Hvad stiller jeg op? (umulig tømmer)

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Faceless
Indlæg: 752
Tilmeldt: 15. sep 2015, 07:23
Kort karma: 57
Likede indlæg: 888

Hvad stiller jeg op? (umulig tømmer)

Indlægaf Faceless » 10. maj 2016, 06:09

Dette bliver lidt langt. Please bear with me.

Tilbage i november kontakter jeg en tømmer for at få udskiftet min altandør + vindue i soveværelse. Jeg har ingen erfaring/kender ingen tømmer, så jeg lader et opslag i telefonbogen + anbefalinger på nettet guide mig.
Den absolut vigtigste ting ved de nye elementer er, at det er med lydtætte vinduer, da jeg mit soveværelse vender mod relativt meget støj. (Min nabo er en børnehave og skole, jeg bor ved et meget aktivt jernbanespor + trafikeret vej m.m.)
Det første jeg spøger om er derfor, om han kan klare opgaven hvis jeg ønsker lydtætte vinduer? Det er overhovedet ikke noget problem. Det handler blot om at glassene i vinduerne skal være i forskellig tykkelse. Super.
Han kommer ud og tager mål. Igen forklare han at hvis det ene glas er fx 2mm og det andet er 4mm, så vil det bremse lyden og gøre vinduet lydtæt. Det er perfekt. Han får 'go' på projektet og sender mig kort efter et tilbud på arbejdet/elementerne pr. mail, inklusiv et papir på døren/vinduet fyldt med tekniske tal, som jeg ikke aner hvad betyder, men jeg regner selvfølgelig med at det hele er i orden og acceptere.

November bliver til januar før jeg endelig får skiftet døren og vinduet. Men allerede samme dag, er jeg klar over at det ikke er det rigtige jeg har fået installeret. Der er ingen forskel på mængden af støj, der trænger igennem vinduerne. Da jeg gør håndværkeren, som stod for udskiftningen opmærksom på dette, siger han gudhjælpemig at det ikke er lydtætte vinduer! :cuss: Han giver beskeden videre til chefen (ham som forsikrede mig at lydtætte vinduer ikke var et problem).

Dage bliver til en uge hvor jeg intet hører fra ham selvom håndværkeren forsikre mig om, at han har givet beskeden vider. I denne periode har jeg åbenbart ringet på et direkte nummer til håndværkeren der udførte arbejdet, og ikke chefen.
Da jeg endelig får fat i chefen, får jeg at vide at tilbuddet vil blive dyrere med lydtætte vinduer. Det mener jeg jo ikke er rimeligt, da jeg for fanden sagde jeg ville have lydtætte vinduer som det allerførste da jeg kontaktede manden. Så det regner jeg selvfølgelig med er hvad jeg har fået tilbudt og godkendt.
Nye elementer bliver bestilt og installeret i februar. Håndværkeren fortæller om hvor glade de er for de lydtætte vinduer der er hos hans far, som bor ved en meget trafikret vej. Kun tunge lastbiler kan hørers når de sidder i hans stue. Det lød fantastisk og jeg havde derfor store forventninger til mine vinduer.
Men . . . jeg er ikke er særlig imponeret over mine vinduers virkning. Jo, de har dæmpet en smule for støjen i forhold til de tidligere elementer, men slet ikke i nærheden af hvad jeg havde regnet med eller det håndværkeren gav udtryk for jeg kunne forvente.

Nogle dage senere får jeg en mail med regningen, som skal betales inden 8 dage ellers kommer der renter på. Jeg er gladelig overrasket over at det stadig er til den pris jeg først godkendte. Jeg vælger dog at skriver tilbage, at jeg ikke oplever den virkning, som jeg ønsker/forventede. Selv fuglekvidder går igennem glassene. Jeg spørger derfor til tykkelsen på vinduerne da jeg ikke har fået noget papir på de nye elementer. Jeg har kun papir på de forkerte elementer.
Denne mail ignorer han. Jeg skriver derfor igen tre dage senere, at jeg ikke agter at betale før end jeg har fået papir på elementerne.
Igen vælger han at ignorer han mig . . .
Jeg begynder flere gange på en ny mail til ham, men min irritation/rasen over hans ageren gør at jeg simpelthen ikke kan få det skrevet i en sober tone, og kontakter ham derfor ikke igen, men afventer svar fra ham.
I slutningen af april kommer der endelig en mail. Men det er blot fakturaen igen, med en lille notits om, at han kan se jeg ikke har betalt, så han sender den da lige igen (stadig til samme pris og uden rentegebyr).
Jeg skriver tilbage at dette er korrekt, men at jeg som skrevet i februar, ikke vil betale før jeg har fået papir på elementerne.
Jeg har, igen, intet hørt fra ham siden.

