Hypermobil, går ikke, snart 2

Jin_ah
Indlæg: 70
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:41
Kort karma: 2
Likede indlæg: 29

Hypermobil, går ikke, snart 2

Indlægaf Jin_ah » 27. apr 2016, 18:45

:( :(

Har virkelig brug for nogle der måske står i samme situation.

Ingrid bliver 2 år om 3 måneder, og hun går endnu ikke.
Hun har altid været bagud motorisk, og vi kontaktede selv fysioterapeut da hun var ca. 9 mdr. Storebror var 16 mdr da han gik, også lidt træg i det, men slet ikke på samme måde.
Dengang fik vi hjælp så hun begyndte at rulle. Da hun så ikke lagde an til at bevæge sig mere efter 1,3 (ca) år kontaktede vi igen fys. Hun hjalp med nogle kravleøvelser og ved 18 mdr. begyndte hun så træning til at stå. Fys mener hun er hypermobil fra hofterne og ned og blød ud over det normale, derfor venter 'man' til 2 år med at gøre noget videre, hvad det så end er.

Men jeg er ved at være fortvivlet. Det er hårdt at bære en næsten 2-årig rundt. Det er hårdt med andres kommentarer om hvorfor jeg bærer sådan et stort barn rundt. Det er hårdt at se min pige være frustreret fordi hun med hovedet vil mere end hendes motorik tillader. Når hun undgår nogle situationer fordi hun ikke kan følge med :(

Er der nogen med lignende erfaringer?
0
Brugeravatar
Daflo
Indlæg: 561
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:12
Kort karma: 56
Likede indlæg: 1004

Re: Hypermobil, går ikke, snart 2

Indlægaf Daflo » 27. apr 2016, 19:25

Jeg har en veninde hvis barn havde lignende udfordringer. Han kravlede da han var halvandet og gik da han var 2,5 år. Idag er han 7 år, og spiller fodbold og svømmer fuldt på højde med hans jævnaldrende. De fik også hjælp af en fysioterapeut, og da han først kom igang gik det rigtig stærkt med at indhente de andre børn på hans alder.
1
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Hypermobil, går ikke, snart 2

Indlægaf Rapfisk » 27. apr 2016, 19:33

Altså, jeg gik ikke, før jeg var to og et halvt. Dengang sagde lægen, at jeg vist bare var doven, så der blev ikke gjort noget :rulle: Senere hen har jeg haft problemer med ryggen og med knæ og ankler, så det er ikke usandsynligt, at der var noget uopdaget dengang.

Nå, men i hvert fald er jeg blevet rimelig normal efterfølgende. Jeg har ikke nogen ambitioner om at løbe maraton, og det er nok meget godt, men ellers. Derudover brugte jeg tiden på at lære alt muligt andet, at tale, finmotorik osv. Det er også væsentligt :)

Selvfølgelig er det hårdt at være på sidelinjen som mor, og folk bør også holde deres kæft, hvis de ikke ved bedre, men når I nu allerede får hjælp, og I kan se, at hjælpen virker, er det bedste råd nok at huske, at det går over. Hun skal nok komme efter det.
1
Livslinjen: 70 201 201
Seance
Indlæg: 377
Tilmeldt: 5. jan 2016, 09:45
Kort karma: 52
Likede indlæg: 1878

Re: Hypermobil, går ikke, snart 2

Indlægaf Seance » 27. apr 2016, 23:11

Mit gudbarn er voldsomt hypermobil. Her hjalp det med fysioterapi og ergoterapeut.
Han nåede at blive to før han begyndte at tage sine første skridt.
En god hjælp var baby støvler med snørebånd som gik helt op og støttede ham om anklen.
Min datter Emma er hypermobil i bækken, knæ og ankler. Hun begyndte at gå da hun var 13 måneder. Hun er lige fyldt 5 år og vi har lige været ude og købe forårs støvler som støtter hendes ankler. Man kan godt se hun ikke løber på samme måde som de andre børn, og vi må dagligt minde hende om at skifte sidde stilling fordi hun sidder på en måde der overstrækker hendes led.
Vi har lige købt en stor trampolin, fordi det skulle være rigtigt godt for hende at hoppe, gå og især løbe rundt på den.
1
Firebird
Indlæg: 869
Tilmeldt: 11. nov 2015, 11:19
Kort karma: 160
Likede indlæg: 1289

Re: Hypermobil, går ikke, snart 2

Indlægaf Firebird » 28. apr 2016, 03:39

Det er kun et forslag, men meld hende ind i en skovbørnehave hvis du har muligheden for det. Udover de sociale færdigheder som alle (forhåbenlig) lærer i en børnehave, har skovbørnehaven den fordel at de ubevidst træner motorik, herunder finmotorik hver dag. :)
0
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Hypermobil, går ikke, snart 2

Indlægaf TomKah » 28. apr 2016, 05:50

Jeg har også en bekendt hvis barn først gik ved to års alderen. Han er ti år nu og helt normal.
0
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 197
Likede indlæg: 2717

Re: Hypermobil, går ikke, snart 2

Indlægaf Frandsen » 28. apr 2016, 06:23

Mine ældste piger er begge hypermobile og gik sent, 19 og 17 mdr. Og de kravlede først omkring 1 år.

