Sterilisering som 18 årig

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Akehurst2
Indlæg: 14143
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40577

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf Akehurst2 » 2. maj 2016, 12:09

Guldfisk skrev:
Hvis man har sygdomme, man ikke vil videreføre. Hvis man er allergisk/har helbredsmæssige grunde til ikke at kunne bruge"standardprævention". Hvis man har erkendt, at man af den ene eller den anden grund, ikke er i stand til at tage vare på et barn. Så bør man have lov til at tage sine forholdsregler mod at få et barn.


Evt. kunne man sige, at sterilisation før man var fyldt 25 år var efter individuel vurdering. For selvfølgelig er der nogen, der har gode grunde.
1
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf Stars » 2. maj 2016, 12:09

Angelina skrev:
Rakel skrev:
Angelina skrev:
Rakel skrev:
Fio skrev:Det er jo kun permanent, på den måde at de ikke kan få børn på den naturlige måde (mm. der laves en ophævelse), de kan jo stadig få børn vha IVF.



Det ef ingen garanti for at IVF er lig med et barn. Og bør man ikke bruge ressourcerne i fertilitetsbehandling på dem, der har et reelt behov og ikke har valgt fra selv? Der er bestemt ikke ressourcer til at hjælpe alle med et ønske om hjælp i Danmark (velfærden generelt) og allerede begrænsninger i den hjælp, man kan få som ufrivillig barnløs.


Næh, jeg synes også ressourcerne skal bruges på enlige mødre, lesbiske, folk der er blevet sterile efter klamydia, folk der har valgt sterilisation osv.


Det da fint. Jeg et bare for at priotere i et samfund uden uanede ressourcer. Især, når man har taget et oplyst valg.


Så rygere skal heller ikke have kræftbehandling? De har også taget et oplyst valg.


Så vidt jeg har forstået, er aktiv rygning ikke eneste årsag til KOL. Så selvom 85 – 90 % af alle, der har KOL i Danmark, har fået det hovedsageligt på grund af rygning, er det jo ikke sådan, at rygning automatisk resulterer i KOL, eller at man er garanteret ikke at få KOL, hvis man ikke ryger. Desuden ryger man jo ikke med det formål at få KOL.

Netop med tanke på de begrænsede midler vi har i sundhedssektoren, synes jeg det er rimeligt, at et aktivt tilvalg af sterilisation er permanent og man selv må betale, hvis man ombestemmer sig. Men en venteperiode på ½ år og nogle obligatoriske samtaler om valget vil være fint.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf Guldfisk » 2. maj 2016, 12:18

KinderBueno skrev:Jeg synes, aldersgrænsen bør sættes op til 25. Selvom der åbenlyst findes undtagelser, så skifter rigtig mange unge kvinder mening ifht deres fremtidige ønsker om børn. Så ja, det synes jeg med fordel, at staten kan gå ind og regulere, ligesom den også regulerer så mange andre ting for fællesskabets bedste. Og apropos det, så kunne man måske flytte fokus fra individet og huske, hvor vigtigt det er for samfundet, at der bliver født flere børn. Så ja: aldersgrænsen bør sættes op til 25, og man skal selvfølgelig have lov til at fortryde.


Så unge kvinder skal nægtes selvbestemmelse over egen krop, fordi samfundet har brug for børn?
Den prioritering er jeg meget lidt enig i. Samfundet har rig mulighed for at gøre det så attraktivt som muligt at få børn - men at forbyde et fravalg er altså lige lovligt avlsdyr-agtigt efter min mening.
3
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf Vixen » 2. maj 2016, 12:30

Guldfisk skrev:
KinderBueno skrev:Jeg synes, aldersgrænsen bør sættes op til 25. Selvom der åbenlyst findes undtagelser, så skifter rigtig mange unge kvinder mening ifht deres fremtidige ønsker om børn. Så ja, det synes jeg med fordel, at staten kan gå ind og regulere, ligesom den også regulerer så mange andre ting for fællesskabets bedste. Og apropos det, så kunne man måske flytte fokus fra individet og huske, hvor vigtigt det er for samfundet, at der bliver født flere børn. Så ja: aldersgrænsen bør sættes op til 25, og man skal selvfølgelig have lov til at fortryde.


