Børn føler at forældre ikke prioriterer dem

Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Børn føler at forældre ikke prioriterer dem

Indlægaf Fru Sunshine » 6. maj 2016, 09:48

Jeg bed faktisk mest mærke i, at de interviewede børn udtalte noget om, hvornår de selv har tid til det samvær, de efterlyser, og at den ene gerne ville have, at hendes far kom tidligere hjem, for det passede bedre med, hvornår hun havde tid.

Så de ønsker altså, at forældrene skal indrette sig. Det er da en noget forkælet holdning.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Børn føler at forældre ikke prioriterer dem

Indlægaf godtnavn » 6. maj 2016, 10:22

Det er da ikke forkælet at ønske sig mere tid med sine forældre? De kræver det ikke, de råber og skriger ikke hvis faren først kommer hjem kl 19. De ønsker bare mere tid, det er ikke forkælet, det er kærligt.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Børn føler at forældre ikke prioriterer dem

Indlægaf DetSorteCirkus » 6. maj 2016, 10:54

Angelina skrev:
godtnavn skrev:Jeg synes faktisk det er et problem. Jeg synes som sådan ikke folk er for lidt sammen, men de er for lidt koncentreret sammen, hvis det giver mening?

Før mobiler kan det godt være forældrene læste avis, men når de så var sammen med børnene var de sammen med børnene. I dag kan en telefon forstyrre midt i en leg, det gør en avis ikke på samme måde.

Jeg synes ikke det er et problem specielt hos forældre-børn, men egentlig et mere bredt problem, folk er for dårlige til at slukke telefonerne og være sammen.


Ikke i de kredse jeg kom i som barn - ja, forældrene var til stede - men ja, de læste avis, bøger, fik sig en morfar eller hyggede sig sammen de voksne i mellem - ganske vist forstyrret af os børn i tide og utide - men de sad nu ikke og fokuserede på os hvert et sekund.


Jeg forstår Godtnavns pointe som, at når man så bestemte sig for at spille et spil, gå en tur, eller hvad man nu ville lave sammen med børnene, så var man til stede og lod sig ikke lige distrahere af en mobil midt i det hele. Ikke at man hver gang, man var i stue sammen, sad og stirrede på sine legende børn eller deltog i deres gøremål.
4
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Børn føler at forældre ikke prioriterer dem

Indlægaf godtnavn » 6. maj 2016, 10:56

Angelina skrev:
godtnavn skrev:Jeg synes faktisk det er et problem. Jeg synes som sådan ikke folk er for lidt sammen, men de er for lidt koncentreret sammen, hvis det giver mening?

Før mobiler kan det godt være forældrene læste avis, men når de så var sammen med børnene var de sammen med børnene. I dag kan en telefon forstyrre midt i en leg, det gør en avis ikke på samme måde.

Jeg synes ikke det er et problem specielt hos forældre-børn, men egentlig et mere bredt problem, folk er for dårlige til at slukke telefonerne og være sammen.


Ikke i de kredse jeg kom i som barn - ja, forældrene var til stede - men ja, de læste avis, bøger, fik sig en morfar eller hyggede sig sammen de voksne i mellem - ganske vist forstyrret af os børn i tide og utide - men de sad nu ikke og fokuserede på os hvert et sekund.


Det er heller ikke det jeg siger, jeg siger netop de lavede alt muligt andet, men når de så valgte at være sammen med børnene, sådan lagde avisen væk og havde en samtale med barnet eller hjalp med at bygge en togbane, så ringede avisen ikke og tog opmærksomheden midt i det hele. I dag så selv når folk vælger at bruge tid med børnene så bliver det ofte og konstant afbrudt af bippende apparater.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Børn føler at forældre ikke prioriterer dem

Indlægaf DetSorteCirkus » 6. maj 2016, 11:20

Angelina skrev:Næh, avisen ringede ikke, men det gjorde telefonen, og mine forældre har nu aldrig undladt at svare telefonen fordi de var sammen med os børn over et brætspil ... eller fordi det var midt i aftensmaden ... det er rigtigt de skulle REJSE sig for at gå hen og tage fastnettelefonen, og dermed ikke kunne blive siddende og tage telefonen - men i "de gode gamle dage" tog man nu også telefonen når den ringede.


