drengene, skal de have lov - og selvfølgelig også den anden vej rundt. Grundlæggende synes jeg, at offentlige tilbud skal indrettes efter dem, der ønsker at bruge dem, ikke den anden vej rundt. Ligesom i øvrigt med "frikadellekrigen".

Det er en kamp, der ikke skal kæmpes i svømmehallen, eller med børnene som gidsler. Indtil de børn kan få lov til at svømme på lige vilkår med andre, synes jeg, det er fint, at der er nogle tilbud til dem. Det betyder ikke, at jeg ikke synes, kampen med forældrene skal udkæmpes sammen med dem.
2
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: Kønsopdelt svømmehal

Indlægaf LadyFox » 27. apr 2016, 20:52

Jeg synes også det er fint at de piger har fået deres eget hold. Hvis det kan få flere til at svømme og dyrke motion så fint med mig.
2
...
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25606

Re: Kønsopdelt svømmehal

Indlægaf Delfin » 27. apr 2016, 21:16

- Vi er gået fra nul til flere hundrede piger på tre år og er lykkedes med at få skabt et svømmetilbud til en målgruppe, som ellers er svær at få til at svømme på grund af religion, siger Lars Sørensen, direktør i Hovedstadens Svømmeklub (HSK), til BT.

På trods af den målbare succes er kultur- og fritidsborgmester i Københavns Kommune, Carl Christian Ebbesen (DF), ikke enig i svømmehallens metoder.

- Det er helt vanvittigt at efterkomme de her krav. Der er desperat mangel på svømmehaller, og så skal vi altså ikke lukke dem ned ved at putte sorte gardiner for vinduerne og sige ‘kun for piger’ for at imødekomme nogle religiøse fanatikeres ønsker, siger Christian Ebbesen til BT.


Argumentationen om mangel på svømmehaller holder ikke. Svømmeklubben lejer sig ind i svømmehallen i x antal timer om ugen og tager ikke af den offentlige åbningstid. Om de så fylder de timer op med 4årige, gigtpatienter, voksenhold, vandskræk for ældre, blandede køn, adskilte køn eller hvad pokker de måtte lyste, som kan trække kunder til deres klub, så fylder de jo det samme i hal-tid.
5
14 11 14
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Kønsopdelt svømmehal

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 27. apr 2016, 21:32

Jørn skrev:Tja - jeg synes det er fint, at pigerne komme i svømmehal. Hvad de, åbenbart, ikke gør det, hvis der er drenge / mænd.

Da jeg var ung og gik til svømning i skolen - I "Instituttet for legemsøvelser" Nørrebro,
der gik vi også drenge for sig og piger for sig. (Omkring 1963) - Ja, det er et stykke tid siden.

Jeg ser også der er "Kvinde-svømning" for danske kvinder, nogen steder.

Hellere kønsopdelt svømning end ingen svømning. Synes jeg !

Hvad siger du ?


Mit problem med det er, at det dæmoniserer hankønnet. Hvorfor er det lige at det er så slemt, hvis en mand ser dig svømme?
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Kønsopdelt svømmehal

Indlægaf kidkomb » 27. apr 2016, 21:58

Jeg synes egentlig at det er lidt et skråplan at lukke offentligt tilgængelige sportsanlæg. Og så er jeg ikke glad for kønsdiskrimineringen.
Der er masser af andre sportsgrene, som meget mere problemfrit kan udøves kønsopdelt.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: Kønsopdelt svømmehal

Indlægaf LadyFox » 28. apr 2016, 07:07

Delfin skrev:
- Vi er gået fra nul til flere hundrede piger på tre år og er lykkedes med at få skabt et svømmetilbud til en målgruppe, som ellers er svær at få til at svømme på grund af religion, siger Lars Sørensen, direktør i Hovedstadens Svømmeklub (HSK), til BT.

På trods af den målbare succes er kultur- og fritidsborgmester i Københavns Kommune, Carl Christian Ebbesen (DF), ikke enig i svømmehallens metoder.

