Bordkort eller ikke bordkort?

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11231
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23207

Re: Bordkort eller ikke bordkort?

Indlægaf Mani » 9. maj 2016, 13:50

Ai, men hvad er det for noget med voksne ved børnebordet?
Altså enten er der ingen voksne ved børnebordet = det foretrækker ungerne her klart!
Eller der sidder nogle forældre med, hvis børnene ikke er store nok til at sidde der selv.

Jeg ville aldrig ALDRIG forvente at voksne uden børn skulle sidde ved et børnebord med mine børn. Så ville jeg sgu sætte mig der selv - også selv om jeg drømte om en mere voksen aften.
3
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Bordkort eller ikke bordkort?

Indlægaf Akehurst2 » 9. maj 2016, 13:53

Mani skrev:Ai, men hvad er det for noget med voksne ved børnebordet?
Altså enten er der ingen voksne ved børnebordet = det foretrækker ungerne her klart!
Eller der sidder nogle forældre med, hvis børnene ikke er store nok til at sidde der selv.

Jeg ville aldrig ALDRIG forvente at voksne uden børn skulle sidde ved et børnebord med mine børn. Så ville jeg sgu sætte mig der selv - også selv om jeg drømte om en mere voksen aften.


At sætte voksne uden børn ved et børnebord er nærmest en straf - det er simpelthen så uopdragent.

Jeg blev sur nok til en fest, hvor der var en børneende og en voksenende og jeg var endt i midten men voksen på den ene side og et barn på den anden - jeg gider ikke sidde ved siden af 8-årige, der forlader bordet så snart de kan.
2
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12858

Re: Bordkort eller ikke bordkort?

Indlægaf godtnavn » 9. maj 2016, 13:55

Jeg hader bordplaner fordi jeg så ikke får lov at sidde ved børnebordet :lol: Eller, det er kun i min kærestes familie hvor jeg klart har mere tilfælles med børnene end de voksne. Sidste fest fandt børnene en ekstra stol, og stjal mit bordkort fra min plads, så da vi skulle spise var der intet bordkort hvor jeg var placeret og børnene fortalte mig at "*værtens navn* har lavet om på bordplanen, nu skal du sidde her". Det var selvfølgelig børnene der havde gjort det, men det gjorde festen meget hyggeligere at sidde sammen med dem :lol:
4
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Bordkort eller ikke bordkort?

Indlægaf JoyNips » 9. maj 2016, 13:57

Sidst jeg var til bryllup var bordplanen genialt lavet. Bordene var sammensat bevidst, men man måtte sidde hvor man ville ved det bord, man var tildelt, så man kunne sidde ved siden af sin partner. På alle bordene stod et kort, hvor bordet havde fået en overskrift (a la "dansemusene", "Sportsnørderne" osv) og en forklaring på, hvorfor man var sat sammen.
På bagsiden af kortet stod så nogle tilfældige (interessante) fakta om folk, eksempelvis "én ved dette bord har cyklet til Nordkap" og lignende. Det gav nogle gode icebreakers at gætte hvem de forskellige fakta hørte til og høre anekdoten, der passede til. Og så var det bare fedt, at der var brugt tid på at overveje, hvem der ville klikke med hinanden, selvom man ikke nødvendigvis kendte hinanden i forvejen.
17
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Bordkort eller ikke bordkort?

Indlægaf LadyFox » 9. maj 2016, 14:00

JoyNips skrev:Sidst jeg var til bryllup var bordplanen genialt lavet. Bordene var sammensat bevidst, men man måtte sidde hvor man ville ved det bord, man var tildelt, så man kunne sidde ved siden af sin partner. På alle bordene stod et kort, hvor bordet havde fået en overskrift (a la "dansemusene", "Sportsnørderne" osv) og en forklaring på, hvorfor man var sat sammen.
På bagsiden af kortet stod så nogle tilfældige (interessante) fakta om folk, eksempelvis "én ved dette bord har cyklet til Nordkap" og lignende. Det gav nogle gode icebreakers at gætte hvem de forskellige fakta hørte til og høre anekdoten, der passede til. Og så var det bare fedt, at der var brugt tid på at overveje, hvem der ville klikke med hinanden, selvom man ikke nødvendigvis kendte hinanden i forvejen.


Det lyder som en skide god måde at gøre det på :)
0
...
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Bordkort eller ikke bordkort?

Indlægaf Akehurst2 » 9. maj 2016, 14:05

Har også været til et par bryllupper, hvor der var lavet en oversigt over alle gæster med deres relation til brudeparret og så en skæg oplysning /anekdote.

Det er vildt godt til at få et overblik (særligt til bryllupper, hvor man jo netop ofte kun kender den ene halvdel af selskabet) og netop en god icebreaker - så har man da et eller andet at starte samtalen på.
0
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Bordkort eller ikke bordkort?

