Arbejde i Norge, pension og feriepenge

fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52047

Arbejde i Norge, pension og feriepenge

Indlægaf fisken80 » 14. sep 2015, 14:07

Hvis man nu som dansker arbejder en periode i Norge, hvordan er reglerne så for pension og feriepenge? Optjener man ret til ferie med løn? Og tjener man pension op automatisk og hvordan kommer de eventuelt til udbetaling? Eller er det noget man aftaler med sin arbejdsgiver?
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52047

Re: Arbejde i Norge, pension og feriepenge

Indlægaf fisken80 » 14. sep 2015, 18:10

Skumfidusen skrev:Pension er aldrig "automatisk", men altid noget man aftaler med sin arbejdsgiver. Feriepenge ved jeg ikke. Da jeg var afsted for virkelig mange år siden kørte det bare som havde jeg arbejdet i Danmark. Jeg røg oven i købet omgående på norsk skat og fik diæt-penge, så det var overordentlig lukrativt for mig at være sendt afsted.


Med hensyn til pension, hvis den arbejdsgiver man arbejder for har en overenskomst (hvis man da har det i Norge) som man arbejder under, og i den forbindelse indbetaler til en pensionsordning, har man så mulighed for at få dem udbetalt når man går på pension i Danmark, ved du det?
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: Arbejde i Norge, pension og feriepenge

Indlægaf wh1971 » 15. sep 2015, 05:10

Rakel skrev:Din fagforening kan svare. Mit indtryk er, at svinger meget alt efter fag og ansættelsessted.


Offtopic: Lidt pudsigt, at mange stadig forventer at alle lønmodtagere er medlem af en fagforening?! Der er faktisk temmelig mange der ikke er medlem af nogen organisation overhovedet og vi bliver flere og flere...
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Arbejde i Norge, pension og feriepenge

Indlægaf Annione » 15. sep 2015, 08:23

Du får automatisk udbetalt dine norske ferie-penge den 1. juni... eller er det 1. juli? Det gjorde sig i hvert fald gældende for både min kæreste og jeg, da vi jobbede i Norge.
Du får forøvrigt yderligere 10% i rabat på skat, fordi du er dansker, men det skal du selv søge om!

Pension aner jeg intet om.
0
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52047

Re: Arbejde i Norge, pension og feriepenge

Indlægaf fisken80 » 16. sep 2015, 16:19

Annione skrev:Du får automatisk udbetalt dine norske ferie-penge den 1. juni... eller er det 1. juli? Det gjorde sig i hvert fald gældende for både min kæreste og jeg, da vi jobbede i Norge.
Du får forøvrigt yderligere 10% i rabat på skat, fordi du er dansker, men det skal du selv søge om!

Pension aner jeg intet om.


Er det ikke fradraget du tænker på? Som maksimalt kan udgøre 40.000 kroner? Det er ikke så meget anderledes end at man også har fradrag i Danmark.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Arbejde i Norge, pension og feriepenge

Indlægaf Annione » 16. sep 2015, 19:02

fisken80 skrev:
Er det ikke fradraget du tænker på? Som maksimalt kan udgøre 40.000 kroner? Det er ikke så meget anderledes end at man også har fradrag i Danmark.


Nej, det er ikke det jeg tænker på. Det er dog muligt, at der kun er i det nordlige Norge man kan få det.
0
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52047

Re: Arbejde i Norge, pension og feriepenge

Indlægaf fisken80 » 18. sep 2015, 14:23

Annione skrev:
fisken80 skrev:
Er det ikke fradraget du tænker på? Som maksimalt kan udgøre 40.000 kroner? Det er ikke så meget anderledes end at man også har fradrag i Danmark.


Nej, det er ikke det jeg tænker på. Det er dog muligt, at der kun er i det nordlige Norge man kan få det.


Ja, det er kun i det nordlige Norge, jeg har godt læst om det. Men så skal man ret langt nord på tror jeg
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Arbejde i Norge, pension og feriepenge

Indlægaf Annione » 18. sep 2015, 21:30

fisken80 skrev:
Ja, det er kun i det nordlige Norge, jeg har godt læst om det. Men så skal man ret langt nord på tror jeg


Ja, det var vi også. Derfor har vi ikke sat os ind i reglerne for det sydlige Norge.
0

Tilbage til "Privatøkonomi"