Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
JoyNips
Indlæg: 12051
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf JoyNips » 12. maj 2016, 08:48

Mani skrev:
JoyNips skrev:
Mani skrev:
JoyNips skrev:Jeg fatter ikke, at man gider at hidse sig op over det. Jeg er selv stx-student, men min hue bliver jo ikke mindre værd af at andre kan få en med en anden farve bånd på. Og min studenterkørsel var da ikke mindre sjov fordi dem fra HF, HTX og HHX også kørte studenterkørsel (hvilket de i hvert fald gjorde i 2004 da jeg blev student - og i øvrigt også sidste år i Kbh, jeg så da adskillige vogne).

At de andre ikke er en rigtig studentereksamen er sgu noget snobberi. Og hvad så om de ikke har haft obligatorisk idræt i 3 år! Det rager mig da en høstblomst. Lad dem nu fejre, at de er blevet færdige med deres ungdomsuddannelse, uanset hvad den måtte hedde.

Men det er vel heller ikke HF, HTX og HHX der beklages over her, men erhvervsuddannelserne?


Nogen har jo ondt i røven over at nogensomhelst andre end STX-studenter får hue og lov til at køre.

Ja, men som jeg læser denne tråd, så handler den om at det nu bliver lovligt for erhversuddannelser også.


Men min kommentar går så på "ondt i røven over alle andre end STX, herunder også erhvervsuddannelser", okay? :)
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
JoyNips
Indlæg: 12051
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf JoyNips » 12. maj 2016, 08:49

Thestral skrev:
LadyFox skrev:
Thestral skrev:
LadyFox skrev:
Thestral skrev:
Angelina skrev:Jeg tror bare jeg ligeså uforstående overfor dette som jeg er overfor studenterhuer til ikke-studenter .... og nu så studenterkørsel til ikke-studenter. Hvis man gerne vil være student, hvorfor bliver man så ikke det? Hvis man gerne vil have nogle traditioner for afslutning af sin uddannelse, hvorfor så ikke lave nogle, i stedet for at stjæle fra de andre?
Den tåler vidst en gentagelse

Men behøver det være fordi at man gerne vil være student? Kunne motivet ikke også være fordi man gerne ville ud og køre vogn?

Helt ærligt, det ser jo vildt sjovt ud.
Jeg forstår det bare ikke. Det må da være muligt at hver uddannelse har sine egne traditioner. Jeg får formentlig hug for det her,men jeg forstår simpelthen ikke at man er så ivrig efter at ligne "de andre".

Jeg forstår bare ikke hvorfor det skulle fordi de gerne vil være studenter, hvis man har et ønske om at køre vogn? Altså, jeg har ikke kørt vogn, men det ser ret sjovt ud når der kører sådan en vogn forbi - ligledes har alle jeg kender der har prøvet fortalt at det var mega sjovt. Så jeg synes ikke det er utænkeligt at der findes nogen der uden at have specielt meget lyst til at gå på gym, som godt kunne tænke sig at køre vogn, kun fordi det er sjovt.

Gamle traditioner kan vel kun eksisterer fordi der er folk der er ivrige efter at "ligne de andre"? Om man er student eller ej - der er jo ikke noget unikt i at køre vogn.
Det afhænger jo af øjnene der ser. For temmelig mange generationer vil studenterkørsel jo netop være forbundet med studenter. Så når de ser en vogn med hujende unge med hvide kasketter og vogn der trutter så vil folk forbinde det med studenter men det er det så bare ikke. Hvordan skal man se forskel når der lige pludselig ikke længere er forskel? og jo jeg synes faktisk at det er noget unikt for studenter at køre i lastbil. De er jo de eneste der har gjort det i generationer (høvogn er vokset til lastbil) Det kan godt være at vi definerer unikt forskelligt men så må det være sådan

Ej jeg forstår det bare ikke og jeg kan ikke forklare det bedre end det.


Hvorfor er det vigtigt, at andre kan se forskel?
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59510

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf DetSorteCirkus » 12. maj 2016, 08:50

LadyFox skrev:Men behøver det være fordi at man gerne vil være student? Kunne motivet ikke også være fordi man gerne ville ud og køre vogn?

