Vælge sprog i 5 klasse

Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Vælge sprog i 5 klasse

Indlægaf Tibbler » 5. maj 2016, 21:12

Vi skal vælge 2. fremmedsprog til sønnen. Tysk eller fransk.
Det er bindende for de næste 5 år; 5 til 9 klasse.

Sønnens første reaktion var fransk - Men der var jo ikke den store begrundelse bag.

Hvis han vælger fransk bliver det sandsynligvis på tværs af klasserne, hvis han vælger tysk bliver det med egen klasse.



Hvad er smartest? Skal vi vælge for ham? Skal han selv have lov til at bestemme? Hvilket sprog er smartest at vælge?

Hvad tænker du?
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Vælge sprog i 5 klasse

Indlægaf kidkomb » 5. maj 2016, 21:17

Jeg valgte fransk og jeg har ikke fortrudt.
Ikke at jeg kan sproget idag, trods jeg også havde det på højniveau i gymnasiet.
Men jeg fik lov at vælge selv og det gav mig nok en større ansvarsfølelse.

Mht hvad der kan bruges mest har jeg egentlig opfattelsen af, at det ikke kommer sig så nøje, hvilket andet sprog man har.
Fransk er stort i mange dele af verden, bla Kina, så det er jo bestemt ikke ueffent.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Vælge sprog i 5 klasse

Indlægaf kidkomb » 5. maj 2016, 21:18

Jeg synes faktisk det lyder tiltalende med et fag på tværs af klasser.
Det havde vi også.
Det var rigtig fint med et sammenhold i nogle andre grupper.
Men det kan bestemt være en bagdel i nogle tilfælde kan jeg forestille mig.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Vælge sprog i 5 klasse

Indlægaf kidkomb » 5. maj 2016, 21:21

I virkeligheden, hvis det nu var mit barn, så ville jeg skæve noget mere til, hvilken lærer der skal undervise de respektive sprog.
Det er nok ikke velset at sige, men jeg havde virkelig gode lærere da jeg gik i folkeskole og jeg synes at vi, som klasse, havde et langt større engagement end nogle af de klasser på min skole, som ikke havde så gode lærere.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Vælge sprog i 5 klasse

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. maj 2016, 21:28

Jeg ville vælge tysk, da der efter min vurdering ofte vil være en større sandsynlighed for, at man som dansker en dag får brug for sproget, end der er med fransk, men jeg synes, at din søn selv skal have lov til at vælge. Dels fordi man typisk er mere motiveret for at lære noget, man har lyst til (eller i hvert fald har valgt fremfor noget andet), dels fordi det, med al mulig respekt for folkeskolens sprogundervisnig i andet fremmedsprog (dvs. fransk/tysk), sjældent bliver et særlig afgørende valg.

Mht. det sidste vil der selvfølgelig altid være undtagelser. Har din søn fx. allerede en ide om, at han godt kunne tænke sig en dag at beskæftige sig med noget businessrelateret, vil det være en fordel at tage fat på tysk allerede nu.
4
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Vælge sprog i 5 klasse

Indlægaf godtnavn » 5. maj 2016, 21:28

Jeg synes du skal lade ham vælge selv, men snakke med ham om fordele og ulemper ved valget, så han ikke tager et tilfældigt valg, men uden han føler du siger hvad han skal gøre, og respekterer hvis han vælger omvendt hvad du synes.

Begge sprog er gode at kunne, så intet vil jo være decideret skidt :)
3
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Vælge sprog i 5 klasse

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. maj 2016, 21:32

kidkomb skrev:I virkeligheden, hvis det nu var mit barn, så ville jeg skæve noget mere til, hvilken lærer der skal undervise de respektive sprog.
Det er nok ikke velset at sige, men jeg havde virkelig gode lærere da jeg gik i folkeskole og jeg synes at vi, som klasse, havde et langt større engagement end nogle af de klasser på min skole, som ikke havde så gode lærere.


Det må man gerne sige. Det er fx. af allerstørste betydning, at en sproglærer, uanset fag, har begreb om andetsprogstilegnelse generelt.
2
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Vælge sprog i 5 klasse

Indlægaf Flora » 5. maj 2016, 21:44

Jeg synes han skal have lov at vælge selv, for det er nu engang sjovest at lære noget man selv har valgt. Og når han hænger på valget de næste 5 år tænker jeg det kan blive dræbende for ham hvis der blev valgt noget for ham han ikke selv havde lyst til.

Med hensyn til hvad han kan få mest brug for er det jo nærmest umuligt at vide. Måske får han ikke brug for noget af det. Måske får han brug for det han ikke tog, men så er der jo heldigvis altid mulighed for at lære det senere.

Det med at det er på tværs af klasser vs i samme klasse afhænger jo af hvad han selv har det bedst med. Hvis han godt kan lide at være i kendte rammer er det måske en god ide at blive i klassen, men hvis han synes det kunne være rart at komme ud blandt nogle andre, er det jo fint at have fag på tværs af klasser. Men igen synes jeg valget skal være hans eget.
3
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7093
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13316

Re: Vælge sprog i 5 klasse

Indlægaf Rapfisk » 5. maj 2016, 22:04

Da jeg gik i skole, oprettede de fransk som valgfag året efter, så man kunne få begge, hvis man havde valgt tysk fra starten. Det fungerede som "turbohold" med hele pensum på kortere tid, så man kunne aflægge afgangsprøve i begge fag og få dem på fortsætterniveau i gymnasiet.

