Niqab i undervisningen

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Niqab i undervisningen

Indlægaf Slettet bruger » 8. maj 2016, 11:57

Angelina skrev:
Code71 skrev:
Angelina skrev:
Code71 skrev:http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/s-profil-om-niqab-debat-i-tyrkiet-var-du-roeget-ud-paa-roev-og-albuer/6072205


Og er Tyrkiet et land vi har lyst til at sammenligne os med og være på linje med? Er de vores rollemodeller?

Så kan man jo også bare møde op i badebukser eller Anders And-maske


Siger Lars - og præcis, det kan man, fordi vi ikke herhjemme har skoleuniformer eller dresscode ... så er badebukser og Anders And maske det man har lyst til at tage på i skole, så bevares da ...altså så længe man ikke forstyrrer undervisningen.


De er rollemodeller i den forstand at religion er meget mere fremtrædende her og DE vil ikke finde sig i det. Men i Danmark er det helt forfærdeligt at blande sig i det åbenbart


Så fordi tyrkerne ikke vil have fremtrædende religion, så skal vi også forbyde det? Det Tyrkiske samfund er markant anderledes opbygget end det danske, også når det kommer til religion, de har ingen statskirke og kirke og stat er adskilt - og har været det siden 1923. Og så alligevel med en stærk styrende hånd fra deres ministerie for religion, der gerne vil bestemme HVORDAN folket skal dyrke deres religion.

Der er ikke et forbud mod at bære religiøse hovedbeklædninger i skolen, men i offentlige embeder - og for universitetsstuderende. Forbuddet er forsøgt ophævet flere gange, men uden held.

http://www.religion.dk/viden/ti-ting-om ... -i-tyrkiet


Deres lovgivning er inspireret af Frankrig hvor man har samme model, hvor staten dog i Frankrig slet ikke blander sig i religion. Burkaer er også forbudt i Frankrig.

Fandt kort der viser de lande i verden der har regler vedr. burkaer og anden muslimsk hovedbeklædning.

Billede

Det er bare for at illustrere at det er ganske normalt at lande laver regler vedr. problematikken. Så debatten ikke føres i et klima hvor det stiltiende forudsættes at det kun er i Danmark og i Tyrkiet at det er et issue.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Niqab i undervisningen

Indlægaf Slettet bruger » 8. maj 2016, 12:08

Jeg finder selv at det er ret basal sund fornuft, at religionsfrihed self. ikke er frit slag til at te sig fuldkommen som sig vil, men at samfundet sætter rammer for religionsudøvelsen. Hvor man som hovedregel har frit slag derhjemme og i "templet", men der så er regler andetsteds end samfundet.

Reglerne sigter imod at man generelt ikke skal gøre ting der generer og forstyrrer andre, og det er ingen undskyldning at sige "fordi religion".

En model der går ind for total religionsfrihed, den er bare naiv fordi den forudsætter at religioner ikke kan være generende i forskellig grad for andre mennesker. Det er jo bare forkert.

F.eks. er det et religiøst bud for sikher at de altid går med kniv, en kirpan.

Billede

https://en.wikipedia.org/wiki/Kirpan#Denmark

De er åbenbart ulovlige i Danmark. De må selvølgeligt heller ikke have deres kirpan på sig f.eks. under flyrejser.
1
Goozilla
Indlæg: 575
Tilmeldt: 30. apr 2016, 13:46
Kort karma: 28
Likede indlæg: 1628

Re: Niqab i undervisningen

Indlægaf Goozilla » 8. maj 2016, 12:41

ShuruQ skrev:Jeg må indrømme jeg ikke er særligt begejstret for Khaterah Parwanis opdatering, selvom jeg kan se den modtager stor ros mange steder fra.

Jeg synes det er en lidt kedelig tankegang at fordi nogen tvinges (hvilket er forkert og moralsk forkasteligt) så skal andre gå imod dem selv og deres overbevisning i solidaritet for de der der tvinges? Det ødelægger jo andres frie valg til at gøre som de ønsker.

Hvis det er forkert at tvinge nogen i en burka er det i mit hoved ligeså forkert at tvinge nogen af en burka. At ens valg så har konsekvenser er en anden side af sagen. Alle de valg man træffer i livet har konsekvenser.


