Tonen på arbejdsplads - sjofel

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Tonen på arbejdsplads - sjofel

Indlægaf Fru Sunshine » 28. apr 2016, 15:17

Det værste jeg vidste, da jeg var ansat som ene kvinde på en maskinfabrik (på kontoret) var de der klamme typer, der var dobbelt så gamle som mig, der fyrede de der tåbelige "skal du ha' en tur i sandblæseren :slem:"-jokes af.
Jeg kunne ikke stille så meget op, ud over at lære at svare igen i en jargon, der var meget værre end deres, men havde jeg haft muligheden, ville de sgu været røget ud på stribe.

Jeg foretrækker at humoren er mere stueren, og hvis den endelig bliver lummer, at det så er mere subtilt.
4
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Tonen på arbejdsplads - sjofel

Indlægaf DetSorteCirkus » 28. apr 2016, 15:28

Jeg har ikke behovet for at seksualisere mit arbejdsliv, og hinsides personlig smag er jeg også etisk imod det. Enhver hentydning til mit intime privatliv i arbejdstiden vil blive opfattet som sexchikane. Det er ikke sikkert, at jeg vil gå til ledelsen med det, men det er sådan, jeg vil se på det, og af den grund vil jeg også klart sige fra overfor en kollega, der tillader sig at behandle mig sådan.
Min holdning har indtil videre ikke givet mig problemer med at fungere på nogen af de mange forskellige arbejdspladser, hvor jeg har slået mine folder.

En kollegas forkrampede lummerhed (ikke overfor mig personligt, men i ALT han sagde den aften) var engang medvirkende til, at jeg tog tidligt hjem fra en middag på arbejdspladsen, men det er vist også det vildeste, der er sket på den front.
Jeg havde ellers et godt indtryk af ham og fortsatte også med at have det sådan fagligt set, men den måde, hvorpå han nærmest sad og stirrede på uret for at se, hvornår klokken blev 16, så vi ikke længere formelt var på arbejde, og han kunne komme i gang med sit pik-og-patter-show, fandt jeg rent ud sagt sølle.
2
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7462
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24395

Re: Tonen på arbejdsplads - sjofel

Indlægaf Moxy-lady » 28. apr 2016, 16:14

Jeg har arbejdet en del steder hvor pik&patter var jargonen og humoren og tager selv aktivt del i den.

Når det er sagt, så synes jeg der er forskel på "det sagde hun også i går"-jokes og så på at spørge om nogen fik pik i weekenden. Det sidste er noget mere personligt og grænseoverskridende og (afhængig af personen) ville jeg nok også bare sige at det ikke ragede vedkommende.

True story: Jeg arbejdede i en længere overgang i et supermarked som ung pige, hvor den frække, flirtende og sjove tone var vidt udbredt blandt mange af os "faste". Der var blandt andet en skøn vinmand som var en del ældre end mig, måske +30. Nå men en dag får jeg sagt i overværelse af vores butikschef (i gas!) at "xx jeg anmelder dig sgu snart for sexchikane". Jeg tænkte virkelig ikke mere over det - jeg syntes at han var skøn, og han havde sikkert været grov fordi jeg havde sagt et eller andet til ham. Well, dagen efter hev min chef så fat i mig og spurgte om det var noget jeg mente, for han var ikke helt sikker fordi han jo også havde overhørt begge sider af samtalen. Jeg blev helt paf, for jeg havde jo slet ikke tænkt så langt, så jeg fik fremstammet et eller andet der gjorde min holdning klar og så var den ikke længere. Jeg husker det stadig selvom det nok er 12-13 år siden fordi jeg fik sådan et chok over at "virkeligheden" og voksenlivet pludselig blev blandet ind i vores gas. Jeg har dyb, dyb respekt for min chef for jeg syntes at han tacklede det helt rigtigt, han løb ikke med en halv vind og gav vinmanden en reprimande for noget der var ganske normal opførsel dette sted, men tjekkede lige op på mig og fandt ud af om jeg var ok og om jeg ville have at der skulle ske ændringer.

Jeg jokede heller ikke med anmeldelse igen. Det er et skridt der skal tages alvorligt, altid.
12
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Tonen på arbejdsplads - sjofel

Indlægaf Pølsemix » 28. apr 2016, 16:31

Generel sjofel humor er fint, men det bør ikke rettes mod enkeltpersoner og ældre kolleger bør nok lige klappe hesten ift. deres yngre kolleger. En 45+ der skal være "ung" med de unge er ikke videre charmerende eller sjovt, det bliver bare kikset og super akavet. Der er ikke noget mere kikset end når en ældre kollega kommer rendende og proklamerer at nu skal være gang i den og gives gas, så ved man at de allerede tyndslidte jokes og ordsprog skal støves af nok en gang :puke: :naughty:
5
Brugeravatar
Sukisaki
Indlæg: 477
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:06
Kort karma: 40
Likede indlæg: 796

