Hvordan sikrer vi vores retsstat OG dømmer voldtægtsforbrydere?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
JoyNips
Indlæg: 12084
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33983

Re: Hvordan sikrer vi vores retsstat OG dømmer voldtægtsforbrydere?

Indlægaf JoyNips » 28. apr 2016, 19:42

Thomas31 skrev:De 7% er kun dem, der beviseligt er falske, hvor anmelderen kan - eller kunne - tiltales. Men der er jo mange formentlig falske anmeldelser blandt de 93%. Konkrete optællinger i politikredse giver tal på op mod 50% med betydelig usikkerhed.


Men hvis man læser den rapport der er lavet om falske voldtægtsanklager, så siger den lidt noget andet. Jeg er på fra mobilen, så jeg gider ikke lige at bøvle med at finde den, men den er ret nem at google frem.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24470

Re: Hvordan sikrer vi vores retsstat OG dømmer voldtægtsforbrydere?

Indlægaf Moxy-lady » 28. apr 2016, 19:50

0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24470

Re: Hvordan sikrer vi vores retsstat OG dømmer voldtægtsforbrydere?

Indlægaf Moxy-lady » 28. apr 2016, 19:52

100 ud af over 1300 sager, og det er inklusive dem hvor anmelderen ikke dømmes. Det er vist at overdrive problemet at mene at det er det der finder sted 50% af gangene.
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3068
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5531

Re: Hvordan sikrer vi vores retsstat OG dømmer voldtægtsforbrydere?

Indlægaf Pølsemix » 28. apr 2016, 19:53

Guldlok skrev:I modsætning til at blive voldtaget og så OVENI, ikke blive taget seriøst ved anmeldelsen, eller i retten mv. som jo overhovedet ikke er "invaliderende for en persons liv" ??


Selvfølgelig.
0
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24470

Re: Hvordan sikrer vi vores retsstat OG dømmer voldtægtsforbrydere?

Indlægaf Moxy-lady » 28. apr 2016, 19:57

Hov, og ud af de 100 anmeldelser er der 93 anmeldere, altså nogle gengangere som er relativt nemme at genkende:

"Stort set
alle nævnte kvinder er særdeles belastede af forskellige problemer i livet. Der er tale om svæ-
re psykiatriske diagnoser og/eller alkoholskader (fra før fødsel), incest, depression, DAMP, voldeligt
parforhold, prostitution, narkomani, forældremyndighedssag/trussel om fjernelse af børn
osv. Det er oplagt at drage den slutning, at de kvinder der lever udsatte liv (f.eks. som prostituerede)
er i risiko for flere overgreb, men en konklusion vedr. de ”falske gengangere” er i
hvert fald, at alle har anvendt falsk anmeldelse af voldtægt som et middel til at komme ud af
en frustrerende og/eller uløselig situation. Anmeldelserne er foretaget både for at skjule depressionssymptomer
over for en ny kæreste, for at beskytte sig mod en ekstremt voldelig og
skizofren kæreste, for at hævne sig på en far, der har chikaneret hende hele livet, og muligvis
som alternativ til selvmord – i hvert fald som en ”ventil” i et overordentligt belastet liv med
mange overgreb. " (p. 11)

Herudover forefindes der tilfælde hvor voldtægten senere bevises, hvor at kvinden trak sin anmeldelse tilbage pga. trusler eller pres.
2
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4882
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6469

Re: Hvordan sikrer vi vores retsstat OG dømmer voldtægtsforbrydere?

Indlægaf Stars » 28. apr 2016, 20:07

Moxy-lady skrev:Hov, og ud af de 100 anmeldelser er der 93 anmeldere, altså nogle gengangere som er relativt nemme at genkende:

"Stort set
alle nævnte kvinder er særdeles belastede af forskellige problemer i livet. Der er tale om svæ-
re psykiatriske diagnoser og/eller alkoholskader (fra før fødsel), incest, depression, DAMP, voldeligt
parforhold, prostitution, narkomani, forældremyndighedssag/trussel om fjernelse af børn
osv. Det er oplagt at drage den slutning, at de kvinder der lever udsatte liv (f.eks. som prostituerede)
er i risiko for flere overgreb, men en konklusion vedr. de ”falske gengangere” er i
hvert fald, at alle har anvendt falsk anmeldelse af voldtægt som et middel til at komme ud af
en frustrerende og/eller uløselig situation. Anmeldelserne er foretaget både for at skjule depressionssymptomer
over for en ny kæreste, for at beskytte sig mod en ekstremt voldelig og
skizofren kæreste, for at hævne sig på en far, der har chikaneret hende hele livet, og muligvis
som alternativ til selvmord – i hvert fald som en ”ventil” i et overordentligt belastet liv med
mange overgreb. " (p. 11)
.

