Niqab i undervisningen

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
fisken80
Indlæg: 22341
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Niqab i undervisningen

Indlægaf fisken80 » 4. maj 2016, 12:07

http://www.dr.dk/nyheder/indland/vuc-ly ... te-kvinder

Er det i orden, at VUC LYngby har valgt at forbyde niqab-klædte kvinder til den almindelige holdundervisning?
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19606

Re: Niqab i undervisningen

Indlægaf Animi » 4. maj 2016, 12:09

Ja, der synes jeg er fair nok.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Niqab i undervisningen

Indlægaf Akehurst2 » 4. maj 2016, 12:10

Ja, det synes jeg.

At kræve, at man kan se folks ansigter er helt rimeligt i en undervisningssituation.
0
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Niqab i undervisningen

Indlægaf Akehurst2 » 4. maj 2016, 12:14

Hvordan er det i øvrigt, nu de henviser til religionsfrihed. Hvem kræver, at kvinder skal være så tildækkede? Altså, er det en bestemt gren af islam eller er det noget kulturelt eller hvordan er det med tildækkede ansigter.
1
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Niqab i undervisningen

Indlægaf Code71 » 4. maj 2016, 12:20

Det er da lidt sjovt at muslimer tuder os ørene fulde om at det ikke kræves af religionen at der bæres tørklæde. Men når det så påtales, krænkes deres religionsfrihed
1
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Niqab i undervisningen

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. maj 2016, 12:24

Jeg er ikke sikker på, at et forbud i sig selv er den rigtige løsning, medmindre man ikke har andre ambitioner end at slippe for at se på niqabklædte kvinder på uddannelsesstedet. Har man derimod integration for øje, må kravet understøttes af dialog og en handlingsplan for, hvordan kvinden over en periode kan hjælpes til at lægge sin niqab.
Sender man hende bare hjem, tvivler jeg på, at hun af sig selv dukker op igen uden niqab og parat til at fortsætte sin skolegang.
Jeg tvivler på, at der vil ske særlig meget mere end, at hun isolerer sig derhjemme/blandt ligesindede og dermed træder et (eller mange) skridt tilbage i sin integrationsproces.
2
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Niqab i undervisningen

Indlægaf Akehurst2 » 4. maj 2016, 12:30

Angelina skrev:Jeg synes personligt det er totalt latterligt at nægte nogen undervisning, hvis blot ikke de forstyrrer undervisningen - og så er jeg i øvrigt græsk-katolsk om det er pga hovedbeklædning, grønt hår eller en pastasi på hovedet.



Men hvis man vurderer, at det er forstyrrende for undervisningen, at man har elever til stede, hvor man slet ikke har en fornemmelse af om har forstået noget eller om de overhovedet deltager, så er det vel ikke anderledes end at elever, der insisterer på at sidde med ryggen til, kan blive bedt om at kigge på læreren eller forlade undervisningen.

Som lærer ville jeg synes, det var vanvittig forstyrrende, at der sad elever, jeg slet ikke kunne afkode, så jeg forstår godt, man ikke ønsker sådan en undervisningssituation.
2
fisken80
Indlæg: 22341
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: Niqab i undervisningen

Indlægaf fisken80 » 4. maj 2016, 12:31

Angelina skrev:Jeg synes personligt det er totalt latterligt at nægte nogen undervisning, hvis blot ikke de forstyrrer undervisningen - og så er jeg i øvrigt græsk-katolsk om det er pga hovedbeklædning, grønt hår eller en pastasi på hovedet.

Uanset hvad så må vi vel for hulan være enige om at undervisning og viden er vejen frem.


Jeg underviser selv, og det er ekstremt forstyrrende og ødelæggende for undervisningen, hvis jeg ikke kan se og aflæse mine elevers ansigter. Nu har jeg aldrig oplevet nogen, der mødte i niqab, men jeg har haft unge knægte, der synes de skulle sidde med deres hætter trukket godt ind foran ansigtet. Det har jeg bedt dem om at lade være med. Hvis undervisning skal fungere skal kommunikationen også, og det gør den bare ikke, hvis folk er tildækkede.
Det gælder også i forhold til den interne kommunikation eleverne imellem.

På samme måde ville jeg ikke tolerere, at en elev valgte at sidde med sin styrthjelm på i timen.

Og ja undervisning og viden er vejen frem, men det kræver jo, at undervisningen kan fungere.
6
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Niqab i undervisningen

Indlægaf Akehurst2 » 4. maj 2016, 12:31

DetSorteCirkus skrev:Jeg er ikke sikker på, at et forbud i sig selv er den rigtige løsning, medmindre man ikke har andre ambitioner end at slippe for at se på niqabklædte kvinder på uddannelsesstedet. Har man derimod integration for øje, må kravet understøttes af dialog og en handlingsplan for, hvordan kvinden over en periode kan hjælpes til at lægge sin niqab.
Sender man hende bare hjem, tvivler jeg på, at hun af sig selv dukker op igen uden niqab og parat til at fortsætte sin skolegang.
Jeg tvivler på, at der vil ske særlig meget mere end, at hun isolerer sig derhjemme/blandt ligesindede og dermed træder et (eller mange) skridt tilbage i sin integrationsproces.


