Tonen på arbejdsplads - sjofel

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6174
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16140

Re: Tonen på arbejdsplads - sjofel

Indlægaf Urtekussen » 28. apr 2016, 13:12

Sådan var det meget, da jeg arbejdede i butik.

Også på det kontor, hvor jeg er nu.

Jeg synes det er helt fint, jeg trives selv godt med det :-)
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55896
Kontakt:

Re: Tonen på arbejdsplads - sjofel

Indlægaf Ado » 28. apr 2016, 13:12

Hvis kemien er fin, så har jeg det glimrende med det. På mit tidligere arbejde var vi meget sjofle. Og det gjorde arbejdsdagen farverig. Men igen; det kræver at kemien og humoren matcher.
7
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Tonen på arbejdsplads - sjofel

Indlægaf dykkersild » 28. apr 2016, 13:13

Mit svar fra den anden tråd:

Så slet begrebet bly viol - og tænk, at det er noget vi taler om til ansættelserne. Jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestiller mig, at der blev ansat en som ikke dels havde fået det af vide og 2 så havde accepteret det.

Gik du så til ledelsen hver gang der var pik-og-patter snak på fabrikken - eller hvordan blev det løst?

Det er faktisk ikke normen i min branche - og jeg har også engang fået en henstilling med et smil, fordi jeg spurgte supporten: den der fixer min pc, må se mine bryster. Derfor skriver jeg også afdelingen - ikke firmaet som sådan.
0
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Tonen på arbejdsplads - sjofel

Indlægaf dykkersild » 28. apr 2016, 13:22

Guldlok skrev:
dykkersild skrev:Mit svar fra den anden tråd:

Så slet begrebet bly viol - og tænk, at det er noget vi taler om til ansættelserne. Jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestiller mig, at der blev ansat en som ikke dels havde fået det af vide og 2 så havde accepteret det.

Gik du så til ledelsen hver gang der var pik-og-patter snak på fabrikken - eller hvordan blev det løst?

Det er faktisk ikke normen i min branche - og jeg har også engang fået en henstilling med et smil, fordi jeg spurgte supporten: den der fixer min pc, må se mine bryster. Derfor skriver jeg også afdelingen - ikke firmaet som sådan.


Men valgte I så mulige kolleger fra, hvis de ikke ville acceptere tonen?


Vi er en salgsafdelingen - og der er folk som oftes sådan lidt kvikke i replikken. Jeg kan ikke huske, om vi har valgt nogle fra kun på den konto men jeg er bestemt ikke med til alle samtaler og slet ikke med sælgerne. Men jeg har hørt ledelsen tale om "kedelig" personer. Jeg kan som sagt slet ikke se, en person blive ansat i den afdeling, som ikke var med på tonen. Nu taler vi jo ikke om råben og skrigen døgnet rundt, vi har fælleskontor så der skal man hele tiden være obs. på telefonsamtaler, samtaler og folk der er på besøg. Men vi kan give den gas - ofte.
0
In_your_eyes
Indlæg: 1017
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:40
Kort karma: 158
Geografisk sted: Midt i Jylland
Likede indlæg: 1944

Re: Tonen på arbejdsplads - sjofel

Indlægaf In_your_eyes » 28. apr 2016, 13:24

:gogo: det gør da kun arbejdsdagen sjovere.
3
:pompom:
Brugeravatar
Fuck.exe
Indlæg: 579
Tilmeldt: 13. aug 2015, 21:53
Kort karma: 171
Likede indlæg: 2024

Re: Tonen på arbejdsplads - sjofel

Indlægaf Fuck.exe » 28. apr 2016, 13:25

dykkersild skrev:Mit svar fra den anden tråd:

Så slet begrebet bly viol - og tænk, at det er noget vi taler om til ansættelserne. Jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestiller mig, at der blev ansat en som ikke dels havde fået det af vide og 2 så havde accepteret det.

Gik du så til ledelsen hver gang der var pik-og-patter snak på fabrikken - eller hvordan blev det løst?

