Min første køkkenhave

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Min første køkkenhave

Indlægaf Stars » 1. apr 2016, 18:10

godtnavn skrev:Jordbær tager mad da stiklinger? Har hørt det bliver skidt fra frø.

Hvidløg skal så vidt jeg ved sættes om efteråret, det var hvad jeg læste mig til for et par år siden og min sat i efteråret blev gode :)


Jeg havde godt nok aldrig hørt om jordbær-frø før. Men da jeg så dem, kom jeg altså til at købe dem ... de kostede kun 12 kr. :genert:
Men altså - det der med at gro noget i vindueskarmen er ikke en af mine spidskompetencer :tie: så nu må vi se, om der bliver noget at plante ud :lol2:
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8893
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25486

Re: Min første køkkenhave

Indlægaf Madam Pomfrey » 1. apr 2016, 18:25

Du kan overveje squash, gule og grønne.
Sneglene kan godt lide dem, men ellers er de ret taknemmelige at have med at gøre, de passer sig selv, og kræver ikke rigtig vanding, med mindre det er megt tørt.

og bær-buske! - brombær, hindbær, stikkelsbær, så der er til syltetøj. De passer også sig selv, skal lige have et net over ifht. fugle.
Ribs kan du også få glæde af til hjemmelavet ribsgele. Jeg fik massere ud af vores 2 mellemstore buske sidste år.

Jeg elsker at vi stadig har hjemmelavet syltetøj i køkkenskabet, der brombær og stikkelsbær tilbage, og det holder nok til sommer, så vi er klar til at lave nyt!
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Min første køkkenhave

Indlægaf Stars » 6. apr 2016, 07:49

Jeg sad for sjov og rodede med indstillinger på GIS-kortet ... jeg skal vist bare være RIGTIG glad for mit hus (den røde ring).
Jeg ville være ked af at ligge nord for i det blå område:

lavning.jpg



Og sikke mange sjove informationer, man kan finde på et kort:
Lerlagstykkelsen på min grund er 5-10 meter (nok nærmest 10, da der ikke er ret langt hen til et 10-15 meter område)
Og jordarterne er åbenbart ferskvandstørv og et lille stykke med smeltevandssand ... hvad det så end betyder :gruble:

geo kort.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Min første køkkenhave

Indlægaf Stars » 8. apr 2016, 11:16

Det er ikke ler, jorden mangler her :tie:

Jeg hældte kun 5 liter vand i hullet, og det var ca 1 time før dette billede :nerve:
image.jpg


Så de der vandingsposer, jeg har købt ... de kommer ikke i brug lige nu. Men nu ligger de klar, hvis der kommer en tør periode.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Min første køkkenhave

Indlægaf Stars » 15. apr 2016, 06:14

Så er bed nr. 3 klar: tørven er fjernet, og jorden er løsnet nødtørftigt med greben.
Bed nr. 4 er tørven fjernet, men jorden er endnu ikke løsnet. Det må blive i næste uge ... temperaturerne er jo alligevel ikke rigtig med mig :(


image.jpg




I tunnel 1 begynder 2 af de 4 salater at kigge forsigtigt frem, og det samme gælder spinat og radiser i tunnel 2 :)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Min første køkkenhave

Indlægaf Maoam » 15. apr 2016, 08:08

Med så leret jord er det måske bedst med jordforbedring med sand, så planterødderne ikke drukner, men vent til næste år og se om det bliver et problem denne sommer.

Salat er noget af det, der gror bedst i halvskygge https://foodfreedom.wordpress.com/2011/ ... the-shade/
Mere om skygge her http://www.motherearthnews.com/organic- ... x?PageId=1

Her frarådes det at dyrke kartofler og rodfrugter de første år efter man har lavet bede i græsplænen på grund af larver http://www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/6.html

Kål er udsat for kållarver, så de skal overdækkes med insektnet.

Hvis du ikke allerede har gjort det, kan jeg anbefale dig at kigge på, hvilke planter, der er gode at have sammen. På engelsk hedder det companion planting, og der er massere information på nettet. Du skal heller ikke plante de samme grøntsager i det samme bed hvert år. Det udpiner jorden og øger risikoen for sygdomme og skadedyr. Der findes guider til hvordan man gør det bedst.
1
Love, love, peace, peace :pompom:
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Min første køkkenhave

Indlægaf Maoam » 15. apr 2016, 08:32

1
Love, love, peace, peace :pompom:
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Min første køkkenhave

Indlægaf billiebean » 17. apr 2016, 19:11

Sand, komposteret hestemøg og kompost af haveaffald samt grøngødning er alle metoder, der er værd at overveje ifht. jordforbedring. Det løsner strukturen i jorden og giver højere vandgennemtræning og tilfører desuden næring. Komposteret hestemøg og almindelig havekompost og sand kan vendes i jorden nu her hvor du forbereder bedene. Tjek online der er mange gårde der giver hestemøg bort gratis. Grøngødning er til efteråret.