Det synes jeg er en meget rigtig betragtning. Man løser ikke meget på længere sigt ved blot at sende dem hjem, andet end selvfølgelig at sende et signal, der hedder, at vi ikke accepterer helt tildækkede ansigter i undervisningen.
0
fisken80
Indlæg: 22341
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: Niqab i undervisningen

Indlægaf fisken80 » 4. maj 2016, 12:36

Hvis man tillader niqab rejser der sig i øvrigt også andre spørgsmål. Til eksamen skal man kunne identificere sin elev, det kan være svært når personen går i niqab, skal man så forlange, at hun viser sit ansigt? Og hvad hvis pågældende lærer og censor er mænd?

I de naturvidenskabelige fag skal man lave laboratorie-øvelser, her er der nogle sikkerhedsforskrifter, der skal overholdes, disse er ikke forenelige med niqab - hvad så?

Nogle muslimske kvinder har familie, der ikke accepterer at de har mandlige undervisere, skal man tage hensyn til det?

Der findes også muslimske kvinder, der kun må forlade deres hjem i selskab med en mandlig slægtning, skal vi så tillade at deres bror eller mand deltager i undervisningen med dem?
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Niqab i undervisningen

Indlægaf Aima » 4. maj 2016, 12:40

Angelina skrev:Jeg synes personligt det er totalt latterligt at nægte nogen undervisning, hvis blot ikke de forstyrrer undervisningen - og så er jeg i øvrigt græsk-katolsk om det er pga hovedbeklædning, grønt hår eller en pastasi på hovedet.

Uanset hvad så må vi vel for hulan være enige om at undervisning og viden er vejen frem.


Men hvordan sammenligningen med det grønne hår? Det handler jo hverken om symbol eller udseende, det handler slet og ret om at det besværliggør undervisningen og interaktionen mellem lærer/elev (og elev/elev vel også), at nogle af de deltagende har et helt tildækket ansigt.

Jeg synes det er helt ok at kvinderne bliver pålagt visse forudsætninger for at deltage i timerne, jeg kan sagtens forestille mig, det kan have negativ indflydelse på undervisningen generelt, at nogle har ansigterne dækket helt til. Om det er en elefanthue, en full-face-maske eller en niqab er helt underordnet. Jeg er dog enig med Cirkus i at processen skal være lidt gelinde, og at det optimale må være at finde en stille og rolig løsning i samråd med kvinderne.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19606

Re: Niqab i undervisningen

Indlægaf Animi » 4. maj 2016, 12:45

Angelina skrev:Jeg synes personligt det er totalt latterligt at nægte nogen undervisning, hvis blot ikke de forstyrrer undervisningen - og så er jeg i øvrigt græsk-katolsk om det er pga hovedbeklædning, grønt hår eller en pastasi på hovedet.

Uanset hvad så må vi vel for hulan være enige om at undervisning og viden er vejen frem.


De bliver heller ikke nægtet undervisning - de skal bare i stedet have undervisning derhjemme gennem E-learning
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Niqab i undervisningen

Indlægaf dgd2007 » 4. maj 2016, 13:01

Jeg har været i Marokko, Tunesien, Iran, Afghanistan og Pakistan i første halvdel af 70'erne. Dengang var kvinderne i de lande ikke nær så maskerede som nu.
0
Brugeravatar
Pixie88
Indlæg: 580
Tilmeldt: 26. aug 2015, 10:39
Kort karma: 132
Geografisk sted: Nordpolen
Likede indlæg: 1254

Re: Niqab i undervisningen

Indlægaf Pixie88 » 4. maj 2016, 13:03

Jeg synes det er fair nok. Om man lærer mere ved at læreren kan se en, det skal jeg ikke gøre mig klog på, men jeg kan godt forstå det var lærernes synspunkt.
Jeg gik på VUC Århus for 8 år siden, hvor der var nogle stykker i min klasse der bar niqab, og jeg syntes det var skide irriterende og forstyrrende ved gruppearbejde, at jeg ikke kunne aflæse deres mimik.
1
I'm headin' out to South Park, gonna see if I can't unwind. Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, livin' a lie TIMMY!
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Niqab i undervisningen

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 4. maj 2016, 13:31

fisken80 skrev:http://www.dr.dk/nyheder/indland/vuc-lyngby-smaekker-doerene-i-niqabklaedte-kvinder

Er det i orden, at VUC LYngby har valgt at forbyde niqab-klædte kvinder til den almindelige holdundervisning?


Ja.

Og det er også i orden at forbyde niqab-klædte mænd...

Billede
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"