Det er faktisk ikke normen i min branche - og jeg har også engang fået en henstilling med et smil, fordi jeg spurgte supporten: den der fixer min pc, må se mine bryster. Derfor skriver jeg også afdelingen - ikke firmaet som sådan.


Altså, jeg kan jo ikke følge med i hvad alle snakker om og hvornår, så der kan da nok have været episoder med småklamme jokes, uden at jeg har hørt det :)
Men når det fx var min røv der højlydt blev kommenteret, eller nogen lige ville høre om jeg havde fået tissemand i weekenden, så stod jeg da ikke med stort smil og syntes at det var humor på højt plan. Med tiden lærer man dog at lukke ørene for det værste. Nogle stopper jo ikke bare fordi man beder om det (flot), og ledelsen er ikke altid til hjælp.

Min pointe er, at det er helt fint at nogle synes det er skægt med lidt lummer humor, men det skal også respekteres at ikke alle synes det er lige skægt -også uden det bliver mødt med et "men hun kunne sgu da selv have sagt fra, altså!".

Generelt forstår jeg ikke hvorfor folk synes det er så sjovt med sex-snak og jokes på arbejdet. Hvis jeg skal snakke om tissemænd, så gør jeg det med mine veninder. Ikke på mit arbejde. Alting til sin tid.
4
Gulvaber er også mennesker.
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Tonen på arbejdsplads - sjofel

Indlægaf dykkersild » 28. apr 2016, 13:26

For mig eget vedkommende - så vil jeg gå helt kold i en af de andre afdelinger i vores firma - af selv samme grund. Blev der en markant ændring i tonen til det stille, kedelig og uden plads til gøgl og pik-og-patter så ville det have stor betydning for min fremtid i firmaet.

Og så kan jeg jo smide en fordom - for jeg tænker, at jeg fungerer bedst på mande-domineret arbejdspladser af selv samme grund.
0
Brugeravatar
Fuck.exe
Indlæg: 579
Tilmeldt: 13. aug 2015, 21:53
Kort karma: 171
Likede indlæg: 2024

Re: Tonen på arbejdsplads - sjofel

Indlægaf Fuck.exe » 28. apr 2016, 13:28

Men gøgl er jo bare så meget andet end pik og patter. Mine venner, familie og studiekammerater får mig til at grine hver eneste dag, og det er endda helt uden tissemand-snak :D
5
Gulvaber er også mennesker.
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Tonen på arbejdsplads - sjofel

Indlægaf dykkersild » 28. apr 2016, 13:31

Fuck.exe skrev:
dykkersild skrev:Mit svar fra den anden tråd:

Så slet begrebet bly viol - og tænk, at det er noget vi taler om til ansættelserne. Jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestiller mig, at der blev ansat en som ikke dels havde fået det af vide og 2 så havde accepteret det.

Gik du så til ledelsen hver gang der var pik-og-patter snak på fabrikken - eller hvordan blev det løst?

Det er faktisk ikke normen i min branche - og jeg har også engang fået en henstilling med et smil, fordi jeg spurgte supporten: den der fixer min pc, må se mine bryster. Derfor skriver jeg også afdelingen - ikke firmaet som sådan.


Altså, jeg kan jo ikke følge med i hvad alle snakker om og hvornår, så der kan da nok have været episoder med småklamme jokes, uden at jeg har hørt det :)
Men når det fx var min røv der højlydt blev kommenteret, eller nogen lige ville høre om jeg havde fået tissemand i weekenden, så stod jeg da ikke med stort smil og syntes at det var humor på højt plan. Med tiden lærer man dog at lukke ørene for det værste. Nogle stopper jo ikke bare fordi man beder om det (flot), og ledelsen er ikke altid til hjælp.

Min pointe er, at det er helt fint at nogle synes det er skægt med lidt lummer humor, men det skal også respekteres at ikke alle synes det er lige skægt -også uden det bliver mødt med et "men hun kunne sgu da selv have sagt fra, altså!".

Generelt forstår jeg ikke hvorfor folk synes det er så sjovt med sex-snak og jokes på arbejdet. Hvis jeg skal snakke om tissemænd, så gør jeg det med mine veninder. Ikke på mit arbejde. Alting til sin tid.