Til den store fik vi hjælp af en fys og en ergo, der kunne vise os nogle øvelser. Det, der hjalp allermest var rådet om at købe sko med høj og stiv hælkappe. Det er normalt no go, men når barnet er så stort, gør det ikke noget, at anklen får lidt støtte, så man kan komme op og stå/gå. Skoene var så stor en hjælp, at den ældste tog sine første skridt dagen efter, vi købte dem!
0
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 197
Likede indlæg: 2717

Re: Hypermobil, går ikke, snart 2

Indlægaf Frandsen » 28. apr 2016, 06:24

P.s. de er i dag 5 og 7, og man kan på ingen måde mærke på dem, at de har haft nogle udfordringer.
0
Brugeravatar
Ekliptika
Indlæg: 330
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:06
Kort karma: 22
Likede indlæg: 767

Re: Hypermobil, går ikke, snart 2

Indlægaf Ekliptika » 28. apr 2016, 07:32

Har I været en tur omkring lægen? Evt med en henvisning til en børneafdeling?
Min søn var sent til at gå (omkring 14-15 mdr, tror jeg). Vi talte med vores læge om det, som sagde, at hvis han ikke gik, når han var 18 måneder, skulle vi henvises til en børneafdeling. Det blev så ikke aktuelt. Motorisk var har lidt bagud indtil omkring 1. klasse. Herefter havde han indhentet de andre og er springgymnast i dag.
Ud over det, I allerede har gjort (motorisk stimulering med vejl fra physioterapeut), ville jeg overveje at se på de ting, hun er god til og dyrke dem ekstra lidt en periode, så hun bliver endnu bedre til dem. Dels styrker det hende selvtillid at lave de ting, hun er god til, dels hjælper det også at
være rigtig god til noget, hvis man ikke er så god til andre ting (min søn er feks bogligt stærk og var det også som lille, så selvom han ikke kunne være med, når drengene løb omkap, så oplevede han i stedet at være god til at lære at læse og kunne tabellerne, og så betød det mindre, at han ikke var så god til at løbe).
1
I love routine.
Until I'm bored then I love excitement.
Until I'm overwhelmed, then I love routine.
Jin_ah
Indlæg: 70
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:41
Kort karma: 2
Likede indlæg: 29

Re: Hypermobil, går ikke, snart 2

Indlægaf Jin_ah » 28. apr 2016, 12:05

Frandsen skrev:Mine ældste piger er begge hypermobile og gik sent, 19 og 17 mdr. Og de kravlede først omkring 1 år.

Til den store fik vi hjælp af en fys og en ergo, der kunne vise os nogle øvelser. Det, der hjalp allermest var rådet om at købe sko med høj og stiv hælkappe. Det er normalt no go, men når barnet er så stort, gør det ikke noget, at anklen får lidt støtte, så man kan komme op og stå/gå. Skoene var så stor en hjælp, at den ældste tog sine første skridt dagen efter, vi købte dem!


Var det nærmest støvler I brugte?
0
Jin_ah
Indlæg: 70
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:41
Kort karma: 2
Likede indlæg: 29

Re: Hypermobil, går ikke, snart 2

Indlægaf Jin_ah » 28. apr 2016, 12:06

Tak for alle svar. De beroliger en del. Troede Ingrid var en af de eneste der var så sen.
1
Jin_ah
Indlæg: 70
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:41
Kort karma: 2
Likede indlæg: 29

Re: Hypermobil, går ikke, snart 2

Indlægaf Jin_ah » 28. apr 2016, 12:08

Ekliptika skrev:Har I været en tur omkring lægen? Evt med en henvisning til en børneafdeling?
Min søn var sent til at gå (omkring 14-15 mdr, tror jeg). Vi talte med vores læge om det, som sagde, at hvis han ikke gik, når han var 18 måneder, skulle vi henvises til en børneafdeling.


Jeg tror det varierer fra læge til læge måske? Eller sygehus. Her vil de ikke undersøge nærmere før hun runder de 2.
0
Jin_ah
Indlæg: 70
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:41
Kort karma: 2
Likede indlæg: 29

Re: Hypermobil, går ikke, snart 2

Indlægaf Jin_ah » 28. apr 2016, 12:09

Firebird skrev:Det er kun et forslag, men meld hende ind i en skovbørnehave hvis du har muligheden for det. Udover de sociale færdigheder som alle (forhåbenlig) lærer i en børnehave, har skovbørnehaven den fordel at de ubevidst træner motorik, herunder finmotorik hver dag. :)


Det ville vi også gerne, desværre ligger der ikke en i nærheden :(
0
Mette
Indlæg: 1274
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1816

Re: Hypermobil, går ikke, snart 2

Indlægaf Mette » 1. maj 2016, 17:29

Du skal fluks købe nogle ordentlige sko til hypermobil børn. Dem jeg kender til, gik kort efter de fik dem. Også omkring 2 år :)
http://godesko.dk/shop/frontpage.html
0

Tilbage til "Børn"