Og det er jo derfor, kvinden ret sjældent tiltales for falsk anklage.
Men disse kvinder er vel egentlig bedre tjent ved, at de blev tiltalt, hvis retten i den slags tilfælde dømte kvinden til noget terapi evt kombineret med samfundstjeneste eller noget.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24470

Re: Hvordan sikrer vi vores retsstat OG dømmer voldtægtsforbrydere?

Indlægaf Moxy-lady » 28. apr 2016, 20:15

I øvrigt, en anden - særdeles relevant oplysning er at anklager om voldtægt ikke kan trækkes tilbage medmindre ofret/anklageren nægter at vidne eller selv "indrømmer" at anklagen er falsk. Det må da også have en ret stor indflydelse på mængden af "falske" anmeldelser. Hvor mange af disse er for eksempel i forhold med ham der anklages og fortryder anmeldelsen. Hvor mange mister lysten til at fastholde anklagen når politiet opfører sig som om ofret har begået fejl? Hvor mange bliver presset/truet til at opgive? Hvor mange vil bare gerne lægge det bag sig og ikke tvinges til at gennemleve det igen og igen foran en masse mennesker mens deres seksuelle fortid eller evt. misbrug bruges imod dem for at miskreditere dem?

Jeg siger ikke at der ikke findes dumme kællinger der anklager en uskyldig fyr for sex de har fortrudt eller for at få hævn. Selvfølgelig findes de - men statistikken siger at det drejer sig om 7,3% af alle anmeldelser - og at disse 7,3% har en yderst stor fejlmargin (den ene vej!)

Første skridt til at få tydeliggjort dette må være at give en person lov til at trække anklagen tilbage uden at hun (eller han) skal anklages for falsk anklage!
1
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4882
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6469

Re: Hvordan sikrer vi vores retsstat OG dømmer voldtægtsforbrydere?

Indlægaf Stars » 28. apr 2016, 20:18

Pølsemix skrev:Retssikkerheden er det vigtigste, og derfor er det nuværende system fint. Det er jo invaliderende for en persons liv hvis denne uretmæssigt bliver dømt for en voldtægt som er opdigtet, det vigtigste er at undgå dette scenarie.

Det er et dårligt argument.

Nu ved jeg ikke, hvordan virkeligheden er, men hvis vi nu antager, at 50-75% af anmelderne bliver sendt til en lægelig undersøgelse med det samme, mens de sidste 25-50% ikke bliver undersøgt, bliver retssikkerheden for de anklagede da på INGEN MÅDE forringet, hvis man sørgede for, at ALLE anmeldere straks blev undersøgt.

Retssikkerheden bliver heller ikke forringet af, at betjentene får undervisning i, hvordan man bedst forhører en voldtægtsanmelder. Eller at det påståede gerningssted straks bliver undersøgt.
3
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Thomas31
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2398

Re: Hvordan sikrer vi vores retsstat OG dømmer voldtægtsforbrydere?

Indlægaf Thomas31 » 28. apr 2016, 20:39

Moxy-lady skrev:I øvrigt, en anden - særdeles relevant oplysning er at anklager om voldtægt ikke kan trækkes tilbage medmindre ofret/anklageren nægter at vidne eller selv "indrømmer" at anklagen er falsk. Det må da også have en ret stor indflydelse på mængden af "falske" anmeldelser. Hvor mange af disse er for eksempel i forhold med ham der anklages og fortryder anmeldelsen. Hvor mange mister lysten til at fastholde anklagen når politiet opfører sig som om ofret har begået fejl? Hvor mange bliver presset/truet til at opgive? Hvor mange vil bare gerne lægge det bag sig og ikke tvinges til at gennemleve det igen og igen foran en masse mennesker mens deres seksuelle fortid eller evt. misbrug bruges imod dem for at miskreditere dem?

Jeg siger ikke at der ikke findes dumme kællinger der anklager en uskyldig fyr for sex de har fortrudt eller for at få hævn. Selvfølgelig findes de - men statistikken siger at det drejer sig om 7,3% af alle anmeldelser - og at disse 7,3% har en yderst stor fejlmargin (den ene vej!)

Første skridt til at få tydeliggjort dette må være at give en person lov til at trække anklagen tilbage uden at hun (eller han) skal anklages for falsk anklage!


7,3% = dømt, sigtet eller indrømmet falsk anmeldelse. Tvivlen skal selvfølgelig komme anmelder til gode, men det burde ikke ignoreres statistisk, og det er jo absurd at tro, at der ikke ligger mange flere i alle de sager politiet henlægger, fordi ingen kan dømmes.

Hvad er så politiets egne formodninger? Her er en optælling, der siger 20% falske, og op mod 75% tvivlsomme.
http://m.b.dk/danmark/tre-ud-af-fire-an ... tvivlsomme
0
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24470

Re: Hvordan sikrer vi vores retsstat OG dømmer voldtægtsforbrydere?

