Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40584

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Akehurst2 » 28. apr 2016, 10:24

kidkomb skrev:
Akehurst2 skrev:
Vidneudsagn er bevis. Hvilken vægt, beviset skal have, afgør dommeren, da vi har fri bevisbedømmelse i Danmark.

Det virker da som en åben invitation til forkerte domme, gør det ikke?
Hvad kalder man så "rigtige" beviser? Uomtvistelige?

Jeg er i øvrigt med Skum. Og det er ikke rart at sige, ikke pga Skum, men fordi det er nødvendigt at vores retssystem fungerer så fair som muligt og i nogle typer af sager ER det bare røv uanset hvilken måde man angriber det på, fordi der ofte mangler beviser.

Eller,øh, edit, det gør der jo så ikke, hvis vidneudsagn er beviser.
Det er jeg stadig lidt fortørnet over :genert:


Jeg forstår ikke dit spørgsmål. Hvorfor skulle fri bevisbedømmelse være en invitation til forkerte domme?
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf kidkomb » 28. apr 2016, 10:26

Akehurst2 skrev:
kidkomb skrev:
Akehurst2 skrev:
Vidneudsagn er bevis. Hvilken vægt, beviset skal have, afgør dommeren, da vi har fri bevisbedømmelse i Danmark.

Det virker da som en åben invitation til forkerte domme, gør det ikke?
Hvad kalder man så "rigtige" beviser? Uomtvistelige?

Jeg er i øvrigt med Skum. Og det er ikke rart at sige, ikke pga Skum, men fordi det er nødvendigt at vores retssystem fungerer så fair som muligt og i nogle typer af sager ER det bare røv uanset hvilken måde man angriber det på, fordi der ofte mangler beviser.

Eller,øh, edit, det gør der jo så ikke, hvis vidneudsagn er beviser.
Det er jeg stadig lidt fortørnet over :genert:


Jeg forstår ikke dit spørgsmål. Hvorfor skulle fri bevisbedømmelse være en invitation til forkerte domme?

At vidneudsagn tæller som bevis inviterer til forkerte domme, fordi vidner kan være utroværdige. Det kan kriminaltekniske beviser sjældent være.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40584

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Akehurst2 » 28. apr 2016, 10:28

kidkomb skrev:At vidneudsagn tæller som bevis inviterer til forkerte domme, fordi vidner kan være utroværdige. Det kan kriminaltekniske beviser sjældent være.


Men det er jo så op til dommeren at bestemme, hvilken vægt, vidnebeviset skal have. Sådan er det i alle sager og har været altid - hvorfor gør det dig pludselig bange for forkerte domme?
0
Brugeravatar
Ubiquitous
Indlæg: 363
Tilmeldt: 23. apr 2016, 10:58
Kort karma: 12
Likede indlæg: 460

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Ubiquitous » 28. apr 2016, 10:29

Guldlok skrev:
Ubiquitous skrev:
Guldlok skrev:
Ubiquitous skrev:
Hvis I føler, at I ikke bliver hørt, så tror jeg I har ganske ret, men måske skulle I overveje, om I er værd at høre på.


Det var da en ligegyldig og nedladende måde at "debattere" på.
Måske du skulle gentage den sætning for dig selv, jeg vil i hvert fald ikke spilde min tid på mere svar end det her til dig.

:wave:


OK, men det var bestemt ikke ment nedladende. Det er faktisk fordi jeg mener, at der er masser af gode pointer, men at I ødelægger det for jer selv, ved også at benytte uvederhæftige argumenter.


Hvilke argumenter er det så, du anser som uvederhæftige?