Helt ærligt, det ser jo vildt sjovt ud. Jeg forstår bare ikke hvorfor det skulle fordi de gerne vil være studenter, hvis man har et ønske om at køre vogn? Altså, jeg har ikke kørt vogn, men det ser ret sjovt ud når der kører sådan en vogn forbi - ligledes har alle jeg kender der har prøvet fortalt at det var mega sjovt. Så jeg synes ikke det er utænkeligt at der findes nogen der uden at have specielt meget lyst til at gå på gym, som godt kunne tænke sig at køre vogn, kun fordi det er sjovt.


Gamle traditioner kan vel kun eksisterer fordi der er folk der er ivrige efter at "ligne de andre"? Om man er student eller ej - der er jo ikke noget unikt i at køre vogn.


Det tror jeg, at du har helt ret i. I al sin enkelhed handler det om at reproducere en oplevelse, som man ser nogle jævnaldrende få, og gøre den til en del af sin egen eksamensfejring.

Netop derfor er jeg kritisk overfor selve lovændringen. Hvis der ikke skal mere til, kan alle forlange og forvente særregler af ministeren, og det er jeg betænkelig ved trafikmæssigt.
Groft sagt burde en trafikminister efter min mening anskue studenterkørsel som et nødvendigt onde, som man tillader, fordi traditionen fandtes før loven. I stedet for at give flere dispensationer burde lige præcis han være garant for løbende kritisk evaluering af den allerede eksisterende praksis. Selvom det var sjovt, er jeg, set gennem de helt tørre, praktiske briller, faktisk ikke vild med, at det var ok, at vi kørte i vogn i fuld fart op og ned ad Lyngbymotorvejen og andre store veje.
Senest rettet af DetSorteCirkus 12. maj 2016, 08:53, rettet i alt 2 gange.
0
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3056

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf Thestral » 12. maj 2016, 08:50

JoyNips skrev:
Thestral skrev:
LadyFox skrev:
Thestral skrev:
LadyFox skrev:
Thestral skrev:
Angelina skrev:Jeg tror bare jeg ligeså uforstående overfor dette som jeg er overfor studenterhuer til ikke-studenter .... og nu så studenterkørsel til ikke-studenter. Hvis man gerne vil være student, hvorfor bliver man så ikke det? Hvis man gerne vil have nogle traditioner for afslutning af sin uddannelse, hvorfor så ikke lave nogle, i stedet for at stjæle fra de andre?
Den tåler vidst en gentagelse

Men behøver det være fordi at man gerne vil være student? Kunne motivet ikke også være fordi man gerne ville ud og køre vogn?

Helt ærligt, det ser jo vildt sjovt ud.
Jeg forstår det bare ikke. Det må da være muligt at hver uddannelse har sine egne traditioner. Jeg får formentlig hug for det her,men jeg forstår simpelthen ikke at man er så ivrig efter at ligne "de andre".

Jeg forstår bare ikke hvorfor det skulle fordi de gerne vil være studenter, hvis man har et ønske om at køre vogn? Altså, jeg har ikke kørt vogn, men det ser ret sjovt ud når der kører sådan en vogn forbi - ligledes har alle jeg kender der har prøvet fortalt at det var mega sjovt. Så jeg synes ikke det er utænkeligt at der findes nogen der uden at have specielt meget lyst til at gå på gym, som godt kunne tænke sig at køre vogn, kun fordi det er sjovt.

Gamle traditioner kan vel kun eksisterer fordi der er folk der er ivrige efter at "ligne de andre"? Om man er student eller ej - der er jo ikke noget unikt i at køre vogn.
Det afhænger jo af øjnene der ser. For temmelig mange generationer vil studenterkørsel jo netop være forbundet med studenter. Så når de ser en vogn med hujende unge med hvide kasketter og vogn der trutter så vil folk forbinde det med studenter men det er det så bare ikke. Hvordan skal man se forskel når der lige pludselig ikke længere er forskel? og jo jeg synes faktisk at det er noget unikt for studenter at køre i lastbil. De er jo de eneste der har gjort det i generationer (høvogn er vokset til lastbil) Det kan godt være at vi definerer unikt forskelligt men så må det være sådan

Ej jeg forstår det bare ikke og jeg kan ikke forklare det bedre end det.


