Har du en bil som ikke kan køre så langt på literen som lovet?

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
HerErJeg
Indlæg: 4233
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5042

Har du en bil som ikke kan køre så langt på literen som lovet?

Indlægaf HerErJeg » 28. apr 2016, 20:09

Alle ved at de teoretiske forbrugstal er ønsketænkning. Men af og til er der biler som bruger utroligt meget mere end lovet. Har du haft (eller har) sådan en?
Har værkstedet været til at snakke med, og har der været en løsning på problemet.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25615

Re: Har du en bil som ikke kan køre så langt på literen som lovet?

Indlægaf Madam Pomfrey » 28. apr 2016, 21:01

Nej...
Vores biler, 6 forskellige, har ligget tæt på det lovede, måske 10-15% under, hvilket er forventeligt.
Ens køremønster, kørestil, samt brug af elektronik i bilen spiller jo også ind på brændstoføkonomien.

At mange nye biler i dag ikke har tændt kørelys er bl.a. et fravalg for at optimere brændstoføkonomien.
En kørende aircondition kan betyde 5-10% dårligere brændstof økonomi.
Tændte varmetråde i bagruden, en mobil til opladning, blæsere for fuld knald.

Min mand var på et "kør grønt" kursus, og han ændrede sin brædstof økonomi mærkbart efter dette, på nogle få teknikaliteter. Såsom at bremse ned i gearingen, fremfor f.x. at trille på koblingen. At springe et gear over i acceldation, så man f.x. går fra 3. til 5. gear.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
HerErJeg
Indlæg: 4233
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5042

Re: Har du en bil som ikke kan køre så langt på literen som lovet?

Indlægaf HerErJeg » 29. apr 2016, 04:56

Jeg er bange for at jeg har fået en bil der er problematisk på det punkt. Ud af pandekageflad vej, alene i bilen, ingen AC, radio eller noget som helst, så mangler den 5 km på literen, hvilket er lige over 20%. Beregnede gennemsnit er håbløse, men 'spot' målinger hvor alting er helt optimalt, synes jeg er mere sammenlignelige.
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4147
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 998
Likede indlæg: 7795

Re: Har du en bil som ikke kan køre så langt på literen som lovet?

Indlægaf Filipai » 29. apr 2016, 06:02

vores skulle køre 21.7 km ved blandet kørsel, og kører i snit 17.3 km pr liter. Men vi kører så nærmest også udelukkende på motorvej, hvilket forventligt bruger mere benzin
0
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1015
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1971

Re: Har du en bil som ikke kan køre så langt på literen som lovet?

Indlægaf Tobywan » 29. apr 2016, 06:07

HerErJeg skrev:Alle ved at de teoretiske forbrugstal er ønsketænkning. Men af og til er der biler som bruger utroligt meget mere end lovet. Har du haft (eller har) sådan en?
Har værkstedet været til at snakke med, og har der været en løsning på problemet.


Alle ved, at det er højre fod der primært afgør brændstofforbruget. Derudover der er en lang række variabler som bilproducenten ikke er herre over. Det kan være vind, vejr, temperatur, valg af fælge og dæk, forbrug af varme/ac, hvor meget den er lastet, antal passagerer, længden på de ture der køres, osv osv.

Jeg har absolut ingen udfordringer med at nå det lovede forbrug på nogle af vores biler. Men det kræver jeg overholder alle fartgrænser uden undtagelser, og generelt kører rigtig pænt. At mit kørselsmønster så generelt gør, at jeg ligger under det oplyste forbrug for "blandet kørsel" er en anden sag.

Jeg bruger tallet som sammenligning mellem biler, og ikke et udslag for hvad JEG får af forbrug i bilen. Det er muligt måden tallet beregnes på skal justeres, men sålænge man ser det som en sammenligning, har jeg ikke de store problemer med det. Uanset hvordan man vælger at måle, vil det være tæt på umuligt at ramme et gennemsnitstal der vil passe på alle. Kørselsmønstre og andre variabler er simpelthen for usikre til at du kan få et tal der passer.
2
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Har du en bil som ikke kan køre så langt på literen som lovet?

Indlægaf kidkomb » 29. apr 2016, 06:55

Jeg er så tilpas tantet til, at vores 16,7 bil giver ca 21 på årsgennemsnit.
Også selvom jeg er ret glad for aircon på varme dage.
Men den kører også primært landevejstempo.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
HerErJeg
Indlæg: 4233
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5042

Re: Har du en bil som ikke kan køre så langt på literen som lovet?

Indlægaf HerErJeg » 29. apr 2016, 07:41

Min Auris skulle så køre 24,4 km. ved landevejskørsel. Jeg finder det lidt betænkeligt at jeg på intet tidspunkt kan få den klemt over 19, med mindre det er ned af bakke eller med vinden i ryggen. Jeg må høe forhandleren om et eller andet ikke skal tjekkes.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Har du en bil som ikke kan køre så langt på literen som lovet?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 29. apr 2016, 17:16

Min Saxo skulle køre 13.7 på literen, men jeg fik 20-21 km ud af hver liter i gennemsnit.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Har du en bil som ikke kan køre så langt på literen som lovet?

