Plaster-gate

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
missme
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 20
Likede indlæg: 391

Re: Plaster-gate

Indlægaf missme » 13. aug 2015, 19:14

http://jyllands-posten.dk/international ... i+Sverige/
Her står det

Apoteket har allerede afskaffet betegnelsen "hudfarvet" og bruger i stedet "beige", så det er et område, man er opmærksom på, understregede Eva Fernvall i udsendelsen.

"Alle forventer bare, at der kun findes beige plaster, så de spørger ikke efter andet. Det gør, at vi ikke mærker efterspørgslen. Men vi skal møde kundernes behov. Jeg håber, vi kan gøre det så snart som muligt,”


Det er kørt helt over gevind, for hvis der er et marked for mørk plaster, så vil apotekerne jo selvfølgelig gerne sælge det. Men de har ikke mærket efterspørgslen og har derfor ikke tænkt over det. Det er vel fair nok, at de ikke lige har haft den vinkel på. Hvis der havde været nok, som havde spurgt efter et mørkere plaster, så havde de jo skaffet det.

For mig er det ikke hverdagsracisme, det er blot et udtryk for at der over en årrække sker en ændring i befolkningssammensætningen, og at man nu er nået et punkt, hvor der er brug for mørkt plaster.
0
Brugeravatar
Wesretkau
Indlæg: 4
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:20
Kort karma: 7
Likede indlæg: 1

Re: Plaster-gate

Indlægaf Wesretkau » 13. aug 2015, 19:15

missme skrev:
Wesretkau skrev:*suk* Here we go again... :boo:

Prøv lige at sætte jer ind i sagen før I kommenterer, hmm? Problemet er ikke at der sælges beige plastre i Sverige. Problemet er at disse beige plastre kaldes "hudfarvede". Som om beige var den eneste hudfarve. Eller, måske more to the point, den *rigtige' hudfarve.

Hvis man ikke kan se hvordan det at napse grisefarve som den *rigtige* hudfarve kan opleves som racistisk af folk der *ikke* er udstyret med den "rigtige" hudfarve, så tror jeg man mangler fantasi. Eller indlevelsesevne. One or the other.

Fukkit. Her:

Det der, boys and girls and undecideds. Det der er hvorfor hudfarvet plaster ikke er fucking ligegyldigt. :tie:


Jeg er ret sikker på, at man netop inden alt dette havde ændre det til at hedde beige plast i stedet for hudfarvet, og at kritikken gik på, at man kun kunne købe dette beige plaster. Kan ikke huske hvor jeg læste det.

Men nu er det også en racisme-blogger som har starte dette plaster postyr. Det er jo ligesom hendes formål at finde ting hun kan skrive om, som skal handle om racisme. Det er jo ikke en horde af mørkglødede personer, som er gået i optog mod racistisk plaster. Så mon ikke den store masse af mørkglødede ville være glade for at få mørkere plaster, uden derfor at bruge racisme begrebet om det.


Nu er denne "racisme-blogger" jo altså også mørklødet (jeg ved ikke lige hvorfor du mener de skal gløde, men lad nu det ligge...), så jeg mener egentlig hende til at være bedre rustet til at bedømme hvad der er racistisk end mit grisefarvede selv. Jeg kan jo vælge at være ligeglad. Det er en del af mit grisefarvede privilegie at jeg ikke behøver bekymre mig om at andre folk, med andre hudfarver har det svært. Det er en del af mit privilegie at jeg kan trække på skuldrene af det. Det er en del af mit privilegie at jeg kan ignorere det.

Men jeg får altså ondt i maven af de børn i videoen. Det piner mig at der er børn som bliver opfostret med et så skævt selvbillede. Det smerter mig at disse børn også lærer at 'hudfarve' er beige. Og at deres hudfarve dermed er forkert.

Du kan vælge at bruge dit privilegie til at kigge den anden vej og glæde dig over at du er grisefarvet, og juhu for det, for racismen betyder at dit liv er ubeskriveligt meget nemmere end dem der ikke er. Eller du kan vælge at erkende at du har et privilegie, og være bevidst om det, og gøre bare et minimum af godt for folk der ikke har de samme privilegier som dig.