Re: Tonen på arbejdsplads - sjofel

Indlægaf Sukisaki » 28. apr 2016, 18:09

Jeg har ikke noget imod at der kommer en sjofel bemærkning nu og da, men hvis det er den generelle tone ville jeg ikke bryde mig om det.
Det kan være svært at sige fra på en arbejdsplads, hvor magt-relationerne ofte er skæve, og der er en hårfin grænse mellem sjovt, irriterende og direkte frastødende.
2
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Tonen på arbejdsplads - sjofel

Indlægaf lulu-p » 28. apr 2016, 18:23

Hvor jeg sidder er der på ingen måde en sjofel tone, men vi har det stadig skægt og griner en del sammen. Men jeg husker med gru da jeg skulle hente noget savnet hittegods...som af en eller anden grund skal hentes i den fjerneste ende af arbejdspladsen, i den nederste kælder, i et afsnit hvor der kun er ansat mænd...

Jeg kom der ned i midt i deres formiddagskaffe..og hold nu op hvor kunne de få meget sjofelt gas ud af hende den unge dame i høje hæle som pludselig stod i deres 100% mandsdominerede verden og skulle bruge noget hjælp. Det var ret ubehageligt. Og jeg sværger, at der går jeg aldrig ned igen...hvis jeg på nogen måde kan slippe....SMIDER ALDRIG NØGLER VÆK IGEN PÅ MIT ARBEJDE..gentager...SMIDER ALDRIG NØGLER VÆK IGEN PÅ MIT ARBEJDE.

Men jeg kom også udefra og var helt uforberedt. Men jeg ville aldrig trives på en afdeling med den humor.
1
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Tonen på arbejdsplads - sjofel

Indlægaf Animi » 28. apr 2016, 18:26

Jeg synes sådan noget er dybt upassende på en arbejdsplads.
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Pixie88
Indlæg: 580
Tilmeldt: 26. aug 2015, 10:39
Kort karma: 132
Geografisk sted: Nordpolen
Likede indlæg: 1254

Re: Tonen på arbejdsplads - sjofel

Indlægaf Pixie88 » 28. apr 2016, 19:49

Jeg synes sjofel snak og humor kan være sjovt, hvis jeg er blandt venner eller mennesker/kolleger jeg er tryg ved og hvor kemien er der. Den får heller ikke for lidt fra min side.

Det handler vel i bund og grund, om at kende sit publikum, inden man fyrer sjofelheder, småracistiske jokes eller andet af, hvor folk ofte er enten/eller typen.
6
I'm headin' out to South Park, gonna see if I can't unwind. Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, livin' a lie TIMMY!
Brugeravatar
Mulan
Indlæg: 1763
Tilmeldt: 12. aug 2015, 23:15
Kort karma: 622
Likede indlæg: 6445

Re: Tonen på arbejdsplads - sjofel

Indlægaf Mulan » 28. apr 2016, 20:04

Jeg trives fint med den platte onkel-humor, men det er satme så vigtigt med både kemi og situationsfornemmelse. Jeg magter det ikke, hvis det er ALT relationenerne går ud på. Hverken på arbejde eller uden for arbejde.

Man skal virkelig, virkelig også være påpasselig, når man ser på skæve relationer på arbejdspladsen. Som fx store aldersforskelle og det er der altså imellem 39 og 20. Der er en skævvridning af magtforhold. Også ift. praktikant/elev ift etableret medarbejder. Dobbelt op på skævvridning. Der må man altså liige stikke en finger i jorden. Det ville være det samme som hvis du har en medarbejder/chef relation - puha, igen, man skal være forsigtig, netop når der er denne her skæve magtfordeling i relationen.
5
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "
Brugeravatar
Badesandalen
Indlæg: 2401
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 209
Likede indlæg: 2841

Re: Tonen på arbejdsplads - sjofel

Indlægaf Badesandalen » 28. apr 2016, 20:19

Elvispop skrev:Nu var det jo mig der fik sparket den igang i den anden tråd, så der kommer en lille tilføjelse her:
Jeg sagde til hende; "jeg skal satme ikke risikere noget, når du HAR en kæreste"
Hvortil hun svarer "hvad han ikke ved har han ikke ondt af"

Jeg havde osse sagt til hende, at hun skulle sige til mig hvis vi blev for lumre og sjofle. For grøntmanden og jeg er slemme når vi først kommer i gang.
Butikschefen hængte sig mere i aldersforskellen, mellem mig og hende. (For så er det åbenbart mere forkert.)