Men gik dine forældre normalt hen og ringede til nogen midt i jeres brætspil?
For det er egentlig det, der bør sammenlignes med, synes jeg, når det gælder de mennesker, som i dag ikke kan sidde i et selskab uden med jævne mellemrum lige at skulle tjekke op på sociale medier, nyheder, osv.
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Børn føler at forældre ikke prioriterer dem

Indlægaf DetSorteCirkus » 6. maj 2016, 11:35

Angelina skrev:Jeg har nu heller aldrig oplevet nogen midt i et socialt sammenhæng ringe nogen op sådan ud af det blå.


Det er jo heller ikke det, jeg skriver?
Set fra barnets synspunkt handler det om, at forældrene af sig selv afbryder den aktivitet, man er i gang med sammen, for at følge med i noget andet, fx. på de sociale medier.

Jeg siger ikke, at det er noget, som alle gør, eller at det er et stort samfundsomstyrtende problem, men jeg kan godt forstå, hvorfor ny teknologi har medført, at NOGLE forældre er blevet dårligere til at være nærværende, når de foretager sig noget med deres børn.
1
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Børn føler at forældre ikke prioriterer dem

Indlægaf Lykke » 6. maj 2016, 15:24

Wizzze skrev:Forældre bruger mere tid på mobilen, ipads, jobbet osv. i forhold til at være sammen med børnene. Også når de fysisk er sammen med børnene er opmærksomheden og fokus ikke på børnene, men på elektronikken.

Det mener børnene ihvertfald, i en ny undersøgelse

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-05-0 ... -i-haanden

Meget apropos talte jeg med kæresten om præcist dette igår, da vi lige var ned og runde i vores gård, og så hvordan en mor var mere optaget af hendes mobil, end de 2 små børn som løb rundt og legede, indtil den ene faldt og så begyndte at græde, men det var en anden af gårdens voksne der måtte trøste, for mor var dybt opslugt af mobilen.

Kan du genkende situationen / undersøgelsen? Er der for meget andet der fjerner fokus fra børnene? Og er det et problem? eller er det godt at børn ikke altid er i fokus, har de godt af at lære, at de ikke altid er i centrum? :gruble:


Hvad er din egen holdning til emnet? Har lagt mærke til at du opretter mange tråde, men ikke særlig ofte forholder du dig selv til emnet.
1
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Børn føler at forældre ikke prioriterer dem

Indlægaf Aima » 6. maj 2016, 15:25

Samano skrev:
Angelina skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Angelina skrev:Næh, avisen ringede ikke, men det gjorde telefonen, og mine forældre har nu aldrig undladt at svare telefonen fordi de var sammen med os børn over et brætspil ... eller fordi det var midt i aftensmaden ... det er rigtigt de skulle REJSE sig for at gå hen og tage fastnettelefonen, og dermed ikke kunne blive siddende og tage telefonen - men i "de gode gamle dage" tog man nu også telefonen når den ringede.


Men gik dine forældre normalt hen og ringede til nogen midt i jeres brætspil?
For det er egentlig det, der bør sammenlignes med, synes jeg, når det gælder de mennesker, som i dag ikke kan sidde i et selskab uden med jævne mellemrum lige at skulle tjekke op på sociale medier, nyheder, osv.


Jeg har nu heller aldrig oplevet nogen midt i et socialt sammenhæng ringe nogen op sådan ud af det blå.


Nej men har du ikke prøvet at folk har sendt en sms/mail, tjekket sociale medier eller nyheder med videre.
For det har jeg prøvet massere og gange, hvilket er noget nyt og en forandring i vores måde at være sociale på for det skete altså ikke førhen.