Indlægaf Moxy-lady » 28. apr 2016, 20:43

Det er virkelig deprimerende læsning i den rapport.
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24470

Re: Hvordan sikrer vi vores retsstat OG dømmer voldtægtsforbrydere?

Indlægaf Moxy-lady » 28. apr 2016, 20:50

Thomas31 skrev:
Moxy-lady skrev:I øvrigt, en anden - særdeles relevant oplysning er at anklager om voldtægt ikke kan trækkes tilbage medmindre ofret/anklageren nægter at vidne eller selv "indrømmer" at anklagen er falsk. Det må da også have en ret stor indflydelse på mængden af "falske" anmeldelser. Hvor mange af disse er for eksempel i forhold med ham der anklages og fortryder anmeldelsen. Hvor mange mister lysten til at fastholde anklagen når politiet opfører sig som om ofret har begået fejl? Hvor mange bliver presset/truet til at opgive? Hvor mange vil bare gerne lægge det bag sig og ikke tvinges til at gennemleve det igen og igen foran en masse mennesker mens deres seksuelle fortid eller evt. misbrug bruges imod dem for at miskreditere dem?

Jeg siger ikke at der ikke findes dumme kællinger der anklager en uskyldig fyr for sex de har fortrudt eller for at få hævn. Selvfølgelig findes de - men statistikken siger at det drejer sig om 7,3% af alle anmeldelser - og at disse 7,3% har en yderst stor fejlmargin (den ene vej!)

Første skridt til at få tydeliggjort dette må være at give en person lov til at trække anklagen tilbage uden at hun (eller han) skal anklages for falsk anklage!


7,3% = dømt, sigtet eller indrømmet falsk anmeldelse. Tvivlen skal selvfølgelig komme anmelder til gode, men det burde ikke ignoreres statistisk, og det er jo absurd at tro, at der ikke ligger mange flere i alle de sager politiet henlægger, fordi ingen kan dømmes.

Hvad er så politiets egne formodninger? Her er en optælling, der siger 20% falske, og op mod 75% tvivlsomme.
http://m.b.dk/danmark/tre-ud-af-fire-an ... tvivlsomme


Enig, men jeg synes at du skal læse den rapport - der er nemlig også et afsnit der vedrører de sager hvor politiet mistror at anmeldelsen er falsk og så står der en del om politiets generelle holdning til voldtægtssager (i forbindelse med udfærdigelse af rapporten) - og en del om hvor mange kvinder der sendes hjem uden optaget rapport hvor der senere alligevel dømmes en gerningsmand. - Hvor mange flere kommer aldrig igen? Hvor mange kan ikke bevise en voldtægt fordi vedkommende er taget hjem efter et mislykket forsøg på anmeldelse og har taget et bad= ingen beviser! (konkret eksempel fra rapporten.)

Jeg var godt klar over at politiet i visse tilfælde er modstandere rettere end medspillere eller i det mindste neutrale i voldtægtssager, men jeg er chokeret over udtalelser som "Du ved godt at langt de fleste anklager om voldtægt er falske, ikke?" (p. 21) Især når sager som politiet dømmer falske senere bevises af anden vej.

Vi beskytter de skyldige med sådan en attitude - og victim blamer for fuld skrue.
2
My world 12-10-18 :lun:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvordan sikrer vi vores retsstat OG dømmer voldtægtsforbrydere?

Indlægaf Slettet bruger » 28. apr 2016, 21:38

Dikus skrev:Jeg har kun en gang haft en voldtægtssag inde på livet.

Jeg var rystet i ugevis bagefter.

En sen aften går jeg hjem fra arbejde ig finder en kvinde siddende rystende og apatisk med rodet tøj.

Jeg spørger, om hun er ok. Det er fredag, og jeg tænker, hun er for fuld og måske skal have hjælp.

Intet svar.

Jeg sætter mig ved siden af hende, lægger armen om hende og spørger igen.

Hun bryder grædende sammen og fortæller, hun er blevet voldtaget ude i baggården.

Jeg spørger, om hun har kontaktet nogen? Nej
Om jeg skal ringe til nogen? Ja - vi ringer til en veninde.
Jeg ringer derefter til politiet, men hun vil ikke tale med dem. Hendes forældre ved ikke, hun er i byen og hun er under 18.

Jeg forklarer det til politiet. Der beder mig tage hjem, for vil hun ikke selv anmelde voldtægten, så er der ingen grund til, de taler med hende.

Jeg bliver rystet og forsøger at få dem til i det mindste at notere min henvendelse som en anmeldelse. Men nej.

Jeg ringer til center for voldtægtsofre, der bekræfter, jeg Intet kan gøre. Sådan er politiet.

...

Jeg stemmer for, vi begynder med en ændring allerede der.


