Som nogle af jer ved, er mit liv på nogle punkter præget af, at jeg for nogle år siden gik med ubehandlet stress i en periode og derfor nu har kognitive vanskeligheder, som bl.a. konkret manifesterer sig i manglende koncentration og overblik. En af de ting, der er svære for mig, er at skrive indenfor en tidsramme.
Jeg har indtil videre klaret mig helt fint på mit meritstudie, fordi jeg har kunne bruge lige så meget tid, jeg har haft behov for, på forberedelse og opgaveskrivning. Altså, selvfølgelig indenfor diverse praktiske grænser, men I forstår nok, hvad jeg mener
Nu skal jeg så til skriftlig eksamen i starten af juni og lave en undervisningsplan og skrive min. tre sider om den på fem timer. Jeg vil have en stillet opgave at gå ud fra, men den får jeg først udleveret på dagen.
På torsdag skal vi aflevere en øve-opgave svarende til den, vi vil få i juni, og jeg har med vilje ventet med at gå i gang til i dag for ikke at give mig selv urealistisk lang tid. Planen er, at jeg mandag-torsdag vil bruge en time om dagen på opgaven og se, hvordan det går.
I dag har jeg lavet en general grafisk model for undervisningsplanen, som jeg sandsynligvis også vil kunne bruge til eksamen, og et dokument med 4 x 6 liniers vrøvletekst for at have et visuelt billede af, hvad en side vil sige. Jeg har desuden gjort de tre sider klar med overskrifter og regner også med at fastlægge nogle underoverskrifter og beregne præcis, hvad hvert afsnit må fylde. Eller rettere, hvornår jeg vil have skrevet nok.
Jeg er ikke i tvivl om, at disse forberedelser vil have en positiv effekt, men jeg er simpelthen så usikker på, om jeg vil være i stand til på ca. fem kvarter at skrive en side fagtekst på engelsk. Jeg har som sådan ikke noget problem med at formulere mig på engelsk, men det er jo et andetsprog og derfor sværere for mig end dansk.
Er der nogen, som har nogle ideer til, hvad jeg ellers kan gøre? Især mens jeg er i gang med at skrive. Det er ikke en mulighed at få taget særhensyn på studiet, da jeg aldrig er blevet diagnosticeret med stress.
Planen er, at jeg ordner lejligheden her i aften og noget af i morgen, inden jeg tager fat på den første skrivetime, så her er så overskueligt som muligt at være. Jeg vil selvfølgelig også sørge for at sove og spise ordentlig.
Jeg kommer til at gøre meget mere ud af mine mentale forberedelser, når det gælder eksamen; lige nu er mit succeskriterium at få lavet opgaven på nogenlunde fem timer og at blive lidt mere tryg ved det, der skal ske i juni. Det er også derfor, at jeg ikke forsøger mig med at lave det hele på fem timer i streg.
EDIT: Det er ikke det strengt faglige, der bekymrer mig, for jeg forstår fuldstændig, hvad jeg skal, og har før arbejdet med lignende planer. Det er det skrivetekniske; at løse en stillet opgave indenfor en kort tidsramme. I princippet kunne det lige så vel handle om fx. en rapport på en arbejdsplads.
Eksamen og mén efter stress
- DetSorteCirkus
- Indlæg: 21951
- Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
- Kort karma: 2513
- Likede indlæg: 59511
Eksamen og mén efter stress
Senest rettet af DetSorteCirkus 1. maj 2016, 19:30, rettet i alt 2 gange.
0
- DetSorteCirkus
- Indlæg: 21951
- Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
- Kort karma: 2513
- Likede indlæg: 59511
Re: Eksamen og mén efter stress
Allmost_Famous skrev:Sørg for at have alle dine referencer på plads, så du ikke skal bruge tid på det på dagen. Hav et dokument med alt hvad du har af referencer (jeg antager, at du skal bruge APA-standard?), så de er lige til at kopiere ind i opgaven. Det samme med sidehoved og -fod med studienummer, felt til antal anslag, og hvad der ellers skal på.
Det var da en virkelig god ide, som jeg slet ikke have tænkt over
Noget af det, jeg også frygter, udover selve skriveriet, er nemlig at miste overblikket pga. alle de der små opgaver, som man også skal nå at tænke på til eksamen.
Til selve seancen i juni vil jeg også på forhånd lave en to-do-liste og et par forskellige undervisningplansmodeller og spørge min underviser om præcist, hvor meget man kan gå ud fra i sin forberedelse.
0
Re: Eksamen og mén efter stress
Allmost_Famous skrev:Sørg for at have alle dine referencer på plads, så du ikke skal bruge tid på det på dagen. Hav et dokument med alt hvad du har af referencer (jeg antager, at du skal bruge APA-standard?), så de er lige til at kopiere ind i opgaven. Det samme med sidehoved og -fod med studienummer, felt til antal anslag, og hvad der ellers skal på.
Hvorfor ikke bare lægge sine referecer ind i Words reference funktion? Så klarer programmet jo selv referencelisten etc, og man er sikker på at det overholder standarderne, der kan jo vælges hvilket format referencen skal angives i så klarer programmet også det selv.