Okay, jeg ved ikke om det er mig der ikke kan læse, eller hvad, men det ser da ud som om hun snildt kunne være med? Og hvis du så oven i hatten lige advarede hende om hvordan I taler til hinanden og sagde at hun bare skulle melde sig ud hvis hun ikke brød sig om sproget. Var det vitterligt hende der "meldte" dig? :gruble:

Det er altså ikke for at tvære rundt i det, så jeg håber ikke du tolker det sådan.
3
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36729

Re: Tonen på arbejdsplads - sjofel

Indlægaf Daine » 28. apr 2016, 20:24

Jeg ville ikke trives på en arbejdsplads med en meget grov og sjofel humor, det er slet ikke min stil. Men jeg kan fint håndtere smålummerheder og deslige. Dog arbejder jeg i butik og hos os hygger og griner og driller vi hinanden meget. Men vi er aldrig lumre/sjofle, da vi altid har kundekontakt og skal tænke på dem.

Dog vil jeg kommentere på Elvispops tilfælde. Jeg synes, det en en utrolig dårlig håndtering af situationen af hans chef! Et er, at praktikanten efter nærmere overvejelse ikke brød sig om jargonen, det skal naturligvis respekteres (som Elvis også ligger op til). Men at man bliver suspenderet for den bemærkning, det fatter jeg simpelthen ikke. En advarsel (mundtlig), en undskyldning og evt. en generel snak om omgangstonen ville være på sin plads, men det andet? Det er overkill og jeg synes, det vidner om en chef der ikke er sin opgave voksen.
5
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Tonen på arbejdsplads - sjofel

Indlægaf Madam Pomfrey » 28. apr 2016, 20:41

Sjofle kommentarer, ud af kontekst, er noget der til en vis grad eksisterer på min arbejdsplads, og jeg har ikke oplevet nogle rynke på næsen af det, ellers desideret sige fra. Og så tror jeg folk har en ret god føling med hvor, hvornår, og ifht. hvem der er ok at sige noget sådan, uden at træde nogle over tæerne.
Vi er ude i sådan noget som "det sagde han/hun også igår" og i den boldgade, ikke regulære perversiteter. Det foregår ikke på daglig basis, men det er noget der sker, og det sker altid i en form for kontekst, - og er ikke noget der bare slynges ud som en "høhø, så hørte man lige mig"

Jeg selv trives fint med det, og kan også sagtens være afsenderen på det, og grine med de andre hvis det er mig der får sagt noget der i den grad kan misforstås.
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2406
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: Tonen på arbejdsplads - sjofel

Indlægaf Elvispop » 28. apr 2016, 21:08

Badesandalen skrev:
Elvispop skrev:Nu var det jo mig der fik sparket den igang i den anden tråd, så der kommer en lille tilføjelse her:
Jeg sagde til hende; "jeg skal satme ikke risikere noget, når du HAR en kæreste"
Hvortil hun svarer "hvad han ikke ved har han ikke ondt af"

Jeg havde osse sagt til hende, at hun skulle sige til mig hvis vi blev for lumre og sjofle. For grøntmanden og jeg er slemme når vi først kommer i gang.
Butikschefen hængte sig mere i aldersforskellen, mellem mig og hende. (For så er det åbenbart mere forkert.)


Okay, jeg ved ikke om det er mig der ikke kan læse, eller hvad, men det ser da ud som om hun snildt kunne være med? Og hvis du så oven i hatten lige advarede hende om hvordan I taler til hinanden og sagde at hun bare skulle melde sig ud hvis hun ikke brød sig om sproget. Var det vitterligt hende der "meldte" dig? :gruble:

Det er altså ikke for at tvære rundt i det, så jeg håber ikke du tolker det sådan.


Først advarede jeg hende.
Senere samme dag, sagde hun det der med hvad-han-ikke-ved...
Dagen efter kom onkel-humoren frem, da vi ordnede grøntafdelingen.
Gode meloner, løgpose, en ordentlig agurk o.s.v.
Og det virkede til at hun morede sig.
Vi snakkede om unge kvinder der var til ældre fyre, og hun fortalte at hendes kæreste osse vær ældre end hende, fordi de jævnaldrende var for umodne.
Da vi skulle sætte resten på kølelager, spurgte hun hvor jeg ville ha' melonerne. Jeg svarede I hænderne og holdt dem frem, som jeg tog på et par usynlige bryster.. (rørte hende ikke, og rakte ikke ud efter hende)
Den faldt osse i god jord, og jeg skyndte mig at sige "inde til venstre i rummet"
Da hun skulle gå, kunne hun ikke huske dørkoden. Så jeg skrev den på en seddel til hende.
Nedenunder skrev jeg mit telefonnummer og sagde med et smil "Du skriver bare"
Tirsdag havde jeg fri. Og i dag, bliver jeg hevet op på kontoret efter 2 timers arbejde, får skideballe og bliver hjemsendt, og skal afvente yderligere besked.