Hvad for en ændring specifikt? Hvis hun ikke vil anmelde det, vil du så have at politiet skal stalke hende og plage hende for at anmelde det? Evt ringe til hendes forældre mod hendes vilje?
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4882
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6469

Re: Hvordan sikrer vi vores retsstat OG dømmer voldtægtsforbrydere?

Indlægaf Stars » 28. apr 2016, 21:42

eks-Maupassant skrev:
Dikus skrev:Jeg har kun en gang haft en voldtægtssag inde på livet.

Jeg var rystet i ugevis bagefter.

En sen aften går jeg hjem fra arbejde ig finder en kvinde siddende rystende og apatisk med rodet tøj.

Jeg spørger, om hun er ok. Det er fredag, og jeg tænker, hun er for fuld og måske skal have hjælp.

Intet svar.

Jeg sætter mig ved siden af hende, lægger armen om hende og spørger igen.

Hun bryder grædende sammen og fortæller, hun er blevet voldtaget ude i baggården.

Jeg spørger, om hun har kontaktet nogen? Nej
Om jeg skal ringe til nogen? Ja - vi ringer til en veninde.
Jeg ringer derefter til politiet, men hun vil ikke tale med dem. Hendes forældre ved ikke, hun er i byen og hun er under 18.

Jeg forklarer det til politiet. Der beder mig tage hjem, for vil hun ikke selv anmelde voldtægten, så er der ingen grund til, de taler med hende.

Jeg bliver rystet og forsøger at få dem til i det mindste at notere min henvendelse som en anmeldelse. Men nej.

Jeg ringer til center for voldtægtsofre, der bekræfter, jeg Intet kan gøre. Sådan er politiet.

...

Jeg stemmer for, vi begynder med en ændring allerede der.


Hvad for en ændring specifikt? Hvis hun ikke vil anmelde det, vil du så have at politiet skal stalke hende og plage hende for at anmelde det? Evt ringe til hendes forældre mod hendes vilje?

At politiet noterer, at Dikus har ringet?
Så de kan kontakte hende, hvis pigen ombestemmer sig og vil anmelde voldtægten senere.
3
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24470

Re: Hvordan sikrer vi vores retsstat OG dømmer voldtægtsforbrydere?

Indlægaf Moxy-lady » 28. apr 2016, 21:44

Går ud fra at Dikus mener en mentalitetsændring. Undervisning og uddannelse af politibetjente, måske en afdeling der specifikt tager sig af voldtægtsofre (dem alle sammen) på en ordenlig og empatisk måde. Det burde være logik for burhøns at du skal opføre dig ordentlig overfor mennesker der er blevet krænket fysisk og psykisk, men det lader ikke til at være den mentalitet der er ude på stationerne.
3
My world 12-10-18 :lun:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvordan sikrer vi vores retsstat OG dømmer voldtægtsforbrydere?

Indlægaf Slettet bruger » 28. apr 2016, 21:45

Stars skrev:
eks-Maupassant skrev:
Dikus skrev:Jeg har kun en gang haft en voldtægtssag inde på livet.

Jeg var rystet i ugevis bagefter.

En sen aften går jeg hjem fra arbejde ig finder en kvinde siddende rystende og apatisk med rodet tøj.

Jeg spørger, om hun er ok. Det er fredag, og jeg tænker, hun er for fuld og måske skal have hjælp.

Intet svar.

Jeg sætter mig ved siden af hende, lægger armen om hende og spørger igen.

Hun bryder grædende sammen og fortæller, hun er blevet voldtaget ude i baggården.

Jeg spørger, om hun har kontaktet nogen? Nej
Om jeg skal ringe til nogen? Ja - vi ringer til en veninde.
Jeg ringer derefter til politiet, men hun vil ikke tale med dem. Hendes forældre ved ikke, hun er i byen og hun er under 18.

Jeg forklarer det til politiet. Der beder mig tage hjem, for vil hun ikke selv anmelde voldtægten, så er der ingen grund til, de taler med hende.

Jeg bliver rystet og forsøger at få dem til i det mindste at notere min henvendelse som en anmeldelse. Men nej.

Jeg ringer til center for voldtægtsofre, der bekræfter, jeg Intet kan gøre. Sådan er politiet.

...

Jeg stemmer for, vi begynder med en ændring allerede der.


Hvad for en ændring specifikt? Hvis hun ikke vil anmelde det, vil du så have at politiet skal stalke hende og plage hende for at anmelde det? Evt ringe til hendes forældre mod hendes vilje?

At politiet noterer, at Dikus har ringet?
Så de kan kontakte hende, hvis pigen ombestemmer sig og vil anmelde voldtægten senere.


Ja OK, det ville være fint nok.

(Men er opkaldet ikke gemt alligevel? Troede de optog det hele.)
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"