Jamen så har du jo enten ikke læst eller forstået, hvad det er, damen siger. Parwani opfordrer hende netop til at gå lige så tosset med niqab, som hun selv vil. Eneste anke er, at det ville være en fordel at oplyse sig selv om, hvad niqab også kan betyde for en masse kvinder, der ikke selv vælger at gå med den. Specielt set i lyset af, at man forsøger at fremstille niqab som værende et frihedselement for én selv. Parwanis oplæg handler netop ikke om at tvinge nogen som helst til noget, men tværtimod om at udvide sine perspektiver og måske danne sig en bredere funderet opfattelse af, hvad man egentlig sidder og prædiker om. Det ser jeg som sådan ikke noget kontroversielt i og jeg synes faktisk, at Parwani leverer en rigtig fornuftig pointe uden egentlig at gå i klinch med sine muslimske medsøstre. Altså med mindre medsøstrene insisterer på at se fjendebilleder.
4
ALD MAKT TEL DI ORBLENE!!!
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Niqab i undervisningen

Indlægaf dgd2007 » 8. maj 2016, 14:56

En ironisk detalje: De retninger, hvor kvinderne får tæsk på åben gade, hvis de ikke går med de der ting ... går de ikke i vidt omfang ind for, at piger slet ikke må gå i skole? :genert:
1
fisken80
Indlæg: 22069
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52047

Re: Niqab i undervisningen

Indlægaf fisken80 » 8. maj 2016, 15:49

Angelina skrev:
Code71 skrev:http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/s-profil-om-niqab-debat-i-tyrkiet-var-du-roeget-ud-paa-roev-og-albuer/6072205


Og er Tyrkiet et land vi har lyst til at sammenligne os med og være på linje med? Er de vores rollemodeller?

Så kan man jo også bare møde op i badebukser eller Anders And-maske


Siger Lars - og præcis, det kan man, fordi vi ikke herhjemme har skoleuniformer eller dresscode ... så er badebukser og Anders And maske det man har lyst til at tage på i skole, så bevares da ...altså så længe man ikke forstyrrer undervisningen.


Men det GØR man, hvis man møder op i badebukser, fastelavnsmasker eller lignende.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Niqab i undervisningen

Indlægaf BlueBunny » 8. maj 2016, 16:37

Angelina skrev:
dgd2007 skrev:En ironisk detalje: De retninger, hvor kvinderne får tæsk på åben gade, hvis de ikke går med de der ting ... går de ikke i vidt omfang ind for, at piger slet ikke må gå i skole? :genert:


Og er det så ikke super hvis vi i vores samfund tillod det - og endda opfordrede til de gik i skole - i stedet for at trække i samme retning?


Jeg synes det ville være super hvis kvinderne kun dækkede deres ansigter, i situationer hvor andre kan vælge samværet fra. At de opfordres til at vise imødekommenhed i sociale kontekster synes jeg er bedre. Hvis ikke de kan tage hensyn, så synes jeg det er fint de ikke deltager. Deres valg.
2
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Niqab i undervisningen

Indlægaf dgd2007 » 9. maj 2016, 19:25

Angelina skrev:
dgd2007 skrev:En ironisk detalje: De retninger, hvor kvinderne får tæsk på åben gade, hvis de ikke går med de der ting ... går de ikke i vidt omfang ind for, at piger slet ikke må gå i skole? :genert:

Og er det så ikke super hvis vi i vores samfund tillod det - og endda opfordrede til de gik i skole - i stedet for at trække i samme retning?

Jeg tænkte mere på, at det minder lidt om at møde op til ferie med ski på den ene fod og badesandal på den anden. Vil du på sommerferie eller vinterferie?

Jeg tror sådan set, at både de danskere, der har travlt med at acceptere og retfærdiggøre, og de invandrerpiger, der gerne vil være meget demonstrative mht. at have en religion, begge parter glemmer, at det er en del af en samlet pakke.
Senest rettet af dgd2007 9. maj 2016, 19:33, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Niqab i undervisningen

Indlægaf dgd2007 » 9. maj 2016, 19:35

Rakel skrev:Samlet pakke?

De retninger, der mest ihærdige med, at kvinder skal dækkes helt til, mener så vidt jeg ved heller ikke, at piger overhovedet skal gå i skole.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Niqab i undervisningen

Indlægaf dgd2007 » 9. maj 2016, 19:56

Rakel skrev:Så derfor skal disse borgere begrænses af undervisningssystemet? Fordi i nogle anser dem for 'pakker' fremfor mennesker?
[...]

Nu ved jeg ikke, om du misforstår mig med vilje, eller fordi der i første omgang var var smuttet et -t i "det". Det, jeg mener, er den samlede pakke, er: kvinder skal holdes fra at blive besmittet af samfundet (eller fra at besmitte samfundet, er det måske). Det er den totale tildækning udtryk for. Defor synes jeg, det er ironisk at kræve at være en helt almindelig del af samfundet og samtidig helt tildækket.

Og så tror jeg, det er lidt blåøjet at tro, at det bare er et spørgsmål om nogle ekstra meter stof - herregud, hvad sker der ved det - og at der ikke følger en livsansuelse og samfundsopfattelse med. Forstår du nu, hvad jeg mener?
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Niqab i undervisningen

Indlægaf Torn » 9. maj 2016, 20:33

Jeg synes et forbud er hårdt, men jeg forstår ræsonnementet.