Men, ja, det er voldsomt ubehageligt at måtte erkende at selv om du og jeg ikke er racister og synes folk med andre hudfarver er lige så gode som os selv, så vinder vi stadig ved at være hvide i et racistisk samfund.
0
Ma'at-ka-Re, Foremost of Noblewomen, joined with Amun
Mighty in spirit, flourishing of years, Divine of appearance
Lady of Djeser-Djeseru, the Holy of Holies
I have restored that, which was in ruins.
Brugeravatar
missme
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 20
Likede indlæg: 391

Re: Plaster-gate

Indlægaf missme » 13. aug 2015, 19:25

Wesretkau skrev:
missme skrev:
Wesretkau skrev:*suk* Here we go again... :boo:

Prøv lige at sætte jer ind i sagen før I kommenterer, hmm? Problemet er ikke at der sælges beige plastre i Sverige. Problemet er at disse beige plastre kaldes "hudfarvede". Som om beige var den eneste hudfarve. Eller, måske more to the point, den *rigtige' hudfarve.

Hvis man ikke kan se hvordan det at napse grisefarve som den *rigtige* hudfarve kan opleves som racistisk af folk der *ikke* er udstyret med den "rigtige" hudfarve, så tror jeg man mangler fantasi. Eller indlevelsesevne. One or the other.

Fukkit. Her:

Det der, boys and girls and undecideds. Det der er hvorfor hudfarvet plaster ikke er fucking ligegyldigt. :tie:


Jeg er ret sikker på, at man netop inden alt dette havde ændre det til at hedde beige plast i stedet for hudfarvet, og at kritikken gik på, at man kun kunne købe dette beige plaster. Kan ikke huske hvor jeg læste det.

Men nu er det også en racisme-blogger som har starte dette plaster postyr. Det er jo ligesom hendes formål at finde ting hun kan skrive om, som skal handle om racisme. Det er jo ikke en horde af mørkglødede personer, som er gået i optog mod racistisk plaster. Så mon ikke den store masse af mørkglødede ville være glade for at få mørkere plaster, uden derfor at bruge racisme begrebet om det.


Nu er denne "racisme-blogger" jo altså også mørklødet (jeg ved ikke lige hvorfor du mener de skal gløde, men lad nu det ligge...), så jeg mener egentlig hende til at være bedre rustet til at bedømme hvad der er racistisk end mit grisefarvede selv. Jeg kan jo vælge at være ligeglad. Det er en del af mit grisefarvede privilegie at jeg ikke behøver bekymre mig om at andre folk, med andre hudfarver har det svært. Det er en del af mit privilegie at jeg kan trække på skuldrene af det. Det er en del af mit privilegie at jeg kan ignorere det.

Men jeg får altså ondt i maven af de børn i videoen. Det piner mig at der er børn som bliver opfostret med et så skævt selvbillede. Det smerter mig at disse børn også lærer at 'hudfarve' er beige. Og at deres hudfarve dermed er forkert.

Du kan vælge at bruge dit privilegie til at kigge den anden vej og glæde dig over at du er grisefarvet, og juhu for det, for racismen betyder at dit liv er ubeskriveligt meget nemmere end dem der ikke er. Eller du kan vælge at erkende at du har et privilegie, og være bevidst om det, og gøre bare et minimum af godt for folk der ikke har de samme privilegier som dig.

Men, ja, det er voldsomt ubehageligt at måtte erkende at selv om du og jeg ikke er racister og synes folk med andre hudfarver er lige så gode som os selv, så vinder vi stadig ved at være hvide i et racistisk samfund.