Så unge kvinder skal nægtes selvbestemmelse over egen krop, fordi samfundet har brug for børn?
Den prioritering er jeg meget lidt enig i. Samfundet har rig mulighed for at gøre det så attraktivt som muligt at få børn - men at forbyde et fravalg er altså lige lovligt avlsdyr-agtigt efter min mening.


Jeg siger jo ikke, at det skal være forbudt, vel. :) De kan fravælge det via prævention (selvom det ikke er optimalt) indtil de bliver 25, og så kan de jo blive steriliserede der, hvis de absolut vil. Men med det in mente, at så mange unge kvinder ombestemmer sig i forhold til ønsket om at blive forældre, så synes jeg, grænsen bør være på 25.
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Akehurst2
Indlæg: 14143
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40577

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf Akehurst2 » 2. maj 2016, 12:41

Guldfisk skrev:
Så unge kvinder skal nægtes selvbestemmelse over egen krop, fordi samfundet har brug for børn?
Den prioritering er jeg meget lidt enig i. Samfundet har rig mulighed for at gøre det så attraktivt som muligt at få børn - men at forbyde et fravalg er altså lige lovligt avlsdyr-agtigt efter min mening.


Helt enig.

Skal man sætte en højere aldersgrænse skal det være på baggrund af, at man erfaringsmæssigt ved, at for mange af de 18-25-årige fortryder, og man skal samtidig overveje om man som mindre indgribende end en højere aldersgrænse skulle have et krav om betænkningstid, individuel vurdering, yderligere oplysning eller andet.
2
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf Vixen » 2. maj 2016, 13:10

Angelina skrev:
KinderBueno skrev:
Guldfisk skrev:
KinderBueno skrev:Jeg synes, aldersgrænsen bør sættes op til 25. Selvom der åbenlyst findes undtagelser, så skifter rigtig mange unge kvinder mening ifht deres fremtidige ønsker om børn. Så ja, det synes jeg med fordel, at staten kan gå ind og regulere, ligesom den også regulerer så mange andre ting for fællesskabets bedste. Og apropos det, så kunne man måske flytte fokus fra individet og huske, hvor vigtigt det er for samfundet, at der bliver født flere børn. Så ja: aldersgrænsen bør sættes op til 25, og man skal selvfølgelig have lov til at fortryde.


Så unge kvinder skal nægtes selvbestemmelse over egen krop, fordi samfundet har brug for børn?
Den prioritering er jeg meget lidt enig i. Samfundet har rig mulighed for at gøre det så attraktivt som muligt at få børn - men at forbyde et fravalg er altså lige lovligt avlsdyr-agtigt efter min mening.


Jeg siger jo ikke, at det skal være forbudt, vel. :) De kan fravælge det via prævention (selvom det ikke er optimalt) indtil de bliver 25, og så kan de jo blive steriliserede der, hvis de absolut vil. Men med det in mente, at så mange unge kvinder ombestemmer sig i forhold til ønsket om at blive forældre, så synes jeg, grænsen bør være på 25.


Jeg elsker at alle bare tror alle bare kan bruge prævention, helt problemfrit ... i øvrigt i en ca 9 år i gennemsnit (seksuel debutalder ca 16 år - og så frem til de er 25 år) ... og det er noget man "bare gør"


Hvis det er mig du hentyder til, så er jeg udemærket klar over, at det ikke er tilfældet. Jeg kan ikke selv tåle p-piller, og har bøvlet ufatteligt meget med kobberspiral og kondomer og alskens andre præventionsformer.
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf Vixen » 2. maj 2016, 13:16

Akehurst2 skrev:
Guldfisk skrev:
Så unge kvinder skal nægtes selvbestemmelse over egen krop, fordi samfundet har brug for børn?
Den prioritering er jeg meget lidt enig i. Samfundet har rig mulighed for at gøre det så attraktivt som muligt at få børn - men at forbyde et fravalg er altså lige lovligt avlsdyr-agtigt efter min mening.


