Skumfidusen skrev:Det er jo lidt svært at vide præcist hvad der var i hans tanker, men mest af alt tyder det på at han brugte ordet "gud" som om det var universet og ikke så meget andet. Han afviste i hvert fald i sine breve at han var troende, ud fra hvad jeg lige har læst op på.
Tja, det er ikke til at vide, hvordan han opfattede det.
Jeg er selv tilhænger af, at man godt kan være en slags "ikke-religiøs religiøs", forstået på den måde, at man godt kan være åben over for, at det der ligger bag alt det synlige, godt kan være "noget" (en identitet) og ikke bare "ingenting", men ikke nødvendigvis behøver tilslutte alt, hvad der er vokset op omkring religionerne i tidens løb af ritualer, tabuer og den slags.
Som fx Kabir, der levede på grænsen mellem islam og hinduisme i 1400-tallet ... ville man definere ham som religiøs?
- If God be within the mosque, then to whom does this world belong?
If Ram be within the image which you find upon your pilgrimage,
then who is there to know what happens without?
Hari is in the East, Allah is in the West.
Look within your heart, for there you will find both Karim and Ram;
All the men and women of the world are His living forms.
Kabir is the child of Allah and of Ram: He is my Guru, He is my Pir.