Jeg anser det som uvederhæftigt at påstå, at hun var bevidsthedspåvirket af hendes sukkersyge, når retslægerådet finder dette usandsynligt. (jeg har ikke tal på, hvor mange der har påstået det)

Jeg anser det som uvederhæftigt at påstå, at det er nemt at blive frikendt fra voldtægt ved at henvise til en sag, hvor voldtægtforbryderne blev dømt i ankesagen (det er derfor, at vi har et ankesystem) (LaScrooge)

Jeg anser det som særdeles uvederhæftigt at kalde folk, der er uenige med en, for "klamme apologeter" (LaScrooge)

Jeg anser det som uvederhæftigt at påstå, at forsvaret ifølge pressen kun har beskæftiget sig med, at hun ikke sagde nej (Akehurst2)

Jeg anser det som uvederhæftigt at påstå, at de tiltalte er uskyldige og at pigen lyver udelukkende fordi de er blevet frikendt (Advocatus-Diaboli)

Endeligt anser jeg det som særdeles uvederhæftigt at ignorere det, når man bliver gjort opmærksom på det. Det tyder på, at der ikke var tale om en simpel fejl.

Som kontrast synes jeg det et vederhæftigt argument at påstå, at voldtægtsssager bedømmes efter det, som Baumbach kalder for en "undermålermålestok". Det kunne jeg godt tænke mig at vide, hvad grunden er til.
Senest rettet af Ubiquitous 28. apr 2016, 10:29, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf kidkomb » 28. apr 2016, 10:34

Akehurst2 skrev:
kidkomb skrev:At vidneudsagn tæller som bevis inviterer til forkerte domme, fordi vidner kan være utroværdige. Det kan kriminaltekniske beviser sjældent være.


Men det er jo så op til dommeren at bestemme, hvilken vægt, vidnebeviset skal have. Sådan er det i alle sager og har været altid - hvorfor gør det dig pludselig bange for forkerte domme?


Skumfidusen skrev:Det løser da problemet med at man skal bevise samtykke...det er jo bare at sige det og så er beviset der. Nå, andre med mere juridisk indsigt end mig må på banen. Jeg synes det lyder forrykt, hvis anklagedes udsagn tæller som egentligt bevis, men det er måske et spørgsmål om terminologien. En "påstand" er jo også noget andet i en retssag end i hverdagssprog.


Du siger at det tæller som bevis, Skum siger det som jeg troede det var, nemlig at vidneudsagn bliver behandlet som en påstand, og selvfølgelig taget med i betragtning, men at man skelner mellem påstand og bevis.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40584

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Akehurst2 » 28. apr 2016, 10:35

Skumfidusen skrev:
kidkomb skrev:At vidneudsagn tæller som bevis inviterer til forkerte domme, fordi vidner kan være utroværdige. Det kan kriminaltekniske beviser sjældent være.


Det løser da problemet med at man skal bevise samtykke...det er jo bare at sige det og så er beviset der. Nå, andre med mere juridisk indsigt end mig må på banen. Jeg synes det lyder forrykt, hvis anklagedes udsagn tæller som egentligt bevis, men det er måske et spørgsmål om terminologien. En "påstand" er jo også noget andet i en retssag end i hverdagssprog.


Jamen, at noget er et bevis er jo ikke ensbetydende med, at det afgør hele sagen. Vi har jo netop fri bevisbedømmelse, så dommeren kan afgøre, hvilken vægt, han tillægger beviset.
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf JoyNips » 28. apr 2016, 10:38

kidkomb skrev:At vidneudsagn tæller som bevis inviterer til forkerte domme, fordi vidner kan være utroværdige. Det kan kriminaltekniske beviser sjældent være.


Prosecutors fallacy? Bayes' theorem?
Senest rettet af JoyNips 28. apr 2016, 10:41, rettet i alt 1 gang.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23201

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Mani » 28. apr 2016, 10:38

Code71 skrev:Tag dig dog sammen hysse. Det er altså stadig tilladt at have en anden mening end dig, selvom du gør alt for gøre opmærksom på hvor dumme og uvidende de personer er.. Hvis du har så stort et problem med andre meninger end dine egne at du skal smide sådan en samling latterlige stråmænds argumenter. Så åben dog en blog.. Christ

Det her ville komme så meget skarpere igennem, hvis du skrev det i en ordenlig tone.
4
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40584

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Akehurst2 » 28. apr 2016, 10:39

kidkomb skrev:Du siger at det tæller som bevis, Skum siger det som jeg troede det var, nemlig at vidneudsagn bliver behandlet som en påstand, og selvfølgelig taget med i betragtning, men at man skelner mellem påstand og bevis.