Helt enig.

Skal man sætte en højere aldersgrænse skal det være på baggrund af, at man erfaringsmæssigt ved, at for mange af de 18-25-årige fortryder, og man skal samtidig overveje om man som mindre indgribende end en højere aldersgrænse skulle have et krav om betænkningstid, individuel vurdering, yderligere oplysning eller andet.


Jeg synes egentlig, at et amerikansk studie med 40% fortrydelser er rimelig repræsentativt. En fortrydelsesrate på 40% er da højt - det er mange kvinder, som er kede af, at de ikke kan få børn alligevel. Men ja, et dansk eller skandinavisk studie ville klart være ønskeligt. Så kunne man på baggrund af det måske gå ind og vurdere, at rent statistisk, så fortryder rigtig mange tidligt steriliserede senere sit valg, og derfor må man først få indgrebet, når man har en vis alder.
1
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Akehurst2
Indlæg: 14143
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40577

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf Akehurst2 » 2. maj 2016, 14:08

Det er egentlig lidt sjusket lovarbejde, der ligger til grund for at sænke aldersgrænsen for steilisation, synes jeg. Det eneste, der fremgår, er følgende:

"Det foreslås at revidere de gældende regler vedrørende sterilisation således, at enhver habil person over 18 år uden tilladelse kan steriliseres. Det vurderes, at den nugældende aldersgrænse på 25 år er for restriktiv, og der ønskes større mulighed for, at habile, voksne personer får frihed til selv at træffe beslutning om sterilisation. På den baggrund foreslås det at fastsætte aldersgrænsen på 18 år, således at der skabes parallelitet til den i øvrigt gældende myndighedsalder på 18 år. Samtidig foreslås det at fastsætte en obligatorisk refleksionsperiode på 6 måneder for personer mellem 18 og 25 år, der ønsker sterilisation. Formålet med refleksionsperioden er at understøtte, at personer mellem 18 og 25 år får mulighed for at overveje konsekvenserne af sterilisation, særligt henset til indgrebets permanente karakter."

Det fremgår slet ikke, hvor mange, man må forvente, der vil steriliseres, eller om man har overvejet fortrydelse (ud over de 6 måneders obligatorisk refleksionsperiode) og i tilfælde af fortrydelse, muligheden for refertilisering.

Ifølge artiklen i Politiken er det ret få under 25 år, der er blevet steriliseret siden lovændringen - 14 i 2013 og 31 i 2014. Hvis det er det leje, det ligger i, synes jeg godt man kan vurdere det individuelt, så man virkelig sikrer sig, at den pågældende har forstået indgrebets permanente karakter - på den anden side er det så få, at det jo ikke er det, der får indflydelse på børnetallet, så hvis man har det fint med, at de pågældende risikerer aldrig at få børn selvom de senere måtte ønske det, så kan man jo bare sige "så lad dem".
2
Akehurst2
Indlæg: 14143
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40577

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf Akehurst2 » 2. maj 2016, 14:12

Angelina skrev:Jeg elsker at alle bare tror alle bare kan bruge prævention, helt problemfrit ... i øvrigt i en ca 9 år i gennemsnit (seksuel debutalder ca 16 år - og så frem til de er 25 år) ... og det er noget man "bare gør"


Så burde man bare snarere gå op i at finde prævention, der kan bruges - for vil de pågældende gerne have børn engang, så venter der jo alligevel mange år med prævention før de så efter børnene kan lade sig sterilisere.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 2. maj 2016, 14:14

Angelina skrev:
JoyNips skrev:
ajnaM skrev:
JoyNips skrev:Hvis man som 18-årig er voksen, så synes jeg helt principielt at det er forkert at man ikke som 18-årig har selvbestemmelse over sin egen krop. At man som 18-årig ikke kan overskue langsigtede konsekvenser synes jeg ikke er grund til ikke at lade folk bestemme over deres egne kroppe. De får jo også lov til at få lavet dumme tatoveringer, de senere gerne vil have fjernet...