I mellemtiden, er småfuglene jo begyndt deres "morgen" kvidrer (kl. 4 om natten), en ting jeg som minimum (!!!) regnede med at lydtætte vinduer ville bremse. Jeg har det nemlig med at vende rundt på min dagsrytme, og har derfor de seneste nætter/ultra-tidlige morgener haft problemer med at falde i søvn pga. fuglekvidderen. :sur:
I går var jeg så over hos min fætter. På et tidspunkt står jeg alene i hans stille stue og kigger ud af altandøren. Da det er varmt i lejligheden åbner jeg altandøren, og til min forbløffelse kan jeg nu hører fuglekvidder præcis lige så tydeligt, som jeg kan hører igennem mine såkaldte lydtætte vinduer.
Hans, helt almindelig, vinduer holder altså lyden af fuglekvidder bedre ude en mine "lydtætte" gør!
Det gør at jeg nu ikke længere er i tvivl. Tømmer har, igen, ikke installeret rigtig lydtætte vinduer hos mig. Jeg mistænker derfor kraftigt, at det er derfor han ikke sender mig papir på lortet.

Men hvad stiller jeg op? Jeg kan jo ikke bevise noget, og selvom jeg kunne, ved jeg ikke hvad jeg kan gøre ved det, ud over at nægte at betale—hvilket jeg jo allerede gør. Men det får jeg jo ikke lydtætte vinduer af.
Jeg tænker lidt i form af, hvad jeg ren juridisk kan gøre ved situationen? For der er vel et tidspunkt hvor min klageret hos ham udløber. Og jeg har derudover slet ikke lyst til at bede ham udskifte dem igen, da jeg må sige at hans måde at fører virksomhed på efterlader temmelig meget at ønske. Min tillid til manden er ikkeeksisterende og jeg tør ikke stole på, at han ikke røvrender mig igen. :boo:
0
Mine drenge M'08/M'09/E'12/M'12/E'13/E'15/P'16/A'19 :lun:

Billede
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24634
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36807

Re: Hvad stiller jeg op? (umulig tømmer)

Indlægaf Daine » 10. maj 2016, 06:16

Har du tjekket om han er med i Byg Garanti? http://www.byggaranti.dk
Jeg har ikke tjekket det nærmere ud, men vil tro du kan klage den vej. Ellers er der Byggeriets Ankenævn http://www.byggerietsankenaevn.dk/til+v ... e+over-c7- det kunne måske også være en mulighed.
2
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Faceless
Indlæg: 752
Tilmeldt: 15. sep 2015, 07:23
Kort karma: 57
Likede indlæg: 888

Re: Hvad stiller jeg op? (umulig tømmer)

Indlægaf Faceless » 10. maj 2016, 06:19

Daine skrev:Har du tjekket om han er med i Byg Garanti? http://www.byggaranti.dk
Jeg har ikke tjekket det nærmere ud, men vil tro du kan klage den vej. Ellers er der Byggeriets Ankenævn http://www.byggerietsankenaevn.dk/til+v ... e+over-c7- det kunne måske også være en mulighed.

Tusinde tak. Det vil jeg tjekke. :)
0
Mine drenge M'08/M'09/E'12/M'12/E'13/E'15/P'16/A'19 :lun:

Billede
Brugeravatar
Faceless
Indlæg: 752
Tilmeldt: 15. sep 2015, 07:23
Kort karma: 57
Likede indlæg: 888

Re: Hvad stiller jeg op? (umulig tømmer)

Indlægaf Faceless » 10. maj 2016, 06:35

Hmm, virksomheden er medlem af Byg Garanti, men under deres sektion om klagemuligheder, står der at; 'For at kunne klage, skal du have betalt den del af det fakturerede beløb, der ikke er uenighed om.'

Men jeg har jo netop ikke betalt en rød reje endnu . . .
Bum-tikka-bum. Hvad gør en klog kone nu? For jeg har jo ikke lyst til at lægge pengene før end jeg får det jeg bestilte.
0
Mine drenge M'08/M'09/E'12/M'12/E'13/E'15/P'16/A'19 :lun:

Billede
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6659
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 868
Likede indlæg: 18860

Re: Hvad stiller jeg op? (umulig tømmer)

Indlægaf Æble » 10. maj 2016, 06:43

Men der er jo ingen del af betalingen der ikke er uenighed om, så derfor skal du ikke betale.
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6659
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 868
Likede indlæg: 18860

Re: Hvad stiller jeg op? (umulig tømmer)

Indlægaf Æble » 10. maj 2016, 06:44

Har du på skrift (helst i tilbuddet) at du har bedt om lydtætte vinduer?
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Hvad stiller jeg op? (umulig tømmer)

Indlægaf DetSorteCirkus » 10. maj 2016, 06:50

Jeg er bestemt ikke særlig godt inde i håndværksområdet, så jeg kan tage fejl, men umiddelbart ville jeg tro, at vinduer og især dem med særlige funktioner var en sag for en glarmester?