Indlægaf dykkersild » 9. maj 2016, 14:06

JoyNips skrev:Sidst jeg var til bryllup var bordplanen genialt lavet. Bordene var sammensat bevidst, men man måtte sidde hvor man ville ved det bord, man var tildelt, så man kunne sidde ved siden af sin partner. På alle bordene stod et kort, hvor bordet havde fået en overskrift (a la "dansemusene", "Sportsnørderne" osv) og en forklaring på, hvorfor man var sat sammen.
På bagsiden af kortet stod så nogle tilfældige (interessante) fakta om folk, eksempelvis "én ved dette bord har cyklet til Nordkap" og lignende. Det gav nogle gode icebreakers at gætte hvem de forskellige fakta hørte til og høre anekdoten, der passede til. Og så var det bare fedt, at der var brugt tid på at overveje, hvem der ville klikke med hinanden, selvom man ikke nødvendigvis kendte hinanden i forvejen.


Det havde vi gjort til vores sidste runde fødselsdag. Vi havde blandet familie og venner, unge og gamle osv. og så havde vi på hvert bord, skrevet et par linier om hver. Det fungerede rigtig godt og så havde vi brugt det gl. trick med engangskameraer - det får også folk til at tale sammen.

Jeg har lige været til fest hvor man blev anvist bord men selv skulle finde ud af, hvem der sad hvor ved bordet. Dvs. min mand også var ved mit bord - men vi blandede os og det fungerede rigtig godt. Vi havde lavet en quizz hvor hvert bord blev tvunget til at tale sammen for at løse opgaven. Vi "kom til" som de første sådan at det rystede folk lidt sammen - også en god idé som kan bruges.
1
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6166
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16116

Re: Bordkort eller ikke bordkort?

Indlægaf Urtekussen » 9. maj 2016, 14:43

Jeg har prøvet nogle nederen placeringer til fester (fx skilt fra min kæreste til et bryllup, hvor jeg ikke kendte andre end ham og brudeparret), så jeg er ikke vild med det.
Men jeg har også tit fået gode pladser.

Når vi holder noget, er det enten uden bordkort eller med mere "fri bordplan", dvs at vi placeret folk ved bordene, men de vælger selv, hvor ved bordet de vil sidde.
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Orchidea
Indlæg: 1022
Tilmeldt: 24. aug 2015, 15:36
Kort karma: 109
Likede indlæg: 2423

Re: Bordkort eller ikke bordkort?

Indlægaf Orchidea » 9. maj 2016, 15:52

JoyNips skrev:Sidst jeg var til bryllup var bordplanen genialt lavet. Bordene var sammensat bevidst, men man måtte sidde hvor man ville ved det bord, man var tildelt, så man kunne sidde ved siden af sin partner. På alle bordene stod et kort, hvor bordet havde fået en overskrift (a la "dansemusene", "Sportsnørderne" osv) og en forklaring på, hvorfor man var sat sammen.
På bagsiden af kortet stod så nogle tilfældige (interessante) fakta om folk, eksempelvis "én ved dette bord har cyklet til Nordkap" og lignende. Det gav nogle gode icebreakers at gætte hvem de forskellige fakta hørte til og høre anekdoten, der passede til. Og så var det bare fedt, at der var brugt tid på at overveje, hvem der ville klikke med hinanden, selvom man ikke nødvendigvis kendte hinanden i forvejen.


Skøn ide :gogo: Den vil jeg absolut låne ved lejlighed.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Bordkort eller ikke bordkort?

Indlægaf Rapfisk » 9. maj 2016, 16:07

JoyNips skrev:Sidst jeg var til bryllup var bordplanen genialt lavet. Bordene var sammensat bevidst, men man måtte sidde hvor man ville ved det bord, man var tildelt, så man kunne sidde ved siden af sin partner. På alle bordene stod et kort, hvor bordet havde fået en overskrift (a la "dansemusene", "Sportsnørderne" osv) og en forklaring på, hvorfor man var sat sammen.
På bagsiden af kortet stod så nogle tilfældige (interessante) fakta om folk, eksempelvis "én ved dette bord har cyklet til Nordkap" og lignende. Det gav nogle gode icebreakers at gætte hvem de forskellige fakta hørte til og høre anekdoten, der passede til. Og så var det bare fedt, at der var brugt tid på at overveje, hvem der ville klikke med hinanden, selvom man ikke nødvendigvis kendte hinanden i forvejen.

Den har jeg oplevet i en version, hvor alle borde var opkaldt efter et sted, der betød noget for brudeparret. Jeg mener, mit bord var Hong Kong, det var i hvert fald det sted, der havde dannet rammen om deres første fælles rejse, fortalte brudgommen i en velkomsttale :)
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9019
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21845

Re: Bordkort eller ikke bordkort?