Og så lige den obligatoriske.
Ovenstående er IKKE en ansvarsfralæggelse.
Jeg VED at jeg har været en idiot.
0
Så tænd dog for helvede de baglygter
Brugeravatar
Badesandalen
Indlæg: 2401
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 209
Likede indlæg: 2841

Re: Tonen på arbejdsplads - sjofel

Indlægaf Badesandalen » 28. apr 2016, 21:21

Elvispop skrev:Først advarede jeg hende.
Senere samme dag, sagde hun det der med hvad-han-ikke-ved...
Dagen efter kom onkel-humoren frem, da vi ordnede grøntafdelingen.
Gode meloner, løgpose, en ordentlig agurk o.s.v.
Og det virkede til at hun morede sig.
Vi snakkede om unge kvinder der var til ældre fyre, og hun fortalte at hendes kæreste osse vær ældre end hende, fordi de jævnaldrende var for umodne.
Da vi skulle sætte resten på kølelager, spurgte hun hvor jeg ville ha' melonerne. Jeg svarede I hænderne og holdt dem frem, som jeg tog på et par usynlige bryster.. (rørte hende ikke, og rakte ikke ud efter hende)
Den faldt osse i god jord, og jeg skyndte mig at sige "inde til venstre i rummet"
Da hun skulle gå, kunne hun ikke huske dørkoden. Så jeg skrev den på en seddel til hende.
Nedenunder skrev jeg mit telefonnummer og sagde med et smil "Du skriver bare"
Tirsdag havde jeg fri. Og i dag, bliver jeg hevet op på kontoret efter 2 timers arbejde, får skideballe og bliver hjemsendt, og skal afvente yderligere besked.

Og så lige den obligatoriske.
Ovenstående er IKKE en ansvarsfralæggelse.
Jeg VED at jeg har været en idiot.


Okay, jeg forbliver uforstående. Det er fandme røv, Elvis. Jeg håber at trådene bliver reddet ud hurtigt, eller, endnu bedre, at du finder et nyt job i mellemtiden, et du er mere glad for. :kys:
4
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 254
Likede indlæg: 5867

Re: Tonen på arbejdsplads - sjofel

Indlægaf Velvet-Goldmine » 28. apr 2016, 21:32

Elvispop skrev:Først advarede jeg hende.
Senere samme dag, sagde hun det der med hvad-han-ikke-ved...
Dagen efter kom onkel-humoren frem, da vi ordnede grøntafdelingen.
Gode meloner, løgpose, en ordentlig agurk o.s.v.
Og det virkede til at hun morede sig.
Vi snakkede om unge kvinder der var til ældre fyre, og hun fortalte at hendes kæreste osse vær ældre end hende, fordi de jævnaldrende var for umodne.
Da vi skulle sætte resten på kølelager, spurgte hun hvor jeg ville ha' melonerne. Jeg svarede I hænderne og holdt dem frem, som jeg tog på et par usynlige bryster.. (rørte hende ikke, og rakte ikke ud efter hende)
Den faldt osse i god jord, og jeg skyndte mig at sige "inde til venstre i rummet"
Da hun skulle gå, kunne hun ikke huske dørkoden. Så jeg skrev den på en seddel til hende.
Nedenunder skrev jeg mit telefonnummer og sagde med et smil "Du skriver bare"
Tirsdag havde jeg fri. Og i dag, bliver jeg hevet op på kontoret efter 2 timers arbejde, får skideballe og bliver hjemsendt, og skal afvente yderligere besked.

Og så lige den obligatoriske.
Ovenstående er IKKE en ansvarsfralæggelse.
Jeg VED at jeg har været en idiot.


Det er en skodsituation, men her har du jo netop også bevæget dig bort fra 'den lumre humor' og direkte over i et hit på hende personligt, og det stiller hende i en rigtigt skidt situation.
Det er nok mindre jeres aldersforskel som det faktum at du er fastansat med noget ekstra ansvar og 'striber på skuldrene' og hun er praktikant - en tydelig niveauforskel, der kan sammenlignes med alle andre professionelle forhold hvor der er en master and a servant, lærer/elev osv.
Det skal man i den grad passe på, for man kan komme til at presse den lavere rangerende person ud i noget som de ikke ved hvordan de skal håndtere (hvis jeg siger fra overfor autoriteten', hvordan vil jeg så blive behandlet).
Jeg er sikker på at du simpelthen bare ikke har tænkt dig godt nok om, og intet ondt mente og det er virkelig træls for dig. Lad os håbe at de vil tage en snak om det hele og du får lov til at undskylde og indrømme hvad du kan se nu - at det faktisk var (ubevidst) magtmisbrug.
Held og lykke med det!
7

Tilbage til "Generelt"