Hvonår bør børn sove i egen seng?

Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25607

Re: Hvonår bør børn sove i egen seng?

Indlægaf Delfin » 3. maj 2016, 23:47

Jeg sover meget dårligt i samme værelse som andre, og i samme seng er nærmest håbløst, så min datter røg ret hurtigt på eget værelse. Når hun kom trissende midt om natten, fik hun sommetider lov at blive liggende, men når hun var faldet i søvn igen, bar jeg hende oftest tilbage i seng. Ved sygdom har hun dog af og til sovet hele natten hos mig, men hun var ikke ret gammel, før hun selv foretrak at blive i egen seng.

Hvis jeg havde en mand boende, skulle vi som absolut minimum have hver sin madras, men allerhelst hver sit soveværelse.

Hvad andre gør, må de jo selv om, men jeg må krybe til korset og sige, at det undrer mig lidt, når man gider have meget store børn liggende i sengen til daglig.
0
14 11 14
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Hvonår bør børn sove i egen seng?

Indlægaf milisa » 4. maj 2016, 04:56

Vores røg på eget værelse - og dermed sjovt nok også egen seng - da hun var 14 dage gammel. Hverken hendes far eller jeg sov i løbet af natten, så det var simpelthen ikke holdbart. Ungen har været ligeglad og sover på præcis samme måde uanset, om hun sover i samme rum som os (som hun gør, når vi overnatter andre steder) eller alene.
0
Tally-ho
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Hvonår bør børn sove i egen seng?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 4. maj 2016, 04:59

Animi skrev:Inspireret af en anden tråd, hvor jeg kan fornemme at der er mange holdninger til emnet. Derfor synes jeg det kunne være interessant at høre folks meninger om det, inden den generelle debat fylder for meget i en personlig tråd :)


Fra 3-6 måneders alderen og frem efter, bør de sove på deres eget værelse. Hvis de er flere år gamle, og stadig sover fast i deres forældres soveværelse, og det ikke bunder i pladsproblemer, så synes jeg der er noget galt.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Hvonår bør børn sove i egen seng?

Indlægaf Bøtte » 4. maj 2016, 05:27

Advocatus-Diaboli skrev:
Animi skrev:Inspireret af en anden tråd, hvor jeg kan fornemme at der er mange holdninger til emnet. Derfor synes jeg det kunne være interessant at høre folks meninger om det, inden den generelle debat fylder for meget i en personlig tråd :)


Fra 3-6 måneders alderen og frem efter, bør de sove på deres eget værelse. Hvis de er flere år gamle, og stadig sover fast i deres forældres soveværelse, og det ikke bunder i pladsproblemer, så synes jeg der er noget galt.


Så hvis barnet i en periode har brug for den tryghed, det kan give, at sove hos forældrene, er der noget galt?
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Hvonår bør børn sove i egen seng?

Indlægaf Animi » 4. maj 2016, 06:06

Advocatus-Diaboli skrev:
Animi skrev:Inspireret af en anden tråd, hvor jeg kan fornemme at der er mange holdninger til emnet. Derfor synes jeg det kunne være interessant at høre folks meninger om det, inden den generelle debat fylder for meget i en personlig tråd :)


Fra 3-6 måneders alderen og frem efter, bør de sove på deres eget værelse. Hvis de er flere år gamle, og stadig sover fast i deres forældres soveværelse, og det ikke bunder i pladsproblemer, så synes jeg der er noget galt.


Men hvorfor er der noget galt i at børn gerne vil sove sammen med nogen, men der er ikke noget galt i at kærester gerne vil sove sammen? For udover det seksuelle, er behovet vel meget det samme - tryghed og nærvær. :)
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Hvonår bør børn sove i egen seng?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 4. maj 2016, 13:06

Bøtte skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Animi skrev:Inspireret af en anden tråd, hvor jeg kan fornemme at der er mange holdninger til emnet. Derfor synes jeg det kunne være interessant at høre folks meninger om det, inden den generelle debat fylder for meget i en personlig tråd :)


Fra 3-6 måneders alderen og frem efter, bør de sove på deres eget værelse. Hvis de er flere år gamle, og stadig sover fast i deres forældres soveværelse, og det ikke bunder i pladsproblemer, så synes jeg der er noget galt.


Så hvis barnet i en periode har brug for den tryghed, det kan give, at sove hos forældrene, er der noget galt?


Barnet kan da godt sove i forældrenes soveværelse ved enkeltstående lejligheder, hvor der opstår et konkret behov. Men som udgangspunkt bør et barn, hvis alder skal måles i år, ikke sove fast i forældrenes soveværelse.