Jeg har overhovedet intet nævn om, at det ikke kan være svært og indbefatte problemer at være mørklødet (Nu er det stavet rigtigt, håber det er bedre for dig). Jeg har kun nævnt at jeg syntes at racisme er et meget stærkt ord, at bruge om plasters farve. Videoen har jeg slet ikke forholdt mig til, og vil heller ikke forholde mig til. Ikke fordi jeg bruger mit grisefarvede fjæs til at vende det blinde øje til, men fordi jeg gik ind i denne debat, på baggrund af en plasterracisme (tænkt at jeg overhovedet skriver, et så latterligt ord).
Det er mange forskellige ting, som kan være svært for forskellige mennesker. Jeg håber virkelig ikke at et plasters farve, kommer til at stå i vejen for nogle menneskers fremtid. Det plaster ser jo også dumt ud på mig....som er grisefarvet.
1
Brugeravatar
Slowpoke
Indlæg: 72
Tilmeldt: 11. aug 2015, 16:51
Kort karma: 22
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 105
Kontakt:

Re: Plaster-gate

Indlægaf Slowpoke » 13. aug 2015, 21:32

Yvooonne skrev:Der sker så mange ting i dagens Danmark som gør at man stadigvæk har mest værdi som hvid mand. Og der er masser af ting vi kan gøre ved det. Sverige har gang i rigtig mange spændende ting og tiltag, og det er sådanne tiltag der kan ændre på tingene. Problemet er når medierne tager tiltagene op, så vinder en skinger overskrift eller forargelsesoverskriften... I stedet for indholdet - som har stor positiv værdi.


Tanken er såmænd fin nok... man behøver bare ikke at råbe RACISME!!!
0
Jeg gik muligvis under brugernavnet cosgrove før i tiden... muligvis.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15373
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25742

Re: Plaster-gate

Indlægaf Delfin » 13. aug 2015, 22:26

De er sent ude denne gang ;) http://dindebat.dk/topic/136634-findes- ... r-plaster/


Jeg er lidt træt af, at der ligefrem ledes efter ting, der skal udråbes som racistiske. Plaster er jo bare plaster i de fleste menneskers øjne. Det er jo ikke sådan, at jeg laver en farvetest, når jeg vælger mit plaster, og jeg ville være ganske aldeles ligeglad, hvis den brune var mørkere, det passer alligevel ikke til min hudfarve, og det er også jævnt ligegyldigt. Plaster er vel ikke noget, der skal være hemmeligt?
Skal der så være lige så mange nuancer som der er hudfarver.

Det der bekymrer mig mest ved, at man hænger sig i detaljer, er, at de væsentlige "dem og os" problemer drukner i petitesser.
Jeg har spurgt min datter, hver gang en af de her ting er dukket op i medierne, og hver gang har svaret været: 'Nøh det har jeg da aldrig tænkt på, men nu de siger det .. det skal jeg lige tænke over". Med andre ord er der på en måde skabt et nyt problem for hende (og sikkert også hos andre hudfarvede).
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15373
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25742

Re: Plaster-gate

Indlægaf Delfin » 13. aug 2015, 23:30

Dikus skrev:
Delfin skrev:De er sent ude denne gang ;) http://dindebat.dk/topic/136634-findes- ... r-plaster/


Jeg er lidt træt af, at der ligefrem ledes efter ting, der skal udråbes som racistiske. Plaster er jo bare plaster i de fleste menneskers øjne. Det er jo ikke sådan, at jeg laver en farvetest, når jeg vælger mit plaster, og jeg ville være ganske aldeles ligeglad, hvis den brune var mørkere, det passer alligevel ikke til min hudfarve, og det er også jævnt ligegyldigt. Plaster er vel ikke noget, der skal være hemmeligt?
Skal der så være lige så mange nuancer som der er hudfarver.

Det der bekymrer mig mest ved, at man hænger sig i detaljer, er, at de væsentlige "dem og os" problemer drukner i petitesser.
Jeg har spurgt min datter, hver gang en af de her ting er dukket op i medierne, og hver gang har svaret været: 'Nøh det har jeg da aldrig tænkt på, men nu de siger det .. det skal jeg lige tænke over". Med andre ord er der på en måde skabt et nyt problem for hende (og sikkert også hos andre hudfarvede).


