Tonen på arbejdsplads - sjofel

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Tonen på arbejdsplads - sjofel

Indlægaf Rapfisk » 28. apr 2016, 13:40

Det er slet ikke min humor - heller ikke i venners lag - så jeg ville ikke trives på en arbejdsplads, hvor det var omgangstonen. Jeg har faktisk sjældent oplevet det, men det ville helt sikkert påvirke mig så meget, at jeg ville se mig om efter et andet job. Ikke nødvendigvis, fordi jeg synes, det per definition er forkert, men fordi det ikke ville være et sted, der passede til mig.

Jeg ville ikke nødvendigvis problematisere det på arbejdspladsen, hvis jeg oplevede, at de andre trivedes med den omgangsform. Så måtte det være den, der ikke kunne lide lugten i bageriet, som måtte finde et andet.
3
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23204

Re: Tonen på arbejdsplads - sjofel

Indlægaf Mani » 28. apr 2016, 13:41

Elvispop skrev:Nu var det jo mig der fik sparket den igang i den anden tråd, så der kommer en lille tilføjelse her:
Jeg sagde til hende; "jeg skal satme ikke risikere noget, når du HAR en kæreste"
Hvortil hun svarer "hvad han ikke ved har han ikke ondt af"

Jeg havde osse sagt til hende, at hun skulle sige til mig hvis vi blev for lumre og sjofle. For grøntmanden og jeg er slemme når vi først kommer i gang.
Butikschefen hængte sig mere i aldersforskellen, mellem mig og hende. (For så er det åbenbart mere forkert.)


Først disclaimeren: Jeg kan slet ikke forestille mig det der var kommet så vidt her - og vi ville med mindre der var tale om virkelig grove krænkelser (og det er der ikke her) give en advarsel først.

Alder gør altså en forskel for mig - og derfor har jeg også sagt til min kollega (som selv siger han socialt har svært ved at ramme den rigtige tone), at han måske lige skal tænke sig en ekstra, ekstra, ekstra gang om før han prøver at være sjov på den vis overfor vores praktikanter/elever. Det med alderen kan bare gøre en forskel ifht. hvor let det er at sige fra/følelsen af magtbalancen i et bekendtskab.
4
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Tonen på arbejdsplads - sjofel

Indlægaf dykkersild » 28. apr 2016, 13:43

Guldlok skrev:
dykkersild skrev:
Men det er jo også et kæmpe gråzone-område - lige fra; hvad så der, var det festlig weekend - og til - fik du pik. Sjofel er måske også det forkerte ord (og meget gammeldaws). Her taler vi om alt muligt på "sjov vis". Min ene chef kan være ret meget fremme i skoene; går det for langt så siger jeg det bare, eller giver blikket eller truer med bank. Jeg har faktisk givet ham slag på skulderen -AV skriger han så og så er det overstået.

Jeg kan ikke forestiller mig, at skulle gå til en ledelse, jeg ville tage den direkte - og på stedet - men vi er jo alle forskellige både som medarbejdere, typer og arbejdsplader. Måske det er noget anderledes på store arbejdspladser - med et mere defineret regelsæt på det område.


Men man hører jo også om lærlinge, praktikanter, studerende osv. som er nye og måske usikre (unge, nye i faget og i en position, hvor de skal vurderes af arbejdspladsen som del af uddannelse, ledighed osv.) som ikke finder det ret sjovt at blive udsat for sjofelheder og intern humor, så jeg synes egentlig det er ret vigtigt at reflektere over på en arbejdsplads, om ikke visse ting hører til uden for arbejdspladsen.


Vi har haft en elev i vores afdelingen indtil videre - og der kan jeg med garanti siger, at hun dels vidste det og dels var med på den selv - fordi jeg ansatte hende. Hun er nu færdigudlært og videre i arbejdslivet. Lærlinge er i en anden afdeling og dermed anden tone. Studerende har vi ikke.

Du skal huske på, at jeg tager udgangspunkt i den afdeling jeg er i - ikke i virksomheder generelt.
0
Brugeravatar
Fuck.exe
Indlæg: 579
Tilmeldt: 13. aug 2015, 21:53
Kort karma: 171
Likede indlæg: 2023

Re: Tonen på arbejdsplads - sjofel

Indlægaf Fuck.exe » 28. apr 2016, 13:44

Mit studie og fag er også meget mandsdomineret, men jeg har endnu til gode at møde patte-prutte-pik-jokes. Til gengæld møder jeg en masse flinke mænd (og nogle damer, ofc) som på trods af det alligevel sprudler af humor, farver og gøgl :love:
4
Gulvaber er også mennesker.
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Tonen på arbejdsplads - sjofel

Indlægaf dykkersild » 28. apr 2016, 13:47

Rapfisk skrev:Det er slet ikke min humor - heller ikke i venners lag - så jeg ville ikke trives på en arbejdsplads, hvor det var omgangstonen. Jeg har faktisk sjældent oplevet det, men det ville helt sikkert påvirke mig så meget, at jeg ville se mig om efter et andet job. Ikke nødvendigvis, fordi jeg synes, det per definition er forkert, men fordi det ikke ville være et sted, der passede til mig.

