Røgfrie boliger

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
fisken80
Indlæg: 22311
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1131
Likede indlæg: 52484

Røgfrie boliger

Indlægaf fisken80 » 30. apr 2016, 14:48

I Odense tager man snart 56 røgfrie boliger i brug: http://www.fyens.dk/odense/Nye-Odense-l ... el/2986877

Hvis man læser kommentarsporet går mange helt i selvsving over det. Jeg synes egentlig debatten er interessant nok, bare ikke på det plan den foregår der, så nu rejser jeg den her i stedet.

Hvad mener I om røgfrie boliger? Er det hysterisk? En god ide? Umuligt at kontrollere?

En i kommentarsporet mener oven i købet, at det er i strid med Grundloven, da boligen skulle være ukrænkelig (men er det nu ikke ejendomsretten?)
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Røgfrie boliger

Indlægaf Kattefjæs » 30. apr 2016, 14:52

Jeg kan ikke se problemet - almennyttige boligforeninger har alle mulige regler. Nogle steder må man ikke engang male sin egen lejlighed. Andre steder må man ikke spille bold. Så hvorfor ikke lejligheder hvor man ikke må ryge? Man vælger jo selv om man skriver sig på venteliste til sådan en bolig - hvis man virkelig gerne vil ryge, så lejer (eller køber) man vel noget andet.

Jeg fik ny overbo for et års tid siden. Den gamle røg ikke, men det gør den nye, og jeg havde ikke nogen chance for at vide præcis hvor utæt her er før han flyttede ind. Hver gang han tænder en cigaret, bliver hele min lejlighed fyldt med røg. Hvis jeg stod og skulle flytte engang i nærmeste fremtid, ville jeg prioritere et meget velisoleret eller helt røgfrit sted. Det ville kun være dejligt.
6
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Røgfrie boliger

Indlægaf Tibbler » 30. apr 2016, 14:58

Jeg kan ikke se problemet. Hvis man ikke ønsker en røgfri bolig, så kan man jo bare lade være med at flytte ind der.

Ligesom mennesker vælger lejeboliger til og fra, i forhold til, om man må have kæledyr i lejligheden.

Tænker det kræver en løsning for rygende gæster: Så der ikke pludselig ligger cigaretskodder på det areal væk fra ejendommen. Et lille rygested med askebæger måske? Eller også forudseer jeg bare en udfordring, som slet ikke ville opstå :gruble:
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Røgfrie boliger

Indlægaf Juki » 30. apr 2016, 14:59

Der er vel ingen der tvinger dem til at bo der, og det er vel ikke anderledes end boliger der er allergivenlige pga. regler om ingen husdyr.

Min søster bor i en fredet bolig, hvor man heller ikke må ryge indendørs, så der ryger folk i den tilhørende og lukkede gård.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Røgfrie boliger

Indlægaf Bimmerdyret » 30. apr 2016, 15:00

Så længe der er tale om nybyggeri er det fint.
Hvis der er tale om en ejendom hvor der er rygende beboere, kan de stikke forslaget et vist sted op.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16245
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32458

Re: Røgfrie boliger

Indlægaf icelady » 30. apr 2016, 15:00

Så længe der både er røgfrie og rygning-tilladte lejligheder, kan jeg ikke se problemet.

Det er hvis ALLE lejligheder bliver gjort røgfrie, jeg ville stritte imod. Og jeg tror næppe man kan opretholde det. Altså; hvis man feks får passet sine børn en aften, så ved man jo ikke om barnepigen lige tager en smøg eller ej.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Miss_no_More
Indlæg: 1804
Tilmeldt: 6. sep 2015, 08:45
Kort karma: 289
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 6209

Re: Røgfrie boliger

Indlægaf Miss_no_More » 30. apr 2016, 15:00

Nu er jeg eksryger (eller faktisk festryger) og kan godt huske, hvor fanatiske jeg syntes, folk var, når de klagede over lugten fra røg. Nu kan jeg så selv mærke, hvor generende det kan være, så kan egentlig godt sætte mig ind i, at det for nogle ville være dejligt ikke at skulle døje med naboens røg.
For det lugter, det gør det. Også selvom man sidder ude i den fri luft - det KAN sive ind til naboen.

Omvendt er jeg også bekymret for den personlige frihed og vores generelle tolerance, når jeg hører et sådan forslag. Jeg mener, man som udgangspunkt har lov at bestemme i sin egen bolig.

Så jeg er faktisk ret delt i dette dilemma. Jeg hælder dog mest til, at det er for meget at blande sig i. For hvad bliver det næste så?
0
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Røgfrie boliger

Indlægaf Tibbler » 30. apr 2016, 15:01

Tvivler i øvrigt på, det er i stid med noget som helst. Når man siger ja til sådan en lejlighed, underskriver man jo en kontrakt, hvor man accepterer de betingelser, der er.
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Røgfrie boliger

Indlægaf Juki » 30. apr 2016, 15:02

Miss_no_More skrev:Nu er jeg eksryger (eller faktisk festryger) og kan godt huske, hvor fanatiske jeg syntes, folk var, når de klagede over lugten fra røg. Nu kan jeg så selv mærke, hvor generende det kan være, så kan egentlig godt sætte mig ind i, at det for nogle ville være dejligt ikke at skulle døje med naboens røg.
For det lugter, det gør det. Også selvom man sidder ude i den fri luft - det KAN sive ind til naboen.