Hvis det virkelig sker masser af gange, forstår jeg godt det er nederen, men hvordan foregår det i praksis? Det eneste eksempel jeg selv har oplevet, er en nyforelsket veninde der på en ferie konstant sms'ede og talte i telefon med sin nye, sygeligt jaloux kæreste. Kæft hvor var det irriterende, det medgiver jeg, og det endte ogsø med at jeg tog initiativ til en snak om det med hende. Derudover tror jeg virkelig ikke, jeg har oplevet det. Hverken mine veninder/venner eller min familie er mentalt fraværende, når vi er sammen. Hvis de skriver/besvarer sms'er, undskylder og forklarer de det altid inden, og det handler i øvrigt altid om, at de lige vil sikre sig at deres små børn er blevet puttet uden problemer eller sådan noget. Facebook/nyheder mm. tjekkes kun som tidsfordriv, hvis den anden er på toilettet eller whatever. Ikke engang til fester eller i byen med drinks og høj musik, hvor stemningen er mere fri, mindes jeg at nogen sidder med næsen i telefonen.

Hvis man vitterligt oplever den type adfærd i så stort et omfang fra mennesker, man er social med, at det er et reelt problem, så siger man vel i øvrigt fra og så burde det ikke længere være et problem, eller hvad?
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Børn føler at forældre ikke prioriterer dem

Indlægaf Lykke » 6. maj 2016, 15:30

Jeg synes de der spørgeskemaer er ret ledende i deres spørgsmål.

Dette er et af spørgsmålene til barnet:

3. Hvis min mor/far har for travlt til at være sammen med mig, er det oftest fordi (svar ud fra den forælder, der har mest travlt - sæt gerne flere kryds):
hun/han arbejder
hun/han dyrker en fritidsinteresse
hun/han ordner praktiske gøremål (som f.eks. rengøring eller madlavning)
hun/han er sammen med andre
hun/han tjekker mail
hun/han bruger telefonen eller er på de sociale medier
hun/han vil være alene
Andet
Jeg ved ikke

Hvis man som forælder er sammen med andre, arbejder, dyrker sport - er man jo ikke rigtig sammen, og har ikke mulighed for det.

Jeg ved ikke, jeg synes bare det er vildt underligt spurgt.
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: Børn føler at forældre ikke prioriterer dem

Indlægaf LadyFox » 6. maj 2016, 15:35

De venner jeg har der er længest tid om at svare på smser/facebook og oftest ikke tager telefonen når jeg ringer det er de af mine venner der har børn, så mit indtryk er ikke at det forældre generelt prioriterer telefonen over børn og at de ikke kan fortage sig noget med børnene uden at sidde med mobilos i hånden. Det kan godt være min omgangskreds er lidt atypisk på det punkt, men det tror jeg faktisk ikke.
0
...
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Børn føler at forældre ikke prioriterer dem

Indlægaf godtnavn » 6. maj 2016, 16:09

Kan godt være min familie bare var venneløs i gamle dage (eller deres venner ikke havde telefon for der var egentlig ofte folk hjemme hos os), men der blev ikke forstyrret halvt så meget som nu hvor man får sms'er 10-20 gange om dagen, får facebooknotifikationer på telefonen, og folk ringer.
Derudover kan jeg faktisk ikke huske at mine forældre nogensinde har forladt f.eks. spisebordet eller en samtale for at tage telefonen, pånær hvis de ventede et vigtigt opkald.

Jeg synes om nævnt ikke det er et forælder-børn problem men mere en generel problemstilling. Måske fordi jeg ikke selv har behovet for kontakt med folk der ikke er til stede konstant, jeg har ofte slukket telefonen i flere dage (sker der noget alvorligt og vigtigt ringer de til kærestens) fordi jeg netop oplever den konstante bippen som forstyrrende. Undersøgelser viser også folk får mere ro i deres liv uden sociale medier, så jeg er i det mindste ikke alene med den følelse. Har dog intet ønske om at undvære det, er blot glad for at tage det på pause og det irriterer mig at andre ikke gør det samme og er 100% tilstede.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Børn føler at forældre ikke prioriterer dem

Indlægaf Fru Sunshine » 6. maj 2016, 18:38

godtnavn skrev:Det er da ikke forkælet at ønske sig mere tid med sine forældre? De kræver det ikke, de råber og skriger ikke hvis faren først kommer hjem kl 19. De ønsker bare mere tid, det er ikke forkælet, det er kærligt.

