Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Indlægaf lulu-p » 28. apr 2016, 10:16

dgd2007 skrev:Det største problem med religion er nok den arrogance, der kan opstå, hvis man mener, man har forstået det hele, og at det hele står i en bestemt bog, og at alle andre også burde kunne indse det (og evt. straffes, hvis de ikke går).


Men lige præcis den der "Vi har ret-arrogance..og derfor er diskussion ligegyldigt" har religion jo på ingen måde patent på. Den kan man også finde blandt fx politiske partier (ingen nævnt ingen glemt). Ateistisk selskab har sørme også en rem af huden. I det hele taget er det nok en mere menneskelig tilbøjelighed end en religiøs tilbøjelighed.
5
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Indlægaf dgd2007 » 28. apr 2016, 10:51

Skumfidusen skrev:Det er nu lidt af en skrøne. Einstein modsagde gentagne gange at han troede på en personlig gud. Han brugte udtryk i stil med "gud kaster ikke med terninger" i diskussioner med Bohr om kvantemekaniken, men at han var egentlig religiøs er der ikke rigtig noget der tyder på.
[...]

OK, jeg er på ingen måde ekspert i Einsteins indre liv ... men det kommer måske også lidt an på, hvordan du definierer "egentlig religiøs"?

Altså, jeg tror nok, jeg tænker på det som inkluderende, at mener, der er en eller anden tilstedeværelse, som gennemtrænger alt. Det er én form. Så er der den med den gamle mand med hvidt skæg oppe i himlen. Og endelig er der en masse afarter af, at der er en hel sæbeopera med forskellige (ikke-almægtige) guder med forskellige roller og ansvarsområder. Det, jeg havde hørt/læst, var at Einstein var til den førstnævnte variant.
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Indlægaf sigge » 28. apr 2016, 11:00

Nej, ud fra mine personlige oplevelser mener jeg ikke, at der er sammenhæng mellem tro og (lav) intelligens.

Jeg har en fætter, som er meget intelligent og kemiingeniør - en meget naturvidenskabelig uddannelse - og samtidig indremissionsk. Jeg er egentlig lidt nysgerrig efter, hvordan han får de to sider af sin verden til at hænge sammen. Jeg aner ikke, om han f.eks. er kreationist, men jeg tror/håber det ikke. Måske tilhører han snarere dem, der mener, at det var Gud, der satte gang i Big Bang. Jeg selv er nok nærmest agnostiker, hvis vi skal sætte en etiket på, men jeg har aldrig diskuteret religion med min fætter. Han har aldrig forsøgt at missionere overfor mig, og derfor vælger jeg at lade være med at sætte spørgsmålstegn ved hans tro.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Indlægaf kidkomb » 28. apr 2016, 11:14

Filipai skrev:
Hvorfor? Jeg tror på gud, og jeg tror på himlen, og et bedre sted når vi går bort.
Jeg tror ikke på en gud der trækker i trådende og styrer alt hvad der sker på jorden.

Det føler jeg ikke er særligt latterligt, men nærmere betryggende.


Og til tråden, så mener jeg ikke at troende mennesker er uintelligente, i hvert fald ikke dem hvor de stadig kan tænke selv, og agere som fornuftige mennesker, uden at skulle følge deres religions rammer fuldstændigt.

Jeg ville altid selv sætte viden overfor tro, og er også troende i begrænset omfang, men en gud tror jeg altså på, og jeg er vidst ikke dummere af den grund.

Det der tror jeg er en vigtig pointe.
For tro handler om tryghed og fælleskab.
Det er også blevet sådan lidt pop-smart at "være for klog til at være religiøs". Eller for oplyst er det nok. Sådan i stil med ex "Jeg er da ikke bange for døden. Vi skal jo alle sammen dø og så sker der ikke mere. Punktum."
Sandheden er jo, at mennesker har brug for tryghed. Rigtig mange mennesker ER bange for døden og har svært ved at forlige sig med tanken om, at ingenting sker. Så er der bare ingenting. Ligesom tanken om, at universet er uendeligt ikke er 100% mulig at få vores hjerne til at forstå.