Jordens beskaffenhed er alfa omega for et godt udbytte i køkkenhaven. Tjek op på smælderlarver ifht. nyanlagt køkkenhave fra græsplæne.
1
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Min første køkkenhave

Indlægaf Stars » 22. apr 2016, 16:45

Tjek ... Alt, der ikke er regnorme bortvises, især hvis de er gule :gogo:

Tomaterne bliver købeplanter - mit forsøg på selv at gro dem fra frø, lykkedes ikke:

image.jpg


Ærterne ser fine ud, så det nå gerne snart være tid at plante dem ud, inden jeg slår dem ihjel :blush:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Firebird
Indlæg: 869
Tilmeldt: 11. nov 2015, 11:19
Kort karma: 160
Likede indlæg: 1289

Re: Min første køkkenhave

Indlægaf Firebird » 22. apr 2016, 17:13

Tror lige du skal vente til efter weekenden. De lover frost. Just saying. :wink3:
0
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Min første køkkenhave

Indlægaf Stars » 22. apr 2016, 20:23

Firebird skrev:Tror lige du skal vente til efter weekenden. De lover frost. Just saying. :wink3:

Som vejrudsigten ser ud lige nu, bliver det nok først til Kr. Himmelfart.
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Min første køkkenhave

Indlægaf Stars » 1. maj 2016, 09:38

Det er forår i dag :love: ... men jeg kommer ikke op til køkkenhaven i dag, der er andre planer.

Næste tur derop er planlagt til på torsdag til fredag.
Ærtebedene skal gøres færdige og tilplantes, så jeg skal bare holde liv i dem 5 dage endnu :D
Jeg kan stadig ikke komme hen til komposten og kigge på den, så jeg tænkte på at blande lidt pottemuld eller plantesæk i jorden.

Netto havde sådan nogle fine planter i går, så jeg kom til at købe 3 tomater (cherry, blomme og gemini) samt 2 agurker (slange og skole) ... og da jeg kom ned forbi SuperBrugsen i dag, havde de fået en frisk sending gemini-tomater, og de havde ikke fjernet sidste uges tilbudsskilt, så jeg kom til at købe 3 :blush:

Planen er at købe 3 plantesække - det må jo være god jord for tomaterne. Når jeg så gør tomatbedene klar, får hver plante en tredjedel plantesæk blandet i jorden. Jeg vil så prøve at holde liv i planterne herhjemme 2 uger, så burde det være helt sikkert at plante dem ud.

Udfordringen bliver de der agurkeplanter ... De vil gerne have en jordtemperatur på 20 grader :s
Hvordan hjælper jeg bedst jorden til at blive varm - dækker jeg den med sort eller klar plast?
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Min første køkkenhave

Indlægaf Stars » 6. maj 2016, 09:33

Så er ærterne kommet på friland - og sukkerærterne ser ud til at nyde det
image.jpg


De almindelige ærter havde jeg ikke så meget held med i vindueskarmen
image.jpg

Så der er kommet rigeligt med ærter i jorden, både direkte fra posen og nogle, der har ligget i vand natten over.
Så krydser jeg fingre for, de er mere villige til at fro direkte på friland ... Ellers må jeg jo putte noget andet i det bed.

Min mor var med i går, og hun gjorde krydderurte-bedet og det ene tomatbed klar med et snuptag :)
Urterne er sået, tomaterne kommer herop i næste weekend.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Min første køkkenhave

Indlægaf Maoam » 6. maj 2016, 09:58

Har tomaterne og agurkerne stået udenfor? Det gør mange butikker. Det kan især agurker ikke holde til nu. Har du et drivhus? Agurker er meget varmekrævende, så de skal helst i drivhus.

Agurker må desuden ikke plantes dybere end de har stået i potten. Jeg kan ikke huske hvorfor, men de kan ikke lide det.

Jordtemperaturen ser du her https://www.landbrugsinfo.dk/planteavl/ ... ratur.aspx
1
Love, love, peace, peace :pompom:
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Min første køkkenhave

Indlægaf Maoam » 6. maj 2016, 10:05

Tomater på friland skal helst stå i fuld sol op af en sydvendt mur og så håbe på en solrig sommer. Nogle sorter klarer sig også bedre på friland end andre.

Tomater skal have kalk for at undgå griffelråd.
1
Love, love, peace, peace :pompom:

Tilbage til "Bolig"