Ikke hvis de ikke selv er villige til at opgive noget af alt det, de selv bruger tiden, som kunne være brugt på familietid, på.
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Børn føler at forældre ikke prioriterer dem

Indlægaf Wizzze » 6. maj 2016, 20:07

Lykke skrev:
Wizzze skrev:Forældre bruger mere tid på mobilen, ipads, jobbet osv. i forhold til at være sammen med børnene. Også når de fysisk er sammen med børnene er opmærksomheden og fokus ikke på børnene, men på elektronikken.

Det mener børnene ihvertfald, i en ny undersøgelse

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-05-0 ... -i-haanden

Meget apropos talte jeg med kæresten om præcist dette igår, da vi lige var ned og runde i vores gård, og så hvordan en mor var mere optaget af hendes mobil, end de 2 små børn som løb rundt og legede, indtil den ene faldt og så begyndte at græde, men det var en anden af gårdens voksne der måtte trøste, for mor var dybt opslugt af mobilen.

Kan du genkende situationen / undersøgelsen? Er der for meget andet der fjerner fokus fra børnene? Og er det et problem? eller er det godt at børn ikke altid er i fokus, har de godt af at lære, at de ikke altid er i centrum? :gruble:


Hvad er din egen holdning til emnet? Har lagt mærke til at du opretter mange tråde, men ikke særlig ofte forholder du dig selv til emnet.


Det er et svært emne selv at forholde sig til når man ikke har børn selv. Det er nemt at stå udenfor og mene noget, når man reelt ikke har prøvet på egen krop. Men når jeg prøver neutralt at observere venner, naboer osv. så synes jeg det er mærkeligt at bruge tid sammen med sine børn, og så faktisk ikke bruge tiden sammen med børnene :gruble:
Jeg er selv en af dem der ikke stopper med at arbejde kl 17 og ligger mobil væk. Så jeg forstår godt, at man ind i mellem skal bruge tid på noget vigtigt arbejdsrelateret også når man er sammen med børnene. Men det er min erfaring at de fleste arbejdsting kan ordnes på 5-10min. og så er man tilbage til fuld fokus på dem man er sammen med. Men synes ofte at det jeg ser er forældre der mere eller mindre har fuldt fokus på elektronikken næsten al den tid de "leger" med deres børn :gruble:
På den anden side så synes jeg også at børn generelt har en tendens til at suge fokus til sig, mere end jeg husker det var tilfældet i vores generation. Og det finder jeg heller ikke sundt, det er vigtigt at børn prøver selv. laver fejl de kan lære af, osv. så børn pakket ind i vat, med forældrene lige ved hånden er heller ikke smart.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Børn føler at forældre ikke prioriterer dem

Indlægaf dgd2007 » 21. jun 2016, 02:13

Wizzze skrev:[...]
Og er det et problem? eller er det godt at børn ikke altid er i fokus, har de godt af at lære, at de ikke altid er i centrum? :gruble:

Nu ved jeg ikke med elektronik, for det var der ikke nær så meget af, de vi var småbørnsforældre, som nu.
Men selvfølgelig skal børn ikke "altid være i fokus". MEN min erfaring er dog, at børn, der ved, at de altid kan få opmærksomhed, faktisk bliver mindre opmærksomhedskrævende. :gruble:
1
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Børn føler at forældre ikke prioriterer dem

Indlægaf Bimmerdyret » 21. jun 2016, 11:40

Advocatus-Diaboli skrev:
Wizzze skrev:Meget apropos talte jeg med kæresten om præcist dette igår, da vi lige var ned og runde i vores gård, og så hvordan en mor var mere optaget af hendes mobil, end de 2 små børn som løb rundt og legede, indtil den ene faldt og så begyndte at græde, men det var en anden af gårdens voksne der måtte trøste, for mor var dybt opslugt af mobilen.


Aima skrev:Dit konkrete eksempel med børnene i gården, ser jeg som udgangspunkt intet galt i. Altså det er vel ok, at mor lige tager en slapper, mens børnene leger.


Synes du seriøst ikke der er noget galt i, at et barn kan falde og slå sig så det græder mens moderen er tilstede, men at moderen ikke engang kan løsrive sig fra sin mobil og trøste barnet?


Tja, i mange daginstitutioner oplever de det samme...
0

Tilbage til "Forældre"