Indlægaf Purple Haze » 9. maj 2016, 17:35

Mi55y skrev:Jeg er på bordkort-holdet - så længe folk så også gider bruge tiden på at sætte en ordentlig bordplan sammen. De skal ikke være der, bare fordi, eller fordi det var en anledning til at lave noget fint pynt. Der skal tages hensyn til personligheder, særheder, evt. handicaps, ryger/ikke-ryger, børn/ikke-børn etc.

Jeg hader selv at komme til et arrangement uden bordkort hvis:
- Jeg ikke kender nogen/kun kender få gæster overfladisk
- Jeg var på toilet, da der blev budt til bords og må tage til takke med et børne/pensionist/etc.-bord
- Alle ens venner/familiemedlemmer lige præcis kunne være ved et bord - og jeg er til overs



This!
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Bordkort eller ikke bordkort?

Indlægaf Fru Sunshine » 9. maj 2016, 18:07

Jeg er - som det vist fremgår ret tydeligt i upassende-tråden - absolut for, hvis vi taler om større arrangementer som bryllup, konfirmation o.l. hvor der bliver inviteret folk, der ikke kender hinanden.
Jeg er skidegod til de der bordplaner og det fremgik meget tydeligt til vores bryllup, hvor der gik cirka 5 minutter efter vi var gået til bords, inden snakken lystigt gik overalt.

Børneborde er for børn, og hvis gæster har børn, der er så små, at barnet ikke kan selv, bliver barnet placeret ved et voksenbord sammen med sine forældre.

Men altså: mindre sammenkomster som f.eks da vi regelmæssigt holdt fedlingesommerfester, gider jeg ikke lave bordplaner til.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Bordkort eller ikke bordkort?

Indlægaf Karkluden » 10. maj 2016, 02:11

dykkersild skrev:Ja tak til bordkort og så gerne sådan at ens partner eller en man kender er med ved bordet. Så har man nogen at tale med selv om det skulle vise sig, at man er den uheldige der er blevet sat ved de sindsyges bord.

Jeg er god til at konversere og kan som oftes tale med høj som lav. Der hvor jeg stejler lidt, er når det sådan lidt forventes, at man så trækker hele bordet med. Det har jeg prøvet et par gange - hold kaje hvor er det dødens pølse, at stille 1000 hv-spørgsmål uden at få respons.

Og så vil jeg citere min svigermor når man taler om det med god pli til festen. Man er altså ikke inviteret i teater - forstået på den måde, at man må kunne forvente af sine gæster, at de også selv deltager i den alm. samtale/konversation.

Jeg er enig i det hele.

Og især det i midten. Det er altså virkelig op ad bakke at få 5 østers til bords, fordi man er god til at samtale og god til mennesker. Hvis jeg ville tale med min kæreste eller høre mig selv snakke, kunne jeg jo ligeså godt blive hjemme. I modsætning til hvad mange tror, er vi nemlig en del "snakkere", der ikke snakker for at høre os selv, men for at få sat lidt skub i tingene.
Jeg har faktisk oplevet det så mange gange, at jeg de sidste par gange, hvor jeg har fået østers-bordet bare selv har undladt at sige noget. og siddet flere timer i stilhed. Det var så nedern, at jeg i går da jeg var sammen med min veninde der skal giftes næste år simpelthen følte mig nødsaget til at fortælle det og sige, at jeg virkelig håbede, de tænkte mere over bordplanen end "snakkesalig"-"ikke snakkesalig".

Jeg ville dog også være ked af manglende bordplan til førnævnte bryllup. Vi kender INGEN udover brudeparret, og så har vi mødt hendes forældre én gang. Der ville jeg være ked af selv at skulle manøvrere i det.
Men jeg har faktisk lige sendt hende joynips' indlæg som forslag.
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Bordkort eller ikke bordkort?

Indlægaf Fru Sunshine » 10. maj 2016, 04:33

Jeg ville så virkelig hade de der selskabslegs-bordplaner.
Jeg gider heller ikke selskabslege senere i festen.
3
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11231
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23207

Re: Bordkort eller ikke bordkort?

Indlægaf Mani » 10. maj 2016, 05:13

Fru Sunshine skrev:Jeg ville så virkelig hade de der selskabslegs-bordplaner.
Jeg gider heller ikke selskabslege senere i festen.

Jeg gider ikke hvis det er bordplader genereret tilfældigt udfra en leg - men hvis det er en leg, som passer til anledningen og ryster sammen er jeg all-in.

Vi har typisk enten gjort noget via bordkort eller bordpynt, som kan være med til at bryde isen.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'

Tilbage til "Fest og bryllup"