Omvendt er jeg også bekymret for den personlige frihed og vores generelle tolerance, når jeg hører et sådan forslag. Jeg mener, man som udgangspunkt har lov at bestemme i sin egen bolig.

Så jeg er faktisk ret delt i dette dilemma. Jeg hælder dog mest til, at det er for meget at blande sig i. For hvad bliver det næste så?

Men hvorfor er det anderledes end at husdyr fx ikke er tilladt? Både røg og kæledyr kan være til gene for naboerne.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
fisken80
Indlæg: 22311
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1131
Likede indlæg: 52484

Re: Røgfrie boliger

Indlægaf fisken80 » 30. apr 2016, 15:11

Bimmerdyret skrev:Så længe der er tale om nybyggeri er det fint.
Hvis der er tale om en ejendom hvor der er rygende beboere, kan de stikke forslaget et vist sted op.


Det må man jo slet ikke. Det blev afgjort for nogle år siden.

Desuden fremgår det jo tydeligt af artiklen, at der er tale om 100% nybyggeri.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22311
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1131
Likede indlæg: 52484

Re: Røgfrie boliger

Indlægaf fisken80 » 30. apr 2016, 15:11

icelady skrev:Så længe der både er røgfrie og rygning-tilladte lejligheder, kan jeg ikke se problemet.

Det er hvis ALLE lejligheder bliver gjort røgfrie, jeg ville stritte imod. Og jeg tror næppe man kan opretholde det. Altså; hvis man feks får passet sine børn en aften, så ved man jo ikke om barnepigen lige tager en smøg eller ej.


Det er nybyggeri og alle lejligheder er røgfri. Og i øvrigt, hvis min barnepige røg i mit hjem, så ville hun ikke være min barnepige ret længe og hun skulle nok heller ikke satse på, at jeg ville betale hende for pasningen...
5
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22311
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1131
Likede indlæg: 52484

Re: Røgfrie boliger

Indlægaf fisken80 » 30. apr 2016, 15:13

Juki skrev:
Miss_no_More skrev:Nu er jeg eksryger (eller faktisk festryger) og kan godt huske, hvor fanatiske jeg syntes, folk var, når de klagede over lugten fra røg. Nu kan jeg så selv mærke, hvor generende det kan være, så kan egentlig godt sætte mig ind i, at det for nogle ville være dejligt ikke at skulle døje med naboens røg.
For det lugter, det gør det. Også selvom man sidder ude i den fri luft - det KAN sive ind til naboen.

Omvendt er jeg også bekymret for den personlige frihed og vores generelle tolerance, når jeg hører et sådan forslag. Jeg mener, man som udgangspunkt har lov at bestemme i sin egen bolig.

Så jeg er faktisk ret delt i dette dilemma. Jeg hælder dog mest til, at det er for meget at blande sig i. For hvad bliver det næste så?

Men hvorfor er det anderledes end at husdyr fx ikke er tilladt? Både røg og kæledyr kan være til gene for naboerne.


Se det har jeg også svært ved at se.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6342
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 770
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14567

Re: Røgfrie boliger

Indlægaf Pjeps » 30. apr 2016, 15:15

Det er vel egentlig okt, det er jo et frit valg om man vil skrive sig op der.

Det bliver sjovt når der også kommer ejendomme, hvor der ikke må holdes børn pga støj :D
6
:ninja:
fisken80
Indlæg: 22311
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1131
Likede indlæg: 52484

Re: Røgfrie boliger

Indlægaf fisken80 » 30. apr 2016, 15:16

Pjeps skrev:Det er vel egentlig okt, det er jo et frit valg om man vil skrive sig op der.

Det bliver sjovt når der også kommer ejendomme, hvor der ikke må holdes børn pga støj :D


Det kaldes ældreboliger...
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Røgfrie boliger

Indlægaf Karkluden » 30. apr 2016, 15:17

Tibbler skrev:Tvivler i øvrigt på, det er i stid med noget som helst. Når man siger ja til sådan en lejlighed, underskriver man jo en kontrakt, hvor man accepterer de betingelser, der er.

Præcis. I både vores nuværende lejlighed, og den vi flytter ind i 1/7, har vi skrevet under på, at vi accepterer, at man ikke må ryge indendørs, at man ikke må holde dyr af nogen art, og at man ikke må larme højlydt efter kl 22 på hverdage og midnat i weekenden.
Hvis vi var uenige i noget af det, måtte vi jo finde andre lejligheder.
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"