Smiling_Goat skrev:Sjg skrev:Smiling_Goat skrev:Sjg skrev:Smiling_Goat skrev:Filipai skrev:Ide møblerne er så pisse upassende at jeg er ved at brække mig over det.
Vi købte en sofa som (surprise) kom 6 uger for sent, og fik derfor et gavekort på 1000 kr som kompensation
I januar forsøger vi så at købe et tv møbel, men sælgeren skal lige ringe til leverandøren for at finde ud af om vi kan få det med andre låger.
Vi hører intet, og efter 5 besøg i idemøbler, lykkedes det os endelig at få lov til at bestille det skide møbel. HURRA, kun 8 ugers levering, og så skal det være der. Men sådan gik det ikke
I dagene op til påsken bliver det forsinket, fordi leverandøren ikke havde taget højde for helligdagene, men det ville blive en uge forsinket
Ugen efter bliver det yderligere rykket 4 uger, fordi at det alligevel ikke var blevet ordentligt bestilt (underligt når nu de gav leverandøren skylden)
Og nu idag er det så lige blevet rykket 4 uger yderligere, fordi det altså slet ikke var blevet bestilt alligevel.
Sammenlagt 11 ugers forsinkelse, hvis det altså ikke bliver yderligere forsinket.
Skide godt gået Idemøbler, skidegodt! Øv hvor er det pisse upassende, og vi kan ikke få udbetalt gavekortet som kontanter, så havde vi aldrig købt noget hos dem igen.
Med så stor forsinkelse har de brudt den regel i købeloven, der siger, at en vare skal leveres til aftalt tidspunkt. I har krav på at lade handlen gå tilbage eller et nedslag i prisen. Idémøbler kan bestemme hvilken af de to, såfremt de kan bevise, at den ene vil være en væsentlig større omkostning for dem. Jeg kan ikke helt finde ud af, om I først har bestilt det officielt nu, eller om de har givet udtryk for, at I ikke rigtigt havde et valg ift. handlen, for det har I jo så.
Med mindre selvfølgelig, I allerede har modtaget noget af varen, så er der tale om en mangelfuld vare, og så gælder andre regler, så vidt jeg husker.
Du ved det nok godt, men nu siger jeg det lige alligevel
Nedslag i prisen (forholdsmæssigt afslag) hjemler købeloven kun ret til, hvor der foreligger en værdiforringende mangel. Forsinkelse med leveringen giver ikke ret til forholdsmæssigt afslag.
En vare bliver i øvrigt heller ikke mangelfuld af at være for sent leveret.
Det har jeg ellers lige lært ifm. min uddannelse, men det kan selvfølgelig godt have været bavl. Går jeg ud fra.
Jeg går ud fra, du er jurist eller lignende. Du lyder så skråsikker på rettelsen
Ja, jeg er jurist.
Ret til forholdsmæssigt afslag i forbrugerkøb følger af købelovens § 78 om køberens mangelsbeføjelser. Jeg ved jo af gode grunde ikke, hvad du har fået at vide på din uddannelse, men det fremgår i hvert fald ikke noget sted af købeloven, at en køber kan forlange afslag i anledning af forsinkelse.
Man kan selvfølgelig få tilkendt erstatning, hvis man har lidt et tab, men det er (i hvert fald i teorien) noget andet end et prisnedslag.
Sært, det er lige præcis det, jeg har lært (og fået 10 i.) Nå.. Verden er underlig, går jeg ud fra.
Må jeg spørge, præcis hvilken bestemmelse i købeloven, det så er, du har fået at vide skulle hjemle en ret til afslag ved forsinkelser?