Det med annoncerne griber om sig - også du, Tyskland

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Det med annoncerne griber om sig - også du, Tyskland

Indlægaf Akehurst2 » 14. sep 2015, 13:57

http://www.dr.dk/nyheder/udland/tysklan ... flygtninge

Nu ved jeg ikke, om man kan sige, Tyskland ligefrem efterligner Danmark, men der er da åbenbart også gang i en annoncekampagne der. Ifølge beskrivelsen handler det så om at undgå skuffede forventninger og ikke om at meddele nogen, at de ikke er velkomne, men var Inger Støjbergs annoncer ikke også noget med at fortælle om ydelser og familiesammenføring?

På en måde virker det som om, det er meget to sider af samme sag, men blot med en meget forskellig retorik og hensigt - i hvert fald ud fra de respektive landes ageren i øvrigt.

Jeg synes som sådan ikke, der er noget galt i, at man oplyser folk, så de kan tage beslutninger på et fornuftigt grundlag, og det er godt, hvis åbenbart grundløse asylansøgere ikke spilder tid, kræfter og penge (og i værste fald liv) på at tage til Europa for at blive sendt hjem igen. Der er også noget signalværdi i at meddele borgere i de lande, der gerne vil tages seriøst som kandidater til EU-medlemskab, at hvis man er potentielt EU-land, så er ens borgere altså ikke forfulgte, så de kan få asyl i andre lande også.

Jeg kommer også til at tænke på, hvordan man for år tilbage havde oplysningskampagner på Grønland (initieret af Grønland selv) for at advare socialt udsatte grønlændere mod at tage til Danmark, hvor man gjorde meget ud af at fortælle om, at det var meget svært med bolig og arbejde, særligt, hvis man ikke talte godt dansk, og at man derfor skulle lade være med at tro, at Danmark løste ens problemer. Det virkede på en måde også enormt uvenligt og formynderisk at advare folk mod at træffe en bestemt beslutning, men var jo også ud fra gode hensigter. Og var så i øvrigt fra de pågældendes eget land, hvilket er anderledes end at et fremmed land indrykker annoncer for at lad én forstå, man ikke er velkommen.

Jeg er lidt splittet om det med annoncer. Kan det faktisk være helt fornuftigt?
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Det med annoncerne griber om sig - også du, Tyskland

Indlægaf thomassneum » 15. sep 2015, 06:30

Vi er i kapløb om at fralægge os et ansvar.

Annoncerne oprinder fra Australien som fik ideen, for at advare bådflygtninge. Efterfølgende har mange lande i Europa gået dem i fodsporene.
Det er svært at sige om annoncen har en virkning og hvilken, men landene i Europa er desperate, så de tyer p.t. til alt som måske kan få flygtninge til at fravælge netop deres land.

I stedet for at lege et "alle mod alle" Europa, så burde vi arbejde sammen, også når det er svært og koster penge. En fordelingsnøgle er naturligvis vejen frem.. en fair fordeling, så vi ikke behøver at indgå i dette tåbelige kapløb om at behandle flygtningen værst. Det er forfærdeligt at se på.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Det med annoncerne griber om sig - også du, Tyskland

Indlægaf thomassneum » 15. sep 2015, 07:41

Rakel skrev:
thomassneum skrev:Vi er i kapløb om at fralægge os et ansvar.

Annoncerne oprinder fra Australien som fik ideen, for at advare bådflygtninge. Efterfølgende har mange lande i Europa gået dem i fodsporene.
Det er svært at sige om annoncen har en virkning og hvilken, men landene i Europa er desperate, så de tyer p.t. til alt som måske kan få flygtninge til at fravælge netop deres land.

I stedet for at lege et "alle mod alle" Europa, så burde vi arbejde sammen, også når det er svært og koster penge. En fordelingsnøgle er naturligvis vejen frem.. en fair fordeling, så vi ikke behøver at indgå i dette tåbelige kapløb om at behandle flygtningen værst. Det er forfærdeligt at se på.


Jeg synes pt, at Tyskland er et af de lande i Europa, der tager allermest ansvar, så jeg ikke nødvendigvis sige, at Tyskland gør noget desperat med deres annoncer for at undgå flygtninge.

Hvorfor tror du de har oprettet annoncerne?
0
Med bov skal man mad lave, men...
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Det med annoncerne griber om sig - også du, Tyskland

Indlægaf Akehurst2 » 15. sep 2015, 08:00

thomassneum skrev:
Rakel skrev:Jeg synes pt, at Tyskland er et af de lande i Europa, der tager allermest ansvar, så jeg ikke nødvendigvis sige, at Tyskland gør noget desperat med deres annoncer for at undgå flygtninge.

Hvorfor tror du de har oprettet annoncerne?


Der er da ingen tvivl om, at Tyskland gerne vil undgå åbenbart grundløse asylansøgninger, og at de gerne vil undgå at selv berettigede asylansøgere har urealistiske forventninger til livet i Europa. Men er det nødvendigvis galt?
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Det med annoncerne griber om sig - også du, Tyskland

Indlægaf thomassneum » 15. sep 2015, 13:57

Akehurst2 skrev:
thomassneum skrev:
Rakel skrev:Jeg synes pt, at Tyskland er et af de lande i Europa, der tager allermest ansvar, så jeg ikke nødvendigvis sige, at Tyskland gør noget desperat med deres annoncer for at undgå flygtninge.

Hvorfor tror du de har oprettet annoncerne?


Der er da ingen tvivl om, at Tyskland gerne vil undgå åbenbart grundløse asylansøgninger, og at de gerne vil undgå at selv berettigede asylansøgere har urealistiske forventninger til livet i Europa. Men er det nødvendigvis galt?


Jeg tænker at målet er at få så få ansøgninger som muligt og håbe de søger andre steder hen. (Send lorten videre)
Men jeg er også bare lidt sortsynet på hele det her Støjberg spinoff..
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Det med annoncerne griber om sig - også du, Tyskland

Indlægaf dgd2007 » 16. sep 2015, 03:51

Rakel skrev:Hvis det er Tysklands intention, hvad jeg ikke er overbevist om, så jeg okay med det. Der er en grænse for, hvor meget Tyskland kan magte på så kort tid.

Tyskland er i en vanskelig situation, for hvis der er et land, der stadig ikke føler, de kan tillade sig at være det mindste "fremmedfjendtlige", så er det jo dem. Men hvis de allerede har taget en million, så er vi selv i et stort land tæt på smertegrænsen. Der er jo ikke pludselig samtidig kommet en million ekstra huse og jobs osv. Og så det er jo nødt til at gå ud over nogle andre.

Der er også stadig noget misk-mask omkring, om folk bliver akut beskyttet (altså agter at vende hjem, når krigen er forbi), eller nærmest tager det som en selvfølge, at de så kan bosætte sig permanent i det andet land. Det trænges der nok også til en debat om. De to ting behøver jo ikke nødvendigvis hænge sammen. Men sådan har det jo været hidtil.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"