Bortset fra det vil jeg anbefale dig hurtigst muligt at få "oversat" den ordreseddel, du accepterede uden rigtig at forstå den, så du kan få styr på, om de lydtætte vinduer nogensinde har været en beviselig del af jeres aftale.
Ud fra din beskrivelse er der ingen tvivl om, at du utvetydigt og fra starten har bedt om lydtætte vinduer, men det er altid bedst at have den slags på skrift, og derfor er det også en god ide at få klarlagt, om du har det, inden du forholder dig til dit næste træk.
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Hvad stiller jeg op? (umulig tømmer)

Indlægaf DetSorteCirkus » 10. maj 2016, 06:53

Æble skrev:Men der er jo ingen del af betalingen der ikke er uenighed om, så derfor skal du ikke betale.


Det er lidt uklart i startindlægget, men jeg læser det, som om kun vinduet i sovevæelset skulle være decideret lydtæt. I hvert fald står der noget med forskellige tykkelser på glasset.
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24634
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36807

Re: Hvad stiller jeg op? (umulig tømmer)

Indlægaf Daine » 10. maj 2016, 07:13

Faceless skrev:Hmm, virksomheden er medlem af Byg Garanti, men under deres sektion om klagemuligheder, står der at; 'For at kunne klage, skal du have betalt den del af det fakturerede beløb, der ikke er uenighed om.'

Men jeg har jo netop ikke betalt en rød reje endnu . . .
Bum-tikka-bum. Hvad gør en klog kone nu? For jeg har jo ikke lyst til at lægge pengene før end jeg får det jeg bestilte.


Er der et telefonnr du kan bruge? For så synes jeg, du skal prøve at ringe og spørge om vejledning. Måske de råder til at du skal betale regningen først og så klage bagefter. Ellers kan det være, de kan hjælpe med at tyde den første bekræftelse (den du ikke selv kunne få noget mening ud af) for at se, hvad det er?
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Faceless
Indlæg: 752
Tilmeldt: 15. sep 2015, 07:23
Kort karma: 57
Likede indlæg: 888

Re: Hvad stiller jeg op? (umulig tømmer)

Indlægaf Faceless » 10. maj 2016, 07:14

DetSorteCirkus skrev:Jeg er bestemt ikke særlig godt inde i håndværksområdet, så jeg kan tage fejl, men umiddelbart ville jeg tro, at vinduer og især dem med særlige funktioner var en sag for en glarmester?

Bortset fra det vil jeg anbefale dig hurtigst muligt at få "oversat" den ordreseddel, du accepterede uden rigtig at forstå den, så du kan få styr på, om de lydtætte vinduer nogensinde har været en beviselig del af jeres aftale.
Ud fra din beskrivelse er der ingen tvivl om, at du utvetydigt og fra starten har bedt om lydtætte vinduer, men det er altid bedst at have den slags på skrift, og derfor er det også en god ide at få klarlagt, om du har det, inden du forholder dig til dit næste træk.


Jeg har ikke det med de lydtætte vinduer på skrift noget sted. Det var rent mundtligt at jeg sagde at det var dét jeg ønskede.
Da jeg snakkede med ham, da de forkerte elementer var blevet installeret, sagde han, at han godt kunne huske at jeg havde sagt det skulle være lydtætte vinduer, men at han af en eller anden grund ikke skrev det ned på den blok hvor han skrev målene ned på. :sarkasme:

Det eneste jeg har på skrift hvor lydtætte vinduer er nævnt, er mine mails til ham.
Senest rettet af Faceless 10. maj 2016, 07:16, rettet i alt 1 gang.
0
Mine drenge M'08/M'09/E'12/M'12/E'13/E'15/P'16/A'19 :lun:

Billede
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24634
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36807

Re: Hvad stiller jeg op? (umulig tømmer)

Indlægaf Daine » 10. maj 2016, 07:16

Faceless skrev:Jeg har ikke det med de lydtætte vinduer på skrift noget sted. Det var rent mundtligt at jeg sagde at det var dét jeg ønskede.
Da jeg snakkede med ham, da de forkerte elementer var blevet installeret, sagde han, at han godt kunne huske at jeg havde sagt det skulle være lydtætte vinduer, men at han af en eller anden grund ikke skrev det ned på den blok hvor han skrev målene ned på. :sarkasme:

Det eneste jeg har på skrift hvor lydtætte vinduer er nævnt, er mine mails til ham.