Hvorfor er det vigtigt, at andre kan se forskel?
Hvorfor er det så vigtigt de alle er ens?
1
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf paint » 12. maj 2016, 08:50

Ny-uddannet automekaniker? :D

Billede

Eller nyudsprungne folkepensionister

Billede
Senest rettet af paint 12. maj 2016, 08:53, rettet i alt 1 gang.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11227
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23200

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf Mani » 12. maj 2016, 08:51

JoyNips skrev:
Men min kommentar går så på "ondt i røven over alle andre end STX, herunder også erhvervsuddannelser", okay? :)

Det er da totalt okay :-D
Og jeg er enig :D
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf Fru Sunshine » 12. maj 2016, 08:53

Guldlok skrev:
Fru Sunshine skrev:
Guldlok skrev:
Fru Sunshine skrev:
Jeg forstår ikke, at det åbenbart er finere at være student, så erhvervsuddannelserne finder det nødvendigt at plagiere.


Men man kan jo også vende den om og sige;
Jeg forstår ikke, at det åbenbart er finere at være student, så studenterne ikke vil dele deres hue og tradition med erhversuddannelserne. ;)


Hvorfor har de andre så ikke valgt bowlerhatten frem for kasketten?


Jeg vil tro, at det bl.a. er fordi bowlerhatten er mindre kendt end kasketten?


Det tror jeg ikke på. Det forklarer heller ikke, hvorfor så mange HG'er kalder sig studenter.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf LadyFox » 12. maj 2016, 08:54

Thestral skrev:Det afhænger jo af øjnene der ser. For temmelig mange generationer vil studenterkørsel jo netop være forbundet med studenter. Så når de ser en vogn med hujende unge med hvide kasketter og vogn der trutter så vil folk forbinde det med studenter men det er det så bare ikke. Hvordan skal man se forskel når der lige pludselig ikke længere er forskel? og jo jeg synes faktisk at det er noget unikt for studenter at køre i lastbil. De er jo de eneste der har gjort det i generationer (høvogn er vokset til lastbil) Det kan godt være at vi definerer unikt forskelligt men så må det være sådan

Ej jeg forstår det bare ikke og jeg kan ikke forklare det bedre end det.

Om folk på gaden kan se forskel er jo en hel anden debat. Der hvor jeg ikke kan følge med er der hvor de her mennesker der måske kommer til at tage på vogntur bliver tillagt det motiv at de gerne vil være studenter, altså at de har taget den forkerte uddannelse. Jeg forstår ikke at det ikke kan være en mulighed at der findes nogle der gerne vil være receptionist men også gerne vil kører rundt i en vogn? Der er jo faktisk mage ude på erhvervs-uddannelserne der godt kunne have gået på gym, hvis det var det de havde lyst til - men som frivilligt har valgt en anden vej fordi det passer bedst med hvad de vil bruge deres fremtid på?

Men hvis de har gjort det i årevis, så er det jo også en tradition de har lånt for årgange før dem. Det er jo ikke særlig unikt.
0
...
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3056

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf Thestral » 12. maj 2016, 09:01

LadyFox skrev:
Thestral skrev:Det afhænger jo af øjnene der ser. For temmelig mange generationer vil studenterkørsel jo netop være forbundet med studenter. Så når de ser en vogn med hujende unge med hvide kasketter og vogn der trutter så vil folk forbinde det med studenter men det er det så bare ikke. Hvordan skal man se forskel når der lige pludselig ikke længere er forskel? og jo jeg synes faktisk at det er noget unikt for studenter at køre i lastbil. De er jo de eneste der har gjort det i generationer (høvogn er vokset til lastbil) Det kan godt være at vi definerer unikt forskelligt men så må det være sådan

Ej jeg forstår det bare ikke og jeg kan ikke forklare det bedre end det.

Om folk på gaden kan se forskel er jo en hel anden debat. Der hvor jeg ikke kan følge med er der hvor de her mennesker der måske kommer til at tage på vogntur bliver tillagt det motiv at de gerne vil være studenter, altså at de har taget den forkerte uddannelse. Jeg forstår ikke at det ikke kan være en mulighed at der findes nogle der gerne vil være receptionist men også gerne vil kører rundt i en vogn? Der er jo faktisk mage ude på erhvervs-uddannelserne der godt kunne have gået på gym, hvis det var det de havde lyst til - men som frivilligt har valgt en anden vej fordi det passer bedst med hvad de vil bruge deres fremtid på?