Og ja - hvis et flere år gammelt barn frygter at sove i sin egen seng, så er der helt sikkert noget galt!
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Hvonår bør børn sove i egen seng?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 4. maj 2016, 13:15

Animi skrev:Men hvorfor er der noget galt i at børn gerne vil sove sammen med nogen, men der er ikke noget galt i at kærester gerne vil sove sammen? For udover det seksuelle, er behovet vel meget det samme - tryghed og nærvær. :)


Fordi der er en verden til forskel på den relation et kæreste- eller ægtepar har, og så den relation der er mellem en voksen og et barn. Ikke mindst når barnet og den voksne ikke er i familie.

Desuden så bruger børn og voksne ikke deres værelser på samme måde. Barnet vil ofte lege i og benytte sit værelse i løbet af dagen, og trække sig tilbage dertil, hvis vedkommende er sur, ked af det eller har brug for fred. De fleste voksne (med børn) bruger kun deres værelse - soveværelset - til at sove i eller til at have sex, og som regel kun om aftenen. Hvis barnet så også skal være der om natten, så får de voksne aldrig et pusterum eller tid for sig selv uden børn. Det er der nu en del voksne der har behov for, selvom de har børn.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Hvonår bør børn sove i egen seng?

Indlægaf Animi » 4. maj 2016, 13:18

Advocatus-Diaboli skrev:
Animi skrev:Men hvorfor er der noget galt i at børn gerne vil sove sammen med nogen, men der er ikke noget galt i at kærester gerne vil sove sammen? For udover det seksuelle, er behovet vel meget det samme - tryghed og nærvær. :)


Fordi der er en verden til forskel på den relation et kæreste- eller ægtepar har, og så den relation der er mellem en voksen og et barn. Ikke mindst når barnet og den voksne ikke er i familie.

Desuden så bruger børn og voksne ikke deres værelser på samme måde. Barnet vil ofte lege i og benytte sit værelse i løbet af dagen, og trække sig tilbage dertil, hvis vedkommende er sur, ked af det eller har brug for fred. De fleste voksne (med børn) bruger kun deres værelse - soveværelset - til at sove i eller til at have sex, og som regel kun om aftenen. Hvis barnet så også skal være der om natten, så får de voksne aldrig et pusterum eller tid for sig selv uden børn. Det er der nu en del voksne der har behov for, selvom de har børn.


Tak for din uddybning :) Og jeg er enig i at for nogen voksne bruger aften/natten på alenetid. Men for de forældre der ikke har det behov og gerne selv vil sove med barnet også, så kan jeg ikke se problemet ved det, hvis det fungerer for alle :)
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Hvonår bør børn sove i egen seng?

Indlægaf Bøtte » 4. maj 2016, 13:24

Advocatus-Diaboli skrev:
Bøtte skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Animi skrev:Inspireret af en anden tråd, hvor jeg kan fornemme at der er mange holdninger til emnet. Derfor synes jeg det kunne være interessant at høre folks meninger om det, inden den generelle debat fylder for meget i en personlig tråd :)


Fra 3-6 måneders alderen og frem efter, bør de sove på deres eget værelse. Hvis de er flere år gamle, og stadig sover fast i deres forældres soveværelse, og det ikke bunder i pladsproblemer, så synes jeg der er noget galt.



Så hvis barnet i en periode har brug for den tryghed, det kan give, at sove hos forældrene, er der noget galt?


Barnet kan da godt sove i forældrenes soveværelse ved enkeltstående lejligheder, hvor der opstår et konkret behov. Men som udgangspunkt bør et barn, hvis alder skal måles i år, ikke sove fast i forældrenes soveværelse.

Og ja - hvis et flere år gammelt barn frygter at sove i sin egen seng, så er der helt sikkert noget galt!


Så vil jeg da gerne høre din diagnose på hvad der er galt? Det lyder som om du har meget viden på området.


Det behøver jo ikke handle om at barnet frygter sig egen seng. Det kan jo handle om at barnet er midt i et udviklingstrin, møder udfordringer i sin pasningsordning, har skiftet institution, er flyttet eller generelt bare har en periode med opvågninger. Helt uden at barnet ellers fejler noget.