Og det var dem han ikke havde svaret på, ikke? Hmm, jeg ville nok stadig prøve at ringe til Byg Garanti for rådgivning, du er næppe den første med sådan en problemstilling.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Faceless
Indlæg: 752
Tilmeldt: 15. sep 2015, 07:23
Kort karma: 57
Likede indlæg: 888

Re: Hvad stiller jeg op? (umulig tømmer)

Indlægaf Faceless » 10. maj 2016, 07:18

Daine skrev:Og det var dem han ikke havde svaret på, ikke? Hmm, jeg ville nok stadig prøve at ringe til Byg Garanti for rådgivning, du er næppe den første med sådan en problemstilling.


Præcis.
Jeg har haft ringet til dem. Jeg fik at vide at hende jeg skal tale med først er der fra kl. 13. Så der prøver jeg igen.
1
Mine drenge M'08/M'09/E'12/M'12/E'13/E'15/P'16/A'19 :lun:

Billede
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24634
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36807

Re: Hvad stiller jeg op? (umulig tømmer)

Indlægaf Daine » 10. maj 2016, 07:18

DetSorteCirkus skrev:Jeg er bestemt ikke særlig godt inde i håndværksområdet, så jeg kan tage fejl, men umiddelbart ville jeg tro, at vinduer og især dem med særlige funktioner var en sag for en glarmester?

Bortset fra det vil jeg anbefale dig hurtigst muligt at få "oversat" den ordreseddel, du accepterede uden rigtig at forstå den, så du kan få styr på, om de lydtætte vinduer nogensinde har været en beviselig del af jeres aftale.
Ud fra din beskrivelse er der ingen tvivl om, at du utvetydigt og fra starten har bedt om lydtætte vinduer, men det er altid bedst at have den slags på skrift, og derfor er det også en god ide at få klarlagt, om du har det, inden du forholder dig til dit næste træk.


Det er en tømrer, der udskifter vinduer/døre mv., men de får dem jo færdige fra en vinduesfabrik. Han skal bare bestille det korrekte og det er så åbenbart det der er gået galt her.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24634
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36807

Re: Hvad stiller jeg op? (umulig tømmer)

Indlægaf Daine » 10. maj 2016, 07:21

Faceless skrev:
Daine skrev:Og det var dem han ikke havde svaret på, ikke? Hmm, jeg ville nok stadig prøve at ringe til Byg Garanti for rådgivning, du er næppe den første med sådan en problemstilling.


Præcis.
Jeg har haft ringet til dem. Jeg fik at vide at hende jeg skal tale med først er der fra kl. 13. Så der prøver jeg igen.


Ok, jeg håber de kan hjælpe dig. Kan de ikke, så kan du jo overveje om du så 'bare' skal have skiftet glassene. Så er det, som DSC skriver, nok en glarmester du skal have fat i. Men det koster jo selvfølgelig også.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Hvad stiller jeg op? (umulig tømmer)

Indlægaf JoyNips » 10. maj 2016, 07:30

Daine skrev:
Faceless skrev:Hmm, virksomheden er medlem af Byg Garanti, men under deres sektion om klagemuligheder, står der at; 'For at kunne klage, skal du have betalt den del af det fakturerede beløb, der ikke er uenighed om.'

Men jeg har jo netop ikke betalt en rød reje endnu . . .
Bum-tikka-bum. Hvad gør en klog kone nu? For jeg har jo ikke lyst til at lægge pengene før end jeg får det jeg bestilte.


Er der et telefonnr du kan bruge? For så synes jeg, du skal prøve at ringe og spørge om vejledning. Måske de råder til at du skal betale regningen først og så klage bagefter. Ellers kan det være, de kan hjælpe med at tyde den første bekræftelse (den du ikke selv kunne få noget mening ud af) for at se, hvad det er?


Man kan altid kontakte Forbrugerhotlinen på 70131330.

Med hensyn til betalingen, så giver det efter min mening ikke voldsomt meget mening at tilbageholde den. Der vil jo aldrig være tale om, at udskiftningen af vinduer skal ske gratis. Der er indgået en aftale om en pris for udskiftning af vinduer til lydtætte vinduer. Det er den pris, der skal betales.

At de ikke lever op til det aftalte ændrer ikke på, at der skal betales for ydelsen. Den skal bare udbedres uden omkostninger for forbrugeren.
4
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje

Tilbage til "Livets forhold"