Sterilisering som 18 årig

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Sterilisering som 18 årig

Indlægaf Animi » 1. maj 2016, 20:28

I 2013 blev loven lavet om, så aldersgrænsen for sterilisering blev sænket fra 25 år til 18 år (dog med et halvt års tænketid først, når man er 18-25år).
Nu er der så debat om hvorvidt aldersgrænsen er for lav, især da et amerikansk studie viser at 40% af de kvinder der lader sig sterilisere i en alder af 18-25år fortryder senere.

Hvad mener i - bør grænsen sættes op igen til 25 (måske endda højere?) eller bør man selv have lov til at bestemme om man vil steriliseres når man er fyldt 18, også selvom det er en drastisk beslutning, man risikerer at fortryde?

http://politiken.dk/debat/ECE3152175/vi ... anvittigt/
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf Karkluden » 1. maj 2016, 20:30

Jeg synes, man selv bør vælge, når man er fyldt 18. Jeg synes til gengæld, at vi skal afskaffe, at man prøver at reversere processen - uanset om man er 18 eller 45, når man fortryder.
Jeg synes, det er noget pjat, at man så ombestemmer sig. Man VED, det er en permanent løsning, man vælger, og den skal i mine øjne ikke kunne fortrydes.
Om der så skal mere information til om, HVOR permanent det faktisk er, det må andre så afgøre, der er mere inde i området.

Men jeg synes faktisk, det er helt gak, at et familiemedlem blev steriliseret gratis efter at have fået nogle børn. Nogle år efter bliver hun skilt midt i 30'erne, møder ny yngre mand, og fortryder. Får det så ført tilbage gratis, får fertilitetbehandling i RÅ mængder gratis - og ender ikke op med flere børn. Det synes jeg faktisk er rigtig mange penge butikken Danmark har brugt på hende, fordi HUN har taget et permanent valg, som hun var informeret om, var permanent... Og hun havde faktisk børn, og manden vidste godt, da han valgte at gifte sig med hende, at hun var steril.
Senest rettet af Karkluden 1. maj 2016, 20:33, rettet i alt 1 gang.
5
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf HappyPaww » 1. maj 2016, 20:32

Jeg synes det er en voldsomt stor beslutning i en meget ung alder - men det er også folks personlige ret, selv at bestemme over deres krop. Så ligesom vi ikke kan nægte en kvinde en abort fx, så kan vi heller ikke nægte hende sterilisation.

Og skulle hun fortryde senere hen, må det jo være hendes eget tab. Et valg har konsekvenser som man må leve med.
3
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf HappyPaww » 1. maj 2016, 20:34

Karkluden skrev:Jeg synes, man selv bør vælge, når man er fyldt 18. Jeg synes til gengæld, at vi skal afskaffe, at man prøver at reversere processen - uanset om man er 18 eller 45, når man fortryder.
Jeg synes, det er noget pjat, at man så ombestemmer sig. Man VED, det er en permanent løsning, man vælger, og den skal i mine øjne ikke kunne fortrydes.

Præcis... Og vil de reverse steriliseringen, må det være 100 % for egen regning, ligesom eventuel fertilitets behandling eller adoption.
2
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf Karkluden » 1. maj 2016, 20:42

Hvis man skulle have lyst til en artikel fra et mere sensationspræget medie, kan jeg her byde ind med en Paradise-deltager på 21, der skal steriliseres: http://ekstrabladet.dk/flash/tv3-realit ... es/6063298

Jeg ved ikke, hvad jeg tænker. Men det er også, fordi jeg VED, jeg vil have børn. Jeg kan mærke moderskab ligger som et fysisk instinkt i mig. Jeg har pt slet ikke overskud eller mental lyst til børn, men når jeg ser en baby, så er der altså noget i min mave og mine følelser, der skriger. Så jeg forstår det jo slet ikke.
Men jeg forstår faktisk ikke, hvorfor det er værre, at en 21-årig bliver steriliseret end en på 45. Så længe vi som sagt ikke skal betale for at føre hele lortet tilbage og overøse med behandling osv om 5-10 år. Det så jeg gerne ændret. Men ellers.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf Pølsemix » 2. maj 2016, 03:43

Jeg så helst at grænsen var på 25 år, og selvfølgelig skal man have lov til at fortryde. Skal personer der ryger så heller ikke behandles for KOL og lungekræft? Det kan jo ikke komme bag på nogen at rygning er skadeligt. Argumentet om oplyst valg er det samme.
5
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf Guldfisk » 2. maj 2016, 06:09

Deres krop, deres valg.
0
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27067

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf ajnaM » 2. maj 2016, 06:28

Jeg synes, 25 år lyder som en mere fornuftig grænse end 18. Faktisk kan jeg ikke rigtig se nogen gode grunde til at blive steriliseret som 18-årig - der er immervæk ikke mange 18-årige, der kan overskue deres livssituation så mange år frem i tiden. Eneste undtagelse kunne være, hvis man havde en alvorlig, arvelig sygdom.