Der er det finurlige ved børn, at de kommer uden en brugsanvisning og at man som forældre nogle gange må prøve sig frem. Og finder man noget der duer, som fx at barnet i en periode sover hos forældrene, så er det nok de færreste der vælger den løsning, der ikke fungerer og dermed står op 3-4 gange hver nat for at trøste barnet.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Hvonår bør børn sove i egen seng?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 4. maj 2016, 13:33

Animi skrev:Tak for din uddybning :) Og jeg er enig i at for nogen voksne bruger aften/natten på alenetid. Men for de forældre der ikke har det behov og gerne selv vil sove med barnet også, så kan jeg ikke se problemet ved det, hvis det fungerer for alle :)


At det fungerer for familien, udelukker ikke at der kan være noget galt med det.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Hvonår bør børn sove i egen seng?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 4. maj 2016, 13:36

Bøtte skrev:Så vil jeg da gerne høre din diagnose på hvad der er galt? Det lyder som om du har meget viden på området.


Jeg stiller ingen diagnoser. Jeg gav min mening til kende på opfordring fra TS: "Derfor synes jeg det kunne være interessant at høre folks meninger om det."
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Hvonår bør børn sove i egen seng?

Indlægaf Animi » 4. maj 2016, 13:38

Advocatus-Diaboli skrev:
Animi skrev:Tak for din uddybning :) Og jeg er enig i at for nogen voksne bruger aften/natten på alenetid. Men for de forældre der ikke har det behov og gerne selv vil sove med barnet også, så kan jeg ikke se problemet ved det, hvis det fungerer for alle :)


At det fungerer for familien, udelukker ikke at der kan være noget galt med det.


Det er rigtigt - jeg kan bare ikke se hvad der så skulle være galt med det :)
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Mittemis
Indlæg: 133
Tilmeldt: 4. jan 2016, 07:20
Kort karma: 27
Likede indlæg: 95

Re: Hvonår bør børn sove i egen seng?

Indlægaf Mittemis » 4. maj 2016, 13:48

Bøtte skrev:Vores datter røg ud da hun var 6 måneder og ind igen da hun var 2,5 år. Nu er hun 3,5 år og sover stadig hos os. Vi trives alle med det og hun sover bedre og dermed sover vi også bedre. Hun sover på sin egen madras i forlængelse af vores seng (altså på højde med vores seng) og det fungerer fint, vi får alle sovet.

Havde du spurgt mig for to år siden havde jeg forsvoret at det ville ske, men så længe vi sover godt alle tre er det ikke et problem.



næsten samme scenarie her. Vores søn kunne ikke sove hos os, og kom på eget værelse som 6 mdr gammel. Derefter sov han bedst alene til omkring 20 mdr. Det sidste halve år har han tilgengæld sovet hos os hver nat.

Jeg har ingen tanker om hvad der er "rigtigt". Tænker bare at det er rigtigt hvis det fungerer for familien og barnet er mest mulig trygt.
2
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12655
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12374

Re: Hvonår bør børn sove i egen seng?

Indlægaf Guilded_Lily » 4. maj 2016, 15:22

Min søn røg på eget værelse, da han voksede ud af vuggen omkring 3 mdr.alderen. Herefter sov han igennem.

Min datter måtte vente til 6 mdr.alderen, da vi lige skulle have hendes værelse ordnet først. Det var pissetræls at have tremmesengen i soveværelset pga. pladsen, den optog. Heldigvis sov hun også igennem fra omkring 3,5 mdr.

Ingen af dem kommer ind til os om natten, med mindre de har haft mareridt. Oftest vil de helst tilbage i egen seng igen, når de er blevet trøstet, men det er da forekommet, at sønnen har taget min seng, mens jeg er rykket på sofaen. Jeg kan simpelthen ikke sove med børn i sengen.
0
Brugeravatar
Sol_sikken
Indlæg: 85
Tilmeldt: 20. sep 2015, 15:27
Kort karma: 6
Likede indlæg: 111

Re: Hvonår bør børn sove i egen seng?

Indlægaf Sol_sikken » 4. maj 2016, 17:37

Vores datter røg på eget værelse da hun var 8 mdr. ca. - da hun var 10 mdr. og begyndte at gå i vuggestue, blev hun urolig og havde behov for at sove hos os... vi endte med at flytte hendes tremmeseng retur til soveværelset. :lol:
Da hun fik en junior seng, lærte hun igen at sove på sit værelse... men hun har sovet i vores seng det sidste års tid og nu er hun 5 :D
Vi bærer hende ind i hendes seng, når hun sover, men nogle gange er hun retur efter 5 minutter, andre gange midt om natten.
Tror hun er der til hun flytter hjemmefra :lol:
0

Tilbage til "Børn"