Det er bare lidt noget andet med en tatovering...

Og problemet er jo, at fødselstallet er yderst relevant for samfundet. Vi får ikke bare børn for vores egen skyld, og det har ikke kun konsekvenser for os selv, hvis flere 18-årige begynder at fravælge børn fuldstændigt.


Jeg kan sagtens forstå, hvad du mener. Jeg synes bare ikke det er korrekt at vi siger "tillykke med dagen, og velkommen til de voksnes rækker. Nu må du bestemme over din egen krop. Vil du have opereret brysterne større? Go crazy! Steriliseres? Nej, ved du nu hvad, lille ven, dét er du slet ikke voksen nok til at beslutte selv!"


Enig. enten skal vi være enige om at man som 18årig er myndig og selv kan og må træffe sine valg, eller også så skal vi være enige om at man ikke er voksen som 18 årig og kun har vise rettigheder.


Man er myndig som 18, men det betyder ikke at vi ikke har differentierede aldersgrænser i hobetal i Danmark.. https://da.wikipedia.org/wiki/Aldersgr% ... _i_Danmark
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 2. maj 2016, 14:18

Angelina skrev:Så rygere skal heller ikke have kræftbehandling? De har også taget et oplyst valg.


Rygere - og folk der drikker, for den sags skyld - tager ikke et valg. De tager en risiko. Der er ingen garanti for at man får kræft og lign., bare fordi man ryger. Omvendt kan man godt risikere at få lungekræft af passiv rygning, selvom man ikke ryger.

Så derfor synes jeg ikke at vi skulle stoppe deres kræftbehandling.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Akehurst2
Indlæg: 14143
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40577

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf Akehurst2 » 2. maj 2016, 14:27

Guldlok skrev:
Lidt OT, men hvorfor hører man aldrig/sjældent om mændene, der først vil have børn når de er 40 år eller steriliseres når de er 18 år .... :gruble:


Jeg synes da ikke, artiklen som sådan fokuserer mest på kvinder?

Her er en artikel af lidt ældre dato: http://www.b.dk/nationalt/unge-fortryde ... rilisation og den fokuserer i hvert fald lige meget på begge køn. Den fortæller også, at unge fortryder - men det er så de "gamle" unge, dem over 25, men under 30.

Hvis det er erfaringen, så synes jeg det er betænkeligt at man har sat grænsen yderligere ned.

På den anden side: Man er voksen og myndig og må træffe egne beslutninger. Refertilisering bør så efter min mening være for egen regning.
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 2. maj 2016, 14:31

Animi skrev:I 2013 blev loven lavet om, så aldersgrænsen for sterilisering blev sænket fra 25 år til 18 år (dog med et halvt års tænketid først, når man er 18-25år).
Nu er der så debat om hvorvidt aldersgrænsen er for lav, især da et amerikansk studie viser at 40% af de kvinder der lader sig sterilisere i en alder af 18-25år fortryder senere.

Hvad mener i - bør grænsen sættes op igen til 25 (måske endda højere?) eller bør man selv have lov til at bestemme om man vil steriliseres når man er fyldt 18, også selvom det er en drastisk beslutning, man risikerer at fortryde?


Jeg kan ikke se nogen fornuftige eller saglige grunde til at alderen skulle være 25. Sæt den gerne ned til 18 år. Man kan gøre langt mere alvorlige ting som 15-/18-årige end at lade sig sterilisere eller ting der er lige så "permanente". Eksempelvis:

- Tatoveringer, der kan give problemer lige fra betændelse og allergi til problemer med ansættelse.
- Kørekort, hvor man ikke kun er ansvarlig for sit eget liv, men også evt. passagerers og andre trafikanters liv.
- Få børn.
- Abortere fostre.
- Komme i fængsel på livstid.
- Blive sendt i krig som soldat.
- Få lavet kosmetiske operationer og modifikationer.