Jeg ville undersøge, om hans skole havde den slags planer.

Ellers ville jeg se på ham. Hvorfor vil han gerne fransk? Har han sprogøre, kunne fransk være fint, men det er sværere at få styr på for mange. Er han typen, der går mere systematisk til værks, taler det for tysk. Omvendt, hvis I som familie holder ferier sydpå (fir den sags skyld også i Italien/Spanien/Portugal/Rumænien, kunne det give mening at lære fransk.
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Vælge sprog i 5 klasse

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 5. maj 2016, 23:16

Tibbler skrev:Vi skal vælge 2. fremmedsprog til sønnen. Tysk eller fransk.
Det er bindende for de næste 5 år; 5 til 9 klasse.

Sønnens første reaktion var fransk - Men der var jo ikke den store begrundelse bag.

Hvis han vælger fransk bliver det sandsynligvis på tværs af klasserne, hvis han vælger tysk bliver det med egen klasse.



Hvad er smartest? Skal vi vælge for ham? Skal han selv have lov til at bestemme? Hvilket sprog er smartest at vælge?

Hvad tænker du?


Lad ham vælge selv ud fra hans egne kriterier. Det er ham der skal døje med at lære det, og så er det også nødvendigt at være motiveret for det. Det virker helt ude i hampen at kere sig om hvad han kan få mest brug for i fremtiden, eftersom han formentlig ikke har den mindste anelse om hvad han vil lave i fremtiden. Det er der mange selv blandt afgangseleverne og på gymnasierne, der ikke engang ved. De fleste vil alligevel ty til engelsk, hvis de får brug for at kommunikere med tyskere og franskmænd.
7
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Vælge sprog i 5 klasse

Indlægaf Slettet bruger » 6. maj 2016, 04:17

Jeg ka begge flydende og vil sige at de er ca lige brugbare :)

Mht business, ja så er tysk større, men fransk er også kæmpestort, og der er er en hel masse lande der taler fransk der evt. kunne blive til noget om 15 år.

Jeg har just her i nat snakket fransk med en tuneser f.eks.

Går ud fra at det er umuligt at sige hvad han laver om 15-20 år, så jeg vil nok også lade ham vælge selv.

Fransk er sværere at lære end tysk, men ikke mere end at han vil lære det nemmest han er mest motiveret for.
1
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4497
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Vælge sprog i 5 klasse

Indlægaf Panton » 6. maj 2016, 06:45

Mit barn havde samme valg, han skal også i femte klasse. Han valgte tysk på trods af at jeg kan fransk og ikke tysk, men han er sikker på at han få mere brug for tysk end fransk. Hvad han bruger som kriterie aner jeg ikke men han har valgt selv :)

Her er det også på tværs af årgangen, og det er godt synes jeg. I forvejen arbejder de sammen i fag og det er godt at få udvidet sin horisont.
3
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Vælge sprog i 5 klasse

Indlægaf Sangius » 6. maj 2016, 07:01

Lad ham vælge selv... ca. 2 dage efter 10. klasse kan han alligevel kun sige Ich bin ein Berliner, eller hvad det nu kan oversættes til på fransk.

Det er selvfølgelig sat lidt på spidsen... :D

Men langt de fleste får aldrig rigtig brugt 2. fremmedsprog, og det er umulig at vide, hvad han skal bruge sin fremtid til. Så kan man lige så godt give ham lov at vælge selv, så han føler sig 'taget alvorligt', og så kan man jo håbe på, at det vil motivere ham mere i faget fra start af.
5
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
bralle
Indlæg: 93
Tilmeldt: 15. okt 2015, 08:33
Kort karma: 5
Likede indlæg: 76

Re: Vælge sprog i 5 klasse

Indlægaf bralle » 6. maj 2016, 07:14

Jeg havde fransk i tre år i Folkeskolen (og tysk i 4) Vi lærte klart mest i tysk. Fransk var - sat på spidsen - stadig på mester jakob niveau. De tre års fransk indhentede de, der ikke havde haft fransk på to uger i gymnasiet. Så det er ret nemt at komme efter det, uanset hvad der vælges. Jeg ville undersøge, hvem de kan få som lærer. Der er typisk ikke mange fransklærere på den enkelte skole, og hvis det er en uduelig en af slagsen får de ikke lært noget fransk, uanset hvor tidligt de starter og hvor mange timer de har.
Min personlige mening er, at det er vigtigere at få et indblik i tysk sprog og kultur end ditto fransk.
2
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Vælge sprog i 5 klasse

Indlægaf StripesAddict » 6. maj 2016, 11:08

Jeg ville lade ham vælge selv, af samme årsager som DetSorteCirkus siger; motivationen må alt andet lige være større, når man selv har valgt.

Jeg ville dog snakke med ham om for og imod begge sprog, og hvilke konsekvenser det kan have. Jeg ved ikke hvor i bor, men det er ikke på alle gymnasier man kan have begyndertysk eller begynderfransk, så vælger han f.eks. tysk risikerer han ikke at kunne tilvælge fransk i gymnasiet, afhængigt af hvor han skal gå.
2

Tilbage til "Børn"