Jeg er ikke religiøs og jeg falder også i "man er da lidt smådum, hvis man helt seriøst tror", men det der egentlig udløser den reaktion hos mig, er jo ikke troen i sig selv. Det er afgivelsen af dømmekraft og fornuft, der får mig til at synes at troende mennesker er dumme.
Som en anden var inde på, så er argumenter som "det bestemmer Gud" "Gud har bestemt at det er sådan vi skal gøre" bare irriterende, fordi det er udslag af manglende reflektion. Jeg tror også at jeg betragter det som, udover smådumt, dovent. At man ikke gider gøre sig den ulejlighed at researche noget eller tage stilling til det, for det har Gud jo gjort for een.

Til gengæld, så tror jeg at religion tiltrækker uintelligente mennesker, for det er unægteligt nemmere, at lade andre tænke for en.

EDIT: "Det er afgivelsen af dømmekraft og fornuft, der får mig til at synes at NOGLE troende mennesker er dumme" Ikke dem alle sammen selvfølgelig.
Senest rettet af kidkomb 28. apr 2016, 11:20, rettet i alt 1 gang.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Indlægaf dgd2007 » 28. apr 2016, 11:17

lulu-p skrev:Men lige præcis den der "Vi har ret-arrogance..og derfor er diskussion ligegyldigt" har religion jo på ingen måde patent på. Den kan man også finde blandt fx politiske partier (ingen nævnt ingen glemt). Ateistisk selskab har sørme også en rem af huden. I det hele taget er det nok en mere menneskelig tilbøjelighed end en religiøs tilbøjelighed.

Nej, det er rigtigt nok. Jeg havde også skæg, fynsk ven, som altid omralte kommunismen som "den glædesløse kommunistiske religion" :)

Og ofte ser man jo også, at erklærede ateister er meget stærkt knyttet til en enkelt religion, forstået på den måde, at Gud ikke findes, fordi det ikke kan passe, at JC opstod fra de døde, eller fordi der er en naturlig forklaring på, hvordan Moses kunne skille vandene :)
0
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55653
Kontakt:

Re: Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Indlægaf Ado » 28. apr 2016, 11:26

Jeg tror på Gud. Jeg tror på himlen. Og jeg mener nu ikke selv, at jeg er uintelligent. Men jeg kan selvfølgelig tage fejl.
Det går nok også. Jeg kan trods alt binde mine snørebånd og er ikke nødt til at gå med velcro.

Jeg forstår så bare ikke, hvordan man kan dømme folk ud fra ders religion. Det virker faktisk lidt smådumt og uintelligent på mig.
1
Donna Martin Graduates!
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Indlægaf fisken80 » 28. apr 2016, 12:40

lulu-p skrev:
dgd2007 skrev:Det største problem med religion er nok den arrogance, der kan opstå, hvis man mener, man har forstået det hele, og at det hele står i en bestemt bog, og at alle andre også burde kunne indse det (og evt. straffes, hvis de ikke går).


Men lige præcis den der "Vi har ret-arrogance..og derfor er diskussion ligegyldigt" har religion jo på ingen måde patent på. Den kan man også finde blandt fx politiske partier (ingen nævnt ingen glemt). Ateistisk selskab har sørme også en rem af huden. I det hele taget er det nok en mere menneskelig tilbøjelighed end en religiøs tilbøjelighed.


Jeg synes ateistisk selskab har mere end bare en rem af huden når det kommer til at tage patent på sandheden. Og Dawkins, der i hvert fald tidligere har været noget nær en guru for ateisterne er præcis lige så slem.
Jeg synes egentlig, at man er mere uintelligent, hvis man reducerer tro og religion til et spørgsmål om intelligens end man er, hvis man er troende.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Indlægaf fisken80 » 28. apr 2016, 12:42

sigge skrev:Nej, ud fra mine personlige oplevelser mener jeg ikke, at der er sammenhæng mellem tro og (lav) intelligens.