Så er det bare at klikke "indsæt reference her" vælge den aktuelle reference og så bede om en referenceliste til sidst i dokumentet så kører det hele automatisk. DET sparer tid.
0
Re: Eksamen og mén efter stress
Hvis man gerne vil have samlet kilderne på verdens bedste måde (synes jeg) så brug mendeley, der kan du indkode alt på forhånd, og så bare henvise løbende, og den laver også selv referencelisten.
Og så ellers sørg for at have en skabelon parat med alt det formelle, og opsætning og det hele
Og så ellers sørg for at have en skabelon parat med alt det formelle, og opsætning og det hele
2
- Viskelæder
- Indlæg: 4601
- Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
- Kort karma: 1469
- Likede indlæg: 11937
Re: Eksamen og mén efter stress
Kan du give lidt flere detaljer, så er det måske lettere at hjælpe? Hvad er det, du læser? Og hvad er det for en slags undervisningsplan? Og hvad er selve opgaven, altså kommer du til at skulle skrive denne undervisningsplan + 3 sider på engelsk ud fra noget, du helt selv bestemmer, eller får du et spørgsmål, en opgave du skal løse, et emne?
Og skal du sidde på undervisningstedet og skrive den eller derhjemme?
Undskyld, hvis det er noget flueknepperi, men jeg har lidt svært ved at overskue situationen
Og skal du sidde på undervisningstedet og skrive den eller derhjemme?
Undskyld, hvis det er noget flueknepperi, men jeg har lidt svært ved at overskue situationen
0
Re: Eksamen og mén efter stress
Allmost_Famous skrev:Buller skrev:Allmost_Famous skrev:Sørg for at have alle dine referencer på plads, så du ikke skal bruge tid på det på dagen. Hav et dokument med alt hvad du har af referencer (jeg antager, at du skal bruge APA-standard?), så de er lige til at kopiere ind i opgaven. Det samme med sidehoved og -fod med studienummer, felt til antal anslag, og hvad der ellers skal på.
Hvorfor ikke bare lægge sine referecer ind i Words reference funktion? Så klarer programmet jo selv referencelisten etc, og man er sikker på at det overholder standarderne, der kan jo vælges hvilket format referencen skal angives i så klarer programmet også det selv.
Så er det bare at klikke "indsæt reference her" vælge den aktuelle reference og så bede om en referenceliste til sidst i dokumentet så kører det hele automatisk. DET sparer tid.
Når det skal laves på dagen, sparer man ikke tid ved det referencesystem. Det skal stadig tastes ind. Ved at have hele herligheden allerede opstillet, sparer man mere tid, tænker jeg?
nej. Du kan sagtens lave referencerne på forhånd. Den gemmer også alle tidligere referencer du har kodet ind til tidligere projekter, så det er aldrig spildt arbejde at taste ind. Så vælger du bare at de skal fra den generelle reference database og også over i det aktuelle dokuments database.
0
- DetSorteCirkus
- Indlæg: 21951
- Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
- Kort karma: 2513
- Likede indlæg: 59511
Re: Eksamen og mén efter stress
Viskelæder skrev:Kan du give lidt flere detaljer, så er det måske lettere at hjælpe? Hvad er det, du læser? Og hvad er det for en slags undervisningsplan? Og hvad er selve opgaven, altså kommer du til at skulle skrive denne undervisningsplan + 3 sider på engelsk ud fra noget, du helt selv bestemmer, eller får du et spørgsmål, en opgave du skal løse, et emne?
Og skal du sidde på undervisningstedet og skrive den eller derhjemme?
Undskyld, hvis det er noget flueknepperi, men jeg har lidt svært ved at overskue situationen
Det er en helt klassisk skriftlig eksamen, der foregår på uddannelsesstedet.
Vi får som sagt opgaven udleveret på dagen og har herefter fem timer til at løse den. Opgaven indeholder noget undervisningsmateriale, som vi skal lave en undervisningsplan ud fra og derefter reflektere over på 3-5 sider.
Det er andet semester af Engelsk på læreruddannelsen.
Det er nu ikke rigtig det faglige, der bekymrer mig, for jeg forstår fuldstændig, hvad jeg skal, og har før arbejdet med lignende planer. Det er det skrivetekniske; at løse en stillet opgave indenfor en kort tidsramme. I princippet kunne det lige så vel handle om fx. en rapport på en arbejdsplads.
0
Re: Eksamen og mén efter stress
Jeg tænker du kan dele opgaven op i mindre bider og så have en tidsramme for hver bid. Når tiden er gået går du videre til næste. Start med at fokusere på det vigtigste i hver del først, dernæst det næstvigtigste osv. Hvis du så skulle løbe tør for tid, så ved du at det du mangler i det mindste er det mindst væsentlige. Og det er bedre at mangle lidt i hvert delafsnit end at mangle hele det sidste afsnit f.eks. Den tid du sætter af til hvert afsnit kan f.eks være sammenlagt 4 timer. Når du så er færdig har du stadig en time til at finpudse detaljerne og så kan du vurdere hvad der er vigtigst at bruge den sidste tid på.
