airbnb forbudt i Berlin

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52575

airbnb forbudt i Berlin

Indlægaf fisken80 » 8. maj 2016, 18:48

http://politiken.dk/rejser/ECE3195328/b ... nvestorer/

Jeg har bemærket, at mange herinde har brugt airbnb, men det lader til, at det i fremtiden bliver noget mere besværligt. Hvad tænker I om, at der flere og flere steder lovgives om udlejning?
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: airbnb forbudt i Berlin

Indlægaf dykkersild » 9. maj 2016, 12:22

Det måtte ske før eller siden - det siger sig selv, at når mange gør det til en forretning, skal det også behandles som en forretning. Jeg har selv brugt det nogle gange. Den ene gang var det helt klart en lejlighed kun købt til det formål - og så er det altså noget andet end you-scratch-my-back-I-scratch-yours.

Jeg kender nogle herhjemme som har lejet deres meget centralt beliggende del-af-en-lejlighed ud non-stop det sidste års tid. Problemet er, at de selv er lejere - og så er det altså ud af proportion.
2
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: airbnb forbudt i Berlin

Indlægaf Akehurst2 » 9. maj 2016, 13:25

Nu kender jeg ikke til andre landes forhold, men i Danmark er hotelvirksomhed jo som så meget andet ganske reguleret - og så kan man efter min mening ikke drive noget, der oplagt er hotelvirksomhed, uden at man så får det reguleret som hotelvirksomhed.

Kravene til forsikring, indretning, brandsikkerhed, skat og øvrige generelle krav til erhvervsvirksomhed skal overholdes på lige fod med andre hoteller - alternativt skal de lempes for alle.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7095
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13318

Re: airbnb forbudt i Berlin

Indlægaf Rapfisk » 9. maj 2016, 13:37

Ud over skævvridningen i forhold til hoteller har Berlin haft store problemer med, at pengestærke udlændinge (bl.a danskere) har købt lejligheder i byen, hvilket har betydet, at hele bygninger centralt i byen har stået tomme en stor del af tiden. Mange har finansieret disse lejligheder ved at leje dem ud gennem bl.a. airbnb, og det har påvirket beboerne i negativ retning.

Barcelona er på vej med et lignende forbud, hvis det ikke allerede er slået igennem.
4
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: airbnb forbudt i Berlin

Indlægaf dykkersild » 9. maj 2016, 14:22

Rapfisk skrev:Ud over skævvridningen i forhold til hoteller har Berlin haft store problemer med, at pengestærke udlændinge (bl.a danskere) har købt lejligheder i byen, hvilket har betydet, at hele bygninger centralt i byen har stået tomme en stor del af tiden. Mange har finansieret disse lejligheder ved at leje dem ud gennem bl.a. airbnb, og det har påvirket beboerne i negativ retning.

Barcelona er på vej med et lignende forbud, hvis det ikke allerede er slået igennem.


Det var præcis i Barcelona at vi oplevede det med lejligheden. En familie boede i opgangen - resten var udlejning - ud til en af de fine gamle pladser. Det giver slet ikke mening.
2
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4887
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6477

Re: airbnb forbudt i Berlin

Indlægaf Stars » 9. maj 2016, 15:39

Akehurst2 skrev:Nu kender jeg ikke til andre landes forhold, men i Danmark er hotelvirksomhed jo som så meget andet ganske reguleret - og så kan man efter min mening ikke drive noget, der oplagt er hotelvirksomhed, uden at man så får det reguleret som hotelvirksomhed.

Kravene til forsikring, indretning, brandsikkerhed, skat og øvrige generelle krav til erhvervsvirksomhed skal overholdes på lige fod med andre hoteller - alternativt skal de lempes for alle.

Jeg synes ikke, man kan sammenligne det med hotel, når der er tale om lejligheder.
Jeg ville nærmere sammenligne det med sommerhusudlejning. Jeg kender ikke reglerne der, men det er fint med mig, hvis agenten (her Airbnb) har indberetningspligt om indtægter.
... Og så synes jeg forøvrigt, at det er helt fint med bopælspligt i områder med boligmangel.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: airbnb forbudt i Berlin

Indlægaf Akehurst2 » 9. maj 2016, 15:53

Stars skrev:
Akehurst2 skrev:Nu kender jeg ikke til andre landes forhold, men i Danmark er hotelvirksomhed jo som så meget andet ganske reguleret - og så kan man efter min mening ikke drive noget, der oplagt er hotelvirksomhed, uden at man så får det reguleret som hotelvirksomhed.

Kravene til forsikring, indretning, brandsikkerhed, skat og øvrige generelle krav til erhvervsvirksomhed skal overholdes på lige fod med andre hoteller - alternativt skal de lempes for alle.

Jeg synes ikke, man kan sammenligne det med hotel, når der er tale om lejligheder.
Jeg ville nærmere sammenligne det med sommerhusudlejning. Jeg kender ikke reglerne der, men det er fint med mig, hvis agenten (her Airbnb) har indberetningspligt om indtægter.
... Og så synes jeg forøvrigt, at det er helt fint med bopælspligt i områder med boligmangel.


Jeg sammenligner med hoteller fordi kortidsudlejning i (hovedsageligt) større byer minder mest om hoteller efter min mening - men jeg kan godt se, at fx indretningskrav jo er anderledes end ved udlejning af enkeltrum.

Men altså, min pointe er, at det skal sammenlignes med og undergives den samme regulering som det, det konkurrerer med. Så må man så finde ud af om det er lejeboliger, hoteller, sommerhuse eller hvad det er ud fra de krav og karakteristika, der er ved de forskellige ting.
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: airbnb forbudt i Berlin

Indlægaf Annione » 10. maj 2016, 11:11

Jeg synes det er ærgerligt, at folk på en måde misbruger et system som airbnb.
Jeg er superglad for airbnb, og har brugt det virkelig meget - som fx. i de sidste 2 måneder i Caribien. Men jeg er ikke fortaler for sort arbejde eller sorte penge, og det tror jeg det er rigtig mange steder.
0

Tilbage til "Rejser"