MØG. Må ikke give dig grønt for det markerede. Men sjovt er det :D



Jamen vi er jo alle hudfarvede - men hvem fanden har hørt om en gul afrogut - er han mon halvkinøjser :afro: - og kan man få gule plastre til ham?
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Plaster-gate

Indlægaf thomassneum » 14. aug 2015, 09:40

Hvad så med gips og gazebind? :gruble:
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Plaster-gate

Indlægaf Code71 » 14. aug 2015, 09:44

thomassneum skrev:Hvad så med gips og gazebind? :gruble:


Kan man tagge bloggeren? For det er da om noooooget racistisk at det kun findes hvidt :lol:
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Plaster-gate

Indlægaf thomassneum » 14. aug 2015, 09:53

Code71 skrev:
thomassneum skrev:Hvad så med gips og gazebind? :gruble:


Kan man tagge bloggeren? For det er da om noooooget racistisk at det kun findes hvidt :lol:



Jeg kan ikke tage det alvorligt. Og det håber jeg da heller ikke andre gør.
Hvis der er et marked for sort/brunt/gult plaster, så kommer det nok på marked. Hvis der ikke fantes sorte snotlommetørklæder, så var det neturligvis heller ikke et udtryk for racisme.

Jeg tvivler på at personen reelt, nogen sinde har oplevet racisme.. for så har denne da ikke i tvivl længere. Personen er enten en provokatør, eller dummere en vådt overskæg.
1
Med bov skal man mad lave, men...
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Plaster-gate

Indlægaf Akehurst2 » 14. aug 2015, 11:00

Code71 skrev:
thomassneum skrev:Hvad så med gips og gazebind? :gruble:


Kan man tagge bloggeren? For det er da om noooooget racistisk at det kun findes hvidt :lol:


Men skal man følge argumentet, så kaldes det jo netop ikke "hudfarvet".
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Plaster-gate

Indlægaf Wizzze » 14. aug 2015, 11:34

Plaster-gate goes international!

http://www.dr.dk/nyheder/indland/svensk ... ke-plastre

Diplomatisk krise under opsejling ? :gruble:

Og så bemærker jeg at undertøj og strømpebukser nu også er racistiske? (hvide sloggier, eller er det hudfarvet, der igen er et fyfy-ord?) og vel også aldersdiskriminerende (mormor trusser?)
0
Do as I say! :whip:
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Plaster-gate

Indlægaf Akehurst2 » 14. aug 2015, 11:56

Wizzze skrev:Plaster-gate goes international!

http://www.dr.dk/nyheder/indland/svensk ... ke-plastre

Diplomatisk krise under opsejling ? :gruble:

Og så bemærker jeg at undertøj og strømpebukser nu også er racistiske? (hvide sloggier, eller er det hudfarvet, der igen er et fyfy-ord?) og vel også aldersdiskriminerende (mormor trusser?)


Egentlig, så bliver sådan en lys beigeagtig farve (det vi i dag kalder hudfarvet) jo alle steder, hvor man køber tøj på engelsk, betegnet som "nude".

Tænk alligevel at det er tilladt, selv i Amerika.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Plaster-gate

Indlægaf hotlips » 17. aug 2015, 17:40

jeg synes det er en fin ide at erstatte hudfarvet med grisefarvet,der findes både lyserøde,brune og sorte svin og jeg kan forstå det er acceptabelt,og så kan pakkerne med plaster eller hvad det nu er have en streg eller anden farve på de enkelte pakker så man kan vælge.

jeg tror bestemt det vil falde i god jord.
0
Brugeravatar
Slowpoke
Indlæg: 72
Tilmeldt: 11. aug 2015, 16:51
Kort karma: 22
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 105
Kontakt:

Re: Plaster-gate

Indlægaf Slowpoke » 17. aug 2015, 17:45

hotlips skrev:jeg synes det er en fin ide at erstatte hudfarvet med grisefarvet,der findes både lyserøde,brune og sorte svin og jeg kan forstå det er acceptabelt,og så kan pakkerne med plaster eller hvad det nu er have en streg eller anden farve på de enkelte pakker så man kan vælge.

jeg tror bestemt det vil falde i god jord.


En muslim med et griseplaster :ninja:
0
Jeg gik muligvis under brugernavnet cosgrove før i tiden... muligvis.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15373
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25742

Re: Plaster-gate

Indlægaf Delfin » 17. aug 2015, 17:48

thomassneum skrev:Hvad så med gips og gazebind? :gruble:


Jeg kunne vælge mellem lyserødt, blåt og skidengult, da jeg brækkede benet. Den skidengule skulle vist forestille hvid
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"