For nu bare at nævne et par stykker.

Generelt synes jeg at vi burde koncentrere aldersdomsgrænserne til nogle få aldre, og kun folkepensionsalderen bør være højere end 18 år.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf Viskelæder » 2. maj 2016, 14:36

Denne debat kommer jo til at fylde noget, fordi det for størstedelen af mennesker har en enorm værdi at få børn. Derfor bliver tanken om, at man kan beslutte sig for ikke at ville have børn - og så på en sådan (næsten) permanent facon - meget svært for mange at sætte sig ind i. Jeg er sikker på, at det er rigtigt, at der er mange, der fortryder, sikkert også 40%. Men der er også mange, der fortryder kosmetiske operationer, at de blev gift med den forkerte mand/kvinde, røvgevirs-tatoveringen, det enorme forbrugslån, de tog osv., som også er nogle ret permanente ting. Det er der ikke debat om på samme måde, fordi det her med fravalg af børn er og nok altid vil være enormt værdiladet.
Men for dem, der ikke har lyst til at få børn, så har det ikke den samme værdi. Så man prøver at argumentere ud fra ens egen værdi og logik til andre, der ikke har samme ønsker og værdier, om at de ikke skal have valget om at bestemme 100% selv. Det, synes jeg, er problematisk.

Man bestemmer selv over sig selv og egne valg, når man er 18 år, også om man vil have børn eller ej.
Hvis man så fortryder senere, så må man selv finde ud af at løse/håndtere det, ligesom man gør med alle de andre semi-permanente fejl, man har lavet i livet.
Senest rettet af Viskelæder 2. maj 2016, 14:39, rettet i alt 1 gang.
4
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 2. maj 2016, 14:37

Angelina skrev:
Guldlok skrev:
Akehurst2 skrev:
Angelina skrev:Jeg elsker at alle bare tror alle bare kan bruge prævention, helt problemfrit ... i øvrigt i en ca 9 år i gennemsnit (seksuel debutalder ca 16 år - og så frem til de er 25 år) ... og det er noget man "bare gør"


Så burde man bare snarere gå op i at finde prævention, der kan bruges - for vil de pågældende gerne have børn engang, så venter der jo alligevel mange år med prævention før de så efter børnene kan lade sig sterilisere.


Og det er da også ganske fint, at måtte prøve sig frem med præventionstyper, til man finder noget der virker. Hvis man (måske) vil have børn engang.
Men er man som 18-årig 100 % sikker på, at man aldrig vil have børn, så er det da trættende at skulle eksperimentere med varierende præventionstyper ind til man er 25. Når det nu ikke har noget formål, f.eks. at undgå graviditet til man er ældre.


Lidt OT, men hvorfor hører man aldrig/sjældent om mændene, der først vil have børn når de er 40 år eller steriliseres når de er 18 år .... :gruble:


Og det er jo præcis det, at eksperimentere rundt med prævention, i et årti, når man ved man ikke ønsker børn, er altså ret meget op af bakke...

Og det sidste - det er ikke spor off topic, for mændene bliver jo også steriliseret, de har jo også fået lov nu når de er under 25 år - men det er ligesom om at man blot skøjter let og elegant henover mændene og deres ansvar i det her.


Mændene har ikke et ansvar for kvinders sterilisering.. Flere i tråden har påpeget "min krop, mit valg" - ligesom de gør når det handler om juridisk abort, og de i samme åndedrag ikke tøver med at nævne at mændene intet har at skulle have sagt. Så det ansvar må de tage på sig selv, ligesom mændene tager det på dem selv, når de har overvejelser om sterilisation. Mænd har nok bare ikke samme behov for at tale dør op og ned om emnet, så derfor hører man ikke så meget til det.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"