Jeg har en fætter, som er meget intelligent og kemiingeniør - en meget naturvidenskabelig uddannelse - og samtidig indremissionsk. Jeg er egentlig lidt nysgerrig efter, hvordan han får de to sider af sin verden til at hænge sammen. Jeg aner ikke, om han f.eks. er kreationist, men jeg tror/håber det ikke. Måske tilhører han snarere dem, der mener, at det var Gud, der satte gang i Big Bang. Jeg selv er nok nærmest agnostiker, hvis vi skal sætte en etiket på, men jeg har aldrig diskuteret religion med min fætter. Han har aldrig forsøgt at missionere overfor mig, og derfor vælger jeg at lade være med at sætte spørgsmålstegn ved hans tro.


Jeg har lige den anden dag set en dokumentar om en ung hinduistisk pige, der skulle være læge, men som samtidig troede fuldt og fast på, at den gudinde hun tilbad kunne helbrede sygdomme. Det så hun heller ikke noget selvmodsigende i. For hende handlede det om, at dér, hvor lægevidenskaben måtte give op, der kunne gudinden så tage over og hjælpe.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Sjo
Indlæg: 484
Tilmeldt: 23. mar 2016, 09:19
Kort karma: 71
Likede indlæg: 1101

Re: Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Indlægaf Sjo » 28. apr 2016, 13:30

Jeg er egentlig ligeglad med om folk tror eller ej, det er deres egen sag, så længe de ikke pådutter mig deres tro eller dømmer mig, fordi jeg ikke er "som dem". Så længe folk ikke forlader sig på deres tro og derved fralægger sig ansvaret for eget liv, kan jeg sagtens være i samme stue som dem...

Jeg ved ikke helt hvor jeg selv står, jeg kan godt lide idéen om en større magt, som works in mysterious ways, selv om jeg også rent rationelt godt kan se, at det måske lidt er noget skørt noget. Det er svært for mig at forklare egentlig.
0
Vor herre til fucking pipirøvhest altså!
Brugeravatar
Venus222
Indlæg: 1035
Tilmeldt: 4. sep 2015, 18:32
Kort karma: 134
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 2663

Re: Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Indlægaf Venus222 » 28. apr 2016, 15:52

Jeg er holdt op med at diskutere tro/religion med folk jeg ikke kender godt. Simpelthen for der altid er en eller anden nar der kommer med den der "Ved du godt at religiøse mennesker er mindre begavede?" :ticks: . Jeg forstår simpelthen ikke, at man kan synes det er ok at kalde et andet menneske for dum.Udelukkende fordi de er religiøse, og så til deres åbne ansigt. :rulle: :sur:


Så nej, jeg synes ikke religiøse mennesker er dumme. Lige som ateister heller ikke er det. :)
1
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Indlægaf Bimmerdyret » 28. apr 2016, 18:22

LaScrooge skrev:
Bimmerdyret skrev:
HappyPaww skrev:Jeg respekterer generelt folks ret til at tro - og folk er ikke uintelligente fordi de er troende.

Men jeg kan godt tænke, at man er dum/naiv/uvidende/egoistisk hvis ens tro tilsidesætter sund fornuft og god dømmekraft. Fx hvis man mener at homoseksualitet er en synd, tror på afholdenhed frem for prævention og sex udenfor ægteskab, er modstander af organdonation, nægter at modtage blodtransfusion, og pådutter/forkynder sin tro for andre, der ikke har bedt om det.

Jeg Kan virkelig blive irriteret over den slags holdninger!


Til det fremhævede.. Altså logikken foreskriver at afholdenhed giver større sikkerhed for IKKE at blive gravid end prævention :)
Set bort fra Maria, så er der ikke mange der ikke har dyrket sex, der er blevet gravide (disclaimer for inseminering)


Det er en forsimplet tankegang og det er dét der er problemet med den. De steder, hvor afholdenhed prædikes i stedet for oplysning, har man langt større problemer med uønskede graviditeter og seksuelt overførte sygdomme.