Jeg ville ikke nødvendigvis problematisere det på arbejdspladsen, hvis jeg oplevede, at de andre trivedes med den omgangsform. Så måtte det være den, der ikke kunne lide lugten i bageriet, som måtte finde et andet.


Det var et god indlæg Rap - for du er lige modsat af mig - og jeg ville dø uden lummer og så ville jeg jo være nødt til at finde på noget andet.

Jeg har en veninde som har fået sit sidste job på, at sige til samtalen: jeg søger nyt job fordi mit nuværende job er så kedeligt, at jeg får lyst til at stille mig op og råbe røv.

Det går netop begge veje - og heldigvis for det.
3
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2406
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: Tonen på arbejdsplads - sjofel

Indlægaf Elvispop » 28. apr 2016, 13:47

Jeg synes osse at det havde været på sin plads med en advarsel, evt. skriftlig.
Og så så jeg gerne at de ville forsøge at mægle imellem os, selvom hun ikke er ordinære ansat.
For jeg vil da gerne sige undskyld til hende, for at ha' overtræde hendes grænser, og ville ha' undskyldt overfor hende, når hun mødte kl.9 i dag.
(Hun mødte dog ikke ind, så jeg fik ikke chancen.)
Og med hensyn til alderen, så er hun 20 og jeg 39.
1
Så tænd dog for helvede de baglygter
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Tonen på arbejdsplads - sjofel

Indlægaf zembra1986 » 28. apr 2016, 13:49

Nu går jeg i skolepraktik på kontor, men det er jo også en arbejdsplads....

Her er der til tider (læst: ofte) en sjofel stemning, fordi mange af os har den humor, og det ser jeg personligt intet galt i (nok fordi jeg selv godt kan lide sjofel humor) så længe vi kan agere proffesionelle overfor kunderne når de ringer, og det kan vi, så ser jeg ikke problemet?

Sidder man på en arbejdsplads, hvor der kommer kunder ind og ud af 'butikken' så synes jeg dog situationen er en anden og, at man skal holde igen, for her skal man jo gerne give et godt og proffesionelt billede af virksomheden hele tiden.
1
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Tonen på arbejdsplads - sjofel

Indlægaf dykkersild » 28. apr 2016, 13:50

Ok- jeg kan se at den berømte desclaimer skal på.

Nej vi taler ikke pik-og-patter non-stop - vi laver masser af gøgl uden at det er lummert og det er også vældig sjovt - så har vi den på plads.
2
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Tonen på arbejdsplads - sjofel

Indlægaf dykkersild » 28. apr 2016, 13:53

Elvispop skrev:Jeg synes osse at det havde været på sin plads med en advarsel, evt. skriftlig.
Og så så jeg gerne at de ville forsøge at mægle imellem os, selvom hun ikke er ordinære ansat.
For jeg vil da gerne sige undskyld til hende, for at ha' overtræde hendes grænser, og ville ha' undskyldt overfor hende, når hun mødte kl.9 i dag.
(Hun mødte dog ikke ind, så jeg fik ikke chancen.)
Og med hensyn til alderen, så er hun 20 og jeg 39.


Det kan virke som om, at hun først kan give fint igen og så måske bagefter har reflekteret over det, og følt sig trådt på. Det kan man jo ikke tage hende ilde op - man føler, hvad man føler men det kun være håndteret langt mere proff end en suspendering, som i min verden er overkill.
5
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Tonen på arbejdsplads - sjofel

Indlægaf dykkersild » 28. apr 2016, 13:56

zembra1986 skrev:Nu går jeg i skolepraktik på kontor, men det er jo også en arbejdsplads....

Her er der til tider (læst: ofte) en sjofel stemning, fordi mange af os har den humor, og det ser jeg personligt intet galt i (nok fordi jeg selv godt kan lide sjofel humor) så længe vi kan agere proffesionelle overfor kunderne når de ringer, og det kan vi, så ser jeg ikke problemet?