- Det er helt vanvittigt at efterkomme de her krav. Der er desperat mangel på svømmehaller, og så skal vi altså ikke lukke dem ned ved at putte sorte gardiner for vinduerne og sige ‘kun for piger’ for at imødekomme nogle religiøse fanatikeres ønsker, siger Christian Ebbesen til BT.


Argumentationen om mangel på svømmehaller holder ikke. Svømmeklubben lejer sig ind i svømmehallen i x antal timer om ugen og tager ikke af den offentlige åbningstid. Om de så fylder de timer op med 4årige, gigtpatienter, voksenhold, vandskræk for ældre, blandede køn, adskilte køn eller hvad pokker de måtte lyste, som kan trække kunder til deres klub, så fylder de jo det samme i hal-tid.

Og hvor og siden hvornår har der egentlig været mangel på svømmehaller i København?
0
...
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Kønsopdelt svømmehal

Indlægaf vibbsen » 28. apr 2016, 07:34

kidkomb skrev:Jeg synes egentlig at det er lidt et skråplan at lukke offentligt tilgængelige sportsanlæg. Og så er jeg ikke glad for kønsdiskrimineringen.
Der er masser af andre sportsgrene, som meget mere problemfrit kan udøves kønsopdelt.


Men det gør de jo heller ikke......Der er tale om hvordan en svømmeklub forvalter deres hal tid....Det er jo ikke hovedstadens svømmeHALLER..Men hovedstadens svømmeKLUB.....

Vi her helt enige i at i den offentlige åbningstid der må man affinde sig med at mænd og kvinder bader sammen. Fordi sådan er det nu en gang i Danmark.

Men hvad en klub gør med den tid de har fået tildelt, det må de - som Delfin også er inde på - da vel for fanden selv om....Og hvis det fungere for dem at lave hold for kvinder iført burkini, jamen så kan jeg da kun sige "det gør I bare"....For i princippet så vil jeg hellere have at disse piger lærer at svømme iført burkini og på hold hvor der ikke er nogen mænd, en jeg vil have at de slet ikke lærer at svømme. Og det er jo desværre konsekvensen.
5
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Kønsopdelt svømmehal

Indlægaf Animi » 28. apr 2016, 07:41

Formanden der står for det, har udtalt at det ikke er noget de har tænkt sig at fastholde, men et sted de må starte.
Og så var der en kvinde der på hans opslag skrev noget jeg synes er klogt sagt og som jeg egentlig er enig i:

"Integration skal starte et sted ... Og vi bliver nødt til at møde folk, hvor de er trygge, før vi kan forsøge at få dem med videre.
Man starter jo også med at lære at svømme på det lave vand, hvor man er tryg, og ikke på det dybe! Gør man ikke?"
7
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Kønsopdelt svømmehal

Indlægaf kidkomb » 28. apr 2016, 09:10

vibbsen skrev:
kidkomb skrev:Jeg synes egentlig at det er lidt et skråplan at lukke offentligt tilgængelige sportsanlæg. Og så er jeg ikke glad for kønsdiskrimineringen.
Der er masser af andre sportsgrene, som meget mere problemfrit kan udøves kønsopdelt.


Men det gør de jo heller ikke......Der er tale om hvordan en svømmeklub forvalter deres hal tid....Det er jo ikke hovedstadens svømmeHALLER..Men hovedstadens svømmeKLUB.....

Vi her helt enige i at i den offentlige åbningstid der må man affinde sig med at mænd og kvinder bader sammen. Fordi sådan er det nu en gang i Danmark.

Men hvad en klub gør med den tid de har fået tildelt, det må de - som Delfin også er inde på - da vel for fanden selv om....Og hvis det fungere for dem at lave hold for kvinder iført burkini, jamen så kan jeg da kun sige "det gør I bare"....For i princippet så vil jeg hellere have at disse piger lærer at svømme iført burkini og på hold hvor der ikke er nogen mænd, en jeg vil have at de slet ikke lærer at svømme. Og det er jo desværre konsekvensen.

Ah, jamen så er jeg ligeglad hvad de gør. De gør bare løs så.
Skum har dog en god pointe, men ingen kan jo vide det.
Det må tiden vise.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"