2
- Viskelæder
- Indlæg: 4601
- Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
- Kort karma: 1469
- Likede indlæg: 11937
Re: Eksamen og mén efter stress
DetSorteCirkus skrev:Viskelæder skrev:Kan du give lidt flere detaljer, så er det måske lettere at hjælpe? Hvad er det, du læser? Og hvad er det for en slags undervisningsplan? Og hvad er selve opgaven, altså kommer du til at skulle skrive denne undervisningsplan + 3 sider på engelsk ud fra noget, du helt selv bestemmer, eller får du et spørgsmål, en opgave du skal løse, et emne?
Og skal du sidde på undervisningstedet og skrive den eller derhjemme?
Undskyld, hvis det er noget flueknepperi, men jeg har lidt svært ved at overskue situationen
Det er en helt klassisk skriftlig eksamen, der foregår på uddannelsesstedet.
Vi får som sagt opgaven udleveret på dagen og har herefter fem timer til at løse den. Opgaven indeholder noget undervisningsmateriale, som vi skal lave en undervisningsplan ud fra og derefter reflektere over på 3-5 sider.
Det er andet semester af Engelsk på læreruddannelsen.
Det er nu ikke rigtig det faglige, der bekymrer mig, for jeg forstår fuldstændig, hvad jeg skal, og har før arbejdet med lignende planer. Det er det skrivetekniske; at løse en stillet opgave indenfor en kort tidsramme. I princippet kunne det lige så vel handle om fx. en rapport på en arbejdsplads.
Jeg har heller ikke læst det, som at det var det faglige, der bekymrer dig, du lyder yderst kompetent til det Men jeg synes stadig, der er forskel på, hvordan du løser det skrivetekniske, hvis du sidder derhjemme, på udd.stedet, på forhånd ved hvad det er for en opgave osv. eller ikke. Den viden, du har på forhånd, afgør jo hvor meget du kan forberede dig.
Jeg tænker mig lige om, om der er andet, du kan gøre, som de andre eller du selv ikke allerede er inde på. Jeg tror, du kommer til at klare dig rigtig godt i hvert fald, men kan godt forstå dine tanker. Har selv haft stress, hvilket har fucket med min hukommelse.
0
- DetSorteCirkus
- Indlæg: 21951
- Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
- Kort karma: 2513
- Likede indlæg: 59511
Re: Eksamen og mén efter stress
Viskelæder skrev:Jeg har heller ikke læst det, som at det var det faglige, der bekymrer dig, du lyder yderst kompetent til det Men jeg synes stadig, der er forskel på, hvordan du løser det skrivetekniske, hvis du sidder derhjemme, på udd.stedet, på forhånd ved hvad det er for en opgave osv. eller ikke. Den viden, du har på forhånd, afgør jo hvor meget du kan forberede dig.
Jeg tænker mig lige om, om der er andet, du kan gøre, som de andre eller du selv ikke allerede er inde på. Jeg tror, du kommer til at klare dig rigtig godt i hvert fald, men kan godt forstå dine tanker. Har selv haft stress, hvilket har fucket med min hukommelse.
Det er der helt sikkert. Jeg er faktisk trods alt glad for, at jeg skal skrive på skolen, for det plejer at hjælpe mig at være ude, når bare omgivelserne er helt stille.
Det var nu også mere for at præcisere, at man ikke behøver vide noget om mit fag for at kunne have et godt råd
I virkeligheden tror jeg, at noget af det, jeg har brug for, og vil researche mere på inden eksamen, er kognitive strategier, som jeg kan bruge, mens jeg skriver. Min hjerne er simpelthen dårlig til at forvandle en tanke til ord på skrift. Den proces blokerer ligesom, medmindre jeg skriver af lyst, som fx. her på Debatten.
0
- DetSorteCirkus
- Indlæg: 21951
- Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
- Kort karma: 2513
- Likede indlæg: 59511
Re: Eksamen og mén efter stress
Jeg har brugt to timer i dag på at lave min undervisingsplan. Det passer meget godt, taget i betragtning at det grafiske, jeg lavede i går, mere eller mindre vil være på plads, når jeg sidder til eksamen om en måned, og jeg desuden har måtte slå lidt op i mine bøger undervejs, hvor jeg i juni selvfølgelig vil have et overskueligt noteapparat at tage udgangspunkt i.
Jeg gik en lille tur, og spiste noget god frokost inden jeg satte mig ved mit helt ryddede skrivebord. Jeg brugte Pomodoro-appen og holdt koncentrationen det meste af tiden. Jeg har pindet de sidste tre sider helt ud i underoverskfiter, så jeg kun skal skrive 5-6 linier om hver ting. Bliver det for skematisk, kan jeg jo bare ændre i det løbende.
Jeg gik en lille tur, og spiste noget god frokost inden jeg satte mig ved mit helt ryddede skrivebord. Jeg brugte Pomodoro-appen og holdt koncentrationen det meste af tiden. Jeg har pindet de sidste tre sider helt ud i underoverskfiter, så jeg kun skal skrive 5-6 linier om hver ting. Bliver det for skematisk, kan jeg jo bare ændre i det løbende.
0