Sidder man på en arbejdsplads, hvor der kommer kunder ind og ud af 'butikken' så synes jeg dog situationen er en anden og, at man skal holde igen, for her skal man jo gerne give et godt og proffesionelt billede af virksomheden hele tiden.


Jeg tænker implicit at det giver sig selv, at det aldrig er sådan over for kunden? Jeg har altid været i en salgsfunktion og det ville aldrig være accepteret. Disclaimer - med mindre naturligvis at kunde/sælger forhold har udviklet sig sådan - jeg har en par stykker, hvor det er sådan lidt små-lummert på den uskyldige måde.
2
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55654
Kontakt:

Re: Tonen på arbejdsplads - sjofel

Indlægaf Ado » 28. apr 2016, 14:06

Guldlok skrev: Men hvad så, hvis I har en (eller flere) kollega, som ikke finder det okay med sjofel snak på arbejdspladsen?


Man mærker vel ret hurtigt, hvem man kan dele hvilken form for humor med. Så hvis Anna blev ansat på mit arbejde og ikke syntes det var sjovt, så ville jeg ikke joke med hende på den måde. Det hedder vel bare helt alm. situationsfornemmelse.
Men jeg ville da stadig fortsætte med den samme ping-pong med de andre kollegaer. Så må Anna lukke ørene og lade det glide forbi. Man kan ikke forvente at komme ind som nyansat og at alle ændrer tonen, så det er tilpasset ens behov.
7
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Tonen på arbejdsplads - sjofel

Indlægaf icelady » 28. apr 2016, 14:12

Personligt generer det mig ikke.

Hvis kemien og accepten er der, så kan jeg ikke se, hvorfor man skal holde sig tilbage.

Dog kan og bør man tage hensyn til dem, der måske ikke synes godt om den form for humor og så undgå at gøre det direkte i deres ansigt konstant.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Tonen på arbejdsplads - sjofel

Indlægaf Panton » 28. apr 2016, 14:19

Elvispop skrev:Jeg synes osse at det havde været på sin plads med en advarsel, evt. skriftlig.
Og så så jeg gerne at de ville forsøge at mægle imellem os, selvom hun ikke er ordinære ansat.
For jeg vil da gerne sige undskyld til hende, for at ha' overtræde hendes grænser, og ville ha' undskyldt overfor hende, når hun mødte kl.9 i dag.
(Hun mødte dog ikke ind, så jeg fik ikke chancen.)
Og med hensyn til alderen, så er hun 20 og jeg 39.



med den alder taget i betragtning synes jeg slet ikk du skal tale til hende på en lummer måde. Det er faktisk klamt i mine øjne og jeg kan godt forstå du er suspenderet, sorry det er min holdning.
2
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46093

Re: Tonen på arbejdsplads - sjofel

Indlægaf LadyFox » 28. apr 2016, 15:13

Der findes jo rigtig mange arbejdspladser her i landet, og ingen af dem er helt ens. Derfor synes jeg det er svært at sige noget generelt, på det område. På den ene arbejdsplads vil sjofel humor være dybt upassende, men det betyder ikke at det vil være det på den anden.
Jeg har svært ved at se at man skulle kunne skære samtlige arbejdspladser over en kam.
0
...
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2406
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: Tonen på arbejdsplads - sjofel

Indlægaf Elvispop » 28. apr 2016, 15:17

Guldlok skrev:
Elvispop skrev:Jeg synes osse at det havde været på sin plads med en advarsel, evt. skriftlig.
Og så så jeg gerne at de ville forsøge at mægle imellem os, selvom hun ikke er ordinære ansat.
For jeg vil da gerne sige undskyld til hende, for at ha' overtræde hendes grænser, og ville ha' undskyldt overfor hende, når hun mødte kl.9 i dag.
(Hun mødte dog ikke ind, så jeg fik ikke chancen.)
Og med hensyn til alderen, så er hun 20 og jeg 39.


Men lidt OT (må man godt, det er jo mig der oprettede tråden :p )
Har du ikke haft flere problemer med din arbejdsplads? For så søger de måske bare en undskyldning for at få dig ud? (Eller tager jeg fejl? :genert: )


Nope.
Ingen problemer fra deres side. De er vilde med at de kan sætte mig til hvad-som-helst, og vide at det bliver gjort ordenligt.
Lige for tiden er jeg midlertidig "grønt 2'er" fordi den tidligere skiftede butik, og de ikke kan finde en ny.

Jeg har derimod været ved at eksplodere flere gange, over kolleger der får lov til at køre på frihjul, og cheferne vender det blinde øje til.
Men jeg har intet sagt.
0
Så tænd dog for helvede de baglygter

Tilbage til "Generelt"