Dertil har vi udmærkede præventionsmuligheder. Jeg mener ikke, sterilisation skal fungere som 'almindelig prævention' for en 18-årig.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27067

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf ajnaM » 2. maj 2016, 06:40

Karkluden skrev:Jeg synes, man selv bør vælge, når man er fyldt 18. Jeg synes til gengæld, at vi skal afskaffe, at man prøver at reversere processen - uanset om man er 18 eller 45, når man fortryder.
Jeg synes, det er noget pjat, at man så ombestemmer sig. Man VED, det er en permanent løsning, man vælger, og den skal i mine øjne ikke kunne fortrydes.
Om der så skal mere information til om, HVOR permanent det faktisk er, det må andre så afgøre, der er mere inde i området.

Men jeg synes faktisk, det er helt gak, at et familiemedlem blev steriliseret gratis efter at have fået nogle børn. Nogle år efter bliver hun skilt midt i 30'erne, møder ny yngre mand, og fortryder. Får det så ført tilbage gratis, får fertilitetbehandling i RÅ mængder gratis - og ender ikke op med flere børn. Det synes jeg faktisk er rigtig mange penge butikken Danmark har brugt på hende, fordi HUN har taget et permanent valg, som hun var informeret om, var permanent... Og hun havde faktisk børn, og manden vidste godt, da han valgte at gifte sig med hende, at hun var steril.


Der er rigtig mange ting, man selv vælger, selvom man ved, det har negative konsekvenser. Jeg sidder pt. og spiser en kanelsnegl, men den feder først i morgen, ik?

Altså, så rationelle er vi bare ikke. Vi kan ikke gennemskue langsigtede konsekvenser - og kan vi, er det ikke sikkert, vi følger dem alligevel. Betyder det, at sundhedsvæsenet skal indrette sig efter det? I så fald vil alle livsstilssygdommene vel falde under samme kategori. Så skal overvægtige måske ikke have knæoperationer (eller nogen anden behandling, der kan relateres til deres vægt), rygere skal ikke have ret til kemoterapi, og sportsudøvere skal ikke have hjælp, når de bliver skadede. Forældre med børn, der hopper på trampolin og brækker armene kunne passende også selv betale.
7
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf JoyNips » 2. maj 2016, 07:16

Hvis man som 18-årig er voksen, så synes jeg helt principielt at det er forkert at man ikke som 18-årig har selvbestemmelse over sin egen krop. At man som 18-årig ikke kan overskue langsigtede konsekvenser synes jeg ikke er grund til ikke at lade folk bestemme over deres egne kroppe. De får jo også lov til at få lavet dumme tatoveringer, de senere gerne vil have fjernet...
5
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf Akehurst2 » 2. maj 2016, 07:35

Det er et emne, hvor jeg er virkelig splittet.

På den ene side, så er man myndig som 18-årig og man er i samfundets øjne fint nok moden til at få et barn eller en abort, så den tiltro har man jo åbenbart til ens muligheder for at træffe store beslutninger på det reproduktive område, og et barn eller en abort er jo også irreversibelt.

På den anden side, så er der bare rigtig, rigtig mange, der ikke tænker på at få børn som 18-årige, der skifter mening. De fleste, vil jeg faktisk tro. Og i og med, det er meget svært at genskabe fertilitet og ikke uden omkostninger for hverken samfund eller kvinden, så synes jeg, at det er godt, hvis det kan undgås.

Og så er jeg også helt enig med dem, der skriver at man jo ikke skal straffes for dårlige beslutninger for evigt - for dem træffer vi alle sammen.

Jeg ved det simpelthen ikke.
2
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf Akehurst2 » 2. maj 2016, 07:53

Animi skrev:I 2013 blev loven lavet om, så aldersgrænsen for sterilisering blev sænket fra 25 år til 18 år (dog med et halvt års tænketid først, når man er 18-25år).


Det halve års betænkningstid er jeg i hvert fald tilhænger af. Måske endda, det burde være længere.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9017
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf Purple Haze » 2. maj 2016, 08:17

Hvis man som 18 årig vælger at blive steriliseret, vel vidende hvad det er det går ud på, og senere fortryder - så er det bare ærgerligt.
Og sådan helt ærligt, så tænker jeg at hvis man ikke kunne gennemskue konsekvenserne selvom man har fået dem forklaret, så er set måske meget godt man ikke får børn. Også selvom at man selvfølgelig kan drive klogere.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf Animi » 2. maj 2016, 08:23

Jeg synes det ville være fair nok, hvis man selv skulle betale for at få lavet steriliseringen om. Men man bør ikke nægte det fuldkommen - retten til at bestemme over ens egen krop, går vel begge veje.
Hvis man ikke skulle have lov til at få børn, pga et dumt valg man tog i en ung alder, så er det nok de færreste der burde få lov til det.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27067

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf ajnaM » 2. maj 2016, 08:30

Purple Haze skrev:Hvis man som 18 årig vælger at blive steriliseret, vel vidende hvad det er det går ud på, og senere fortryder - så er det bare ærgerligt.
Og sådan helt ærligt, så tænker jeg at hvis man ikke kunne gennemskue konsekvenserne selvom man har fået dem forklaret, så er set måske meget godt man ikke får børn. Også selvom at man selvfølgelig kan drive klogere.


Hvis man sagde, at 18-årige, der ikke kan overskue langsigtede konsekvenser, ikke må få børn, tror jeg ikke, der ville blive født ret mange børn i verden. :lol:
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"