Men hvis de har gjort det i årevis, så er det jo også en tradition de har lånt for årgange før dem. Det er jo ikke særlig unikt.
Det er så der definitionen af unik kommer ind. For mig er det unikt for studenter at køre i lastbil fordi de er de eneste der gør det. Din er så en anden :)

His folk vil læse noget andet så må de gøre det men hvorfor vil de så køre i lastbil, en tradition der hører studenter til? og så er vi tilbage ved det jeg ikke forstår
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
Daflo
Indlæg: 561
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:12
Kort karma: 56
Likede indlæg: 1004

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf Daflo » 12. maj 2016, 09:24

Guldlok skrev:Jeg synes så unge, fulde mennesker på et åbent lad, stående, svajende, hujende mm. generelt burde være forbudt. :gammel:

Det ER jo faktisk ret farligt og når der ikke sker noget undervejs, er det nok mere held end forstand. Det var måske en fin idé engang, med hestevogne, åbne lad med løse bænke osv. men med trafikken i mange byer i dag, synes jeg langt fra det er forsvarligt.

Nu er der så alligevel dispensation for det og fint nok, men så synes jeg det må være alle eller ingen.
Ja, det er en tradition for studenterne (stx/hf/htx(hhx/eux), men ting ændrer sig. Selv studentereksamenerne har ændret sig gennem tiden. Andre ungdomsuddannelser forandrer sig, nogle forsvinder, nye kommer til alt efter udbud og efterspørgsel på et givent fag osv.

Jeg synes alle, der har taget en ungdomsuddannelse fortjener at fejre den og ærligt, kan jeg ikke se, hvorfor de skal opfinde deres egen tradition, når der nu allerede findes en ganske fin tradition.

Selv har jeg en HF-eksamen. Vi lejede en bus til studenterkørsel, så var vi også sikret mod vind og vejr og sikkerheden var noget større end på åbent lad. Sværere er det altså ikke. ;)


Så vidt jeg ved, har det altid været tilladt for alle at leje en bus at køre rundt i. Det nye er at nu må alle køre i åben lastbil uden at være spændt fast.
0
Brugeravatar
Daflo
Indlæg: 561
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:12
Kort karma: 56
Likede indlæg: 1004

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf Daflo » 12. maj 2016, 09:29

Ok, så misforstod jeg din hensigt med sætningen.
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf thomassneum » 12. maj 2016, 11:30

Kan de ikke bare kalde det noget andet? Studenderkørsel burde naturligvis være for studender.. men det er nu ikke noget jeg går så højt op i.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Pixie88
Indlæg: 580
Tilmeldt: 26. aug 2015, 10:39
Kort karma: 132
Geografisk sted: Nordpolen
Likede indlæg: 1254

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf Pixie88 » 12. maj 2016, 11:50

Jeg forstår ikke 4 ting ved studenterkørsel:
1) At man gider køre i den lastbil, om man så er student eller ej. Kombinationen af ladet på en bil, øl og bevægelse ville gøre mig køresyg på tre sekunder.

2) At folk har en holdning til, hvem der må køre og hvem der ikke må.

3) Argumentet med, at 'de andre' må finde på deres egen tradition. I alle mulige aspekter af tilværelsen kopierer vi hinanden på livet løs, enten direkte eller med afvigelser fra det originale koncept. Hvorfor er det anderledes med studenterkørsel? Medmindre der er taget patent på idéen, så skal diverse ungdomsuddannelser da bare slå sig løs og tøffe byen rundt.
Jeg håber sådan de selv kalder det studenterkørsel, bare for at irritere sipperne :-D

4) At det er lovligt. Jeg får dårlige nerver hver gang jeg ser studenter (og med studenter mener jeg også frisørere og HG'ere) hænge udover ladet på et tonstung køretøj der futter rundt med 50 km/t.
3
I'm headin' out to South Park, gonna see if I can't unwind. Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, livin' a lie TIMMY!
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 12. maj 2016, 14:23

Fru Sunshine skrev:
Der er forskel på ungdomsuddannelserne.
Stx, hf og htx er studentereksaminer. De andre er ikke, selv om de vil have huer på og lege, at de er.


Så du påstår at HHX ikke gymnasial uddannelse, der giver studentereksamen?
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 12. maj 2016, 14:29

Hvis jeg var minister, så blev studenterkørsel, studenterhuer og studenterbrød FLUKS forbeholdt folk med studentereksamen. Heldigvis for dem, så er jeg ikke stemt for at bestride offentlige hverv.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"