Indlægaf Studsgaard » 29. apr 2016, 17:23

Min spark kører ikke det den ifølge tal burde.
Vi snakkede med dem om det da vi havde haft den i ca tre måneder, og fik den skuffende besked, at sådan er det med dem. Hvis man kører mere end 80 km/t så suger den meget.
Så jeg syntes det er upassende at opgive et gennemsnit som blandet kørsel som vi ikke kan få den op på selv med absolut pænt kørsel uden vind og uden nogen som helst ting tændt.
Så jeg har valgt at se på den positive side, at den så ikke tager mere benzin ved 130 end den gør ved 90.
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25615

Re: Har du en bil som ikke kan køre så langt på literen som lovet?

Indlægaf Madam Pomfrey » 29. apr 2016, 18:26

Studsgaard skrev:Min spark kører ikke det den ifølge tal burde.
Vi snakkede med dem om det da vi havde haft den i ca tre måneder, og fik den skuffende besked, at sådan er det med dem. Hvis man kører mere end 80 km/t så suger den meget.
Så jeg syntes det er upassende at opgive et gennemsnit som blandet kørsel som vi ikke kan få den op på selv med absolut pænt kørsel uden vind og uden nogen som helst ting tændt.
Så jeg har valgt at se på den positive side, at den så ikke tager mere benzin ved 130 end den gør ved 90.



Jeg er ikke sikker, men jeg mener at det på nogle af modellerne fremgår hvor mange km/l bilen trækker ved forskellige hastigheder.
Det er jo især vigtig hvis man har meget motorvejskørsel.


Vi har næsten lige fået en stor familiecontainer, i form af en Citroen c4 grande picasso, den skal køre 25 km/l i blandet kørsel, nu har vi kørt et par tusinde km, og det holder nogenlunde, den har ligget på 23,5 - 24 i snit på computerens beregning. Og den holder forbruget meget jævnt når man lader den køre på fartpiloten, om man kører 80 km/t eller 110 km/t. Det er acceleration der koster på forbruget der, og der skal jo noget mere til for at komme op i 110 forholdsvis hurtig.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3993
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5237

Re: Har du en bil som ikke kan køre så langt på literen som lovet?

Indlægaf girl_beat » 29. apr 2016, 19:08

Min BMW har også skuffet lidt på dén front... Stod til 16-18 km/liter og kører 14-15 i almindelig daglig kørsel :wacko:
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Firebird
Indlæg: 869
Tilmeldt: 11. nov 2015, 11:19
Kort karma: 160
Likede indlæg: 1289

Re: Har du en bil som ikke kan køre så langt på literen som lovet?

Indlægaf Firebird » 30. apr 2016, 02:20

Mit ældgamle vrag af en Corsa B, står til at skulle køre præcis km 13,85 på literen. Det gør den forbavsende nok også, hvis jeg altså vel og mærket opfører mig ordentligt, og lader være med at køre tyskerkørsel. :P
0
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
limitededition
Indlæg: 1675
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:56
Kort karma: 147
Likede indlæg: 1788

Re: Har du en bil som ikke kan køre så langt på literen som lovet?

Indlægaf limitededition » 1. maj 2016, 15:30

Studsgaard skrev:Min spark kører ikke det den ifølge tal burde.
Vi snakkede med dem om det da vi havde haft den i ca tre måneder, og fik den skuffende besked, at sådan er det med dem. Hvis man kører mere end 80 km/t så suger den meget.
Så jeg syntes det er upassende at opgive et gennemsnit som blandet kørsel som vi ikke kan få den op på selv med absolut pænt kørsel uden vind og uden nogen som helst ting tændt.
Så jeg har valgt at se på den positive side, at den så ikke tager mere benzin ved 130 end den gør ved 90.


Hmm jeg kan godt få min spark ret tæt på, hvor langt er i fra? :)
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Har du en bil som ikke kan køre så langt på literen som lovet?

Indlægaf Studsgaard » 1. maj 2016, 15:57

Jeg mener det er omkring 16-17 km/L når jeg kører pænt. Det syntes jeg er et stykke fra de 20 der står.
Men når jeg kører virkelig hårdt så ender den på de ca 15, men så kan jeg også fylde bilen med meget vægt og kører med 130 på motorvejen.
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Har du en bil som ikke kan køre så langt på literen som lovet?

Indlægaf JoyNips » 2. maj 2016, 08:42

Min peugeot kører omkring 20 km/l ved 90% motorvejskørsel. Mener at den står til 24,4 km/l ved blandet kørsel.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"