Undervisning og læring handler i allerhøjeste grad om kommunikation mellem underviser/elev og elev/elev. Og kommunikation bygger i den vestlige verden i høj grad på mimik, gestik og kropsprog. Mens man tager sin studentereksamen er man elev og ikke studerende, hvorfor jeg synes den tydelige (diktatoriske! :-D ) lærer/ledelsesstyring er mere på sin plads, end hvis det fx havde været på en videregående uddannelse (hvor undervisningen også i højere grad er forelæsningsbaseret).

Jeg håber, at eleverne modtager en god potion vejledning og forstår, at de naturligvis stadig kan modtage undervisning som e-læring.
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Niqab i undervisningen

Indlægaf Torn » 9. maj 2016, 20:35

Desuden mener jeg identifikationsdebatten er skudt helt ved siden af. Det er ikke et problem; en nem procedure med fx at vise sit ansigt til eksaminator og censor og så er den prut slået.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Niqab i undervisningen

Indlægaf dgd2007 » 9. maj 2016, 20:55

Rakel skrev:Nej. Jeg forstår ikke, hvad du mener. [...]

Jeg mistænker nu, at du har lidt overgang mellem "ikke at forstå" og "ikke være enig"? :gruble:
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Niqab i undervisningen

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 9. maj 2016, 21:42

Torn skrev:Desuden mener jeg identifikationsdebatten er skudt helt ved siden af. Det er ikke et problem; en nem procedure med fx at vise sit ansigt til eksaminator og censor og så er den prut slået.


Det er den da ikke! Hele pointen med Niqab er jo, at man ikke skal vise sit ansigt til nogen som helst anden - heller ikke lærer og censor. Det er enten-eller og ikke ligesom når man taber mad på gulvet, og de første 5 sekunder er gratis. Hvis man kan vise lærer og censor sit ansigt til eksamen, så kan man også gøre det resten af året - og til alle andre mennesker.

Desuden så vil det kræve at eleven enten har et billede-id med blotlagt ansigt, eller at læreren og censor har set personens ansigt på forhånd, før der kan ske identifikation til eksamen.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Niqab i undervisningen

Indlægaf Torn » 10. maj 2016, 05:22

Advocatus-Diaboli skrev:
Torn skrev:Desuden mener jeg identifikationsdebatten er skudt helt ved siden af. Det er ikke et problem; en nem procedure med fx at vise sit ansigt til eksaminator og censor og så er den prut slået.


Det er den da ikke! Hele pointen med Niqab er jo, at man ikke skal vise sit ansigt til nogen som helst anden - heller ikke lærer og censor. Det er enten-eller og ikke ligesom når man taber mad på gulvet, og de første 5 sekunder er gratis. Hvis man kan vise lærer og censor sit ansigt til eksamen, så kan man også gøre det resten af året - og til alle andre mennesker.

Desuden så vil det kræve at eleven enten har et billede-id med blotlagt ansigt, eller at læreren og censor har set personens ansigt på forhånd, før der kan ske identifikation til eksamen.


Selvom funktionen er, at andre ikke skal se en, kan man jo godt have en pragmatisk tilgang til brugen niqab og derfor vise sit ansigt til en enkelt eller to, hvis identifikationen skal fastslås.
Og eleven kan ved studiestart vise ansigt til lærer eller få taget et billede uden niqab til brug ved eksamen.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43832

Re: Niqab i undervisningen

Indlægaf paint » 10. maj 2016, 08:28

Problemet med de piger, der ikke kan gå på gaden eller på en skole, uden at være tildækket er, at de vil løbe ind i det problem, at selv om de får en uddannelse, kan de formentlig aldrig bruge den til noget – i erhvervsmæssig sammenhæng. Hvem vil ansætte en tildækket kvinde, hvis ansigt man ikke kan se? Hvilket job, kan man bestride, med tildækket ansigt?

Niqab, er beregnet på samfund, hvor det er almindeligt at gå med tildækket ansigt – hvilket i realiteten er meget få steder. Samfund, hvor kvinder ikke skal have en uddannelse, fordi de ikke skal bruge den. De skal gå hjemme og være kone for en mand, udføre husligt arbejde og ikke andet, hvilket, i vores samfund, for det meste, kræver offentlig forsørgelse – i et samfund, hvor nødvendige offentlige ydelser i forvejen er under stærkt pres. Et pres, som med garanti ikke vil blive mindre i fremtiden.

Det kan, kort sagt, ikke fungere i vores samfund, medmindre kvinden er bestemt til kun at gå derhjemme og servicere sin mand – hvilket så igen er opskriften på et parallelsamfund. Et 'vinder' og et 'taber-samfund' (vil jeg påstå)
Spørgsmålet er: Vil vi acceptere et sådant samfund? Et samfund med fødte tabere?

Nu har Niqab nok en yderst begrænset udbredelse i Danmark og repræsenterer vel nok, der yderste ekstrem af et parallelsamfund.
Efter min mening, skal vi helt væk fra parallelsamfund, fordi det i sig selv ( Niqab eller ej) er opskriften, på det nævnte 'vinder/taber – samfund'.

Dette er ikke et religiøst problem, men et demokratisk problem.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"