Men det er jo også et kæmpe gråzone-område - lige fra; hvad så der, var det festlig weekend - og til - fik du pik. Sjofel er måske også det forkerte ord (og meget gammeldaws). Her taler vi om alt muligt på "sjov vis". Min ene chef kan være ret meget fremme i skoene; går det for langt så siger jeg det bare, eller giver blikket eller truer med bank. Jeg har faktisk givet ham slag på skulderen -AV skriger han så og så er det overstået.

Jeg kan ikke forestiller mig, at skulle gå til en ledelse, jeg ville tage den direkte - og på stedet - men vi er jo alle forskellige både som medarbejdere, typer og arbejdsplader. Måske det er noget anderledes på store arbejdspladser - med et mere defineret regelsæt på det område.
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11296
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: Tonen på arbejdsplads - sjofel

Indlægaf Mani » 28. apr 2016, 13:33

Hvad tænker I, om sjofel snak på arbejdspladser?
Sådan helt overordnet set mener jeg ikke det hører hjemme på en arbejdsplads. Jeg har været timeansat på arbejdspladser, hvor det blandt de fastansatte var kotume, der har jeg som den udefrakommende ignoreret det og ladet det ligge.

Hvor jeg er ansat nu er der en af mine kolleger, som ikke altid helt er opmærksom på, hvor grænsen går. Jeg ved han ikke gør det for at være et sjofelt fjols, men fordi han simpelthen ikke rigtig kan læse den sociale kode her. Så ham giver jeg lige et vink og en henstilling, hvis det bliver for meget.
Jeg har tidligere haft en chef, som i den grad ført sig frem. Det gad jeg ikke og det sagde jeg til ham.

Sådan helt generelt mener jeg det afhænger af den enkelte arbejdsplads, hvordan jeg ville håndterer det. Der kan jo være tale om chikane - men også om en tone på arbejdspladsen man ikke føler sig tilpas i eller en kollega, som simpelthen ikke er god til at gebærde sig. Det skulle være decideret chikane før jeg gik til ledelsen uden at have henvendt mig til kollegaen først. Selv da kan jeg ikke forestille mig, at jeg ikke havde sagt fra til kollegaen forinden.
3
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Tonen på arbejdsplads - sjofel

Indlægaf dykkersild » 28. apr 2016, 13:33

Guldlok skrev:Men er man enten kedelig eller "høhøh-pik-og-patter" ?! :gruble:

Jeg har været på arbejdspladser, hvor vi sagtens kunne grine og lave sjov og høj grad af humor - helt uden at der indgik pik-og-patter i det.

Men måske vi bare misforstod begrebet "humor" og alle sammen var kedelige i virkeligheden.


Se mit svar længere nede - kæmpe gråzone-område...
0
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2407
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: Tonen på arbejdsplads - sjofel

Indlægaf Elvispop » 28. apr 2016, 13:35

Nu var det jo mig der fik sparket den igang i den anden tråd, så der kommer en lille tilføjelse her:
Jeg sagde til hende; "jeg skal satme ikke risikere noget, når du HAR en kæreste"
Hvortil hun svarer "hvad han ikke ved har han ikke ondt af"

Jeg havde osse sagt til hende, at hun skulle sige til mig hvis vi blev for lumre og sjofle. For grøntmanden og jeg er slemme når vi først kommer i gang.
Butikschefen hængte sig mere i aldersforskellen, mellem mig og hende. (For så er det åbenbart mere forkert.)
0
Så tænd dog for helvede de baglygter
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4497
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Tonen på arbejdsplads - sjofel

Indlægaf Panton » 28. apr 2016, 13:35

Som ado skriver handler det om gensidig kemi og humor. Havde jeg en kollega hvor jeg var ny gjort tilnærmelse eller gjort det personligt så tror jeg lige jeg havde trukket kortet og gået videre med det. Er det nogen/een man kender godt og hvor man kender grænserne, så er det nemmere og mere acceptabel.