Ja, det tæller som bevis - det betyder ikke, at det lægges til grund, at vidneudsagnet er 100 % korrekt.

Jeg tror, du forveksler at noget er "bevis" og at noget er "bevist".

I en retssag kan der være alle mulige beviser. Dokumenter, sagkyndige, vidneudsagn, forklaringer fra forurettede og anklagede (eller sagsøger og sagsøgte, hvis det er en civil sag), (kriminal)tekniske undersøgelser, regnskaber, teleoplysninger, billeder fra overvågningskameraer og mange flere ting.

Det fremlægges så under de regler, der gælder, og så afgør dommeren, hvilken vægt, der skal lægges på de enkelte dele og afsiger dommen.
3
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf kidkomb » 28. apr 2016, 10:39

Så forstod jeg det. Tak :D
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf LaScrooge » 28. apr 2016, 10:43

Code71 skrev:
Tag dig dog sammen hysse. Det er altså stadig tilladt at have en anden mening end dig, selvom du gør alt for gøre opmærksom på hvor dumme og uvidende de personer er.. Hvis du har så stort et problem med andre meninger end dine egne at du skal smide sådan en samling latterlige stråmænds argumenter. Så åben dog en blog.. Christ


Seriøst? :sarkasme:
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Ubiquitous
Indlæg: 363
Tilmeldt: 23. apr 2016, 10:58
Kort karma: 12
Likede indlæg: 460

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Ubiquitous » 28. apr 2016, 10:46

JoyNips skrev:
kidkomb skrev:At vidneudsagn tæller som bevis inviterer til forkerte domme, fordi vidner kan være utroværdige. Det kan kriminaltekniske beviser sjældent være.


Prosecutors fallacy? Bayes' theorem?


Her er der vel mere tale om en forkert fortolkning af vidneudsagn.
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf JoyNips » 28. apr 2016, 10:53

Ubiquitous skrev:
JoyNips skrev:
kidkomb skrev:At vidneudsagn tæller som bevis inviterer til forkerte domme, fordi vidner kan være utroværdige. Det kan kriminaltekniske beviser sjældent være.


Prosecutors fallacy? Bayes' theorem?


Her er der vel mere tale om en forkert fortolkning af vidneudsagn.


Det var en kommentar til, at kriminaltekniske beviser sjældent var utroværdige.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Ubiquitous
Indlæg: 363
Tilmeldt: 23. apr 2016, 10:58
Kort karma: 12
Likede indlæg: 460

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Ubiquitous » 28. apr 2016, 10:55

JoyNips skrev:
Ubiquitous skrev:
JoyNips skrev:
kidkomb skrev:At vidneudsagn tæller som bevis inviterer til forkerte domme, fordi vidner kan være utroværdige. Det kan kriminaltekniske beviser sjældent være.


Prosecutors fallacy? Bayes' theorem?


Her er der vel mere tale om en forkert fortolkning af vidneudsagn.


Det var en kommentar til, at kriminaltekniske beviser sjældent var utroværdige.


Men Prosecutors fallacy har jo ikke noget at gøre med kriminaltekniske beviser, men derimod forkert fortolkning af ekspertudsagn (eller hvad?)
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf JoyNips » 28. apr 2016, 10:57

Ubiquitous skrev:
JoyNips skrev:
Ubiquitous skrev:
JoyNips skrev:
kidkomb skrev:At vidneudsagn tæller som bevis inviterer til forkerte domme, fordi vidner kan være utroværdige. Det kan kriminaltekniske beviser sjældent være.


Prosecutors fallacy? Bayes' theorem?


Her er der vel mere tale om en forkert fortolkning af vidneudsagn.


Det var en kommentar til, at kriminaltekniske beviser sjældent var utroværdige.


Men Prosecutors fallacy har jo ikke noget at gøre med kriminaltekniske beviser, men derimod forkert fortolkning af ekspertudsagn (eller hvad?)


Man bruger typisk forkert tolkning af DNA-bevis som eksempel på prosecutors fallacy.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"