Men det har jo netop intet med tro at gøre fordi det jo er korrekt.
Det er et spørgsmål om handling og at tro på andre overholder det.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Indlægaf Bimmerdyret » 28. apr 2016, 18:29

dgd2007 skrev:
lulu-p skrev:Men lige præcis den der "Vi har ret-arrogance..og derfor er diskussion ligegyldigt" har religion jo på ingen måde patent på. Den kan man også finde blandt fx politiske partier (ingen nævnt ingen glemt). Ateistisk selskab har sørme også en rem af huden. I det hele taget er det nok en mere menneskelig tilbøjelighed end en religiøs tilbøjelighed.

Nej, det er rigtigt nok. Jeg havde også skæg, fynsk ven, som altid omralte kommunismen som "den glædesløse kommunistiske religion" :)

Og ofte ser man jo også, at erklærede ateister er meget stærkt knyttet til en enkelt religion, forstået på den måde, at Gud ikke findes, fordi det ikke kan passe, at JC opstod fra de døde, eller fordi der er en naturlig forklaring på, hvordan Moses kunne skille vandene :)

Altså det skyldes nok den fremherskende religiøse retning hvor ateisten befinder sig henne.Ateister fravælger jo alle guder og trosretninger .
Som ateist debatterer jeg sjældent om tibetanske religioner, fordi det logisk set ikke er så meget fremme til debat.
Men mine holdninger og mening er ikke anderledes af den grund. Tror iranske ateister på samme måde forholder sig mere til islam end tibetanske religioner
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Indlægaf dgd2007 » 28. apr 2016, 21:23

Bimmerdyret skrev:Altså det skyldes nok den fremherskende religiøse retning hvor ateisten befinder sig henne.Ateister fravælger jo alle guder og trosretninger .
Som ateist debatterer jeg sjældent om tibetanske religioner, fordi det logisk set ikke er så meget fremme til debat.
Men mine holdninger og mening er ikke anderledes af den grund. Tror iranske ateister på samme måde forholder sig mere til islam end tibetanske religioner

Dels det selvfølgelig. Men jeg tror faktisk også, at mange ateister har et lige så fast defineret billede af, hvad det er, de ikke tror på, som sikkert mange religiøse har af, hvad de tror på.

Det er man vel næsten også nødt til, når man siger, man ikke tror ... :gruble:
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Indlægaf Bimmerdyret » 28. apr 2016, 21:56

dgd2007 skrev:
Bimmerdyret skrev:Altså det skyldes nok den fremherskende religiøse retning hvor ateisten befinder sig henne.Ateister fravælger jo alle guder og trosretninger .
Som ateist debatterer jeg sjældent om tibetanske religioner, fordi det logisk set ikke er så meget fremme til debat.
Men mine holdninger og mening er ikke anderledes af den grund. Tror iranske ateister på samme måde forholder sig mere til islam end tibetanske religioner

Dels det selvfølgelig. Men jeg tror faktisk også, at mange ateister har et lige så fast defineret billede af, hvad det er, de ikke tror på, som sikkert mange religiøse har af, hvad de tror på.

Det er man vel næsten også nødt til, når man siger, man ikke tror ... :gruble:


Tja, ateist er jo et ret konkret begreb og klart - de har jo netop fravalgt alt :lol:
Hvad der er deres argumenter kan variere.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Indlægaf dgd2007 » 28. apr 2016, 22:02

Bimmerdyret skrev:Tja, ateist er jo et ret konkret begreb og klart - de har jo netop fravalgt alt :lol:
Hvad der er deres argumenter kan variere.

Ja, det er jo et interessant spørgsmål ... kan man "ikke tro" på noget, man ikke ved, hvad er, og aldrig har hørt om? :gruble:

Det siger ateister måske, men i praksis afviser de vel netop en eller anden fast defineret lære eller forestilling, som de har hørt om. Vil du ikke medgive det så langt?
0

Tilbage til "Livets forhold"