Ift. den omdiskuterede situation synes jeg ikke det er ok til en (ny) praktikant. Det hele afhænger af om det har været personligt og kørt på nærmest nonstop. Det skal nok være kollegaer man godt kan lide for at jeg ville synes det var ok.
1
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Fuck.exe
Indlæg: 579
Tilmeldt: 13. aug 2015, 21:53
Kort karma: 171
Likede indlæg: 2024

Re: Tonen på arbejdsplads - sjofel

Indlægaf Fuck.exe » 28. apr 2016, 13:36

dykkersild skrev:
Fuck.exe skrev:
dykkersild skrev:Mit svar fra den anden tråd:

Så slet begrebet bly viol - og tænk, at det er noget vi taler om til ansættelserne. Jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestiller mig, at der blev ansat en som ikke dels havde fået det af vide og 2 så havde accepteret det.

Gik du så til ledelsen hver gang der var pik-og-patter snak på fabrikken - eller hvordan blev det løst?

Det er faktisk ikke normen i min branche - og jeg har også engang fået en henstilling med et smil, fordi jeg spurgte supporten: den der fixer min pc, må se mine bryster. Derfor skriver jeg også afdelingen - ikke firmaet som sådan.


Altså, jeg kan jo ikke følge med i hvad alle snakker om og hvornår, så der kan da nok have været episoder med småklamme jokes, uden at jeg har hørt det :)
Men når det fx var min røv der højlydt blev kommenteret, eller nogen lige ville høre om jeg havde fået tissemand i weekenden, så stod jeg da ikke med stort smil og syntes at det var humor på højt plan. Med tiden lærer man dog at lukke ørene for det værste. Nogle stopper jo ikke bare fordi man beder om det (flot), og ledelsen er ikke altid til hjælp.

Min pointe er, at det er helt fint at nogle synes det er skægt med lidt lummer humor, men det skal også respekteres at ikke alle synes det er lige skægt -også uden det bliver mødt med et "men hun kunne sgu da selv have sagt fra, altså!".

Generelt forstår jeg ikke hvorfor folk synes det er så sjovt med sex-snak og jokes på arbejdet. Hvis jeg skal snakke om tissemænd, så gør jeg det med mine veninder. Ikke på mit arbejde. Alting til sin tid.


Men det er jo også et kæmpe gråzone-område - lige fra; hvad så der, var det festlig weekend - og til - fik du pik. Sjofel er måske også det forkerte ord (og meget gammeldaws). Her taler vi om alt muligt på "sjov vis". Min ene chef kan være ret meget fremme i skoene; går det for langt så siger jeg det bare, eller giver blikket eller truer med bank. Jeg har faktisk givet ham slag på skulderen -AV skriger han så og så er det overstået.

Jeg kan ikke forestiller mig, at skulle gå til en ledelse, jeg ville tage den direkte - og på stedet - men vi er jo alle forskellige både som medarbejdere, typer og arbejdsplader. Måske det er noget anderledes på store arbejdspladser - med et mere defineret regelsæt på det område.


Du har nok fat i noget, når du snakker om størrelsen på arbejdspladsen. Det er sikkert nemmere på en stor fabrik lige at fyre en lummer kommentar af i farten, end hvis man arbejder i en mindre afdeling hvor man kender hinanden (og hinandens grænser) bedre :)
0
Gulvaber er også mennesker.
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11296
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: Tonen på arbejdsplads - sjofel

Indlægaf Mani » 28. apr 2016, 13:37

dykkersild skrev:For mig eget vedkommende - så vil jeg gå helt kold i en af de andre afdelinger i vores firma - af selv samme grund. Blev der en markant ændring i tonen til det stille, kedelig og uden plads til gøgl og pik-og-patter så ville det have stor betydning for min fremtid i firmaet.

Og så kan jeg jo smide en fordom - for jeg tænker, at jeg fungerer bedst på mande-domineret arbejdspladser af selv samme grund.

Min arbejdsplads (og fag) er i den grad også mands domineret. Det fungerer dog fint uden tonen på arbejdspladsen generelt indeholder pik-og-patter - men gøgl er her heldigvis masser af :klovn:
Senest rettet af Mani 28. apr 2016, 13:43, rettet i alt 1 gang.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'

Tilbage til "Generelt"